winglet و spoilers چیست؟

مدیران انجمن: javad123javad, parse

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamjpl

نام: Roham Hesami

محل اقامت: Tehran, Qeytariyeh

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 866

سپاس: 526

جنسیت:

تماس:

winglet و spoilers چیست؟

پست توسط rohamjpl »

Winglets نوارهای عمودی نوک بال است که بازده سوخت هواپیما و دامنه سفر را بهبود می بخشد. بالت ها به عنوان ورقه های هوای کوچک طراحی شده اند ، کشش آیرودینامیکی مرتبط با گرداب هایی را که در نوک بال ها هنگام حرکت هواپیما در هوا ایجاد می شوند ، کاهش می دهند.هدف نوک بال چیست؟
دستگاه های Wingtip برای کاهش کارایی هواپیماهای بال ثابت با کاهش کشش در نظر گرفته شده اند. اگرچه انواع مختلفی از دستگاه های نوک بال وجود دارد که به شیوه های مختلفی کار می کنند ، اما هدف آنها همیشه کاهش کشیدن هواپیما با بازیابی جزئی انرژی گرداب نوک است.چه تفاوتی بین بالت و شارکلت وجود دارد؟
از نظر غیر مسلح ، تفاوت بین کوسه و بال فقط در نام است. هدف آنها کاهش سوخت - بین 3.5 تا هفت درصد - با کاهش کشش آیرودینامیکی است ، که این کار را به معنای واقعی کلمه در هوا انجام می دهند. ... چه آنها را شارکلت بنامند یا بالکت ، این نکته های بال چیز کمی نیست مهمترین تاثیر مکانیزم وینگلت کاهش جریان های گردابه ای نوک بال و در نتیجه نیروی پسا است
افزایش وینگ اسپن باعث کاهش میزان درگ القایی خواهد شد که ارتباط مستقیم با لیفت دارد. که این مسئله باعث افزایش میزان پارازیت درگ ونیز به تبع آن نیازمند افزایش قدرت استحکام بال و افزایش وزن خواهد شد. در بعضی مواقع نیز افزایش اسپن هیچ سودی را در بر ندارد که گاهی فقط به دلیل قوانین حاکم بر رابطه بین هواپیما و فرودگاه اقدام به ساخت این وسیله می نمایند تا با اسپن بیشتر عرض کمتری داشته باشند. وینگ تیپ دیوایس میزان لیفت حاصله در نوک بال‌ها را به وسیلهٔ هموارسازی جریان هوای گذرنده درنوک بال‌ها افزایش می‌دهند و باعث کاهش میزان درگ القایی که توسط جریان‌های القایی تولید می‌شوند. و نسبت لیفت به درگ را بهبودمی بخشد. این مسئله باعث افزایش بهره وری کاهش میزان مصرف سوخت می‌شود و قابل ذکر است که چگونگی ساخت این وینگلتها برای شرایط خاص متفاوت است و اختصاصی و ممکن است گه ابنوارد یا آوت وارد باشند
وقتی اسپویلرها را در پرواز فعال می کنید ، چه اسپویلرهایی حرکت می کنند؟
وقتی خلبان اسپویلرها را فعال می کند ، صفحات به داخل جریان هوا می چرخند. جریان بر روی بال توسط اسپویلر مختل می شود ، کشش بال افزایش می یابد و بالابر کاهش می یابد.
اسپویلر هواپیما چیست؟
اسپویلرها صفحاتی هستند که در سطح بالایی بال نصب شده اند و در صورت امتداد ، با ایجاد اختلال در جریان هوا روی بال ، کشش را افزایش می دهند و هم بالابر را کاهش می دهند. وابسته به نوع هواپیما ، اسپویلرها می توانند به سه عملکرد اصلی متمایز عمل کنند:
آیا در هنگام برخاست از اسپویلر استفاده می شود؟
انحراف بسیار کم در اسپویلرها به افزایش کشش روی بال کمک می کند و بنابراین به کنترل رول کمک می کند. با این حال ، لازم به ذکر است که عملکرد اسپویلرها هنگام پرواز بسیار محدود است تا از جدا شدن جریان جلوگیری کند.
تفاوت اسپویلر با فلپ چیست؟
پاسخ: فلپ ها پانل های متحرکی در لبه انتهایی بال (پشت) بال هستند که برای افزایش بالابر در سرعت های پایین استفاده می شوند. ... اسپویلرها پانل هایی در بالای بال هستند که بالابر را کاهش می دهند.
تفاوت اسپویلر با اسپویلرون چیست؟
چه تفاوتی بین اسپویلر و اسپویلر وجود دارد؟ اسپویلرون ترکیبی از aileron و spoiler است. در عوض ، اسپویلرون یک بال بالا زده می شود ، که باعث می شود بالابر آن بال کاهش یابد و باعث افتادن آن شود و هواپیما در آن جهت بچرخد.در این حالت ، "خلاص شدن از شر آسانسور" است. وظیفه اسپویلر کاهش میزان بالابردن تجربه بال است. این کار را می توان بصورت متقارن ، همزمان روی هر دو بال انجام داد ، تا سرعت هبوط را افزایش دهد یا هواپیما را هنگامی که در اثر زمینی است ، از زمین بلند نکنیم ، یا در این حالت ، می توان آن را به صورت نامتقارن ، یا فقط روی یک بال.
برای چرخش ، یک هواپیما باید عدم تعادل نیرو ایجاد کند ، بیشتر در سمت خارج از پیچ ، کمتر در داخل پیچ. بال در داخل پیچ باید افت کند ، اما واقعاً نمی خواهد ... هوای زیادی دارد که آن را به سمت بالا هل می دهد
اسپویلر در این حالت فقط به عنوان پسوند aileron عمل می کند. با حرکت به سمت بالا با خود aileron ، کمی جریان هوا را از بالای بال خراب می کند ، بالابر را کاهش می دهد و باعث می شود که بال اندکی افت کند و بال دیگر بلند می شود. همچنین به عنوان یک سطح بزرگتر برای جریان هوای حادثه ای برای ایجاد نیرو عمل می کند ، که همچنین بال را به سمت پایین هل می دهد.
در طرف دیگر ، aileron برعکس عمل می کند ، کمربند موثر بال را افزایش می دهد ، حداقل در نزدیکی نوک ، و بالابر را افزایش می دهد. فلپ ها همین کار را می کنند ، اما معمولاً به طور متقارن برای افزایش بالابردن در هر دو بال استفاده می شوند. در بعضی از هواپیماها ، می توانید یک "flaperon" داشته باشید که می تواند به عنوان یک سطح کنترل اضافی مورد استفاده قرار گیرد در حالی که این کار را نیز انجام می دهد.
چه زمانی می توان از اسپویلر در هواپیما استفاده کرد؟اسپویلرها کاربردهای زیادی دارند ، اما در ابتدا می خواهم انواع اسپویلرها را تشخیص دهم. هواپیماها معمولاً دارای اسپویلرهای زمینی و اسپویلرهای پروازی هستند و مانند صدا کار می کنند.
اسپویلرهای زمینی فقط روی زمین باز می شوند - این بالابرها معمولاً بسیار مضرتر از اسپویلرهای پرواز هستند.
اسپویلرهای پرواز هنگام فعال شدن توسط خلبانان باز می شوند
نوع دیگر اسپویلر اسپویلر است که در برخی از هواپیماها مانند aileron استفاده می شود ، یعنی بانک هواپیما با از بین بردن بالابر روی یک بال.
در هوانوردی ، اسپویلر (که گاهی اوقات آن را اسپویلر آسانسور یا دامپر بالابر می نامند) وسیله ای است که به طور کنترل شده اجزای بالابر یک ایرفویل را کاهش می دهد. در بیشتر مواقع ، اسپویلرها صفحاتی در سطح بالایی بال هستند که می توانند به سمت بالا در جریان هوا گسترش یافته و جریان ساده را خراب کنند. با این کار ، اسپویلر یک دنده کنترل شده بر روی بخشی از بال در پشت خود ایجاد می کند ، که باعث کاهش بسیار بالابردن قسمت بال آن می شود. اسپویلرها از نظر ترمزهای هوا از این نظر متفاوت هستند که ترمزهای هوا برای افزایش کشیدن بدون تأثیر بر بالابر طراحی شده اند ، در حالی که اسپویلرها باعث افزایش بالابر و همچنین افزایش کشش می شوند.اسپویلر ها یکی از رایج ترین سازه هایی هستند که در هواپیماهای تجاری به کار برده میشوند. هدف از ساخت این سازه بر روی بال های هواپیما، بر هم زدن نیروی Lift (که نیرویی است که باعث به پرواز در آمدن هواپیما میشود و رو به بالا میباشد) وافزایش نیروی Drag (نیرویی است که خلاف جهت حرکت هواپیما عمل میکند و مانند نیروی اصطکاک میباشد) میباشد.
اسپویلر ها، قطعات مسطح فلزی هستند که بر روی سطح بالایی بال هواپیما نصب میشوند که با بکارگیری آنها، این قطعات مسطح به سمت بالا حرکت کرده و در مقابل جریان هوا قرار میگیرند
اسپویلر ها از نظر استفاده به طور کلی در 3 بخش دسته بندی میگردند:
1⃣اسپویلر ها در پرواز(Flight spoilers): از اسپویلر ها جهت کاهش سرعت هواپیما و همچنین، جهت افزایش نرخ کاهش ارتفاع در پرواز استفاده میگردد. یکی از استفاده های مهمی که از اسپویلر به هنگام فرود میشود، زمانی است که هواپیما جهت فرود به چند متری باند فرودگاه میرسد. مشکلی که در این زمان به وجود می آید این است که به دلیل ایجاد فرآیندی به نام گراند افکت(Ground effect)، نیروی lift ناگهان شروع به افزایش میکند. یعنی هواپیما در فاصله چند متری باند میماند و قادر به پایین آمدن و برخورد چرخ ها با زمین نمیباشد. در نتیجه اسپویلر ها به صورت خودکار باز شده تا نیروی lift را بر هم زده و به هواپیما اجازه کاهش ارتفاع را بدهد.
به طور کلی شرکت های هواپیمایی محدود به استفاده از اسپویلر ها در خلال پرواز هستند. چرا که این عمل باعث ایجاد صدا و لرزش در هواپیما شده و باعث نگرانی مسافران میگردد.
2⃣اسپویلر ها در زمین(Ground spoilers): پس از فرود، هواپیما دارای سرعت بالایی میباشد، که این احتمال وجود دارد که هواپیما دوباره به پرواز در آید. بنابراین اسپویلر ها که بر هم زننده نیروی Lift میباشند، از پرواز دوباره هواپیما جلوگیری میکنند.
3⃣اسپویلر ها در گردش(Roll spoilers): از اسپویلر ها برای انجام گردش در پرواز نیز استفاده میگردد. به عنوان مثال، زمانی که هواپیما قصد گردش به سمت راست را داشته باشد، هواپیما طبیعتا باید حول محور طولی خود، به سمت راست بچرخد. در عمل، این اتفاق به وسیله افزایش نیروی Lift در بال چپ و کاهش نیروی Lift بر روی بال راست می افتد. اسپویلر های روی بال راست جهت کاهش نیروی Lift در این بال کمک میکنند. اما اسپویلر سمت چپ در حالت باز نشده باقی میماند.
ایربریک ( Air Brake )
ایربریک ها نیز مانند اسپویلر ها قطعات اضافی بر روی هواپیما هستند با این تفاوت که ایربریک ها معمولا بر روی بدنه هواپیما نصب می شوند و هدف استفاده از آن ها افزایش نیروی درگ به دلیل برهم خوردن آیرودینامیک هواپیما و در نتیجه کاهش سرعت می باشد. بر خلاف اسپویلر ها ایربریک ها تاثیر ناچیزی در کاهش نیروی برای تولیدی توسط ایرفویل ها دارند و مقدار جزئی کاهش برا نیز به دلیل کاهش سرعت افقی هواپیما اتفاق می افتد.
از ایربریک ها نیز پس از اتصال چرخ به زمین در هنگام فرود و تا توقف هواپیما استفاده می شود.i hope i helped roham smile260 smile261 smile260 smile072
تصویر

ارسال پست