گیربکس کاهشی در موتور توربوفن چه می کند؟
ارسال شده: دوشنبه ۱۴۰۱/۷/۱۸ - ۱۳:۲۳
هدف از گیربکس کاهش، بهبود راندمان موتور است.
به طور معمول در یک موتور توربوفن، توربین و فن با سرعت پایین توسط یک محور توربین محرک مستقیم به هم متصل می شوند که نیاز به توربین کم و فن با سرعت یکسان دارد. در موتورهای دنده ای، گیربکس به فن و توربین اجازه می دهد تا با سرعت مطلوب خود کار کنند. در این حالت، توربین میتواند با مراحل و ایرفویلهای کمتر سریعتر کار کند که باعث افزایش راندمان میشود. فن می تواند با سرعت کمتر اما با قطر بیشتر کار کند تا مقدار بیشتری هوا را با سرعت کمتری فشار دهد.
یک فرمول ساده برای راندمان پیشرانه این است:
$N = \frac{2}{1 + V_e / V_o}$
جایی که Ve سرعت اگزوز موتور و Vo سرعت هواپیما یا ورودی موتور است.
همانطور که Ve به نقطه ای کاهش می یابد که با سرعت هواپیما برابر می شود، بازده N به 100٪ نزدیک می شود. فن بزرگتر با حرکت آهسته در یک موتور دنده ای اجازه می دهد تا جریان جرم زیادی با سرعت کم داشته باشد که باعث بهبود راندمان می شود. سرعت کم نیز باعث بی صدا شدن فن می شود.
برای افزایش راندمان پیشرانه (بازده کل محصول حاصل از بازده ترمودینامیکی و راندمان پیشرانه توربین گاز است) باید جریان جرم بیشتری را با سرعت کمتری شتاب دهیم: این به قطر فن بزرگتر نیاز دارد. به عنوان مثال ببینید این پاسخ که چگونگی ایجاد نیروی رانش توسط هوای بای پس را توضیح می دهد. فرمول:
$F = \frac{\text{d}}{\text{d}t} p = m \frac{\text{d}}{\text{d}t} v = m \cdot a$
نشان می دهد که افزایش جریان جرمی m برای همان مقدار رانش به شتاب کمتر a نیاز دارد.
این به طور بالقوه می تواند مصرف سوخت را بهبود بخشد، اما محدودیتی وجود دارد، افزایش ناحیه جلو نیز باعث افزایش درگ می شود.
همانطور که در این پاسخ گفته شد، سرعت نوک یک عامل محدود کننده است، بنابراین باید سرعت قرقره را کاهش دهیم. مشکل کاهش سرعت قرقره این است که کار تولید شده در توربین فشار ضعیف (که توسط یک شفت به فن کوپل می شود) به قطر زیاد و مراحل بیشتری نیاز دارد تا توان کافی از گاز برای تامین انرژی فن (بگذریم). در بحث بارگذاری تیغه بسیار فنی است). قطر کم توربین زیاد برای جریان بای پس موتور (چگونه هوای بای پس اطراف آن را بدست می آوریم) چندان مؤثر نیست، بنابراین سرعت قرقره توربین کم فشار افزایش می یابد تا بتوان از قطر کمتری استفاده کرد. این عدم تطابق در سرعت قرقره نیاز به یک راه حل دنده دارد.
توجه داشته باشید که مقادیر بسیار زیادی نیرو از طریق جعبه دنده منتقل می شود، حتی با راندمان بسیار بالا، برای دفع حرارت زیادی نیاز است. ثابت شده است که خلاص شدن از گرمای هدر رفته و بارگذاری زیاد یک کار طراحی بسیار دشوار است.

به طور معمول در یک موتور توربوفن، توربین و فن با سرعت پایین توسط یک محور توربین محرک مستقیم به هم متصل می شوند که نیاز به توربین کم و فن با سرعت یکسان دارد. در موتورهای دنده ای، گیربکس به فن و توربین اجازه می دهد تا با سرعت مطلوب خود کار کنند. در این حالت، توربین میتواند با مراحل و ایرفویلهای کمتر سریعتر کار کند که باعث افزایش راندمان میشود. فن می تواند با سرعت کمتر اما با قطر بیشتر کار کند تا مقدار بیشتری هوا را با سرعت کمتری فشار دهد.
یک فرمول ساده برای راندمان پیشرانه این است:
$N = \frac{2}{1 + V_e / V_o}$
جایی که Ve سرعت اگزوز موتور و Vo سرعت هواپیما یا ورودی موتور است.
همانطور که Ve به نقطه ای کاهش می یابد که با سرعت هواپیما برابر می شود، بازده N به 100٪ نزدیک می شود. فن بزرگتر با حرکت آهسته در یک موتور دنده ای اجازه می دهد تا جریان جرم زیادی با سرعت کم داشته باشد که باعث بهبود راندمان می شود. سرعت کم نیز باعث بی صدا شدن فن می شود.
برای افزایش راندمان پیشرانه (بازده کل محصول حاصل از بازده ترمودینامیکی و راندمان پیشرانه توربین گاز است) باید جریان جرم بیشتری را با سرعت کمتری شتاب دهیم: این به قطر فن بزرگتر نیاز دارد. به عنوان مثال ببینید این پاسخ که چگونگی ایجاد نیروی رانش توسط هوای بای پس را توضیح می دهد. فرمول:
$F = \frac{\text{d}}{\text{d}t} p = m \frac{\text{d}}{\text{d}t} v = m \cdot a$
نشان می دهد که افزایش جریان جرمی m برای همان مقدار رانش به شتاب کمتر a نیاز دارد.
این به طور بالقوه می تواند مصرف سوخت را بهبود بخشد، اما محدودیتی وجود دارد، افزایش ناحیه جلو نیز باعث افزایش درگ می شود.
همانطور که در این پاسخ گفته شد، سرعت نوک یک عامل محدود کننده است، بنابراین باید سرعت قرقره را کاهش دهیم. مشکل کاهش سرعت قرقره این است که کار تولید شده در توربین فشار ضعیف (که توسط یک شفت به فن کوپل می شود) به قطر زیاد و مراحل بیشتری نیاز دارد تا توان کافی از گاز برای تامین انرژی فن (بگذریم). در بحث بارگذاری تیغه بسیار فنی است). قطر کم توربین زیاد برای جریان بای پس موتور (چگونه هوای بای پس اطراف آن را بدست می آوریم) چندان مؤثر نیست، بنابراین سرعت قرقره توربین کم فشار افزایش می یابد تا بتوان از قطر کمتری استفاده کرد. این عدم تطابق در سرعت قرقره نیاز به یک راه حل دنده دارد.
توجه داشته باشید که مقادیر بسیار زیادی نیرو از طریق جعبه دنده منتقل می شود، حتی با راندمان بسیار بالا، برای دفع حرارت زیادی نیاز است. ثابت شده است که خلاص شدن از گرمای هدر رفته و بارگذاری زیاد یک کار طراحی بسیار دشوار است.