لاستیک های هواپیما

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamjpl

نام: Roham Hesamiرهام حسامی

محل اقامت: City of Leicester Area of Leicestershire LE7

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 1479

سپاس: 3154

جنسیت:

تماس:

لاستیک های هواپیما

پست توسط rohamjpl »

انواع لاستیک
بر اساس نوع لایه های مورد استفاده لاستیک ها می توانند:
لاستیک‌های لایه شعاعی - این تایرها دارای یک پوشش انعطاف‌پذیر هستند که از طناب‌های لایه لاستیکی ساخته شده است که در اطراف مهره‌ها امتداد دارند و به طور قابل توجهی در 90 درجه نسبت به خط مرکزی آج قرار دارند. بدنه توسط یک تسمه محیطی غیر قابل امتداد تثبیت می شود.تصویر
ترکیب لاستیک لایه شعاعی
تایرهای بایاس پلی - این لاستیک‌ها دارای پوششی هستند که از لایه‌های متناوب تارهای لایه لاستیکی ساخته شده است که در اطراف مهره‌ها امتداد دارند و در زوایای متناوب کمتر از 90 درجه نسبت به خط مرکزی آج قرار دارند.
ترکیب تایر بایاس پلی
بر اساس روش مهار گاز باد لاستیک ها می توانند:
لاستیک های تیوبی - این تایرها برای حفظ باد نیاز به لوله دارند.
لاستیک های بدون تیوب - این لاستیک ها نیازی به لوله ندارند. آنها با یک لایه داخلی (پوشش لاستیکی یکپارچه که برای جلوگیری از انتشار گاز بادکننده به داخل بدنه طراحی شده است) ساخته شده اند.
جابجایی تایر
ذخیره سازی
لاستیک ها و لوله ها باید در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شوند.
دما باید بین 0 تا 30 درجه سانتیگراد باشد.
باید دقت ویژه ای در نگهداری لاستیک ها به دور از چراغ های فلورسنت، موتورهای الکتریکی، شارژر باتری، تجهیزات جوش برقی، ژنراتورهای الکتریکی و تجهیزات مشابه صورت گیرد. این اقلام اوزون را ایجاد می کنند که اثر تخریبی بر لاستیک دارد.
مقررات سازمان هوانوردی محلی ممکن است محدودیت‌هایی را برای محدودیت‌های رطوبت ذخیره‌سازی لاستیک و لوله ایجاد کند.
باید مراقب بود تایرها با روغن، بنزین، سوخت جت، سیالات هیدرولیک یا هیدروکربن های مشابه تماس نداشته باشند. لاستیک در درجات مختلف توسط اینها مورد حمله قرار می گیرد.
تمام لاستیک ها و لوله ها باید بلافاصله پس از دریافت، برای آسیب حمل و نقل و جابجایی بازرسی شوند.
در صورت امکان، لاستیک ها باید به صورت عمودی روی قفسه های لاستیک ذخیره شوند. سطح قفسه لاستیک که وزن لاستیک روی آن قرار می گیرد باید صاف و پهن باشد تا اعوجاج به حداقل برسد.
انباشتن اکثر لاستیک ها مجاز است. با این حال، برای جلوگیری از اعوجاج لاستیک های پایین پشته باید مراقب بود. باید از راهنمایی های سازنده در مورد موضوع پیروی کرد.
تا حد امکان لوله ها باید در کارتن اصلی خود نگهداری شوند. اگر بدون کارتن نگهداری شوند، باید کمی با پودر تالک روغن کاری شوند و در کاغذ سنگین پیچیده شوند.
لوله ها را می توان در تایرهای همسان نیز ذخیره کرد. لاستیک ها باید تمیز و به آرامی با تالک روغن کاری شوند و لوله ها به اندازه ای باد شوند که گرد شوند.
به هیچ وجه نباید لوله ها را روی میخ، گیره یا هر شیئی که ممکن است در لوله ایجاد چین کند آویزان کرد. چنین چینی در نهایت باعث ایجاد شکاف در لاستیک می شود.
تا زمانی که تمام معیارهای سرویس، معیارهای بصری یا محدودیت های اعمال شده توسط مشتری رعایت شود، به طور کلی سن نشانگر قابلیت سرویس دهی لاستیک نیست.
توصیه می شود که از لوله ها استفاده مجدد نشود. آنها می توانند تا 25٪ در خدمات رشد کنند. استفاده مجدد از آنها می تواند منجر به چین خوردگی لوله ها شود که می تواند از کار بیفتد یا عدم تعادل ایجاد کند.
اگر مقامات هوانوردی اجازه دهند تایرها را می توان با فشار عملیاتی باد کرد. مجموعه ها را می توان به این صورت تا 12 ماه نگهداری کرد. پس از آن زمان، مجموعه‌های بادشده‌ای که استفاده نشده‌اند باید مجدداً بر اساس معیارهای ظاهری تایر بررسی شوند. این بازرسی‌ها را می‌توان چندین بار انجام داد تا زمانی که لاستیک تمام معیارهای بازرسی و باد را داشته باشد.
اگر لاستیک دارای معیارهای بازرسی و باد نیست، بسته به شرایط لاستیک، لاستیک باید اسقاط شود یا برای بازگردانی بازگردانده شود. برای مجموعه‌هایی که برای مدت طولانی ذخیره می‌شوند، باید بررسی‌های حفظ فشار تورم انجام شود تا به بررسی مجدد قابلیت پرواز مجموعه کمک کند.تصویر
نصب
نصب و جداسازی صحیح لاستیک ها و لوله های هواپیما برای حداکثر ایمنی و صرفه جویی ضروری است. این یک کار تخصصی است که فقط باید توسط افراد کاملاً آموزش دیده با ابزار مناسب و با توجه دقیق به دستورالعمل های خاص و رویه های تعیین شده انجام شود.
مجموعه تایر/چرخ باد شده بالقوه انفجاری است. نصب و جابجایی لاستیک هواپیما یک کار تخصصی است که بهتر است با تجهیزات صحیح و پرسنل آموزش دیده و با توجه دقیق به دستورالعمل های خاص و رویه های تعیین شده انجام شود.
لاستیک‌های هواپیما طوری طراحی شده‌اند که تا فشار باد نامی یا تحت فشار نامی کار می‌کنند. بیش از حد این فشارها ممکن است باعث منفجر شدن چرخ یا لاستیک هواپیما شود که می تواند منجر به آسیب جدی یا کشنده شود.
همیشه باید از تنظیم کننده های فشار برای کمک به جلوگیری از آسیب یا مرگ ناشی از فشار بیش از حد استفاده شودn از مجموعه تایر. تعمیر و نگهداری و استفاده از تنظیم کننده های فشار باید مطابق دستورالعمل سازنده انجام شود. اقدامات ایمنی برای نصب و جداسازی تایرهای هواپیما که در کتابچه راهنمای تعمیر و نگهداری هواپیما و چرخ سازنده ذکر شده است باید رعایت شود.
لاستیک ها و چرخ های تازه مونتاژ شده باید در قفس های ایمنی با استفاده از نیتروژن خشک باد شوند.
دستورالعمل‌های خاص در مورد چرخ‌های مدرن در دستورالعمل‌های تعمیر و نگهداری موجود از سازنده هواپیما یا مستقیماً از سازنده چرخ موجود است. تایرهای هواپیما را نباید بدون اطلاعات خاص مندرج در این راهنماها سوار یا پیاده کرد.
لاستیک ها باید با فشار نامی باد شوند. پس از یک دوره کشش 12 ساعته، آنها باید دوباره تا فشار نامی باد شوند.
قبل از قرار دادن مونتاژ در سرویس، باید 24 ساعت کنترل فشار را انجام دهید تا مطمئن شوید که مجموعه فشار را به درستی نگه می‌دارد.پیاده کردن
دو نوع تجهیزات جداسازی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد: مهره شکن "دایره کامل" و دایره جزئی. در هر دو نوع مهره‌شکن، روش‌های مورد نظر ترکیبی از فشار دادن دیواره‌های کناری تایر نزدیک به لبه فلنج‌های چرخ و کنترل حرکت جانبی حلقه‌های مهره‌شکن پس از تماس با دیواره‌های جانبی لاستیک است. این روش حداکثر نیروی جانبی را در مقابل لاستیک تضمین می کند تا آن را بدون آسیب دیدگی داخلی تایر یا بهم خوردن مهره های لاستیک پیاده کنید.
مجموعه تایر/چرخ که در حین کار آسیب دیده است باید حداقل سه (3) ساعت قبل از تخلیه باد تایر خنک شود. دما و فشار داخلی ناشناخته است. دمای بسیار بالا استحکام لایه ها را کاهش می دهد که می تواند منجر به انفجار و آسیب جدی یا کشنده شود.
قبل از جدا کردن لاستیک از چرخ، باید آن را با درپوش تخلیه هوا کاملاً تخلیه کنید.
بعد از اینکه فشار تمام شد، هسته شیر را بردارید. به یاد داشته باشید که هسته های سوپاپ که هنوز تحت فشار هستند می توانند مانند یک گلوله به بیرون پرتاب شوند. اگر مشکوک به آسیب چرخ یا لاستیک هستید، از جلو یا عقب به لاستیک نزدیک شوید، نه از پهلو (رو به چرخ).
پیچ‌های لاستیک چرخ را تا زمانی که مهره‌های لاستیک را از جای خود باز کنید، محکم بگذارید. اگر پیچ‌ها قبل از بازکردن مهره‌های لاستیک شل یا جدا شوند، سطوح جفت چرخ‌ها ممکن است آسیب ببینند.
لاستیک های رادیال باید با تجهیزات شکستن مهره های دایره کامل پیاده شوند. لاستیک های بایاس را می توان با تجهیزات شکستن مهره های دایره کامل جدا کرد.
تعمیر و نگهداری لاستیک
تعمیر و نگهداری پیشگیرانه
فشار باد را روزانه یا قبل از اولین پرواز هنگامی که تایرها خنک هستند چک کنید. فشار تایر همیشه باید با تایر در دمای محیط بررسی شود زیرا ممکن است در حین کار بیش از 93 درجه سانتیگراد بالاتر از محیط کار شود. تغییر دمای 3 درجه سانتیگراد تقریباً 1٪ تغییر فشار ایجاد می کند. ممکن است تا 3 ساعت یا بیشتر بعد از پرواز طول بکشد تا دمای لاستیک به محیط بازگردد. یک مجموعه لاستیک/چرخ می تواند تا 5 درصد (5%) از فشار باد را در یک دوره 24 ساعته از دست بدهد و همچنان عادی تلقی شود. فشار تایرها به صورت روزانه تغییر می کند.
هنگامی که تایرها در معرض اختلاف دمای محیط بین دو مکان بیش از 27 درجه سانتیگراد قرار می گیرند، فشار باد باید قبل از برخاستن به دمای سردتر تنظیم شود. این همچنین هنگام بررسی فشار در آشیانه گرم شده در زمستان اعمال می شود.
نیتروژن باید برای باد کردن لاستیک استفاده شود زیرا احتراق را حفظ نمی کند و باعث کاهش تخریب مواد آستر، لایه های پوشش و چرخ در اثر اکسیداسیون می شود. الزامات سازمان نظارتی مناسب برای تورم نیتروژن باید رعایت شود.
باید مشخص شود که آیا فشار "بارگیری" یا "بدون بار" توسط سازنده هواپیما مشخص شده است. هنگامی که یک تایر تحت بار است، حجم محفظه گاز به دلیل انحراف لاستیک کاهش می یابد. بنابراین، اگر فشار بدون بار مشخص شده باشد، باید آن عدد را 4 درصد افزایش داد تا فشار باد بارگذاری شده معادل به دست آید. عکس این موضوع نیز صادق است: اگر فشار بار مشخص شده باشد، اگر لاستیک در هنگام تخلیه بار باد می شود، این عدد باید 4٪ کاهش یابد.
فشار باد اضافی هرگز نباید از لاستیک های داغ خارج شود. تمام تنظیمات فشار باد باید روی تایرهایی که تا دمای محیط خنک شده اند انجام شود.
برای جلوگیری از حمل بار اضافی در یک چرخ دنده، همه لاستیک های یک دنده باید به طور مساوی باد شوند. تایر(های) میت بار را به اشتراک می گذارد و به لاستیک های تکی اجازه می دهد در صورت نابرابر بودن فشار، با باد یا اضافه بار کار کنند، زیرا همه لاستیک های روی دنده به طور یکسان منحرف می شوند.
گیج های نادرست منبع اصلی فشارهای تورمی نامناسب هستند. گیج ها باید به صورت دوره ای بررسی شوند و در صورت لزوم دوباره کالیبره شوند.
لاستیک هایی که در معرض ترمزهای غیرمعمول بالا یا شرایط عملکردی مانند برخاستن با انرژی بالا یا فرود با سرعت زیاد انرژی قرار گرفته اند باید برداشته و از بین بروند. حتی اگر بازرسی بصری ممکن است آسیب ظاهری را نشان ندهد، تایرها ممکن است آسیب ساختاری داخلی داشته باشند.باید برداشته و از بین برود. اگر این اتفاق در شرایط دینامیکی (غلتان) رخ داده باشد، لاستیک‌های میت تحت شرایط تنش بالایی قرار گرفته‌اند و همچنین باید خارج شوند. اگر این حالت در حالت استاتیک (غیر غلتشی) رخ داده باشد، تایر میت نیازی به برداشتن آن ندارد مگر اینکه معیارهای بازرسی یا سرویس سازنده مربوطه را نپذیرد.
بازرسی لاستیک های سوار شده
بازرسی سیستماتیک لاستیک های سوار شده برای ایمنی و اقتصاد تایر به شدت توصیه می شود. فرکانس بازرسی باید بر اساس استفاده و سایش طبیعی تایر هواپیمای خاص درگیر تعیین شود. در برخی از هواپیماها، بازرسی تایر پس از هر فرود یا در هر چرخش مورد نیاز است. در تمام هواپیماها، بازرسی کامل پس از فرود سخت توصیه می شود.

آج - آج ها را به صورت بصری بررسی کنید و آج باقی مانده را بررسی کنید. زمانی که آج به پایه هر شیار در هر نقطه یا تا 1/8 دور لاستیک ساییده شده است، لاستیک ها باید خارج شوند.
سایش ناهموار - اگر ساییدگی آج در یک طرف بیش از حد باشد، می توان لاستیک را جدا کرد و به اطراف چرخاند، مشروط بر اینکه پارچه ای در معرض دید نباشد. ناهماهنگی دنده که باعث این وضعیت می شود باید اصلاح شود.
بریدگی آج - آج را از نظر بریدگی و آسیب سایر اجسام خارجی بررسی کنید و با مداد رنگی یا گچ علامت بزنید. معیارهای حذف سازنده باید رعایت شود.
آسیب دیواره جانبی - اگر هواشناسی، ترک خوردگی، بریدگی و گرفتگی تا لایه پوشش در قسمت‌های دیواره و مهره‌ها گسترش یافت، تایر را از سرویس خارج کنید.
برآمدگی - در هر قسمت از آج لاستیک، دیواره جانبی یا ناحیه مهره، ممکن است نشان دهنده جدا شدن یا آسیب دیدن لاستیک باشد. با مداد رنگی علامت بزنید و بلافاصله از سرویس خارج کنید.
شکستگی پارچه/شکستگی در شیار - اگر ترک خوردگی پارچه باعث نمایان شدن پارچه شود یا اگر ترک خوردگی باعث ایجاد دنده های زیرین شود، لاستیک ها باید از سرویس خارج شوند.
لکه‌های صاف - لاستیک‌ها معمولاً به دلیل لکه‌های صاف ناشی از برخورد به زمین و ترمز یا لغزش هیدروپلنینگ نیازی به برداشتن ندارند، مگر اینکه پارچه در معرض دید قرار گیرد. با این حال، اگر لرزش نامطلوب ایجاد شود، مجموعه باید دوباره بالانس شود یا لاستیک باید از سرویس خارج شود.
لکه بینی تخت - تایرهای بارگیری شده که برای مدت زمان طولانی ثابت می مانند می توانند باعث ایجاد لکه های صاف موقت شوند. درجه این لکه شدن صاف به بار، انحراف لاستیک و دما بستگی دارد. لکه بینی صاف در هوای سرد شدیدتر است و انجام آن دشوارتر است. در شرایط عادی، یک نقطه صاف در پایان کار تاکسی ناپدید می شود.
فرورفتگی دیواره جانبی تایر رادیال - اگر فرورفتگی دیواره جانبی 3 میلی متر یا بیشتر باشد، تایر باید از سرویس خارج شود.
مهره ها - نواحی مهره ها در کنار فلنج چرخ ها باید از نظر آسیب ناشی از گرمای بیش از حد بررسی شوند، به خصوص اگر کشش ترمز یا ترمز شدید در حین تاکسی، بلند شدن یا فرود آمدن گزارش شده باشد. در صورت آسیب دیدن تایر باید از سرویس خارج شود.
فاصله تایر - لاستیک ها، دنده ها و چاه چرخ ها باید از نظر علائمی که ممکن است نشان دهنده ساییدگی ناشی از فاصله ناکافی باشد بررسی شوند.
چرخ ها - چرخ ها باید از نظر آسیب بررسی شوند. چرخ هایی که ترک خورده یا آسیب دیده اند باید طبق دستورالعمل سازنده برای تعمیر یا تعویض از سرویس خارج شوند.
لغزش رینگ - پس از نصب، ممکن است چندین چرخه هواپیما قبل از رسیدن تایر به موقعیت نهایی خود روی چرخ لازم باشد. لاستیک هایی که بیش از 20 درجه حرکت می کنند باید جدا شوند و برای اقدام مناسب ارزیابی شوند.
عوامل تاثیرگذار
سه عامل اصلی وجود دارد که بر عملکرد تایر تأثیر می گذارد:
نیروی گریز از مرکز. این ترکیبی از بار و سرعت است. به دلیل نیروی گریز از مرکز و اینرسی، سطح آج در حاشیه عادی خود متوقف نمی شود، بلکه بیش از حد بالا می رود و برای مدت کوتاهی تایر را از شکل طبیعی خود منحرف می کند. این یک موج کششی در سطح آج ایجاد می کند. موج کشش بیشتر تحت تأثیر دو عامل سرعت و تورم کم است. نتیجه قرار گرفتن در معرض امواج کششی می‌تواند آسیب‌دیدگی تایر باشد (مانند ترک خوردن شیار یا برش دنده).
مکانیسم موج کشش و تصویری از لاستیک در معرض موج کشش
تولید گرما. بارهای سنگین و سرعت بالا باعث می شود که تولید گرما در تایرهای هواپیما از لاستیک های دیگر بیشتر شود. خواص فیزیکی ترکیبات لاستیکی مستعد تخریب در دمای بالا هستند. هنگامی که لاستیک به حالت خشک نشده باز می گردد، هم استحکام و هم چسبندگی از بین می رود. قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض دمای بالا به اندازه قرار گرفتن در معرض طولانی مدت به لاستیک آسیب نمی رساند. گرمای داخلی باعث جدا شدن آج و پوشش می شود. منابع گرمای خارجی (مانند ترمزها) می توانند باعث آسیب به صورت مهره شوند.تصویر
نمونه ای از جداسازی آج و پوشش
نیروهای کششی، فشاری و برشی. لاستیک هواپیما طوری طراحی شده است که در حالت بدون بار، نیروهای کششی داخلی که بر هر لایه پارچه وارد می شود یکنواخت باشد. به دلیل انحراف زیاد بخش تایر در زیر بار، نیروهای کششی روی لایه‌های بیرونی بیشتر از لایه‌های داخلی خواهد بود. با توجه به شیب نیرو از لایه های بیرونی به داخلی، نیروهای برشی بین لایه های مختلف پارچه ایجاد می شود. کم باد کردن یا اضافه بار تایر باعث افزایش این نیروهای برشی و در نتیجه به سرعت کاهش می شود..I hope I help you understand the question. Roham Hesami smile072 smile261 smile260 رهام حسامی ترم پنجم مهندسی هوافضا
تصویر

ارسال پست