چرا یک سیکل ترمودینامیکی به کندانسور نیاز دارد؟

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3268

سپاس: 5491

جنسیت:

تماس:

چرا یک سیکل ترمودینامیکی به کندانسور نیاز دارد؟

پست توسط rohamavation »

تا حدودی مخالف، استفاده از هوای گرمتر (یا هر سیال کاری) در ورودی موتور حرارتی کارآمدتر نیست.
جدای از دلایل کارایی، بازیافت اگزوز از چیزی مانند موتور جت یا توربین گاز دشوار خواهد بود زیرا سیال کار منبع اکسیژن برای واکنش احتراق است. محتوای اکسیژن سیال در ورودی به حدی کاهش می یابد که گرمای کمی تولید می شود یا اصلاً نمی تواند تولید شود.من روش دیگری را امتحان خواهم کرد که شاید شهودی تر و کمتر ترمودینامیکی باشد. همانطور که گفته شد، شما قطعا باید مقداری ترمودینامیک را یاد بگیرید زیرا موضوع جالبی برای دانستن در مورد آن است!
برای یک موتور بخار، باید مفهوم فشار بخار را درک کنید: یک بدنه آب بردارید و به آن زمان کافی بدهید، بخار آب با فشار خاصی در بالای سطح آب وجود خواهد داشت. هر چه دما بالاتر باشد فشار نیز بیشتر می شود.
حال، بیایید به موتور بخار نگاه کنیم:تصویر
اختلاف فشار بین نقاط 3 و 4 توربین را به حرکت در می آورد. برای اینکه اختلاف فشار زیاد وجود داشته باشد، به اختلاف دمای بالا نیاز دارید. بنابراین باید بعد از نقطه 4 خنک شوید.
بخار هنگام انبساط در توربین نیز خنک می‌شود، اما تا این حد ادامه دارد.
کندانسور بخش مهمی از چرخه ترمودینامیکی تغییر فاز حلقه بسته است. چرخه های ترمودینامیکی از انتقال انرژی گرمایی انرژی مکانیکی تولید می کنند. انتقال کلمه کلیدی در اینجا است. هرچه اختلاف دما در یک سیستم حلقه بسته بیشتر باشد، کارایی آن بیشتر است. اگر تفاوت دما وجود نداشته باشد، قدرتی برای استخراج وجود ندارد.
من یک موتور بخار را به زبان ساده توضیح خواهم داد که ممکن است کمک کند. به تصویر زیر از مقاله ویکی موتور بخار نگاهی بیندازید.
در مرحله 2 می بینیم که گرما به سیال موجود در دیگ اضافه می شود و آن را تبدیل به گاز می کند. سپس در مرحله 3 از طریق توربین منبسط می شود و توان خروجی را به ما می دهد. سپس در مرحله 4 ما به کندانسور نیاز داریم تا گرما را حذف کند و این گاز منبسط شده را دوباره به یک سیال متراکم کند. به این ترتیب سیال را می توان به راحتی با مقدار کمی توان ورودی به دیگ فشار قوی پمپ کرد. افت فشار پمپ و توربین تقریباً یکسان است، اما از آنجایی که حجم بسیار بیشتری در توربین حرکت می کند، قدرت بیشتری نسبت به پمپ مصرف می کند.
برعکس، اگر سعی کنیم گاز را متراکم نکنیم و آن را دوباره به دیگ پمپ کنیم، انرژی بیشتری برای پمپاژ آن نسبت به خروجی از توربین مصرف می شود.hope I helped you understand the question. Roham Hesami, sixth
semester of aerospace engineering
smile072 smile072 رهام حسامی ترم ششم مهندسی هوافضاتصویر
تصویر

ارسال پست