خمش بال a340 با a330 و حمل سوخت

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3287

سپاس: 5494

جنسیت:

تماس:

خمش بال a340 با a330 و حمل سوخت

پست توسط rohamavation »

"چطور خمش بال هواپیما A340 نسبت به A330، اجازه میده که 30 تن سوخت بیشتر رو توی بخش مرکزی بالش حمل کنه؟
خودِ خمش با چهار تا موتور به جای دو تا، باعث میشه تا 30 تن بیشتر سوخت توی مخزن مرکزی بالش جا بیافته.
به خاطر کاهش خمش از وزن موتورهای بیرونی، ممان خمشی یه هواپیمای چهار موتوره به شدت کمتر از یه هواپیمای دوقلو با همون وزن حداکثر برخاسته پس برای همون وزن بدنه، یه دوقلو نیاز به بالی قوی‌تر و سنگین‌تر از چهارموتوره داره."
"پس اینجوری میشه که برای همون بال، وزن حمل شده توی بدنه برای یه دوقلو باید کمتر از چهارتا باشه، دقیقاً همون چیزی که با A330/A340 افتاده: دومی حدوداً 20٪ بار بیشتر رو حمل می‌کنه. این یعنی حدوداً 30 تن سوخت اضافی که به A340 این قابلیت رو می‌ده که مسافت‌های بلند‌تری رو پرواز کنه و به یه پایه زیرین بدنه مرکزی احتیاج داشته باشه. جف ژوپ، مهندس ارشد BAe ایرباس، میگه که برای طراحی A340 تنها 1 درصد بیشتر از A330 لازم بود. این منبع بیان میکنه که خمیدگی با داشتن چهار موتور به جای دو موتور، دلیلیه که می‌شه 30 تن سوخت اضافی رو توی مخزن مرکزی بال حمل کرد.
حالا چطور یه جابه‌جایی 4 تن (در هر موتور) که 10 متری از هواپیما بیرونه، می‌تونه خمیدگی کافی رو بسازه که 30 تن به وسط بال اضافه بشه؟ چطور یه موتور بال نصب شده می‌تونه بار اضافی رو فراهم کنه؟
وزن (نیرو) موتور ضربدر فاصله تا ریشه بال، یه گشتاوره (نیرو * فاصله) که باعث میشه بال به سمت پایین خم بشه. هر چه موتور دورتر باشه، این گشتاور بیشتره."
"این گشتاور، گشتاوری که بال توسط بالابر (از بالا به پایین) تجربه می‌کنه، رو به پایین می‌آوره. می‌تونید این رو به عنوان نیروی بالابر از مرکز آیرودینامیکی در پهنای yMAC در نظر بگیرید. این مسئله به ریشه بال هم مرتبطه - پس اگر هواپیما محدود به بال باشه (از نظر ساختاری)، هر تسکین اضافی در خمیدگی اجازه می‌ده که وزن بالنده‌تری به بلندی بره.
همچنین به همین دلیل بود که 707، در مقایسه با Vickers VC10، بار بهتری حمل می‌کرد (4 موتور آن در دم نصب شده بودند). بال‌ها باید قوی‌تر (سنگین‌تر) ساخته می‌شدند تا بتونند با محموله‌ها سازگار باشند."
تصویر

نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3287

سپاس: 5494

جنسیت:

تماس:

Re: خمش بال a340 با a330 و حمل سوخت

پست توسط rohamavation »

چطور خمش بال هواپیما A340 نسبت به A330 اینجوری می‌شه که می‌تونه 30 تن سوخت بیشتر رو توی بخش مرکزی بالش جا بندازه:
اوکی دوست من، خمیدگی بال یه هواپیما، به خاطر نیروهای مختلفیه که وقتی پرواز می‌کنه بر روی بال اثر می‌ذارن. حالا اینجا داستان A340 نسبت به A330ه. واسه A340، چارتا موتور داره که باعث میشه خمیدگی بال بیشتری داشته باشه. این خمیدگی اضافی به بدنه این امکان رو می‌ده که مخزن مرکزی بال (اون قسمتی که موتور نداره) بیشترین حجم رو برای حمل سوخت داشته باشه.
خلاصه اینکه، با این چهارتا موتور، میشه توی بخش مرکزی بال بیشترین مقدار سوخت رو جا داد و این باعث میشه ظرفیت حمل سوخت بیشتری داشته باشه. این افزایش ظرفیت حمل سوخت هم باعث میشه برد هواپیما بیشتر بشه. حالا این برد زیادتر به هواپیما این امکان رو می‌ده که مسافت‌های بلندتری رو پرواز کنه بدون اینکه به هواپیما خیلی وزن اضافه بشه یا به ساختارش تغییرات زیادی بخواد بده.
خمیدگی بال یک هواپیما مربوط به اثر نیروهای مختلفیه که در حین پرواز بر روی بال ظاهر می‌شود. حالا در مورد هواپیمای A340 نسبت به A330 بخواهیم بگم
A340 با داشتن چهار موتور به جای دو موتور، باعث افزایش خمیدگی بال میشه. این خمیدگی اضافی باعث می‌شه که بخش مرکزی بال (که در آن موتور ندارد) حجم بیشتری را برای حمل سوخت فراهم کنه.
در واقع، با داشتن چهار موتوش بخش مرکزی بال هواپیما میتونه حجم بیشتری از سوخت را در خود جای بده. این امکان باعث افزایش ظرفیت حمل سوخت و در نتیجه افزایش برد هواپیما میشه. این افزایش برد به هواپیما این امکان را می‌دهد که مسافت‌های بلندتری را پرواز کند، بدون اینکه به میزان زیادی وزن اضافه بشود یا نیاز به تغییرات ساختاری بزرگی داشته باشد.
این ویژگی به A340 امکان میده که در پروازهای با مسافت طولانی بتونه حموله بیشتری را حمل کنه از جمله حمل سوخت اضافی که می‌تواند مسافت پرواز را افزایش بده
تصویر

ارسال پست