انتشار مقاله ای علیه نسبیت (بخش ۳: هند)

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
[email protected]

نام: م. ج. معروف به گربه ی زَبادی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۹/۲۴ - ۱۱:۴۹


پست: 1455

سپاس: 514

جنسیت:

تماس:

انتشار مقاله ای علیه نسبیت (بخش ۳: هند)

پست توسط [email protected] »

.
.
.
*به نام خداوند بخشنده ی مهربان*
.
.
.
.
ISSN: 0970-6569 (print), 2320-3218 (online)
تصویر
.
. برای دریافت پی دی اف مقاله بر روی عنوان مقاله کلیک کنید.
.
.
عنوان مقاله: سه سؤال بنیادین که نسبیت اینشتین را به چالش می کشد
نام مجله: پژوهش نامه ی علوم نظری و کاربردی-فیزیک
نام انتشارات: BPAS Publications
قدمت مجله: از سال ۱۹۸۲
موضوع: فیزیک
کشور: هندوستان
این مجله در منابع زیر به رسمیت شناخته شده:
Dimensions, EBSCO, Gale group (2006), Google Scholar, Index Copernicus, Indian Citation Index, Indian Science Abstract, J-Gate, Mendeley, MIAR, Microsoft Academic, Naver, ProQuest, Publons
smile399 آیا این مجله آی اس آی هست یا در یکی از فهرست های WoS قرار دارد؟ خیر، این مجله تا کنون در هیچ یک از فهرست های WoS نمایه نگردیده است و بنابراین فاقد ایمپَکت فَکتور می باشد، عددی که در بالای مجله به عنوان ایمپکت فکتور نشان داده شده، متعلق به سامانه ی Cosmos بوده که رسمیتِ چندانی ندارد.
smile399 آیا این مجله در فهرست Scopus قرار دارد؟ خیر، این مجله تا کنون در Scopus/Scimago نمایه نگردیده است.
smile403 آیا این مجله در لیست سیاه وزارت علوم یا سایر دانشگاه های داخلی قرار دارد؟ خیر
smile403 آیا این مجله در لیست سیاه Beall قرار دارد؟ خیر
smile403 آیا این مجله Peer-Reviewed می باشد؟ بله
.
.
خلاصه ی مقاله:
در این مقاله پس از بررسی وضعیت جاری چاپ مقالاتِ مغایر در رسانه های مغایر و جریان اصلی که مثلاً ردّیاتی علیه نسبیت یا مکانیک کوانتوم را ارائه می کنند، نظریه ی نسبیت اینشتین به چالش کشیده می شود با این اتهام که این نظریه ناکامل و بد-تعریف است. نشان داده می شود که اثرات شتاب، در زمانی که اینشتین نسبت خاص را به عام توسیع می بخشید، به شکل اسف باری در دیدگاه او مغفول واقع شده به طوری که این نقیصه منجر به خزعبلاتی* در نسبیت خاص و عام شده.

*متأسفانه نتوانستم معادل دقیق لغت "absurdity" را پیدا کنم و بناچار از لغت "خزعبل" استفاده کردم. هر چند که لغت انگلیسی یاد شده، فاقد بار منفی مازادی است که لغت عربی "خزعبل" به همراه دارد.
===================================================================================

ماجرای چاپ مقاله:
<<< ادامه ی مطلب از "انتشار مقاله ای علیه نسبیت (بخش ۲: هند)"
کوتاه مدتی بعد از پذیرش دومین مقاله در مجله ی هندیی که شرح آن در جستار قبل رفت، مقاله ی حاضر را برای همین ژورنال فرستادم که پس از چند هفته گزارش داوری به دستم رسید. این بار، مجله در چاپ مقاله تردید داشت زیرا داور مربوطه چاپ مقاله را منوط به اصلاح آن می دانست. داورِ مربوطه که در این گزارش، کیفیتِ محتوا، روش تحلیل، نحوه ی ارائه و ساماندهی، زبان و غیره را با عناوینِ "خوب" یا "قابل قبول" مشخص کرده بود، مرور و بررسی منابع را "ضعیف" قلمداد کرده بود و در پایان یاد آور شد که:

"مرور منابعِ موجود در مقاله بسیار ضعیف است. نسبیت عام فقط توسیعی از نسبیت خاص نیست بلکه نسبیت عام اینشتین (به دور از دوران پلانک) به خودی خود یک نظریه ی کامل در زمینه ی گرانش می باشد. تحت تقریبات ضعیف میدان در نظریه ی نسبیت عام، فرد می تواند گرانش نیوتنی و تمام ایده های کلاسیک را به دست بیاورد. نتایج بیشتر مربوط به نسبیت خاص در چارچوب های موضعاً لَخت از نظریه ی نسبیت عام قابل استخراج است. دوباره یاد آور می شوم که نظریه ی نسبیت عام در تمام آزمایش های حیاتی مثل انتقال به سرخ گرانشی، حرکت حضیض عطارد و انحنای نور صدق می کند."

و در انتهای گزارش هم، داور عنوان کرد که: "بنابراین، مقاله قبل از آنکه بتواند برای چاپ در پژوهش نامه ی علوم نظری و کاربردی-فیزیک مد نظر قرار بگیرد باید طبق وقایعِ یاد شده در بالا ویرایش شود."

(برای دانلودِ اصلِ گزارش به شکل فایل پی دی اف، به گزارش پژوهش نامه ی علوم نظری و کاربردی-فیزیک-2 در پیوستِ همین جستار مراجعه کنید.)

یکی از نقاط ضعف این مقاله، مرورِ منابعی بود که قبلاً در این زمینه نوشته شده بود. به عبارتی، توی مقاله فقط به یکی دو رفرنس ارجاع داده بودم که این تعداد خیلی کم بود. برای همین، مقاله را طبق توصیه های داور، اصلاح و دوباره برای مجله فرستادم که بعد از چند هفته برای چاپ قبول شد.

ادامه ی مطلب در "انتشار مقاله ای علیه نسبیت (بخش ۴: مِصر-انگلستان)" >>>
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.

ارسال پست