تفاوت کمپرسور محوری و پره های کمپرسور گریز از مرکز چیست؟

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3222

سپاس: 5492

جنسیت:

تماس:

تفاوت کمپرسور محوری و پره های کمپرسور گریز از مرکز چیست؟

پست توسط rohamavation »

تفاوت اصلی در نحوه عملکرد آنها و نحوه نگهداری آنها است. جریان از طریق یک کمپرسور گریز از مرکز عمود بر محور چرخش است ، در حالی که هوا در یک کمپرسور محوری به موازات محور چرخش جریان می یابد.
کمپرسورهای گریز از مرکز جریان عمود بر محور چرخش چرخانده می شوند ، در حالی که هوا در کمپرسورهای محوری به موازات محور چرخش جریان دارد.
شکل تیغه ها کاملاً متفاوت است. به طور معمول یک کمپرسور گریز از مرکز یک قطعه جامد است که شبیه یک توربوشارژر است و یک کمپرسور محوری یک دیسک مسطح است که مانند یک فن با تیغه های ساخته شده به صورت جداگانه به نظر می رسد ، اگرچه از دیسک های کمپرسور محوری با پره های انتگرال "blisk" استفاده می شود. در اینجا عکس های کمپرسور است که نحوه استفاده از آنها را نشان می دهد:
کمپرسور شعاعی/گریز از مرکز دو مرحله ای (به همراه یک توربین محوری سه مرحله ای) توضیحات تصویر را در اینجا وارد کنید
کمپرسور محوری پانزده مرحله توضیحات تصویر را در اینجا وارد کنید
یک کمپرسور شعاعی معمولاً می تواند فشار بیشتری در یک مرحله ایجاد کند ، بنابراین معمولاً ساده تر است ، در حالی که کمپرسور محوری راحت تر در چند مرحله روی هم قرار می گیرد تا نسبت فشار بسیار بیشتری به دست آید.
تفاوت اصلی در نحوه عملکرد آنها و نحوه نگهداری آنها است. جریان از طریق یک کمپرسور گریز از مرکز عمود بر محور چرخش است ، در حالی که هوا در یک کمپرسور محوری به موازات محور چرخش جریان می یابد.
تیغه های محوری ایرفویل هایی هستند که هوا را با فشار دادن به عقب در یک فضای همگرا از طریق شستشوی پایین فشرده می کنند ، همانطور که بال با شستشوی پایین باعث ایجاد بالارفتن می شود. کارآمد ، اما حساس به زاویه حمله و توقف آیرودینامیکی ، مانند بال معمولی ، بنابراین در برابر اختلالات جریان حساس است.
یک کمپرسور گریز از مرکز در حال چرخش مجاری است که هوا را به محض همگرایی صرفاً با نیروی گریز از مرکز وارد شده به هوا در حین چرخش مجبور می کند. کمتر کارآمد ، اما نسبتاً نسبت به اختلالات جریان و نسبت به آن آسان تر است.کمپرسور جریان محوری دارای دو عنصر اصلی است: روتور و استاتور. روتور دارای تیغه هایی است که روی دوک ثابت شده است. این تیغه ها به دلیل زاویه و کانتین ایرفویل ، هوا را مانند پروانه به عقب رانده می کنند. روتور ، با سرعت زیاد می چرخد ​​، هوا را در ورودی کمپرسور وارد کرده و آن را طی چند مرحله به حرکت در می آورد. هوا از ورودی تا خروجی در امتداد یک مسیر محوری جریان دارد و با نسبت تقریباً 1.25: 1 در هر مرحله فشرده می شود. عملکرد روتور فشرده سازی هوا را در هر مرحله افزایش می دهد و آن را در چند مرحله به عقب سرعت می بخشد. با این افزایش سرعت ، انرژی از کمپرسور به صورت انرژی سرعت به هوا منتقل می شود. تیغه های استاتور در هر مرحله به عنوان پخش کننده عمل می کنند و تا حدی سرعت زیاد را به فشار تبدیل می کنند. هر جفت پره روتور و استاتور متوالی یک مرحله فشار را تشکیل می دهد. تعداد ردیف تیغه ها (مراحل) با توجه به میزان هوا و افزایش فشار مورد نیاز تعیین می شود. نسبت فشار کمپرسور با تعداد مراحل فشرده سازی افزایش می یابد. اکثر موتورها تا 16 مرحله و بیشتر استفاده می کنند.
استاتور دارای ردیف پره هایی است که به نوبه خود در داخل محفظه ای متصل می شوند. پره های استاتور که ساکن هستند ، بصورت شعاعی به سمت محور روتور پرتاب می شوند و در دو طرف هر مرحله از پره های روتور به یکدیگر نزدیک می شوند. در برخی موارد ، محفظه کمپرسور ، که پره های استاتور در آن نصب شده اند ، به صورت افقی به نصف تقسیم می شود. برای بازرسی یا نگهداری تیغه های روتور و استاتور ، ممکن است نیمه بالایی یا پایینی برداشته شود.
عملکرد پره های استاتور این است که هوا را از مجرای ورودی هوا یا از هر مرحله قبلی دریافت کرده و فشار هوا را افزایش داده و با سرعت و فشار مناسب به مرحله بعدی برساند. آنها همچنین جهت هوا را به هر مرحله روتور کنترل می کنند تا حداکثر کارایی تیغه کمپرسور را بدست آورند. در شکل 1-48 عناصر روتور و استاتور یک کمپرسور جریان محوری معمولی نشان داده شده است. تیغه های روتور مرحله اول را می توان با یک مجموعه پره راهنمای ورودی که می تواند ثابت یا متغیر باشد ، قرار دهید.
پره های راهنما جریان هوا را به سمت تیغه های روتور مرحله اول با زاویه مناسب هدایت می کنند و حرکت چرخشی را به هوای ورودی به کمپرسور منتقل می کنند. این پیش چرخ ، در جهت چرخش موتور ، با کاهش کشش روی تیغه های روتور مرحله اول ، ویژگی های آیرودینامیکی کمپرسور را بهبود می بخشد. پره های راهنمای ورودی پره های خمیده فولادی هستند که معمولاً به کفن های داخلی و خارجی فولادی جوش داده می شوند.
در انتهای تخلیه کمپرسور ، پره های استاتور برای صاف کردن جریان هوا برای از بین بردن تلاطم ساخته شده اند. به این پره ها پره های راست کننده یا مجموعه پره خروجی گفته می شود. روکش های کمپرسورهای جریان محوری نه تنها از پره های استاتور پشتیبانی می کنند و دیواره بیرونی مسیر محوری را که هوا دنبال می کند فراهم می کنند ، بلکه وسیله ای برای استخراج هوای کمپرسور برای اهداف مختلف فراهم می کنند. پره های استاتور معمولاً از فولاد با ویژگی های مقاوم در برابر خوردگی و فرسایش ساخته می شوند. غالباً ، آنها توسط یک باند مواد مناسب پوشانده شده (محصور شده اند) تا مشکل اتصال را ساده کنند. پره ها به کفن جوش داده می شوند و کفن خارجی توسط پیچ های نگهدارنده شعاعی به دیواره داخلی محفظه کمپرسور محکم می شود.
تصویر
تیغه های روتور معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند و مراحل آخر از تیتانیوم ساخته شده است. طراحی اتصال تیغه به رینگ های دیسک روتور متفاوت است ، اما آنها معمولاً به روش های لامپ یا درختان صنوبر روی دیسک ها نصب می شوند.تصویر سپس تیغه ها با روش های مختلف در جای خود قفل می شوند. ضخامت تیغه های تیغه کمپرسور با برش هایی که پروفیل های تیغه نامیده می شوند کاهش می یابد.I hope I help you understand the question. Roham Hesami smile072 smile261 smile260 رهام حسامی ترم پنجم مهندسی هوافضا
تصویر

ارسال پست