این چیزهایی که از لبه انتهایی بال آویزان هستند چیست؟آنها فیتیله های ثابت هستند -- اساساً اینها سیم های کوچکی هستند که به بدنه هواپیما پیچ شده اند.
هدف آنها تخلیه الکتریسیته ساکنی است که هواپیما در حال حرکت در هوا - به ویژه در ابرها - می گیرد.
تخلیه استاتیک معمولاً در برآمدگیهای «نوکدار» هواپیما اتفاق میافتد - اگر این اتفاق از طریق آنتنها رخ میدهد، میتواند باعث تداخل رادیویی و ناوبری شود، بنابراین برای جلوگیری از نصب فتیلههای استاتیک، (Static Wick) برآمدگی کممقاومتی برای پراکنده شدن شارژ ایجاد میکند. و به عنوان یک مزیت اضافی، از بین بردن شارژ کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که هواپیمای شما برخورد صاعقه را جذب نمی کند)اینها فیتیله های ساکن یا تخلیه کننده های ساکن هستند. آنها تجمع الکتریسیته ساکن ناشی از اصطکاک هوا را که روی سطح هواپیما جریان می یابد، از بین می برند. اصطکاک هوا تمایل دارد تا الکترونها را از اتمهایشان جدا کند، درست همانطور که مالش یک بالون انجام میدهد و باعث عدم تعادل بار الکتریکی در جسم میشود. فتیله ها با ایجاد یک سطح نوک تیز کار می کنند که در آن جریان هوا از تماس با بدنه هواپیما جدا می شود. بار اضافی تمایل به جریان در هوا دارد و از هواپیما دور می شود
بارندگی ساکن یک بار الکتریکی در هواپیما است که در اثر عبور از باران، برف، یخ یا ذرات غبار ایجاد می شود. وقتی شارژ هواپیما به اندازه کافی زیاد باشد، در هوای اطراف تخلیه می شود. ... تخلیه کننده های ساکن اگر به درستی به هواپیما چسبانده نشوند عمل نمی کنند
آیا صاعقه گیر در هواپیما وجود دارد؟
هواپیماها طوری طراحی شده اند که صدها هزار آمپر برق را تحمل کنند—الکتریسیته بسیار بیشتر از برقی که یک صاعقه می تواند تولید کند. ... اگر شواهدی از اصابت نور وجود داشته باشد، معمولاً حداقل آسیب به نوک بال یا دم وارد می شود که می تواند به عنوان صاعقه گیر عمل کند یا در علائم سوختگی ورودی و خروجی کوچک دیده می شود. تخلیهکنندههای استاتیک، که معمولاً به عنوان فتیلههای استاتیک یا فتیله تخلیه ساکن شناخته میشوند، در لبههای عقب هواپیما، از جمله ایلرونها، آسانسورها، سکان، بالها، نوک تثبیتکننده افقی و عمودی نصب میشوند. امروزه تقریباً بر روی تمام هواپیماهای غیرنظامی نصب می شود، آنها دستگاه هایی با مقاومت الکتریکی بالا (6-200 مگا اهم) با ولتاژ کرونا کمتر از ساختار هواپیمای اطراف هستند. آنها ترشحات کرونا را در جو کنترل می کنند.[1] آنها در هواپیماها استفاده می شوند تا عملکرد رضایت بخش مداوم سیستم های ناوبری و ارتباطات رادیویی را در طول شرایط بارش (p-static) فراهم کنند. بارندگی ساکن یک بار الکتریکی در هواپیما است که در اثر عبور از باران، برف، یخ یا ذرات غبار ایجاد می شود. وقتی شارژ هواپیما به اندازه کافی زیاد باشد، در هوای اطراف تخلیه می شود. بدون تخلیهکنندههای ساکن، شارژ در دستههای بزرگ از طریق انتهای نوک تیز هواپیما، مانند آنتنها، نوک بالها، تثبیتکنندههای عمودی و افقی و دیگر برآمدگیها تخلیه میشود. تخلیه یک نویز فرکانس رادیویی باند وسیع از DC تا 1000 مگاهرتز ایجاد می کند که می تواند بر ارتباطات هواپیما تأثیر بگذارد. تخلیهکنندههای استاتیک حاوی نقاط تیزتری نسبت به سایر قسمتهای هواپیما هستند و باعث میشوند که شارژ از طریق آنها تخلیه شود و این کار به تدریج انجام میشود.اصطکاک ناشی از سازه و هوا باعث تجمع بار ساکن در انتهای آن می شود که از طریق تخلیه کننده های ساکن پخش می شود.
تخلیه کننده های ساکن صاعقه گیر نیستند و بر احتمال اصابت صاعقه به هواپیما تأثیری ندارند.
تخلیه کننده های ساکن اگر به درستی به هواپیما متصل نباشند، کار نمی کنند. باید یک مسیر رسانا از تمام قسمت های هواپیما به تخلیه کننده ها وجود داشته باشد در غیر این صورت بی فایده خواهند بود. پانلهای دسترسی، درها، روکشها، چراغهای ناوبری، سختافزار نصب آنتن، سطوح کنترل و غیره، اگر نتوانند از طریق فیتیله استاتیک تخلیه شوند، میتوانند نویز ساکن ایجاد کنند.
هواپیماهای کامپوزیت چگونه از برخورد صاعقه محافظت می شوند؟
فیبر آبکاری شده با افزایش رسانایی به فیبر کربن، که مقاومت کمی دارد، محافظت در برابر صاعقه را فراهم می کند. این به رعد و برق یک مسیر رسانا می دهد تا دنبال شود. پوشش نیکل در هنگام برخورد رعد و برق تبخیر می شود، زیرا انرژی برای چنین پوشش نازکی قابل توجه است.I hope I help you understand the question. Roham Hesami رهام حسامی ترم پنجم مهندسی هوافضا
فيتيله استاتيك ساکن در هواپیما
- rohamavation
نام: roham hesami radرهام حسامی راد
محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2
عضویت : سهشنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴
پست: 3282-
سپاس: 5494
- جنسیت:
تماس: