کاکپیت

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3222

سپاس: 5492

جنسیت:

تماس:

کاکپیت

پست توسط rohamavation »

کاکپیت (انگلیسی: cockpit) بخشی از هواپیما است که معمولاً در جلوی هواپیما قرار دارد و خلبان در آن هواپیما را کنترل می‌کند. به غیر از چند نوع هواپیمای سبک همهٔ اتاقک‌های خلبان امروزی سرپوشیده هستند. اتاقک خلبان هواپیما دارای دستگاه‌های هدایت پرواز است که بر روی پنلی نصب شده‌اند و به وسیلهٔ این ابزارآلات خلبان هواپیما را کنترل می‌کند. در هواپیماهای مسافربری اتاقک خلبان به وسیلهٔ یک درب از کابین مسافران جدا می‌شود.
در کابین خلبان الکترونیکی مدرن ، ابزار پرواز الکترونیکی که معمولاً ضروری به حساب می آیند ، MFD ، PFD ، ND ، EICAS ، FMS / CDU و ابزارهای پشتیبان هستند.
MFD
نمایش چند منظوره ، معمولا یک پنل باریک واقع در مرکز در مقابل خلبان، ممکن است به عنوان کنترل، سرعت، ارتفاع، سرعت عمودی، ناوبری عمودی و ناوبری جانبی استفاده می شود. همچنین ممکن است برای درگیری یا جدا کردن سیستم خلبان خودکار و یا گاز خودکار استفاده شود. از پانل به عنوان یک منطقه معمولاً "پانل glareshield" یاد می شود. MFD یک نام بوئینگ است (که به طور غیررسمی به عنوان یک نام عمومی برای واحد / پانل تصویب شده است) برای واحدی که امکان انتخاب و تنظیم پارامترهای مختلف عملکردهای پرواز خودکار را فراهم می کند ، از همان واحد هواپیمای ایرباس به عنوان FCU (واحد کنترل پرواز).
PFD
صفحه نمایش اولیه پرواز است که معمولا در یک موقعیت برجسته قرار گرفته است، هم مرکزی و یا در هر دو طرف از کابین خلبان. در اکثر موارد شامل نمایش دیجیتالی نشانگر وضعیت ، شاخص های سرعت هوا و ارتفاع (معمولاً به عنوان نمایشگر نوار) ​​و نشانگر سرعت عمودی است. این در بسیاری از موارد شامل نوعی از شاخص عنوان و شاخص های انحراف ILS / VOR است. در بسیاری از موارد ، شاخصی از حالتهای سیستم پرواز خودکار درگیر و مسلح همراه با نوعی نشانه ای از مقادیر انتخاب شده برای ارتفاع ، سرعت ، سرعت عمودی و عنوان وجود دارد. ممکن است برای مبادله با ND به صورت آزمایشی انتخاب شود.
ND
یک صفحه نمایش ناوبری ، که ممکن است در مجاورت PFD باشد ، مسیر و اطلاعات مربوط به نقطه بعدی ، سرعت باد و جهت باد را نشان می دهد. ممکن است برای مبادله با PFD به صورت آزمایشی قابل انتخاب باشد.
EICAS / ECAM
نشانگر موتور و سیستم هشدار خدمه (برای بوئینگ استفاده می شود) یا مانیتور هواپیمای متمرکز الکترونیکی (برای ایرباس) به خلبان اجازه می دهد تا اطلاعات زیر را کنترل کند: مقادیر N1 ، N2 و N3 ، دمای سوخت ، جریان سوخت ، سیستم الکتریکی ، کابین خلبان یا دما و فشار کابین ، سطوح کنترل و غیره. خلبان ممکن است با فشار دادن دکمه ، نمایش اطلاعات را انتخاب کند.
FMS
سیستم کنترل پرواز / واحد کنترل ممکن است توسط خلبان برای ورود و بررسی اطلاعات زیر استفاده شود: برنامه پرواز ، کنترل سرعت ، کنترل ناوبری و غیره.
سازهای پشتیبان
در قسمت کمتر برجسته کابین خلبان ، در صورت خرابی سایر ابزارها ، یک سیستم آماده به کار یکپارچه با باتری همراه با یک قطب نما مغناطیسی وجود دارد که اطلاعات ضروری پرواز مانند سرعت ، ارتفاع ، وضعیت و عنوان را نشان می دهد.تصویر Detail of cockpit instruments in a Qatar Airways Airbus A350-1000 at the Farnborough Airshow, on 18th July 2018, in Farnborough, roham Photo - a350 cockpit
ارزیابی آماری قابل توجهی از انتقال مهارت مبتنی بر آموزش بر روی یک شبیه ساز و منجر به کار با یک هواپیمای واقعی انجام می شود ، به ویژه در مورد نشانه های حرکت. نمونه های زیادی از نظر خلبان مورد نیاز است و بسیاری از نظرات ذهنی تمایل به پخش دارند ، به خصوص توسط خلبانانی که برای ارزیابی عینی و پاسخ دادن به یک برنامه آزمون ساختاری عادت ندارند. برای سالهای زیادی اعتقاد بر این بود که 6 شبیه سازی مبتنی بر حرکت DOF به خلبان به عملیات کنترل پرواز و پاسخ هواپیما برای کنترل ورودی ها و نیروهای خارجی را ارائه می دهد و نتیجه آموزش بهتری را برای دانشجویان نسبت به شبیه سازی غیر حرکت محور ارائه می دهد. این به عنوان "وفاداری به هندلینگ" توصیف می شود ، که می تواند توسط استانداردهای پرواز آزمایشی مانند مقیاس عددی رتبه کوپر-هارپر برای کیفیت دست زدن ارزیابی شود.
سکوی استوارت
شبیه سازی (Simulation) در بسیاری از زمینه‌ها، مانند شبیه‌سازی فناوری برای تنظیم عملکرد یا بهینه سازی، مهندسی ایمنی، آزمایش، آموزش و بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شود. اغلب‌، نرم‌افزار یا سخت‌افزارهای رایانه‌ای برای مطالعه مدل‌های شبیه‌سازی شده، مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه شبیه سازی ها با الگوبرداری علمی از سیستم‌های طبیعی یا انسانی برای بدست آوردن بینش از عملکرد آنها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
شبیه سازی را می‌توان برای نشان دادن اثرات واقعی یک پدیده روی موضوع هدف، تحت شرایط کنترل شده و قانونمند به کار برد. شبیه سازی ها همچنین در مواردی که سیستم واقعی قابل استفاده نباشد، مورد استفاده هستند، زیرا ممکن است چنین سیستمی در دسترس نبوده یا به کارگیری آن خطرناک یا غیرقابل قبول باشد.
موضوعات اصلی در شبیه سازی، دستیابی به منابع معتبر اطلاعات در مورد انتخاب مناسب خصوصیات و ویژگی‌های رفتارهای کلیدی پدیده مورد مطالعه است. همچنین ساده‌سازی تقریبی و حداقل کردن فرضیات مدل شبیه‌سازی، بطوری که اصول واقعی پدیده را مخدوش نکرده و آن را بی‌اعتبار نسازد، از جنبه‌های دیگر شبیه سازی محسوب می‌شود.به همین علت شبیه سازی یک فعالیت علمی است که نیاز به رویه‌ها و پروتکل‌های مربوط به تأیید و اعتبار مدل، پالایش، تحقیق و توسعه در فناوری، بخصوص در شبیه سازی رایانه‌ای، دارد.
شبیه سازی، تقلید تقریبی از عملیات یک فرآیند یا سیستم بوده؛ که بیانگر عملکرد آن در طول زمان است.
سخت افزار خروجی شبیه سازی ها
نمایشگر Haptic: این نمایشگرها حس لامسه را به کاربر با فناوری haptic، ارائه می‌دهند. اغلب از این نوع دستگاه‌ها به عنوان دستگاه‌های باخوردی یاد می‌شود. فشار و قدرت لامسه در این گونه سخت‌افزارهای وجود دارد. نمایشگرهای لمسی از انواع مختلفی از محرک‌ها مانند فشرده‌سازهای بادکنکی، لرزاننده (ویبارتور) و بلندگوهای با صدای بم و فرکانس پایین، محرک‌های درد یا فعال المنت‌های حرارتی استفاده می‌کنند تا احساساتی مذبور را برای کاربر ایجاد کنند. همچنین این گونه ابزارها می توانند به مقاومت و نیرو وارد شده توسط کاربر پاسخ دهند. این سیستم ‌ا اغلب در برنامه‌های پزشکی برای جراحی‌های از راه دور که از ابزارهای رباتیک استفاده می‌گردند، بهره برداری می‌شود.
نمایشگر وستیبولار‌ (Vestibular display): این نمایشگرها حس حرکت را به کاربر (شبیه ساز حرکت) ارائه می‌دهند. آنها معمولاً به عنوان پایه حرکت برای شبیه سازی وسایل نقلیه مجازی مانند شبیه سازهای رانندگی یا شبیه سازهای پرواز شناخته می‌شوند. پایه‌ها اصلی در جای خود ثابت هستند اما از محرک‌ها برای جابجایی شبیه ساز از روش‌هایی استفاده می‌شود که می‌توانند احساس چرخیدن را ایجاد کرد. شبیه‌سازها همچنین می‌توانند به گونه‌ای حرکت کنند که احساس شتاب در همه محورها ایجاد شود، به عنوان مثال، پایه حرکت می‌تواند احساس افتادن را در ذهن کاربر شبیه سازی کند.
پرواز
از دستگاه‌های آموزش شبیه سازی پرواز (Flight Simulation Training Device) یا به اختصار FSTD، برای آموزش خلبانان نه در هوا بلکه روی زمین استفاده می‌شود. در مقایسه با آموزش در یک هواپیمای واقعی، آموزش مبتنی بر شبیه سازی ها امکان آموزش مانورها یا موقعیت هایی را که ممکن است غیر عملی (و یا حتی خطرناک) برای انجام در هواپیما باشد را امکان‌پذیر می‌سازد. این کارها در حقیقت در وضعیتی که خلبان و مربی در یک محیط نسبتاً کم خطر قرار دارند، فراهم می‌کند. به عنوان مثال، خرابی سیستم الکتریکی، خرابی ابزار، خرابی سیستم هیدرولیک و حتی خرابی‌های کنترل پرواز را می‌توان بدون خطر برای خلبانان یا هواپیما شبیه سازی اجرا و نتایج را بررسی کرد.
مربیان همچنین می‌توانند در دوره معینی و البته کوتاه‌تر از دنیایی واقعی و با تمرکز بالاتر، موضوعات آموزشی را در اختیار دانشجویان قرار دهند. شبیه سازی پرواز همچنین یک مزیت اقتصادی نسبت به آموزش در هواپیمای واقعی دارد. پس از در نظر گرفتن هزینه‌های سوخت، نگهداری و تعمیرات، هزینه‌های عملیاتی FSTD معمولاً از هزینه‌های عملیاتی هواپیمای شبیه سازی شده بسیار کم‌تر است. برای برخی از هواپیماهای دسته حمل و نقل بزرگ، هزینه‌های عملیاتی برای هواپیمایی واقعی ممکن است چندین برابر FSTD باشد.
بر خلاف یک شبیه ساز پرواز PC ، با حرکت کل "کابین خلبان" شبیه سازی شده در امتداد تمام محورهای حرکت ، یک شبیه ساز پرواز حرفه ای شما را به صورت فیزیکی حرکت می دهد و نه تنها آنچه را که هنگام خلبانی انجام می دهید و می بینید شبیه سازی می کند ، بلکه آنچه را که احساس می کنید نیز شبیه سازی می کند! هنوز هم مانند زمان واقعی پرواز نیست زیرا شما هیچ "خطری" ندارید ، اما می تواند یک تجربه خلبانی بسیار ارزشمند باشد.
در شرایط اضطراری ، داشتن زمان زیادی برای شبیه ساز رایانه بسیار مفید خواهد بود. اگر حتی در ساعتهای "پرواز" رایانه های شخصی وارد سیستم شده باشید ، حتی در آب و هوای مناسب نیز فرود یک چالش برای شما پیش می آید. آنچه شبیه سازهای پرواز رایانه برای شما مفید هستند کمک به شما در یادگیری مکانیک پرواز است. نحوه کار با کنترل های هواپیما ، و سیاست ها و ارتباطات مربوط به پرواز را می توان با موفقیت در شخصی که شبیه ساز پرواز رایانه شخصی دارد ، انجام داد ، مهارت واقعی خلبانی نمی تواند.
تصویر

ارسال پست