در مورد اینکه آیا می توان یک پهپاد مسلح را در اختیار گرفت و سلاح های آن را شلیک کرد، قطعاً چنین به نظر میرسه
یک پهپاد را می توان با رهگیری سیگنال بین خود پهپاد و شخصی که آن را کنترل می کند هک کرد. اگر سیگنال رمزگذاری شده باشه، این غیرممکن خواهد بود، اما بسیاری از پهپادها از ارتباطات رمزگذاری نشده استفاده می کنند. این به هکر اجازه می دهد تا از یک بسته sniffer برای تعیین نحوه برقراری ارتباط استفاده کنه.
آیا امکان هک پهپاد وجود داره؟ بله، راه های زیادی برای هک پهپاد و همچنین کنترل پهپاد وجود داره. روشهای متداول برای هک پهپاد شامل شبیهسازی نرمافزار برنامهریزی پرواز یا وصل کردن بین کنترل از راه دور و به طور کلی، چهار نوع مختلف حمله به هواپیماهای بدون سرنشین وجود داره.
حملات پروازی
حملات قفل کردن
حملات از بین بردن
سرقت اطلاعات
خطر هک پهپادهای نظامی خیلی کمه
اونچه به ذهنم رسید با دستکاری سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS). ابتدا لینک های ارتباطی را مسدود کرده ، بنابراین پهپاد قادر به ارسال یا دریافت اطلاعاتن یست. بنابراین پهپاد به خلبان خودکار تغییر مکان میده و به موقعیت اصلی خود پرواز میکنه . هکرها با دستکاری سیستم جی پی اس این پهپاد، پهپاد را به این باور میرسونند که به پایگاه اصلی خود نزدیکه .و در مقصد هکر فرود میاد
آیا پهپاد در رادار قابل شناسایی است؟
بله وضوح رادارها خیلی بالاست. آنها میتوانند اجسام تا 0.4 اینچ مربع یا 0.01 متر مربع را در فاصله 3 مایلی یا 5 کیلومتری شناسایی کنند.
چگونه پهپادها را می توان هک کرد
به عنوان مثال، جعل GPS، مختصات GPS جعلی پهپاد را تغذیه می کند. پهپاد فکر می کند از الگوی پرواز اولیه خود پیروی می کنه اما در واقع به مکان دیگری هدایت میشه. یک هکر برای سرگرمی ممکن است به سادگی بخواهد یک هواپیمای بدون سرنشین را به طور عمدی سقوط کنه، . همچنین میتوان به آن دستور داد که در نزدیکی هکر فرود بیاید تا بتوان آن را به همراه محموله آن به سرقت برد -خوب طبیعتا GPS سنسور ناوبری اولیه برای RQ-170 نیستش . دستورات مسیر پرواز از یک سیستم ناوبری اینرسی ناوبری اینرسی با وجود ظهور GPS همچنان در هواپیماهای نظامی استفاده میشه زیرا پارازیت و جعل سیگنال GPS عملیات نسبتاً ساده ای هستندسامانهٔ ناوبری اینرسیایی (INS) یک دستگاه ناوبریه که از رایانه، حسگرهای حرکت (شتابسنج) و سنسورهای چرخش (ژیروسکوپ) برای محاسبه مداوم موقعیت، جهت و سرعت (جهت و سرعت حرکت) یک جسم متحرک بدون نیاز به مرجعی خارجی استفاده میکنه.سیستم ناوبری اینرسی (INS) یک تکنیک ناوبری مستقله که در آن اندازهگیریهای ارائه شده توسط شتابسنجها و ژیروسکوپها برای ردیابی موقعیت و جهت یک جسم نسبت به نقطه شروع، جهت و سرعت شناخته شده استفاده میشه من هنوز نمیفهمم با سیستم تلفیقی هدایتی چگونه هک شد مثالا .شتابسنج پایه و حلقه باز شامل جرمیه که به فنر متصله. جرم محدوده که فقط در راستای فنر حرکت کنه. شتاب باعث انحراف جرم میشه و فاصله افست اندازه گیری میشه .ژیروسکوپ فیبر نوری (FOG) با اختلاف فاز دو پرتو
سنسورهای اینرسی مورد استفاده در سیستم ناوبری اینرسی (INS)
انواع مختلفی از حسگرها در سیستمهای ناوبری اینرسی استفادهمیشن با این حال، دو نوع اصلی شتابسنج و ژیروسکوپ هستند.
شتاب سنج ها می توانند تغییرات سرعت خطی را اندازه گیری کنند. از آنجایی که اکثر اجسام می توانند در فضای سه بعدی حرکت کنند، استفاده از سه شتاب سنج که به صورت متعامد نصب شده اند معمول است. یعنی محور هر شتاب سنج 90 درجه نسبت به بقیه است. معمولاً برچسب های محور X، محور Y و محور Z به آنها داده می شود.
ژیروسکوپها سرعت چرخش را اندازهگیری میکنند، و دوباره، از آنجایی که اکثر اجسام آزاد هستند تا در فضای سهبعدی بچرخند، استفاده از سه محور ژیروسکوپ معمولیه. آنها همچنین به صورت متعامد روی جسم نصب میشن و تا حد امکان با سه محور شتاب سنج تراز می شوند.
IMU تصویری که شتاب سنج و ژیروسکوپ را در سه محور حرکت نشان میده هر شتاب سنج و ژیروسکوپ در 90 درجه نسبت به سایرین (به صورت متعامد) قرار گرفته اند.
گیرنده های GNSS به طور همزمان سیگنال های چندین ماهواره ناوبری را دریافت و رمزگشایی می کنند تا داده های موقعیت سه بعدی را ارائه دهند. استفاده از بیش از یک گیرنده میتونه در تعیین عنوان و جهت کمک کنه

مغناطیسسنجها قدرت و جهت میدانهای مغناطیسی زمین را شناسایی و اندازهگیری میکنند. سه مغناطیس سنج برای ارائه یک جهت سه بعدی با توجه به شمال مغناطیسی استفاده میشه
در بسیاری از سیستمهای ناوبری اینرسی مدرن سنجش اینرسی توسط یک ماژول معروف به "واحد اندازهگیری اینرسی" (IMU) انجام میشه
درک مفهوم چارچوب های مرجع هنگام اندازه گیری حرکت یک جسم مهمه. برای به دست آوردن دادههای حرکتی دقیق، اینرسی باید در محدودیتهای یک چارچوب مرجع اینرسی (که «قاب مرجع اینرسی» نیز نامیده میشود) اندازهگیری بشن
قانون اینرسی بیان می کند که جسم در حال سکون در حالت سکون باقی می ماند یا جسم در حال حرکت با همان سرعت حرکت می کند مگر اینکه نیروی خارجی به آن وارد شود. اینرسی ایجاد شده توسط نیروهای خارجی بر روی یک جسم در چارچوب مرجع اینرسی را می توان اندازه گیری کرد زیرا چارچوب مرجع شتاب نمی گیرد. اگر چارچوب مرجع نیز در حال شتاب باشد، نیروهای دیگری وارد عمل می شوند که بر اندازه گیری اینرسی تأثیر می گذارند.
به طور معمول، از زمین به عنوان یک قاب مرجع اینرسی استفاده می کنیم
سیستم اینرسی با عناوین مختلف نسبت به زمین
در تصویر سمت چپ، ژیروسکوپ X به طور کامل اثرات چرخش زمین را حس می کند، زیرا با محور چرخش تراز است، ژیروسکوپ Y هیچ چرخشی را تشخیص نمی دهد.
در تصویر وسط، سیستم 90 درجه چرخیده است، نتیجه معکوس است.
تصویر دست راست حالت کلی را نشان میدهد: هر دو ژیرو سرعت چرخش زمین را تشخیص میدهند، اما در مقادیر بسته به عنوان. X نرخی متناسب با کسینوس عنوان را تشخیص می دهد، Y نرخی متناسب با سینوس.
یافتن شمال با چرخش (چرخش مجازی برای SINS) مجموعه تراز شده حول محور عمودی تا زمانی که خروجی ژیروسکوپ شرقی تهی بشه، انجام میشه به این معنی که محور آن به سمت شرق یا غرب باشه. این ابهام با حس کردن جهت چرخش در محور دیگر که اکنون به سمت شمال یا جنوب است برطرف میشه
تشخیص نرخ زمین به (کسینوس) زاویه عرض جغرافیایی بستگی دارد:
سنجش سرعت چرخش زمین توسط یک سیستم اینرسی در مقابل عرض جغرافیایی
سنجش سرعت چرخش زمین توسط یک سیستم اینرسی در مقابل عرض جغرافیایی
با ادغام آنچه در بالا در معرض دید قرار گرفتیم، نرخ های حس شده Rx و Ry توسط:
$\begin {cases}
Rx & = & \omega \times \cos \alpha \cos \phi \\
Ry & = & \omega \times \sin \alpha \cos \phi
\end {cases}$
ω ثابت برای سرعت چرخش زمین،
ϕ عرض جغرافیایی است،
$\alpha$ (یا محور مرجع) است.
با دو معادله خطی برای دو مجهول، یافتن عرض جغرافیایی و مسیر مستقیم به جلویه، تنها شرط Rx و Ry شناخته شده
مقایسه مدل ایرانی با اصلی
ظرفیت 400 کیلوگرم بار
خدمه: 3 نفر روی زمین
طول: (4.5 متر)
طول بالها: (11.58 متر)
ارتفاع: (1.8 متر)
موتور: 1× Garrett TFE731 یا جنرال الکتریک توربوفن
استقامت: 5 تا 6 ساعت
سقف : (15000 متر)
بقیه محرمانه اما مدل ایرانی
طول 8 متر
طول بالها 16 متر
ارتفاع 3.1 متر
موتور 1 x Rotax 914 چهار سیلندر، موتور چهار زمانه هواپیما پروانه 3 پره
سرعت کروز 150 کیلومتر در ساعت
برد رزمی 1700 کیلومتر
برد کشتی 3400 کیلومتر
استقامت 24 ساعته
سقف سرویس 7300 متر
بمب 4 x Sadid-345 PGM
اویونیکسنسور الکترواپتیکال/مادون قرمز
مدل ایرانی بزرگتر اما از نظر موتور و ایونیک قطعا ضعیفتره .حتی متریال بدنه هم فکر نکنم مثل اصلی باشه
با این حال، برخی هکرها راههایی برای حذف نرمافزار geofencing پیدا کردهاند که از پرواز پهپادهای معمولی به مناطق ممنوعه جلوگیری میکنه. در همین حال ساده ترین راه برای جلوگیری از geofencing این است که به سادگی تا کردن فویل دور پهپاد مسدود کردن سیگنال GPS است.هنوزم برایم مبهم هست که چگونه اولا به نظرم در طراحی بخشهایی از آن تمامی قواعد رادارگریز کردن رعایت نشدهاست مثلاً ورودیهای هوای موتور با سرپوشی مشبک پوشیده شده الان خروجیهای هوای موتور به جای روی بدنه در انتهای آن قرار داره ، نوک بالها نیز بیش از حد منحنی به نظر میرسن و دریچههای ارابه فرود به جای منطبق بودن با خطوط لبه حمله چهارگوشه. آر کیو ۱۷۰ یک هواپیمای تاکتیکی عملیاتی و نه یک هواپیمای ویژه جاسوسی هست و دوم هسته هدایت ان مبتنی بر جی پی اس بوده هدایت پهپاد با بهرهگیری از خط ارتباط پایدار ۲۵۶ بیتی با ماهواره انجام میگیره که بسیار حفاظت شده هست و سالم با ارابه بسته فرود امد .و چرا خودش را منفجر نکرد چون موقعیت ان اشتباها در سیتم مرکز هدایت بوده هست