آیا بلیکس توربین در موتورهای جت رایج است؟

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3222

سپاس: 5492

جنسیت:

تماس:

آیا بلیکس توربین در موتورهای جت رایج است؟

پست توسط rohamavation »

بلیسک یک جزء منفرد به شکل دیسک با تیغه هایی بر روی آن است. این می تواند برای کمپرسورها یا توربین ها باشد.
.تصویر
توربین سخت ترین آلیاژ، سوپرآلیاژها را داره بنابراین من نمی دانم که آیا ساخت بلیسک به این دلیل دشوارتر شده است یا به دلایلی غیرممکن هستش. (توجه داشته باشید بلیسک چندین معایب دارد، مثلاً اگر یک تیغه آسیب ببیند، کل بلیسک باید خارج شود و تعمیر/تعویض شود، اما این به تنهایی به من نمیگه که چرا توربین ها از کمپرسورها مشکل سازتر هستند.)
اولین مرحله توربین باید دمای 1700 تا 1800 کلوین را تحمل کنه .دلیلش تیغه است. با بلیسک، اگر باید یک تیغه را تعویض کنید، باید کل بلیسک را تعویض کنید. البته تعمیرات لازم وجود داره اما اگر خیلی آسیب دیده است که قابل تعمیر نیست، باید همه چیز را تعویض کنید. با استفاده از تیغه های جداگانهخوب می توانید تنها تیغه هایی را که نیاز به تعویض دارند، تعویض کنید.تصویر
عمر پره توربین بسیار کوتاهتر از عمر پره کمپرسور است، به دلیل دمای شدید محیط. یک موتور معمولی ممکن است در طول عمر خود از چندین مجموعه کامل از پره های توربین عبور کند. یک تیغه کمپرسور متوسط ممکن است تمام طول عمر موتور را دوام بیاورد.
من در حال حاضر دانشجوی دانشکده مهندسی هوافضا هستم و می توانم به شما بگویم که blisks قطعا استفاده می شود.
این بخش توربین به صورت blisk است مراحل توربینتصویر
در موردمراحل کمپرسوراگر سوالی دارید خوشحال می شوم که بیشتر توضیح دهم. :)تصویرhope I helped you understand the question. Roham Hesami, sixth
semester of aerospace engineering
smile072 smile072 رهام حسامی ترم ششم مهندسی هوافضاتصویر
smile260 smile016 :?:
آخرین ویرایش توسط rohamavation جمعه ۱۴۰۱/۵/۱۴ - ۰۹:۵۵, ویرایش شده کلا 3 بار
تصویر

Vahid75

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۶/۹/۱۶ - ۱۰:۳۷


پست: 81

سپاس: 13

Re: آیا بلیکس توربین در موتورهای جت رایج است؟

پست توسط Vahid75 »

حداقل مطالبی که کپی میکنی یکبار بخون که بدونی چی رو داری کپی میکنی حالا ویرایش پیش کش (این خود سرانه است) smile055
واقعا دیگه عن سایت رو بالا آوردی smile140
حسرت نبرم به خواب آن مرداب
کارام درون دشت شب خفته است

دریایم و نیست باکم از طوفان
دریا همه عمر خوابش آشفته است.

نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3222

سپاس: 5492

جنسیت:

تماس:

Re: آیا بلیکس توربین در موتورهای جت رایج است؟

پست توسط rohamavation »

ببین دوست گرامی تا جایی که من میدونم دیسک‌های پره‌ای یکپارچه که معمولاً به عنوان بلیکس شناخته میشن در حال حاضر در کمپرسورهای جریان محوری موتورهای توربین گازی پیدا میشه پس یک کمپرسور بلیسک به یک سوم مراحل روتور کمتری نیاز داره تا به همون نسبت فشار کل یک طراحی معمولی دست پیدا کنه خوب میشه وزن کمتر راندمان بیشتر اما معمولادر یک کمپرسور توربین معمولی پره ها جدا از دیسک ساخته میشن و سپس به صورت مکانیکی با هم مونتاژ میشن حالا ریشه تیغه ها در شکاف های ماشینکاری شده روی دیسک کمپرسور قرار میگیرن پس بین هر تیغه و دیسک ناپیوستگیبه وجود میادپس. دیسک های تیغه ای از این نوع به دلیل نیاز به تحمل وزن ریشه تیغه می توانند سنگین بشن حال در روش نوین تیغه ها و دیسک یک جزء فلزی واحد را بدون ناپیوستگی تشکیل میدن تیغه ها در یک پیوند فلزی به دیسک متصل میشن به این ترتیب "بلیسک" میگیم
ببین بلیسک (portmanteau of bladed disk) یک جزء توربوماشین هست که هم از دیسک روتور و هم از پره ها تشکیل شده است. این به عنوان یک جزء مهم کمپرسور موتور عمل میکنه تا به مقدار کافی هوای فشرده وارد موتور بشه تا احتراق رخ دهدبلیسک ها عموماً آیرودینامیک بهتری نسبت به روتورهای معمولی تک پره دارند و سبک ترند. هر بلیسک به جای دیسکی که با تیغه های جداشدنی مجزا مونتاژ شده از یک قسمت تشکیل شده خوب . آنها ممکن است به صورت افزودنی تولید بشن یا هم به صورت یکپارچه ریخته گری بشن و از یک قطعه جامد از مواد ماشین کاریبشن یا با جوش دادن تیغه های جداگانه به دیسک روتور ساخته بشن. این اصطلاح عمدتاً در طراحی موتورهای هوافضا استفاده میشه بلیکس Blisksهمچنین به عنوان روتورهای یکپارچه تیغه (IBR) نیز ما بهش میگیم.
تصویر

ارسال پست