کنترل Ullage با تک موتوره؟

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3265

سپاس: 5494

جنسیت:

تماس:

کنترل Ullage با تک موتوره؟

پست توسط rohamavation »

چگونه یک استیج بالایی تک موتوره، مانند فالکون 9، قبل از روشن کردن موتور، ولاژ را کنترل می کند؟ آیا پیشرانه های گاز سرد خود را روشن می کند؟ آیا موتور را قبل از دریچه گاز برای یک ثانیه با حداقل گاز روشن می کند --- اگر انجام این کار منطقی باشد؟ یه راه دیگه؟ یا فقط کنترل ullage را انجام نمی دهد؟اگر مرحله بالایی بلافاصله پس از خاموش شدن مرحله اول روشن شود، این امکان وجود دارد که اصلاً نیازی به آبریزش نباشد. نیروی رانش موتورهای مرحله اول، پیشرانه های مرحله بالایی را ته نشین می کند. هرگونه تکانه جدایی بین مراحل باعث می شود که آنها ته نشین شوند و زمان کافی برای حرکت هیچ یک از گازهای خروجی به ورودی های موتور قبل از آتش گرفتن مرحله بالایی وجود ندارد. راکت های سوخت جامد در مرحله بالایی گاهی اوقات برای هدف دوگانه جداسازی مراحل و تامین نیروی رگبار استفاده می شوند (مثلاً مرحله Saturn V S-II).
با این حال، برای ولاژ مرحله بالایی پس از یک ساحل، وضعیت متفاوت است. در بیشتر موارد به نوعی سوختگی ولاژ نیاز است. معمولاً این کار با یک سیستم رانشگر RCS جداگانه با استفاده از فشار مثانه انجام می شود. برای موتورهای کوچک تحت فشار، اگر حجم خروجی به اندازه کافی کم باشد، می توان از سوختگی ullage صرفنظر کرد. اگر فشار دهنده به جای پیشرانه وارد محفظه احتراق شود، باز هم مقدار کمی نیروی رانش ایجاد می کند، که برای بقیه سوختگی خروجی ایجاد می کند - یکی دو سوختگی اول موتور آپولو CSM معمولاً به این روش انجام می شد. با این حال، توربوپمپ ها نمی توانند خطر مصرف حجم قابل توجهی از گاز فشار دهنده را داشته باشند.
من فرض می‌کنم فالکون 9 از پیشرانه‌های RCS در مرحله بالایی استفاده می‌کند.
Ullage برای ماژول فرمان/سرویس آپولو و ماژول قمری توسط موتورهای سیستم کنترل واکنش انجام شد که در همان جهت (+X) به عنوان موتور اصلی اشاره داشتند. این موتورها اساساً ماهیت دیجیتالی دارند. آنها یا خاموش هستند یا روشن. برخی از حالت‌های کنترل به موتورهای RCS اجازه می‌دهند برای کنترل دقیق‌تر پالس شوند. با این حال، سوختگی ullage همیشه موتورهای RCS را به طور کامل و بدون ضربان روشن می کرد.
اکثر سوختگی های موتور توسط برنامه های کامپیوتر راهنما کنترل می شد. بخشی از پارامترها تعداد ثانیه‌ها برای سوزاندن ullage بود و اینکه آیا 2 در مقابل 4 موتور RCS باید برای سوختگی ullage روشن شود یا خیر. به عنوان مثال، قبل از فرود LM، دو موتور RCS به مدت 7.5 ثانیه روشن شدند و موتور اصلی با باقی ماندن 0.5 ثانیه از سوختگی ullage مشتعل شد.
این کار همیشه زمانی انجام می‌شد که موتورهای اصلی در ریزگرانش راه‌اندازی می‌شدند (یعنی نیازی به انجام آن روی سطح ماه نبود).
سوختگی Ullage همچنین می تواند به صورت دستی انجام شود. این کار با فشار دادن دکمه DIRECT ULLAGE در CM یا دکمه +X TRANSL در LM انجام شد. روش پشتیبان گیری استفاده از چوب کنترل انتقالی خلبان برای رانش در جهت +X بود. در هر صورت، موتورهای RCS تا زمانی می سوختند که خلبان دکمه مناسب را نگه داشته باشد.
مراحل بالایی تقویت کننده زحل از موتورهای موشک جامد برای سوختگی ناشی از ولاژ استفاده می کرد. پس از روشن شدن، آنقدر شلیک کردند تا سوختند.hope I helped you understand the question. Roham Hesami, sixth
semester of aerospace engineering
smile072 smile072 رهام حسامی ترم ششم مهندسی هوافضاتصویر
smile260 smile016 :?:
تصویر

ارسال پست