نیروهای وارد بر هواپیما در هنگام فرود

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3287

سپاس: 5494

جنسیت:

تماس:

نیروهای وارد بر هواپیما در هنگام فرود

پست توسط rohamavation »

آهان، خب دیگه! وقتی هواپیما میفته، یه سری نیروها براش مهمه. اینا شامل:
آسانسور (Lift):
آسانسور از بالها ایجاد میشه و به هواپیما کمک می‌کنه تا به زمین بیفته، ولی نه به شدت. خلبان تلاش می‌کنه بالها رو به اندازه‌ای بزنه که هواپیما با کنترل سرعت خوبی بیفته.
درگ (Drag):
درگ نیروییه که از مقاومت هوا به هواپیما سمتش میاد. حین فرود، خلبان می‌خواد با کنترل درگ، هواپیما به زمین نزول پیدا کنه.
جرم (Weight):
این یه نیروی گرانشیه که همیشه هواپیما رو به سمت پایین می‌کشه. خلبان باید با استفاده از سیستم فرودگاه و ابزارهای کنترل، هواپیما رو به زمین بیاره.
تراست (Thrust):
تراست نیروییه که از موتورهای هواپیما بیرون میاد و به جلو هواپیما فشار میاره. حین فرود، خلبان باید به دقت توان موتورها رو کنترل کنه تا هواپیما به جاهای مناسب فرود بیافته.
خلبان با استفاده از دستگاه‌های کنترلی، همه این نیروها رو با هم هماهنگ می‌کنه تا هواپیما بتونه فرود بیاد. یادآوری کنم که هواپیماهای مختلف ممکنه یه کم توی فرآیند فرود تفاوت داشته باشن.
وقتی هواپیما در حال فروده، می‌خواهیم تکانه عمودی رو به صورت کنترل‌شده به صفر برسونیم. تکانه عمودی نسبت به زمین بیانگر حرکت عمودی هواپیما است. برای اینکه به فرآیند فرود کمک کنیم و تکانه عمودی رو کاهش بدیم، از سیستم فرودگاه و مخصوصاً از فنرها (Brakes) استفاده می‌شه.
فنرها نقش مهمی در کنترل حرکت عمودی هواپیما در حین فرود دارند. وقتی که هواپیما به زمین نزول می‌کنه، خلبان از فنرها استفاده می‌کنه تا سرعت هواپیما کم بشه و در نهایت به سرعت صفر برسه. این کنترل سرعت به کمک سیستم‌های هیدرولیک و کنترلی در فنرها صورت می‌گیره.
تصویر

ارسال پست