تفاوت موتور جت و پیستونی

مدیران انجمن: javad123javad, parse

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamjpl

نام: Roham Hesami

محل اقامت: Tehran, Qeytariyeh

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 925

سپاس: 595

جنسیت:

تماس:

تفاوت موتور جت و پیستونی

پست توسط rohamjpl »

تفاوت موتور پیستونی و موتور توربین گازی چیست؟ ... پیستون یا موتورهای رفت و برگشتی با استفاده از پیستون فشار را به حرکت چرخشی تبدیل می کند ، در حالی که موتور توربین گازی یا توربین احتراق از فشار ناشی از سوختن انفجار برای چرخاندن توربین و تولید نیروی محرک استفاده می کند.موتورهای پیستونی برای رانندگی ملخ ها بهترین هستند. در همان قدرت اسب محور P ، نیروی محرکه T با معکوس سرعت هوا v تغییر می کند:$T_{Prop} = \frac{P}{v}$ این بدان معناست که قدرت مورد نیاز برای حفظ پرواز هواپیمای پیستونی با قدرت سوم سرعت هوایی در سرعت بالا افزایش می یابد. برای پرواز سریعتر 50 متر بر ثانیه ، هواپیمایی با حداکثر سرعت 200 متر بر ثانیه به موتور تقریباً دو برابر اسب بخار (به طور دقیق 195 need) نیاز دارد. از طرف دیگر ، توربوجت دارای نیروی رانش تقریباً ثابتی بر سرعت در محدوده زیر صوتی است ، بنابراین $T_{jet} = const.$
توربوجت ها می توانند از سرعت پیش فشرده سازی بهتر با سرعت بیشتر استفاده کنند. از انرژی جنبشی جریان هوا می توان برای فشرده سازی هوا حتی قبل از ورودی استفاده کرد. در 0.8 ماخ این فشار هوا را 50٪ بیشتر از هوای محیط نسبت به شرایط استاتیک ایجاد می کند.با ترکیب طرح شعاعی تک لنگه ، چرخه کار چهار زمانه (اتو) و تمایل به نگه داشتن ضربه های قدرتی در زمان به تعداد بیشماری سیلندر نیاز است.
برای اینکه طراحی ساده و سبک باشد ، یک موتور هواپیمای شعاعی تک بانکی دارای یک میل لنگ است ، این بدان معناست که پیستون ها باید به ترتیب چرخشی به بالای سفر خود برسند. اما چرخه چهار زمانه مستلزم این است که یک پیستون برای هر ضربه قدرت دو بار باید به بالای سفر خود برسد. تنها راه ترویج ضربات قدرت به طور مساوی ، آتش زدن هر سیلندر دیگر به ترتیب چرخشی است.
با تعداد زوج سیلندر ، این امر نیاز به یک تردید یا پرش در ترتیب شلیک در هر چرخش دارد ، زیرا موتور بین سیلندرهای فرد و زوج تغییر می کند. با تعداد عجیب و غریب استوانه ، زمان بندی کاملاً طبیعی است. به عنوان مثال ، ترتیب شلیک شعاعی هشت سیلندر می تواند باشد.موتور جت اصولا یک موتور درون سوز است که از هوا به عنوان سیال استفاده کرده و با کاری که روی آن انجام میدهد انرژی یا نیروی جلو برنده تولید می کند. برای دست یابی به این مهم ابتدا هوای وردی فشرده شده و سپس انرژی گرمائی به آن اضافه میشود .احتراق ایجاد شده باعث افزایش انرژی جنبشی شده که در نهایت به کار مکانیکی تبدیل می گردد .
فرایند کار موتورجت مانند موتور چهار زمانه پیستونی می باشدبا این تفاوت که در موتورهای پیستونی احتراق در حجم ثابت انجام میشود اما در موتور جت در فشار ثابت احتراق صورت می گیرد.▪ قدرت بیشتر:
به نسبت قدرت موتور به وزن آن، وزن ویژه موتور می گویند. در موتورهای جت، به دلیل قدرت فراوانی که در مقایسه با وزنشان تولید می کنند، وزن ویژه آنها بسیار کم است. در نتیجه استفاده از آنها بسیار به صرفه تر است. در هواپیماهایی با پیشرانه پیستونی، حداکثر سرعت معمولاً با اعمال فشار و نیروی زیاد، بالاتر از ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت نمی رود درحالی که با موتورهای جت، امروزه گذشتن از سرعت صوت کاریست بسیار سهل و معمول.
▪ خنک سازی آسان تر:
در موتورهای پیستونی، برای خنک کردن آنها رادیاتوری در نظر گرفته می شد که این رادیاتور خود باعث تولید نیروی پس کشنده (Drag) زیادی می شد و گذشته از این، خنک سازی هم به صورت موثر و بهینه هم انجام نمی گرفت. اما در موتورهای جت، از همان هوای ورودی به موتورها برای خنک سازی موتور استفاده می شود . به این علت که تعداد قطعات متحرک اندک است، خنک سازی آن ها هم به همین میزان ساده تر است..I hope I help you understand the question. Roham Hesami smile072 smile261 smile260 رهام حسامی ترم پنجم مهندسی هوافضا
تصویر

ارسال پست