ترمودینامیک موتور جت

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3268

سپاس: 5491

جنسیت:

تماس:

ترمودینامیک موتور جت

پست توسط rohamavation »

ترمودینامیک موتور جت
فرآیند ترمودینامیکی یک موتور جت معمولی را می‌توان با استفاده از یک چرخه ایده‌آل برایتون، که از یک فشرده‌سازی ایزنتروپیک، یک احتراق ایزوباریک (افزودن گرما) و یک فرآیند انبساط همسانتروپیک تشکیل می‌شود، مدل‌سازی کرد. طرح مطالعه: (1) خواص ترمودینامیکی: فشار، دما و حجم خاص.
یک توربین ترمودینامیک چه کار می کند؟
به طور کلی، یک توربین بخار یک موتور حرارتی دوار است که انرژی حرارتی موجود در بخار را به انرژی مکانیکی یا انرژی الکتریکی تبدیل می کند.3 توربین گاز و موتور جت. چرخه اصلاح شده برایتون هم برای توربین های گازی و هم برای موتورهای جت استفاده می شود. توربین برای تولید گشتاور قابل استفاده در شفت خروجی طراحی شده است، در حالی که موتور جت به بیشتر گازهای داغ اجازه می دهد تا در جو منبسط شوند و نیروی رانش قابل استفاده تولید کنند.ترمودینامیک:
علم ترمو (گرما) و دینامیک (نیرو یا کار). فیزیک که ویژگی‌های فیزیکی سیستم‌های ماکروسکوپی ماده و انرژی و قابلیت‌های آنها برای ارائه کار را توصیف و مرتبط می‌کند.
قانون صفر ترمودینامیک
وقتی دو جسم با جسم سوم در تعادل حرارتی هستند، در تعادل حرارتی نیز هستند. در نتیجه، هر سه جسم دارای یک ویژگی مشترک هستند، که دما است.
قانون اول ترمودینامیک
قانون اول ترمودینامیک یک قانون بقای انرژی است و بر اساس مشاهدات تجربی است. بیان می کند که مقدار گرمای منتقل شده به یک سیستم به اضافه مقدار کار انجام شده روی سیستم باید منجر به افزایش متناظر انرژی داخلی در سیستم شود.
قانون دوم ترمودینامیک
قانون دوم ترمودینامیک گاهی اوقات قانون آنتروپی نامیده می شود زیرا خاصیت مهمی به نام آنتروپی را معرفی می کند. آنتروپی را می توان به عنوان معیاری در نظر گرفت که یک سیستم چقدر به تعادل نزدیک است. همچنین می توان آن را به عنوان معیاری برای اختلال در سیستم در نظر گرفت. قانون دوم جهتی را که یک فرآیند حرارتی خاص می‌تواند انجام دهد، تعریف می‌کند و گاهی اوقات به عنوان بیانیه‌ای بیان می‌شود که ماشین‌های حرکت دائمی نوع دوم را منع می‌کند.
از موتور جت برای تامین نیروی محرکه جت برای به حرکت درآوردن هواپیماها استفاده می شود زیرا آنها می توانند قدرت بسیار زیادی را در واحد وزن موتور تولید کنند. هوا وارد کمپرسور می شود و قبل از ورود به محفظه احتراق تا فشار زیادی تحت فشار قرار می گیرد. معمولاً برای دستیابی به فشار کلی بالاتر از کمپرسور چند مرحله ای استفاده می شود. نسبت تراکم تا 30:1 قابل دستیابی است که منجر به راندمان بسیار بالا و مصرف سوخت ویژه بسیار پایین می شود. در داخل محفظه احتراق، سوخت و هوا با هم مخلوط شده و مشتعل می شوند که باعث تولید گاز با دمای بالا و دمای بالا می شود که به قسمت توربین منبسط می شود. توربین از یک یا چند مرحله از پره‌های متناوب ثابت و چرخان با مقطع آئروفویل تشکیل شده است. توربین انرژی کافی را از گازهای داغ در حال انبساط که از محفظه احتراق خارج می شوند جذب می کند تا کمپرسور را با کارآمدترین سرعت خود در حال چرخش نگه دارد.
فرآیند ترمودینامیکی یک موتور جت معمولی را می‌توان با استفاده از یک چرخه ایده‌آل برایتون، که از یک فشرده‌سازی ایزنتروپیک، یک احتراق ایزوباریک (افزودن گرما) و یک فرآیند انبساط همسانتروپیک تشکیل می‌شود، مدل‌سازی کرد.
(1) خواص ترمودینامیکی: فشار، دما و حجم خاص. رابطه p-v-T، تغییر فاز، جداول خصوصیات، معادله گاز ایده و سایر معادلات حالت.
(2) قانون اول ترمودینامیک: گرما، کار و تغییر انرژی داخلی. تجزیه و تحلیل سیستم بسته و باز، فرآیندهای جریان حالت پایدار.
(3) قانون دوم ترمودینامیک: چرخه کارنو، فرآیندهای برگشت پذیر و غیر قابل برگشت، بازده حرارتی.
(4) آنتروپی: آنتروپی چیست؟ فرآیندهای ایزنتروپیک، برگشت ناپذیری.
(5) تجزیه و تحلیل چرخه ترمودینامیکی: چرخه های قدرت بخار (مثلاً سیکل رانکین)، چرخه های قدرت گاز (مثلاً چرخه های دیزل و استرلینگ)، چرخه های تبرید (مثلاً یخچال ها و پمپ های حرارتی).hope I helped you understand the question. Roham Hesami, sixth
semester of aerospace engineering
smile072 smile072 رهام حسامی ترم ششم مهندسی هوافضاتصویر
تصویر

ارسال پست