لندینگ هواپیما

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3226

سپاس: 5492

جنسیت:

تماس:

لندینگ هواپیما

پست توسط rohamavation »

فرود آخرین قسمت پرواز است که در آن هواپیما یا فضاپیما (یا حیوانات) در حال پرواز به زمین باز می گردند. هنگامی که جسم پرنده به آب باز می گردد، به این فرآیند فرود آمدن می گویند، اگرچه معمولاً به آن «فرود» و «تاچ داون» نیز می گویند.
تصویر
یکی از پر اهمیت ترین مسایل در فرود، مسیر فرود یا گلاید اسلوپ است. مسیر فرود به مسیر فرضی در آسمان گفته می شود که اگر به درستی روی این مسیر و با سرعت مناسب حرکت کنیم، سرانجام در ابتدای باند فرود و در مناسب ترین محل فرود خواهیم آمد. حال شاید این سوال برایتان پیش آید که در آسمان طبیعتالاً هیچ مسیری وجود ندارد که به وسیله آن، مسیر فرود را دنبال کنیم،پس دنبال کردن مسیر Glide Slope چگونه امکان پذیر است؟
نمایش دهنده های مسیر گلاید یا Glide Slope Indicators در فرودگاه ها
گفتیم که مسیرهای فرضی که ما د ر ذهن خودمان تصور کرده ایم، در آسمان وجود ندارند . پس باید چاره ای برای حفظ مسیر گلاید اندیشیده شود. باند فرودگاه های سراسر دنیا، در هر دو سر، اکثرالاً دارای نشان دهنده هایی به نام نمایش دهنده مسیر گلاید هستند که این نشان دهنده ها، به ما کمک می کنند که به راحتی، مسیر گلاید خود را تا انتهای فرود دنبال نماییم. این نشان دهنده ها بر دو نوع اند: نشان دهنده های VASI یا Visual Approach Slope Indicator و نشان دهنده های PAPI یا Percision Approach Path Indicator حال در زیر، طرز کارکرد و شیوه استفاده ی هریک را فرا می گیریم.
VASI Visual Approach Slope Indicator -1
این نشان دهنده شامل چهار چراغ فلورسنت، دو عدد در یک سمت و دو عدد در سمت دیگر است. این چراغ ها دو رنگ را می توانند نمایش دهند، رنگ های سفید و قرمز. بسته به ارتفاعی که دارید، رنگ این چراغ فرق می کند و به وسیله ا ین رنگ ها، به راحتی می توانید مسیر گلاید خود را دنبال کرده و فرودی موفقیت آمیز داشته باشید تصویر
نشان دهنده مسیر فرود Visual Approach Slope Indicator
تصور کنید که در حال تقرب یا نزدیک شدن به باند یا همان Approach هستید. اگر باند دارای نشان دهنده های VASI باشد،چیزی شبیه به شکل بالا را در مقابل خود مشاهده خواهید کرد . به سمت چپ تصویر 1 نگاه کنید. اگر شما از مسیر گلاید خود به سمت باند بسیار پایین تر قرار گرفته باشید، هر چهار چراغ به رنگ قرمز در می آیند . پس شما باید بیشتر اوج بگیرید. حال به وسط تصویر نگاه کنید. اگر دقیقالاً بر روی مسیر گلاید در حال حرکت به سوی باند باشید، چراغ هایی که بالاتر قرار گرفته اند به رنگ قرمز و چراغ های پایین تر به رنگ سفید در می آیند .حال اگر شما بسیار بالاتر از مسیر گلاید خود قرار گرفته باشید،مطابق سمت راست تصویر، شما چهار چراغ سفید را مشاهده خواهید کرد . البته نور واقعی این چراغ ها اکثرالاً نور زرد کم رنگ به جای سفید و نارنجی به جای قرمز است . می بینید که به وسیله ی این نشان دهنده، چقدر راحت می توان مسیر گلاید خود را تعیین کرده و به زیبایی به سمت باند حرکت کنید.
PAPI Percision Approach Path Indicator -2
این نشان دهنده، چیزی شبیه به VASI است، با این تفاوت که این نشان دهنده اغلب در فرودگاه های بزرگتر نصب می شود و همانطوری که از نامش پیداست، دارای دقت بیشتری نسبت به VASI است و برای فرودهای دقیق تر در هواپیماهای عظیم الجثه به کار می رود، چرا که نشستن در ابتدای باند، برای در اختیار داشتن باند کافی برای ترمز، برای این هواپیما ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این نشان دهنده شامل چهار چراغ فلورسنت است که برخلاف VASI،فقط در یک سمت باند نصب می شود. به شکل زیر، شکل 2 نگاه کنید تا درک بهتری از این نشان دهنده به دست بیاورید.
نشان دهنده مسیر فرود PAPI یا Percision Approach Path Indicator
با توجه به شکل، طرز کار این نشان دهنده بدین صورت است که اگر هر چهار چراغ که در یک ردیف قرار دارند، به رنگ سفید باشند، شما کاملالاً بالای مسیر گلاید خود قرار دارید و مطمئنالاً از جایی غیر از باند فرود سر در خواهید آورد. اگر از سمت راست، یک چراغ قرمز روشن شده باشد، بدین معنی است که شما کمی بالای مسیر گلاید خود قرار دارید. اگر دو چراغ به رنگ قرمز و دو چراغ به رنگ سفید در آمده است، معنی آن این است که شما دقیقالاً در مسیر گلاید خود قرار دارید .اگر تعداد سه چراغ به رنگ قرمز در آمده و تنها یک چراغ به رنگ سفید بود، بدین معنی است که شما اندکی پایین تر از مسیر گلاید خود قرار دارید. اگر تمام چراغ ها به رنگ قرمز در آمده باشند، جز اینکه به زودی به زمین برخورد خواهید کرد نمی تواند هیچ معنی دیگری داشته باشد!تصویر
قرار گرفتن روی مسیر گلاید
می بینید که اگر به طرز صحیح از ابزارهای نشان دهنده گلاید سلوپ استفاده نماییم، به راحتی می توانیم مسیر گلاید خود را تصحیح کرده و روی مسیر درست قرار بگیریم . برای این کار، مثلالاً اگر شما بالاتر از مسیر گلاید خود قرار دارید، می توانید از فنونی که برای کاهش ارتفاع در بخش های قبلی فراگرفته اید، استفاده کرده و روی مسیر صحیح قرار بگیرید. همچنین اگر پایین تر از مسیر مشخص شده قرار دارید، می توانید با استفاده از مهارت هایی که برای صعود فرا گرفته اید، خود را به مسیر صحیح گلاید برسانید.تصویر
هواپیما در زیر ارتفاع مجاز گلاید است و دراینجا هواپیما بالا تر از گلاید است.تصویر
فلر کردن برای لندینگ یا Landing Flare
تصور کنید با نرخ نزول 100 فوت بر دقیقه در حال کاهش ارتفاع و ه مچنین تقرب به باند هستید و روی مسیر صحیح گلاید قرار دارید. قطعالاً اگر همین رویه را ادامه بدهید، فرود خواهید آمد. اما با وزنی که هواپیما به چرخ ها و ستون چرخ ها وارد خواهد آورد، قطعالاً به سازه چرخ ها و ارابه فرود آسیب رسیده و همچنین فرود نرم، زیبا و بدون تکانی نخواهید داشت. تنها راه جلوگیری از وقوع این مسئله، انجام دادن کاری به نام فلر یا flare است. هنگامی که به طور کامل به باند نزدیک شدید و در ارتفاع 6 تا فوتی زمین قرار گفتید، دماغه هواپیما را آن قدر بالا دهید که سرعت هواپیما به طور کامل کاهش یافته و به آرامی چرخ هایتان سطح باند را لمس نماید . به این عمل، فلر کردن می گویند . به یاد داشتن چند نکته در انجام فلر بسیار اساسی و مهم است . نخست این که اگر فلر کردن را در ارتفاعی بالاتر از آنچه ذکر شد، انجام دهید، هواپیمایتان استال کرده و وامانده خواهد شد و مستقیم به پایین سقوط کرده و به سطح باند کوبیده خواهد شد . نکته دیگر این است که اگر با سرعت بالا سعی در انجام عمل فلر کردن داشته باشید، چون دماغه هواپیما را بالا آورده اید، بال های هواپیما به دلیل سرعت زیادتان نیروی برای بیشتری تولید کرده و هواپیمایتان ارتفاع می گیرد که یکی از بچه گانه ترین اشتباه های هر شخص مبتدی در اولین فرود است.تصویر
استفاده از تریم تب ها
نکاتی دیگر در مورد پرواز- تریم تب ها و فلپ ها چگونه کار می کنند؟
پیشتر گفتیم که هواپیماها در طی پرواز، تحت تاثیر نیروهای گوناگونی هستند. باید به یاد داشته باشیم که این نیرو ها، همیشه در تعادل نیستند که هواپیمای ما، یک پرواز مستقیم و بدون هر گونه انحرافی را ادامه بدهد . باد هایی که می وزند، جریان های ناآرامی که در هوا وجود دارند، عدم تقسیم دقیق وزن در همه نقاط هواپیما و عوامل دیگر، همه دست به دست هم می دهند تا یک هواپیما نتواند به راحتی به پرواز خود ادامه دهد. اما این مشکل، تا حدودی با تریم تب ها یا Trim Tabs حل شده است.تصویر
شکل 1- یک تریم تب یا بالچه تنظیم کوچک در انتهای سکن افقی
تریم تب ها یا بالچه های تنظیم، برای خنثی کردن اثر نیروهای جانبی دیگر و یا حفظ وضعیت پروازی در شرایط ثابت به کار می روند. برای مثال، خلبان یک هواپیما را تصور کنید که می خواهد به ارتفاع 15.000 پایی صعود کند. این صعود، طبعالاً حتی با یک هواپیمای نیرومند هم مدت نسبتالاً زیادی طول خواهد کشید . اگر در تمام طول این مدت، دست های خلبان مشغول نگه داشتن استیک یا فرمان هواپیما برای وضعیت اوج گیری باشد، خلبان اولالاً خسته شده و ثانیالاً از انجام کارهای دیگر باز می ماند . در این جا، تریم تب ها به کمک خلبان می آیند . تریم تب ها، بالچه های کو چکی هستنددر حقیقت قسمت کوچکی از انتهای سکان افقی را تشکیل می دهند. می دانیم که در صورت بالا رفتن سکان افقی، دم هواپیما پایین رفته و هواپیما صعود می کند. اما در اثر فشار و نیروی که جریان هوا به سکان افقی وارد می کند، این سکان میل به برگشتن به حالت عادی را دارد . برای غلبه برا این بازگشت، خلبان باید نیروی زیادی را با دستان خود به فرمان هواپیما وارد آورد تا مانع برگشتن به حالت پرواز عادی گردد . در اینجا، خلبان تریم تب ها را پایین می دهد . با پایین رفتن تریم تب ها، نیرویی توسط این بالچه های کوچک به سکان افقی وارد می شود که مانع برگشتن سکان به حالت عادی می گردد . پس صعود و اوج گرفتن هواپیما تا زمانی که خلبان بخواهد، بدون دخالت وی ادامه خواهد یافت. همچنین عکس این حالت برای نزول نیز صادق است.
شکل 2- تریم تب ها در حالت نزول
تریم تب ها، توسط یک پیچ یا چرخ کوچک در کابین خلبان در نزدیکی اهرم های مربوط به کنترل موتور می توانند تنظیم شوند.شما در فلایت سیمولاتور، می توانید این کار را با ماوس و یا با کلید های Home و End انجام دهید. لازم به یادآوری است که تریم تب ها، یک کاربرد اساسی دیگر هم دارند و آن هم تنظیم هواپیما برای ادامه دادن پرواز مستقیم بدون هر گونه تغییر ارتفاعی است. برای مثال، ممکن است بنا به دلایلی، دماغه هواپیمای شما، میل به بالا رفتن و صعود کردن بی جهت داشته باشد . در این حالت، می توانید تریم منفی را اعمال کرده و مانع صعود شوید . یا شاید با افزایش گاز موتور در نظر داشته باشید که سرعت را افزایش دهید در حالی که به طور طبیعی، دماغه هواپیما بالا می رود که به همان روش، می توانید دوباره هواپیما را تریم کرده و به حالت عادی باز گردانید. اگر هواپیمایتان تریم باشد، می بایست هنگامی که کاملالاً دست هایتان را از روی کنترل ها مانند جوی استیک بر می دارید، هواپیمایتان بی هیچ گونه تغییر جهت و یا ارتفاعی، به مسیر خود ادامه دهد . اگر این گونه نبود، سعی کنید با تنظیم تریم تب ها، وضعیت پرواز نرمال و تریم شده را به دست آورید.تصویر
فلپ ها، بالچه های برا افزا یا Flaps
اگر یادتان باشد، در بخش های گذشته، از شهپرها صحبت کردیم و گفتیم که شهپر ها، بالچه های کوچکی هستند که در قسمت خارجی یا انتهایی بال ها قرار گرفته اند که با حرکت برعکس هم، یکی از شهپرها نیروی برای مواف ق و دیگری نیروی برای مخالف به وجود می آورد که باعث دورزدن یا رول کردن هواپیما می شود . اما در کنار شهپر ها، در قسمت داخلی بال ها و نزدیک به مکانی که بال ها به بدنه متصل می شوند، بالچه هایی با نام فلپ یا Flap وجود دارند که این بالچه ها، با هم پایین رفته و با هم بالا می آیند و برعکس شهپر ها، موافق همدیگر عمل می کنند . این بالچه ها، با افزایش زاویه حمله بال ها، باعث ایجاد نیروی برای بیشتر می شوند که در نتیجه، برخاستن و فرود هواپیما را با سرعت های کم تر امکانپذیر می سازند . برای تفهیم چگونگی قرار گیری فلپ ها،تصویر
شکل 3- فلپ ها و شهپر ها و چگونگی قرار گیری آن ها روی بال ها
فلپ ها با پایین آمدن خود، باعث کاهش سرعت هوا در قسمت زیر بال ها می شوند . این کاهش سرعت به نوبه خود، باعث افزایش فشار در زیر بال می شود که در نتیجه این افزایش فشار، بال می تواند نیروی برای بیشتر را تولید نماید تصویر
البته فلپ ها، می توانند با زاویه های مختلفی با توجه به شرایط به کار برده شوند . مثلالاً در مواقعی که بیشترین نیروی برا نیاز است، فلپ ها تا آخرین حد خود پایین داده می شوند و بیشترین نیروی برا را تولید می کنند . در مواقعی که نیاز به برای بیشتر در حد اندکی است، از کم ترین درجه های فلپ استفاده می شود . فلپ ها در مواقعی که باند برخاست یا فرود کوتاه است و می بایست هواپیما هرچه سریعتر از زمین جدا شده یا هواپیما با سرعت کم تری فرود آید تا زودتر متوقف شود، بسیار کارآمد هستند. یاد آوری می شود که فلپ ها، تنها در محدود مجاز سرعت های پایین می توانند به کار گرفته شوند، چرا که در سرعت های بالا استفاده از فلپ ها نتیجه عکس را به دنبال داشته و باعث آسیب دیدن آن ها نیز می شود. محدوده مجاز سرعت استفاده از فلپ ها، روی سرعت سنج اکثر هواپیماهای سبک تا وزن متوسط، با رنگ سفید نشان داده شده است. فلپ ها، سرعت استال هواپیما را نیز پایین آورده و باعث می شوند که در سرعت های پایین، هواپیما دیرتر وامانده شود . در فلایت سیمولاتو ر می توانید برای پایین دادن فلپ ها، از کلید های F7 برای بالا دادن فلپ ها و برای پایین دادن فلپ ها F6 به اندازه ای مشخص شده استفاده کنید.اگر در یک زمان نیاز به پایین دادن یا بالا بردن کامل فلپ ها احساس شد، می توان از کلید های F8 برای فول (Full) فلپ و F5 برای وضعیت فلپ خنثی یا صفر استفاده نمایید.تصویر
hope I helped you understand the question. Roham Hesami, sixth
semester of aerospace engineering
smile072 smile072 رهام حسامی ترم ششم مهندسی هوافضاتصویر
smile260 smile016 :?:
تصویر

ارسال پست