هلیکوپتر:ماشین پرنده همه کاره
-
نام: علیرضا
عضویت : جمعه ۱۳۹۱/۸/۵ - ۱۹:۴۹
پست: 135-
سپاس: 115
- جنسیت:
هلیکوپتر:ماشین پرنده همه کاره
سلام
در باره هلیکوپتر و چگونه کار میکنه یسری اطلاعات گذاشتم بهره ور شوید
هليكوپترها، ماشينهاي پرنده همهكارهاي هستند. قابليتهاي هليكوپتر به خلبان اجازه ميدهد تا در آسمان بصورت سهبعدي حركت كند ، كاري كه هواپيماها قادر به انجام آن نيستند. اگر تا بحال سوار هليكوپتر شده باشيد، حتماً از تواناييهاي شگفت انگيز آن در مانور به وجد آمدهايد!
البته كنترل و هدايت يك وسيله در فضاي سه بعدي مشكل است و خلبانان هليكوپترها بايد دورههاي آموزشي زيادي طي كنند تا بتوانند مهارت كافي براي پرواز و هدايت آن را كسب كنند.
مقايسه نحوه حركت:
براي درك نحوه كار هليكوپترها و آشنايي با پيچيدگيهاي پرواز با آن ، بهتر است ابتدا نحوه حركت هليكوپتر را با قطار، اتومبيل و هواپيما مقايسه كنيم.
- حركت قطارها تكبعدي است يعني فقط ميتوانند روي يك خط (ريل) به جلو و عقب حركت كنند. لكومو تيوران تنها با يك دست و به كمك يك اهرم ميتواند قطار را هدايت كند.
- اتومبيل علاوه بر حركت به جلو و عقب ميتواند به سمت چپ و راست نيز حركت كند . بنابراين اتومبيل حركت دوبعدي دارد. راننده با چرخاندن فرمان ميتوانند اتومبيل را در اين جهتها هدايت كنند.
- همانطور كه ميدانيد، هدايت يك هواپيما بسيار مشكلتر از هدايت اتومبيل است و خلبانان بايد دورههاي آموزشي زيادي ببينند تا بتوانند با هواپيما پرواز كنند. هواپيماها در پنج جهت و تنها بسمت جلو ميتوانند حركت كنند.
هواپيماها علاوه بر حركت به جلو و چپ و راست قابليت پرواز به بالا و پائين را هم دارند و اين همان بعد سوم است (حركت سهبعدي ). خلبان هواپيما ميتواند به كمك يك فرمان و دو پدال (براي به حركت درآوردن دنبالهها) هواپيما را هدايت كند.
هليكوپتر ميتواند سه كار ديگري در فضاي سهبعدي انجام دهد كه هواپيما قادر به انجام آن نيست:
1- هليكوپتر ميتواند به سمت عقب پرواز كند.
2- هليكوپتر ميتواند در يك نقطه از آسمان ثابت بماند.
3- و ميتواند در هر حالتي ( حتي ثابت )، دور خود بچرخد.
اين انعطافپذيري بالا در هليكوپترها باعث شده تا اين وسيله جالب، كاربردهاي فراواني داشته باشد و البته همين خصوصيات، كنترل هليكوپتر را نسبت به هواپيما مشكلتر ميسازد.
هليكوپتر چگونه پرواز ميكند؟
همانطور كه میدانید با چرخش پروانه (ملخ) نيروي جلوبر توليد ميشود و با حركت سريع هواپيما به جلو، نيروي بالابر براي به پرواز درآمدن آن توليد ميشود. نيروي بالابر در هليكوپتر، با چرخش افقي بالها حول يك محور ثابت توليد ميشود. بالهاي چرخشي هليكوپتر، باريكتر و كوچكتر از بالهاي ثابت هواپيما هستند، چون بايد به سرعت بچرخند تا نيروي لازم براي بالا رفتن هليكوپتر را تامين كنند.
با چرخش سريع بالها، هليكوپتر به طرف بالا حركت ميكند ولي به خاطر وجود نيروي گشتاور (عكسالعمل نيروي چرخشي) بدنه هليكوپتر درخلاف جهت چرخش بالها، دور خود خواهد چرخيد! براي غلبه بر نيروي گشتاور، در انتهاي بدنه ، بالهاي چرخشي ( پروانه ) كوچكي بصورت عمودي تعبيه شده كه با چرخش آن ، نيروي خلاف گشتاور توليد ميشود تا هليكوپتر در حالت تعادل در آسمان بماند.
داخل كابين يك اهرم كنترل جهت حركت هليكوپتر تعبيه شده كه توسط آن ميتوان محور بالها را حركت داد. بطوريكه با خم كردن محور بالها بطرف جلو علاوه بر نيروي بالابر، نيروي جلوبر هم توليد خواهد شد و هليكوپتر بطرف جلو پرواز خواهد كرد.
و برعكس با خم كردن محور به طرف عقب، نيروي بالابر و عقببر توليد ميشود و هليكوپتر به اصطلاح دنده عقب حركت خواهد كرد! همچنين با خم كردن اهرم كنترل به طرفين، هليكوپتر هم (حول محور افقي) به طرف چپ يا راست ميچرخد.
داخل كابين خلبان دو پدال هم تعبيه شده كه توسط آنها، زاويه چرخش دنباله عقب هليكوپتر تغيير ميكند و باعث كم يا زياد شدن نيروي غلبه بر گشتاور هليكوپتر ميشود. اگر پدال سمت چپ فشار داده شود، زاويه چرخش تيغههاي دنبال كم و بهتبع آن نيروي غلبه بر گشتاور هم كم خواهد شد و هليكوپتر (حول محور عمودي) به طرف چپ خواهد چرخيد.
و برعكس اگر پدال سمت راست فشار داده شود، زاويه چرخش تيغههاي دنباله و نيروي غلبه بر گشتاور زياد خواهند شد و هليكوپتر (حول محور عمودي) به طرف راست منحرف خواهد شد.
براي كم و زياد كردن ارتفاع هم اهرم تنظيم ارتفاع در سمت چپ صندلي خلبان تعبيه شده كه با چرخاندن اين اهرم ( مانند پدال گاز ) سرعت چرخش بالها كم و زياد خواهد شد. اگر سرعت چرخش بالها زياد شود نيروي بالابر بر نيروي وزن غلبه ميكند و هليكوپتر به طرف بالا حركت ميكند و اگر سرعت چرخش بالها كم شود، نيروي وزن بر نيروي بالابر غلبه ميكند و هليكوپتر به طرف پائين حركت ميكند.
مهمترين جزء هليكوپتر روي محور اصلي آن قرار دارد. محور بالها از دو صفحه (يكي متحرك و ديگري ثابت) تشكيل شده كه روي هم سوار شدهاند و بين آنها بلبرينگ قرار دارد. (وجود بلبرينگ باعث كم شدن اصطكاك بهنگام چرخش بين صفحات ميشود.) صفحه متحرك توسط ميلههايي به تيغههاي بالها متصل شده و با چرخش محور اصلي و بالها، صفحه متحرك هم ميچرخد. صفحه ثابت هم توسط ميلههايي به اهرم كنترل متصل شدهاند.
اگر خلبان بخواهد به طرف جلو، عقب و يا طرفين (حول محور افقي) تغيير مسير دهد، اهرم كنترلي را به همان جهت خم ميكند. در اين حالت يكي از ميلههاي متصل به صفحه ثابت (در جهت موردنظر) به طرف بالا ميرود و صفحه ثابت و متحرك (محور بالها ) را در همان جهت كج مي كند. چون تيغه هاي بالها به محور وصل هستند ، آنها نيز كج مي شوند تا شكل عبور هوا تغيير يابد و هليكوپتر به همان مسير تغيير جهت دهد.
منبع:http://www.bestofpersia.150m.com
در باره هلیکوپتر و چگونه کار میکنه یسری اطلاعات گذاشتم بهره ور شوید
هليكوپترها، ماشينهاي پرنده همهكارهاي هستند. قابليتهاي هليكوپتر به خلبان اجازه ميدهد تا در آسمان بصورت سهبعدي حركت كند ، كاري كه هواپيماها قادر به انجام آن نيستند. اگر تا بحال سوار هليكوپتر شده باشيد، حتماً از تواناييهاي شگفت انگيز آن در مانور به وجد آمدهايد!
البته كنترل و هدايت يك وسيله در فضاي سه بعدي مشكل است و خلبانان هليكوپترها بايد دورههاي آموزشي زيادي طي كنند تا بتوانند مهارت كافي براي پرواز و هدايت آن را كسب كنند.
مقايسه نحوه حركت:
براي درك نحوه كار هليكوپترها و آشنايي با پيچيدگيهاي پرواز با آن ، بهتر است ابتدا نحوه حركت هليكوپتر را با قطار، اتومبيل و هواپيما مقايسه كنيم.
- حركت قطارها تكبعدي است يعني فقط ميتوانند روي يك خط (ريل) به جلو و عقب حركت كنند. لكومو تيوران تنها با يك دست و به كمك يك اهرم ميتواند قطار را هدايت كند.
- اتومبيل علاوه بر حركت به جلو و عقب ميتواند به سمت چپ و راست نيز حركت كند . بنابراين اتومبيل حركت دوبعدي دارد. راننده با چرخاندن فرمان ميتوانند اتومبيل را در اين جهتها هدايت كنند.
- همانطور كه ميدانيد، هدايت يك هواپيما بسيار مشكلتر از هدايت اتومبيل است و خلبانان بايد دورههاي آموزشي زيادي ببينند تا بتوانند با هواپيما پرواز كنند. هواپيماها در پنج جهت و تنها بسمت جلو ميتوانند حركت كنند.
هواپيماها علاوه بر حركت به جلو و چپ و راست قابليت پرواز به بالا و پائين را هم دارند و اين همان بعد سوم است (حركت سهبعدي ). خلبان هواپيما ميتواند به كمك يك فرمان و دو پدال (براي به حركت درآوردن دنبالهها) هواپيما را هدايت كند.
هليكوپتر ميتواند سه كار ديگري در فضاي سهبعدي انجام دهد كه هواپيما قادر به انجام آن نيست:
1- هليكوپتر ميتواند به سمت عقب پرواز كند.
2- هليكوپتر ميتواند در يك نقطه از آسمان ثابت بماند.
3- و ميتواند در هر حالتي ( حتي ثابت )، دور خود بچرخد.
اين انعطافپذيري بالا در هليكوپترها باعث شده تا اين وسيله جالب، كاربردهاي فراواني داشته باشد و البته همين خصوصيات، كنترل هليكوپتر را نسبت به هواپيما مشكلتر ميسازد.
هليكوپتر چگونه پرواز ميكند؟
همانطور كه میدانید با چرخش پروانه (ملخ) نيروي جلوبر توليد ميشود و با حركت سريع هواپيما به جلو، نيروي بالابر براي به پرواز درآمدن آن توليد ميشود. نيروي بالابر در هليكوپتر، با چرخش افقي بالها حول يك محور ثابت توليد ميشود. بالهاي چرخشي هليكوپتر، باريكتر و كوچكتر از بالهاي ثابت هواپيما هستند، چون بايد به سرعت بچرخند تا نيروي لازم براي بالا رفتن هليكوپتر را تامين كنند.
با چرخش سريع بالها، هليكوپتر به طرف بالا حركت ميكند ولي به خاطر وجود نيروي گشتاور (عكسالعمل نيروي چرخشي) بدنه هليكوپتر درخلاف جهت چرخش بالها، دور خود خواهد چرخيد! براي غلبه بر نيروي گشتاور، در انتهاي بدنه ، بالهاي چرخشي ( پروانه ) كوچكي بصورت عمودي تعبيه شده كه با چرخش آن ، نيروي خلاف گشتاور توليد ميشود تا هليكوپتر در حالت تعادل در آسمان بماند.
داخل كابين يك اهرم كنترل جهت حركت هليكوپتر تعبيه شده كه توسط آن ميتوان محور بالها را حركت داد. بطوريكه با خم كردن محور بالها بطرف جلو علاوه بر نيروي بالابر، نيروي جلوبر هم توليد خواهد شد و هليكوپتر بطرف جلو پرواز خواهد كرد.
و برعكس با خم كردن محور به طرف عقب، نيروي بالابر و عقببر توليد ميشود و هليكوپتر به اصطلاح دنده عقب حركت خواهد كرد! همچنين با خم كردن اهرم كنترل به طرفين، هليكوپتر هم (حول محور افقي) به طرف چپ يا راست ميچرخد.
داخل كابين خلبان دو پدال هم تعبيه شده كه توسط آنها، زاويه چرخش دنباله عقب هليكوپتر تغيير ميكند و باعث كم يا زياد شدن نيروي غلبه بر گشتاور هليكوپتر ميشود. اگر پدال سمت چپ فشار داده شود، زاويه چرخش تيغههاي دنبال كم و بهتبع آن نيروي غلبه بر گشتاور هم كم خواهد شد و هليكوپتر (حول محور عمودي) به طرف چپ خواهد چرخيد.
و برعكس اگر پدال سمت راست فشار داده شود، زاويه چرخش تيغههاي دنباله و نيروي غلبه بر گشتاور زياد خواهند شد و هليكوپتر (حول محور عمودي) به طرف راست منحرف خواهد شد.
براي كم و زياد كردن ارتفاع هم اهرم تنظيم ارتفاع در سمت چپ صندلي خلبان تعبيه شده كه با چرخاندن اين اهرم ( مانند پدال گاز ) سرعت چرخش بالها كم و زياد خواهد شد. اگر سرعت چرخش بالها زياد شود نيروي بالابر بر نيروي وزن غلبه ميكند و هليكوپتر به طرف بالا حركت ميكند و اگر سرعت چرخش بالها كم شود، نيروي وزن بر نيروي بالابر غلبه ميكند و هليكوپتر به طرف پائين حركت ميكند.
مهمترين جزء هليكوپتر روي محور اصلي آن قرار دارد. محور بالها از دو صفحه (يكي متحرك و ديگري ثابت) تشكيل شده كه روي هم سوار شدهاند و بين آنها بلبرينگ قرار دارد. (وجود بلبرينگ باعث كم شدن اصطكاك بهنگام چرخش بين صفحات ميشود.) صفحه متحرك توسط ميلههايي به تيغههاي بالها متصل شده و با چرخش محور اصلي و بالها، صفحه متحرك هم ميچرخد. صفحه ثابت هم توسط ميلههايي به اهرم كنترل متصل شدهاند.
اگر خلبان بخواهد به طرف جلو، عقب و يا طرفين (حول محور افقي) تغيير مسير دهد، اهرم كنترلي را به همان جهت خم ميكند. در اين حالت يكي از ميلههاي متصل به صفحه ثابت (در جهت موردنظر) به طرف بالا ميرود و صفحه ثابت و متحرك (محور بالها ) را در همان جهت كج مي كند. چون تيغه هاي بالها به محور وصل هستند ، آنها نيز كج مي شوند تا شكل عبور هوا تغيير يابد و هليكوپتر به همان مسير تغيير جهت دهد.
منبع:http://www.bestofpersia.150m.com
آخرین ویرایش توسط ali.rs.1374 پنجشنبه ۱۳۹۲/۵/۳ - ۱۵:۲۲, ویرایش شده کلا 1 بار
مدعی خواست که آید به تماشاگه راز
دست رد آمد و بر سینه ی نامحرم زد
دست رد آمد و بر سینه ی نامحرم زد
Re: هلیکوپتر:ماشین پرنده همه کاره
خب به این گوشه ای از علم هلیکوپتر بود. دوره ی که خلبان میبینه چیزی حدود 15 سال طول میکشه که به لِوِل 9 برسه
خب حالا قسمتای هلیکوپتر رو براتون بگم
HC به دو قسمت کلی و اساسی تقسیم میشه.بکوارد سکشن و فوروارد سکشن ( قسمت عقب - قسمت جلو )
قسمت جلو شامل خیلی چیزا هسته که اصلیاشو میگم. تیل اسکیت - پسنجر - ترنس میشن - مست و مین روتر
مین روتر : روتر اصلی یا ملخ اصلی رو بهش میگن مین روتر
تیل اسکیت : تیل اسکیت همون پایه اسکیت شکل زیر HC هسته میتونه چرخ هم باشه.
پسنجر : پسنجرم که قسمت مسافرینه. که شامل فایلوتو کوبایلوت هم میشه
ترنس میشن : این گربکس HC هسته.روی HC یه برامدگی هست که میله اصلی ملخ از توش زده بیرون اونجارو بهش میگن
ترنس میشن.کارش اینه که دور و قدرت موتور رو به قسمتای مختلف HC ارسال کنه و همینطور دوران موتور رو به دورانای
مختلف تبدیل کنه. چون نمیشه دور موتور رو مستقیما به ملخ بدن
مست : مست شفت اصلی مین روتره یعنی همون میله ای که دور رو از گیربکس تحویل میگیره. اونو بهش میگن مست.
مجموعه متعادل سازای افقی - دسته ی هندلینگ
تیل روتر : روتر کوچیک یا ملخ کوچیک که انتهای HC جهت تعادل گشتاوری قرار گرفته رو بهش میکن تیل روتر
گیربکس 42 درجه : این یه گیربکسی گه 42 در جه هسته و مکانش بین سکان عمودی و درایو شفته که دور رو از درایو شفت
میگیره و به گیربکس 90 درجه میده
گیربکس 90 درجه : این یه گیربکسیه که دقیقا پشت تیل روتر قرار گرفته. اگه HC دیده باشید یه چیز قلمبه ای پشت تیل روتر
هسته اونو بهش میگن گیربکس 90 درجه که دور رو از گیربکس 42 درجه میگیره و به تیل روتر یا ملخ کوچیک میده
درایو شفت : اگه HC رو تو فیلم یا اصن هرجایی دیده باشید میبینید که تو قسمت دم یچیزی در طول دم مثل لوله بالا اومده
اون توش یه میله ای با چندین اتصال هسته که دور رو از گیربکس ( ترنس میشن ) به گربکس 42 درجه میده ( کلا برای تیل روتر )
پوسته یا پوشش گیربکسا : اینا یه پوششی دارن که اگه مشکلی پیش اومد راحت بهشون دسترسی داشته باشن ( تو نگاره بالایی
معلومه )
مجموعه چراغا : یه دسته چراغ تو ناحیه دم گذاشتن دقیقا رنگاشو یادم نیست
مجموعه متعادل سازای افقی : دوتا بالچه های ته HC همونارو میگن
دسته ی هندلینگ : انتهای دم یعن زیر سکان عمودی یه چیزی شبیه میله یه چیز خمیده هست.اون برای عملیات هندلینگه اینه
که HC رو وقتی میخوان جابه جاش کنن با کمک دست ازش استفاده میکنن
خب چطور ملخ نیروی رانشی رو برا بلند شدن تولید میکنه. خب ببینید دوتا میله هسته دقیقا کنار مست که بهشون استبلایزر بار
میگن به بلید ها یا ملخا متصلن.خب حالا چطوری عمل میکنه.وقتی که پدال رو فشار بدیم سیستم مکانیکی فلایت کنترل (
سیستمش فوق العاده پیچیده ای هسته .من دیدم وحشتم گرفت ) عمل میکنه و این دوتا میله رو به صورت کاملا برابر میکشه باشین
. و زاویه تیغه هارو بیشتر میکنه و باعث میشه که هوای بیشتری به زمین کوبیده بشه و HC رو بلند کنه. هراینه بلند کردن HC هایی
مثل 205 یا 214 با شینوک فرق داره. تو شینوک با اهرم رانش کار میکنن
خب حالا نحوه استارت زدن
استارت زدن ماشین با یه HC خیلی فرق داره برای ماشین استار ت خوب مدتش نهایت5 ثانیه هسته ولی تو HC استارت خوب
20 تا 30 ثانیه باید طول بکشه.وقتی که استارت شرو میشه. من نمیدونم چطوری براتو توضیح بدم
وقتی شرو میشه باید صب کنیم تا دور موتور به 15% برسه بعدش تراتل رو اروم اروم باز میکنیم. دسته ی گاز رو میگم اروم اروم
بازش میکنیم و بعدشم باید به درجه حرارت موتور دید بزنیم و اخرشم استارت انجام میشه و دور موتور باید به 50% برسه و بد
دقیقا یادم نیسته استارتو رو اینگیج بود چی بود نمیدونمرو اون میذاریم و تراتل رو باز میکنیم.تا الان باید 60 % دور داشته باشیم
وقتی دور رو 50% باشه میگن گراند آیدل = یعنی HC نه مرده و نه زنده. فقط میچرخه همین
بعد از این استارت رو فول اپن میذاریمکه بعدش اروم اروم گاز میدیم که بعدشم برمیگرده تو فلایت ایدل یا همون 60% و پرواز
حالا زیاد دقیق دقیق یادم نیست پاره پوره یادمه
خب حالا قسمتای هلیکوپتر رو براتون بگم
HC به دو قسمت کلی و اساسی تقسیم میشه.بکوارد سکشن و فوروارد سکشن ( قسمت عقب - قسمت جلو )
قسمت جلو
از ناحیه دم به بعد رو میگم قسمت جلو و از قسمت دم تا سکان عمودی میگن قسمت عقب.قسمت جلو شامل خیلی چیزا هسته که اصلیاشو میگم. تیل اسکیت - پسنجر - ترنس میشن - مست و مین روتر
مین روتر : روتر اصلی یا ملخ اصلی رو بهش میگن مین روتر
تیل اسکیت : تیل اسکیت همون پایه اسکیت شکل زیر HC هسته میتونه چرخ هم باشه.
پسنجر : پسنجرم که قسمت مسافرینه. که شامل فایلوتو کوبایلوت هم میشه
ترنس میشن : این گربکس HC هسته.روی HC یه برامدگی هست که میله اصلی ملخ از توش زده بیرون اونجارو بهش میگن
ترنس میشن.کارش اینه که دور و قدرت موتور رو به قسمتای مختلف HC ارسال کنه و همینطور دوران موتور رو به دورانای
مختلف تبدیل کنه. چون نمیشه دور موتور رو مستقیما به ملخ بدن
مست : مست شفت اصلی مین روتره یعنی همون میله ای که دور رو از گیربکس تحویل میگیره. اونو بهش میگن مست.
قسمت عقب
شامل درایو شفت - گیربکس 42 درجه - گیربکس 90 درجه - پوسته گیربکس 42 و 90 درجه تیل روتر - مجموع چراغای عقب مجموعه متعادل سازای افقی - دسته ی هندلینگ
تیل روتر : روتر کوچیک یا ملخ کوچیک که انتهای HC جهت تعادل گشتاوری قرار گرفته رو بهش میکن تیل روتر
گیربکس 42 درجه : این یه گیربکسی گه 42 در جه هسته و مکانش بین سکان عمودی و درایو شفته که دور رو از درایو شفت
میگیره و به گیربکس 90 درجه میده
گیربکس 90 درجه : این یه گیربکسیه که دقیقا پشت تیل روتر قرار گرفته. اگه HC دیده باشید یه چیز قلمبه ای پشت تیل روتر
هسته اونو بهش میگن گیربکس 90 درجه که دور رو از گیربکس 42 درجه میگیره و به تیل روتر یا ملخ کوچیک میده
درایو شفت : اگه HC رو تو فیلم یا اصن هرجایی دیده باشید میبینید که تو قسمت دم یچیزی در طول دم مثل لوله بالا اومده
اون توش یه میله ای با چندین اتصال هسته که دور رو از گیربکس ( ترنس میشن ) به گربکس 42 درجه میده ( کلا برای تیل روتر )
پوسته یا پوشش گیربکسا : اینا یه پوششی دارن که اگه مشکلی پیش اومد راحت بهشون دسترسی داشته باشن ( تو نگاره بالایی
معلومه )
مجموعه چراغا : یه دسته چراغ تو ناحیه دم گذاشتن دقیقا رنگاشو یادم نیست
مجموعه متعادل سازای افقی : دوتا بالچه های ته HC همونارو میگن
دسته ی هندلینگ : انتهای دم یعن زیر سکان عمودی یه چیزی شبیه میله یه چیز خمیده هست.اون برای عملیات هندلینگه اینه
که HC رو وقتی میخوان جابه جاش کنن با کمک دست ازش استفاده میکنن
اون فلز انتهای سکان
خب حالا یخورده جزییاتشو میگمخب چطور ملخ نیروی رانشی رو برا بلند شدن تولید میکنه. خب ببینید دوتا میله هسته دقیقا کنار مست که بهشون استبلایزر بار
میگن به بلید ها یا ملخا متصلن.خب حالا چطوری عمل میکنه.وقتی که پدال رو فشار بدیم سیستم مکانیکی فلایت کنترل (
سیستمش فوق العاده پیچیده ای هسته .من دیدم وحشتم گرفت ) عمل میکنه و این دوتا میله رو به صورت کاملا برابر میکشه باشین
. و زاویه تیغه هارو بیشتر میکنه و باعث میشه که هوای بیشتری به زمین کوبیده بشه و HC رو بلند کنه. هراینه بلند کردن HC هایی
مثل 205 یا 214 با شینوک فرق داره. تو شینوک با اهرم رانش کار میکنن
خب حالا نحوه استارت زدن
استارت زدن ماشین با یه HC خیلی فرق داره برای ماشین استار ت خوب مدتش نهایت5 ثانیه هسته ولی تو HC استارت خوب
20 تا 30 ثانیه باید طول بکشه.وقتی که استارت شرو میشه. من نمیدونم چطوری براتو توضیح بدم
وقتی شرو میشه باید صب کنیم تا دور موتور به 15% برسه بعدش تراتل رو اروم اروم باز میکنیم. دسته ی گاز رو میگم اروم اروم
بازش میکنیم و بعدشم باید به درجه حرارت موتور دید بزنیم و اخرشم استارت انجام میشه و دور موتور باید به 50% برسه و بد
دقیقا یادم نیسته استارتو رو اینگیج بود چی بود نمیدونمرو اون میذاریم و تراتل رو باز میکنیم.تا الان باید 60 % دور داشته باشیم
وقتی دور رو 50% باشه میگن گراند آیدل = یعنی HC نه مرده و نه زنده. فقط میچرخه همین
بعد از این استارت رو فول اپن میذاریمکه بعدش اروم اروم گاز میدیم که بعدشم برمیگرده تو فلایت ایدل یا همون 60% و پرواز
حالا زیاد دقیق دقیق یادم نیست پاره پوره یادمه
- - Keyhan -
عضویت : چهارشنبه ۱۳۹۱/۹/۸ - ۱۷:۰۸
پست: 329-
سپاس: 141
- جنسیت:
تماس:
Re: هلیکوپتر:ماشین پرنده همه کاره
چطوری می شه خلبان هلیکوپتر شد؟ (البته اگه برای سن من دیر نشده باشه)اماتور نوشته شده:خب به این گوشه ای از علم هلیکوپتر بود. دوره ی که خلبان میبینه چیزی حدود 15 سال طول میکشه که به لِوِل 9 برسه
Re: هلیکوپتر:ماشین پرنده همه کاره
به اون اهرم میگن سیستم گام جانبی یا سایکلیک. بیشتر سایکلیک میگنداخل كابين يك اهرم كنترل جهت حركت هليكوپتر تعبيه شده كه توسط آن ميتوان محور بالها را حركت داد. بطوريكه با خم كردن محور بالها بطرف جلو علاوه بر نيروي بالابر، نيروي جلوبر هم توليد خواهد شد و هليكوپتر بطرف جلو پرواز خواهد كرد.
Re: هلیکوپتر:ماشین پرنده همه کاره
خلبان HC شدن به همین سادگی نیست. ما اون همه کتاب خوندیم اشنایی با HC - شاسیا - دوسال یکسره فقط زبان -کیهان فروتن نوشته شده:چطوری می شه خلبان هلیکوپتر شد؟ (البته اگه برای سن من دیر نشده باشه)اماتور نوشته شده:خب به این گوشه ای از علم هلیکوپتر بود. دوره ی که خلبان میبینه چیزی حدود 15 سال طول میکشه که به لِوِل 9 برسه
اینهمه مدت وقت گذاشتیم تست دادیم قبول شدیم تازه رفتیم تو لول 1 . ببین اگه میخوای بری تو ارتش از 17 شرو میشه تا فک کنم
نهایت 24 سال. باید ثبت نام کنی - دروسشونو که برای ورود هسته قبول بشی. قببول که شدی بد باید تست پزشکی بدی.که 73
نقطه ی بدنتو چک میکنن. مال ماها یخورده تخفیف دادن . تو باید بتونی از تست پزشکی سالم بیرون بیای.همه چی به
تست پزشکی بستگی داره. کوچکترین کوچکترین ایرادی داشته باشی مُهر بیلاخ رو روی کاغذت میزنن.
همه جاتو چک میکنن. قشنگ لختت میکنن دِگه دِگه ...
اگرم میخوای جهت فقط خلبان شدن بخوای مدرکی چیزی بگیری. خب شما پول داشته باش برو اموزشگاهای پرواز تو همین گرگانم
زدن دارن اموزش میدن. اونم باید دوره هاشو همه رو به بهترین شکل پاس کنی. تست پزشکی هم منتظرت بید.
Re: هلیکوپتر:ماشین پرنده همه کاره
مهمترين جزء هليكوپتر روي محور اصلي آن قرار دارد. محور بالها از دو صفحه (يكي متحرك و ديگري ثابت) تشكيل شده كه روي هم سوار شدهاند و بين آنها بلبرينگ قرار دارد. (وجود بلبرينگ باعث كم شدن اصطكاك بهنگام چرخش بين صفحات ميشود.) صفحه متحرك توسط ميلههايي به تيغههاي بالها متصل شده و با چرخش محور اصلي و بالها، صفحه متحرك هم ميچرخد. صفحه ثابت هم توسط ميلههايي به اهرم كنترل متصل شدهاند.
اگر خلبان بخواهد به طرف جلو، عقب و يا طرفين (حول محور افقي) تغيير مسير دهد، اهرم كنترلي را به همان جهت خم ميكند. در اين حالت يكي از ميلههاي متصل به صفحه ثابت (در جهت موردنظر) به طرف بالا ميرود و صفحه ثابت و متحرك (محور بالها ) را در همان جهت كج مي كند. چون تيغه هاي بالها به محور وصل هستند ، آنها نيز كج مي شوند تا شكل عبور هوا تغيير يابد و هليكوپتر به همان مسير تغيير جهت دهد.
اونو بهش میگن صفحه ی چلپو چلوپ. که مثل یه گوی عمل میکنه. خلبان هرطرف بخواد میتونه چهتش بده
Re: هلیکوپتر:ماشین پرنده همه کاره
اینجوری که بوش میاد از خلبانی هواپیما سخت تره..؟!
گواهینامه و اینها نمیخواد؟
گواهینامه و اینها نمیخواد؟
شخصی را به جهنم بردند
در راه برمیگشت و به عقب خیره می شد ، ناگهان خدا فرمود: او را به بهشت ببرید
فرشتگان پرسیدند چرا ؟؟؟؟پروردگار فرمود : او چند بار به عقب نگتاه کرد ، او امید به بخشش داشت
(خدايا خيلي مخلصتم....)
در راه برمیگشت و به عقب خیره می شد ، ناگهان خدا فرمود: او را به بهشت ببرید
فرشتگان پرسیدند چرا ؟؟؟؟پروردگار فرمود : او چند بار به عقب نگتاه کرد ، او امید به بخشش داشت
(خدايا خيلي مخلصتم....)
Re: هلیکوپتر:ماشین پرنده همه کاره
نه سخت نیست. همه ی سختیا تو اون تست پزشکیه. مثل شب اول قبر میمونه.ردش کنی دیگه تمومه
ببین تو خلبانی دقت میخواد ذره ای خطا و اشتباه اصن قابل قبول نیست. چون تو ارتفاعی. اگه خدایی نکرده یچیزی بشه فقط خودت
هستیو خدا. ایجکت هم که نداره که دلمونو بهش خوش کنیم. وگرنه نه سخت چیه!! برای هرچیزی تمرین کنی تلاش کنی راحت راحته
بله که گواهینامه میخواد پس چی؟!! فک کردی الکی. باید چن سال اموزش ببینی اونم باید هلیکوپترتو مشخص کنی که چی میخوای
باهاش پرواز کنی- سبک - فوق سبک - سنگین - فوق سنگین. همه اینا دوره های خودشو داره. وقتی هم گواهینامه پرواز بگیری
اجازه پرواز نداری. تا زمانی که کروچیف بگه امادست و با برج کنترل هماهنگ کنه اونوقت اجازه پرواز از رو باند داری
هر تخصصی حالا میخواد هواپیما باشه - هلیکوپتر باشه - ماشین باشه و ...سختی خودشو داره. با تلاش همشون راحتن
ببین تو خلبانی دقت میخواد ذره ای خطا و اشتباه اصن قابل قبول نیست. چون تو ارتفاعی. اگه خدایی نکرده یچیزی بشه فقط خودت
هستیو خدا. ایجکت هم که نداره که دلمونو بهش خوش کنیم. وگرنه نه سخت چیه!! برای هرچیزی تمرین کنی تلاش کنی راحت راحته
بله که گواهینامه میخواد پس چی؟!! فک کردی الکی. باید چن سال اموزش ببینی اونم باید هلیکوپترتو مشخص کنی که چی میخوای
باهاش پرواز کنی- سبک - فوق سبک - سنگین - فوق سنگین. همه اینا دوره های خودشو داره. وقتی هم گواهینامه پرواز بگیری
اجازه پرواز نداری. تا زمانی که کروچیف بگه امادست و با برج کنترل هماهنگ کنه اونوقت اجازه پرواز از رو باند داری
هر تخصصی حالا میخواد هواپیما باشه - هلیکوپتر باشه - ماشین باشه و ...سختی خودشو داره. با تلاش همشون راحتن
Re: هلیکوپتر:ماشین پرنده همه کاره
دوست عزیز بنده حرف شمارو نقض نکرردم
خب خلبانی هم مراحل بسیار سخت و چکاپ پزشکی داره
و خب بسته به نوع هواپیما (مسافربری باالطبع سختره) و همچنین هواپیماهای جنگی
و هیچی بدتر از اون گواهینامه بین المللیش نیس...1500 ساعت پرواز...
خب خلبانی هم مراحل بسیار سخت و چکاپ پزشکی داره
و خب بسته به نوع هواپیما (مسافربری باالطبع سختره) و همچنین هواپیماهای جنگی
و هیچی بدتر از اون گواهینامه بین المللیش نیس...1500 ساعت پرواز...
شخصی را به جهنم بردند
در راه برمیگشت و به عقب خیره می شد ، ناگهان خدا فرمود: او را به بهشت ببرید
فرشتگان پرسیدند چرا ؟؟؟؟پروردگار فرمود : او چند بار به عقب نگتاه کرد ، او امید به بخشش داشت
(خدايا خيلي مخلصتم....)
در راه برمیگشت و به عقب خیره می شد ، ناگهان خدا فرمود: او را به بهشت ببرید
فرشتگان پرسیدند چرا ؟؟؟؟پروردگار فرمود : او چند بار به عقب نگتاه کرد ، او امید به بخشش داشت
(خدايا خيلي مخلصتم....)
Re: هلیکوپتر:ماشین پرنده همه کاره
دوست من میدونم حرفمو نقض نکردی. ولی باور کن اصلا ذره ای سخت نیست. گفتم که تنها مشکل فقط تست پزشکیstorm نوشته شده:دوست عزیز بنده حرف شمارو نقض نکرردم
خب خلبانی هم مراحل بسیار سخت و چکاپ پزشکی داره
و خب بسته به نوع هواپیما (مسافربری باالطبع سختره) و همچنین هواپیماهای جنگی
و هیچی بدتر از اون گواهینامه بین المللیش نیس...1500 ساعت پرواز...
فقط همین.اگر این تستارو همه رو رد کنید دیگه تمومه. یه نفس راحت میکشی. وگرنه خلبانی واقعا راحته .زمانی سخت
میشه که طرف گیج بازی در بیاره - گوش نده - دل به درس نده خصوصا تو رشته خلبانی اونم. اره تو همچین شرایطی تضمین
میکنم اصن طرف نمیتونه لول 1 رو پاس کنه. فقط باید دقت و تمرین کرد و به گفته های سرهنگا گوش کرد. خیلی راحت میشه
اصن عین مدرسه فقط فرقش اینه که باید چار دونگ هواس جمع بود.مدرک بین الملی هم مدرک ایران رو میگم. زیاد والا به کار
نمیاد جز تو کشورای افغانستانو - پاکستانو - تاجیکستانو - اوسگولستانو این کشورای ...
برای مدرک خوب باید بری امریکا اونجا امتحان بدی و قبول شی
هواپیماهای شکاری والا به نظرم اصن ادم نباید بره. همه دربه داغون - قدیمی - اپدیت نشدن .اونسری دوتا اف 14 سقوط کردن
به خاطر نقص فنی هم خلباناش نتونستن ایجکت کنن کشته شدن. الکی الکی خلبان پرید. خلبان شکاری شدن هم اونم مثل
دوره ی هوانیروز فقط مشکل تست پزشکی. و میزان قبولی دانشجوها تو خلبان شدن برای اف 14 تا شکاریای دیگه از هزار نفر
فقط یک نفر قبول میشه.نیروی هوایی اصن جالب نیست
Re: هلیکوپتر:ماشین پرنده همه کاره
خب تو HC جعبه کمکای اولیه هم هست که اگه خدایی نکرده سقوط ناقصی چیزی اتفاق افتاد با همین جعبه هوای خودشونو تا
اندازه ای داشته باشن. تو جعبه ی کمکای اولیه این موارد هست یعنی باید باشه
گاز استریل به اندازه های مختلف - پنبه - باند نواری و ازون سه گوشا - فنس - تخته ی شکستگی - کیف یا کیسه اب سردو گرم
- سنجاق قفلی - حرارت سنج - دسکش لاستیکی - سرنگ سوزن - یخورده دارم - ساولون - اب اکیسیژنه - محلول امونیاک -
سرم ضد نیش مار - قرص مسکن - پماد سوختگی
همه ی اینا بدون ذره ای کم. کاستی باید تو HC باشه.در غیر اینصورت پرواز موقتا تا زمانی که موارد تامین بشه کنسل میشه.
( مخصوصا اگه عملیات باشه ).ولی تو ایران به جای اینکه اینا تو جعبه ها باشن به جاش رفتن تو جیب خودشون. جعبه ها خالی
یا نهایتش یه باندو یه دوتا پماد اینا ....
پس باید یاد بگیرید که کامل و مجهز بلند شید
اندازه ای داشته باشن. تو جعبه ی کمکای اولیه این موارد هست یعنی باید باشه
گاز استریل به اندازه های مختلف - پنبه - باند نواری و ازون سه گوشا - فنس - تخته ی شکستگی - کیف یا کیسه اب سردو گرم
- سنجاق قفلی - حرارت سنج - دسکش لاستیکی - سرنگ سوزن - یخورده دارم - ساولون - اب اکیسیژنه - محلول امونیاک -
سرم ضد نیش مار - قرص مسکن - پماد سوختگی
همه ی اینا بدون ذره ای کم. کاستی باید تو HC باشه.در غیر اینصورت پرواز موقتا تا زمانی که موارد تامین بشه کنسل میشه.
( مخصوصا اگه عملیات باشه ).ولی تو ایران به جای اینکه اینا تو جعبه ها باشن به جاش رفتن تو جیب خودشون. جعبه ها خالی
یا نهایتش یه باندو یه دوتا پماد اینا ....
پس باید یاد بگیرید که کامل و مجهز بلند شید
Re: هلیکوپتر:ماشین پرنده همه کاره
خب حالا چطوری یه ایراد یا اشکالی یا اصن یه قطعه ای از HC مثلا حالا مشکلی داره یا میخوان حالا به هر دلیلی بازش یا تعویضش کنن
یا مثلا میخوان بدونن تو این قسمت HC این ناحیش قطهشو بدونن چیه.خب HC هم از یه ذره دو ذره قطعه تشکیل نشده از چندین هزار
قطعه سر هم شده خب نمیشه همینطوری طرف بگیری بازش کنهو همینطوری ندونسته دلو رودشو بریزه بیرون. اینجا یه کتابی هست
که ادرس قطعات رو مختصات رو به صورت 3 بعدی تحویل داده که طول - عرض - ارتفاع. مقدار طول رو نگاه میکردیم میرفتیم جلو - عرضو
نگاه میکردیم میرفتیم کنار ارتفاع رو نگاه میکردیم بالا پایین میشد. و دقیقا مکان قطعه رو پیدا میکردیم
یا مثلا میخوان بدونن تو این قسمت HC این ناحیش قطهشو بدونن چیه.خب HC هم از یه ذره دو ذره قطعه تشکیل نشده از چندین هزار
قطعه سر هم شده خب نمیشه همینطوری طرف بگیری بازش کنهو همینطوری ندونسته دلو رودشو بریزه بیرون. اینجا یه کتابی هست
که ادرس قطعات رو مختصات رو به صورت 3 بعدی تحویل داده که طول - عرض - ارتفاع. مقدار طول رو نگاه میکردیم میرفتیم جلو - عرضو
نگاه میکردیم میرفتیم کنار ارتفاع رو نگاه میکردیم بالا پایین میشد. و دقیقا مکان قطعه رو پیدا میکردیم
Re: هلیکوپتر:ماشین پرنده همه کاره
من یه بار دیگه طریقه پرواز رو میگم منتها ساده تر ممکنه بعضی از بچه ها متوجه نشده باشن
ببینید HC برای بلند شدن خب از مین روتر یا ملخ اصلی استفاده میکنه. شیوه کار مین روتر مثل موتور هواپیماست. منتها فرقشون اینه
که مال HC به شکل عمودی مال هواپیما افقی. مین روتر HC هوارو عمودی مکش و نیروی رانشی تولید میکنه و مال هواپیما افقی هوارو
مکش و رانش تولید میکنه. خب حالا چطوری با مین روتر رانش جهت بلند شدنو تولید میکنن. اگه دیده باشین مواقعی HC ملخش داره
میچرخه ولی پرواز نمیکنه. ببینید همونطور که گفتم دوتا میله دم مست یا زیر ملخا قرار گرفته ( همون استبلایزربار ).این دوتا میله به ملخ
متصل هستن. وظیفشون اینه که زاویه بلیدا یا تیغه هارو تنظیم کنه. خب تو چنتا شکل بالایی هم معلومه. وقتی خلبان میخواد بلند بشه
زاویه تیغه هارو بیشتر میکنه یعنی زاویه عمودش نسبت به جریان هوا شدیدتر میشه برا همینم هوای بیشتری رو مکش و به زمین میکوبه
کوبش بیشتر همین هوا باعث میشه که HC رو بلندش کنه. مثل این میمونه که پنکه تو خونتون انقد دورانش زیاد بشه که جابه جا شه
هرآینه خلبان به هیچ عنوان اجازه نداره که ناگهانی بخواد مثلا سریع بلند شهو تخته گازشو بگیره بره. نه در غیر اینصورت اون مین روتره
به اون سرسختی در مدت کوتاهی اسیب میبینه و از بین میره.خیلی اروم زاویه رو بیشتر میکنه و بلند میشه.
خب حالا اینجا مشکلی هسته. مشکل اینه که تو دل HC خب مسلما موتور نهفته .موتورا همیشه ( شفتیا ) همیشه موقع کار کردن
میل به این دارن که وقتی شفت یا همون میله رتور میچرخه خود بدنه موتور برعکس شفت بچرخه. مثلا اگه شفت سمت چپ دوران
داشته باشه میبینید که خود بدنه موتور به سمت راست دوران پیدا میکنه.تو خونه هم میتونید امتحان کنید با ارمیچر ....
خب همین قضیه هم برا HC رخ میده. اگه فقط بخواد با کمک همون یه مین روتر بخواد بلند بشه بدون شک کل ساختمان HC جهت
مخالف مین روتر میچرخه. اگرم حتی زاویه تیغه هارو کمم بکنه مثلا بگیم جلوگیری شه بازم نمیشه. حالا حساب کنید با زاویه تند ملخ
بخواد بلند شه دیگه چی میشه
خب رهیافت این موضوع چیه؟ ته HC یه ملخ کوچیک قرار داره یا همون تیل روتر که گفتم. وظیفش اینه که یه نیروی رانشی جهت مخالف
مین روتر تولید کنه تا از چرخش ساختمون پروازی یا همون HC جلوگیری کنه. ینی دیگه هروقت مین روتر شروع به چرخش کنه دیگه چنین
اتفاقی با وجود تیل روتر رخ نمیده. و ساختمون پروازی رو با کمک فشار ثابت نگه میداره.
باید اضافه کنم که دوران تیل روتر به شدت بیشتر از مین روتره .تعداد دوران مین روتر اگه درست یادم باشه 300 تا در دقیقه مال تیل روتر
هم فک کنم باید 49888 تا تو دقیقه باشه. همینه
ببینید HC برای بلند شدن خب از مین روتر یا ملخ اصلی استفاده میکنه. شیوه کار مین روتر مثل موتور هواپیماست. منتها فرقشون اینه
که مال HC به شکل عمودی مال هواپیما افقی. مین روتر HC هوارو عمودی مکش و نیروی رانشی تولید میکنه و مال هواپیما افقی هوارو
مکش و رانش تولید میکنه. خب حالا چطوری با مین روتر رانش جهت بلند شدنو تولید میکنن. اگه دیده باشین مواقعی HC ملخش داره
میچرخه ولی پرواز نمیکنه. ببینید همونطور که گفتم دوتا میله دم مست یا زیر ملخا قرار گرفته ( همون استبلایزربار ).این دوتا میله به ملخ
متصل هستن. وظیفشون اینه که زاویه بلیدا یا تیغه هارو تنظیم کنه. خب تو چنتا شکل بالایی هم معلومه. وقتی خلبان میخواد بلند بشه
زاویه تیغه هارو بیشتر میکنه یعنی زاویه عمودش نسبت به جریان هوا شدیدتر میشه برا همینم هوای بیشتری رو مکش و به زمین میکوبه
کوبش بیشتر همین هوا باعث میشه که HC رو بلندش کنه. مثل این میمونه که پنکه تو خونتون انقد دورانش زیاد بشه که جابه جا شه
هرآینه خلبان به هیچ عنوان اجازه نداره که ناگهانی بخواد مثلا سریع بلند شهو تخته گازشو بگیره بره. نه در غیر اینصورت اون مین روتره
به اون سرسختی در مدت کوتاهی اسیب میبینه و از بین میره.خیلی اروم زاویه رو بیشتر میکنه و بلند میشه.
خب حالا اینجا مشکلی هسته. مشکل اینه که تو دل HC خب مسلما موتور نهفته .موتورا همیشه ( شفتیا ) همیشه موقع کار کردن
میل به این دارن که وقتی شفت یا همون میله رتور میچرخه خود بدنه موتور برعکس شفت بچرخه. مثلا اگه شفت سمت چپ دوران
داشته باشه میبینید که خود بدنه موتور به سمت راست دوران پیدا میکنه.تو خونه هم میتونید امتحان کنید با ارمیچر ....
خب همین قضیه هم برا HC رخ میده. اگه فقط بخواد با کمک همون یه مین روتر بخواد بلند بشه بدون شک کل ساختمان HC جهت
مخالف مین روتر میچرخه. اگرم حتی زاویه تیغه هارو کمم بکنه مثلا بگیم جلوگیری شه بازم نمیشه. حالا حساب کنید با زاویه تند ملخ
بخواد بلند شه دیگه چی میشه
خب رهیافت این موضوع چیه؟ ته HC یه ملخ کوچیک قرار داره یا همون تیل روتر که گفتم. وظیفش اینه که یه نیروی رانشی جهت مخالف
مین روتر تولید کنه تا از چرخش ساختمون پروازی یا همون HC جلوگیری کنه. ینی دیگه هروقت مین روتر شروع به چرخش کنه دیگه چنین
اتفاقی با وجود تیل روتر رخ نمیده. و ساختمون پروازی رو با کمک فشار ثابت نگه میداره.
باید اضافه کنم که دوران تیل روتر به شدت بیشتر از مین روتره .تعداد دوران مین روتر اگه درست یادم باشه 300 تا در دقیقه مال تیل روتر
هم فک کنم باید 49888 تا تو دقیقه باشه. همینه
Re: هلیکوپتر:ماشین پرنده همه کاره
دوستان یجا یه اشتباهی کردم ازتون عذر میخوام
تیل اسکیت = به اون میله فلزی انتهای دم HC میگن. که برای عملیات هندلینگ یا جابه جایی با دست
لندینگ گیرز = به اون اسکیت زیر HC میگن که زیرش نصبه.
میگم خدایا چقد تیل اسکیت گنده شده. از همه ی دوستان عذر میخوام. به بزرگی خودتون ببخشید اشتباست
دیگه پیششششششششش میاد
تیل اسکیت = به اون میله فلزی انتهای دم HC میگن. که برای عملیات هندلینگ یا جابه جایی با دست
لندینگ گیرز = به اون اسکیت زیر HC میگن که زیرش نصبه.
میگم خدایا چقد تیل اسکیت گنده شده. از همه ی دوستان عذر میخوام. به بزرگی خودتون ببخشید اشتباست
دیگه پیششششششششش میاد
Re: هلیکوپتر:ماشین پرنده همه کاره
خب باید یه سری چیزای دیگه بگم
موقع پرواز 4 تا نیرو هسته که به HC وارد میشه.1 وزن - 2 کشش - 3 دراگ - 4 لیفت
1 وزن = وزنو که دیگه میدونید چیه. لازم نیست که بگم
2 کشش = این یه نیرویی که HC رو به سمت جلو هل میده بهش میگن کشش.
3 لیفت = لیفت یه نیرویی که باعث میشه HC بلند بشه.این نیرو با کمک مین روتر یا ملخ اصلی تولید میشه
4 دراگ = این نیرویی که مخالف جریان حرکته HC.که مقاومت میکنه و مخالف کشش و لیفت ( از روبه رو )
موقع پرواز 4 تا نیرو هسته که به HC وارد میشه.1 وزن - 2 کشش - 3 دراگ - 4 لیفت
1 وزن = وزنو که دیگه میدونید چیه. لازم نیست که بگم
2 کشش = این یه نیرویی که HC رو به سمت جلو هل میده بهش میگن کشش.
3 لیفت = لیفت یه نیرویی که باعث میشه HC بلند بشه.این نیرو با کمک مین روتر یا ملخ اصلی تولید میشه
4 دراگ = این نیرویی که مخالف جریان حرکته HC.که مقاومت میکنه و مخالف کشش و لیفت ( از روبه رو )