پرسش هایی از دینامیک اجسام در دستگاه نالخت

مدیران انجمن: parse, javad123javad

نمایه کاربر
[email protected]

نام: م. ج. معروف به گربه ی زَبادی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۹/۲۴ - ۱۱:۴۹


پست: 1454

سپاس: 514

جنسیت:

تماس:

Re: پرسش هایی از دینامیک اجسام در دستگاه نالخت

پست توسط [email protected] »

ظاهراً مبداءش توی مرکز دوران سیاره ست. مگه تو همون شکل بالا که خودت فرستادی معلوم نکرده؟!

نمایه کاربر
The Morrígan

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۱۸:۱۰


پست: 177

سپاس: 182

جنسیت:

Re: پرسش هایی از دینامیک اجسام در دستگاه نالخت

پست توسط The Morrígan »

[email protected] نوشته شده:ظاهراً مبداءش توی مرکز دوران سیاره ست. مگه تو همون شکل بالا که خودت فرستادی معلوم نکرده؟!

من از هر کی می پرسم یه چیز میگه. خود کتاب قبل از بررسی حرکت از دید ناظر روی زمین یه رابطه در حالت کلی درآورده، بعد گفته این ترم نیروی مرکزگریز و اون بردار مکان هم مبدأش دستگاه چرخانه (یعنی از دید ناظر چرخان). اما تو بخش مربوط به ناظر روی زمین اون ترم رو با یه ترم دیگه جمع کرده که نتیجش میشه برداری که مرکز دوران (یعنی دستگاه لخت رو گذاشته روی محور دوران) مبدأشه :/
اگه بردار مکان رو از دستگاه لخت اندازه بگیریم، اندازه ی نیروی مرکزگریز تو استوا میشه منهای جرم جسم ضربدر شعاع زمین ضربدر (امگا به توان دو).

نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3266

سپاس: 5491

جنسیت:

تماس:

Re: پرسش هایی از دینامیک اجسام در دستگاه نالخت

پست توسط rohamavation »

قانون دینامیک در قاب های مرجع غیر اینرسی می گوید: یک نیرو باعث ایجاد تغییر در وضعیت سینماتیکی بدن می شود و با سرعت تغییر آن متناسب است.در چارچوب مرجع غیر اینرسی چه اتفاقی می افتد؟
چارچوب مرجع غیر اینرسی چارچوب مرجعی است که نسبت به قاب اینرسی شتاب می گیرد یک شتاب سنج در حالت سکون در یک قاب غیر اینرسی، به طور کلی، شتاب غیر صفر را تشخیص می دهد. در حالی که قوانین حرکت در همه فریم های اینرسی یکسان است، در قاب های غیر اینرسی، بسته به شتاب از فریمی به فریم دیگر متفاوت است.
در مکانیک کلاسیک، اغلب می‌توان حرکت اجسام را در چارچوب‌های مرجع غیر اینرسی با وارد کردن نیروهای ساختگی اضافی (که نیروهای اینرسی، نیروهای شبه و نیروهای دالامبر نیز نامیده می‌شوند) به قانون دوم نیوتن توضیح داد. نمونه های رایج این مورد عبارتند از نیروی کوریولیس و نیروی گریز از مرکز. به طور کلی، بیان هر نیروی ساختگی را می توان از شتاب قاب غیر اینرسی به دست آورد.همانطور که گودمن و وارنر بیان کردند، "می توان گفت که F = ma در هر سیستم مختصاتی وجود دارد، مشروط بر اینکه اصطلاح "نیرو" برای شامل به اصطلاح "نیروهای موثر معکوس" یا "نیروهای اینرسی" دوباره تعریف شود.چگونه شتاب یک چارچوب مرجع غیر اینرسی باعث حرکت اجسام در کادر می شود؟
چنین چارچوب مرجع شتاب دهنده ای را چارچوب غیر اینرسی می نامند زیرا قانون اینرسی در آن برقرار نیست. به این معنا که جسمی که موقعیت آن از این قاب قضاوت می‌شود، به نظر می‌رسد که سرعت خود را بدون هیچ نیروی خالص غیر صفر ظاهری تغییر می‌دهد.ما می توانیم بین نیروهای اینرسی و نیروهای واقعی تفاوت قائل شویم زیرا یک نیروی اینرسی بر هر جسمی به نسبت مستقیم جرم آن تأثیر می گذارد. یک نیروی واقعی فقط بر جسمی که بر آن اعمال می شود تأثیر می گذارد. اگر مجبور باشیم نیروهای اینرسی را برای ارضای F=ma ایجاد کنیم، می‌دانیم که در یک قاب غیر اینرسی کار می‌کنیم. بنابراین بین قاب های اینرسی و غیر اینرسی عدم تقارن وجود دارد و شتاب مطلق است نه نسبی.و بله، این بدان معناست که در نسبیت عام گرانش نیز یک نیروی اینرسی است.
قاب مرجع غیر اینرسی، آونگ در خودروی شتاب دهنده
چرا پاندول آونگی که به سقف ماشین آویزان شده است، وقتی ماشین به جلو شتاب می گیرد، به عقب می رود؟
آونگی را که در ماشین آویزان است بردارید. در ماشین از طناب آویزان است. هنگامی که خودرو با شتاب a0 به سمت راست، از یک قاب اینرسی شروع به شتاب گیری می کند،
چرا آونگ به سمت چپ حرکت می کند؟
چرا به نظر می رسد که آونگ به عقب می افتد، یعنی آونگ در یک زاویه θ نسبت به عمود کج می شود؟
چرا این مثال اینقدر گیج کننده است؟ آیا کسی می تواند توضیح دهد که از منظر هر دو قاب اینرسی و غیر اینرسی چه اتفاقی می افتد؟
من سوال شما را اینگونه تعبیر می کنم که "چرا وقتی ماشین در حال شتاب گرفتن است، این چرخش به عقب متمایل می شود؟"
با توجه به قاب زمین (اینرسی) خودرو در حال شتاب گیری است. و آونگ داخل ماشین است. با ماشین حرکت نمیکنه؟ قطعا خواهد شد. برای انجام این کار، باید یک نیروی افقی خالص روی باب وجود داشته باشد. اما زمانی که ماشین در حالت استراحت است، فقط نیروهای عمودی بر روی باب، کشش ریسمان و وزن وارد می شوند. بنابراین برای به دست آوردن شتاب افقی (زمانی که ماشین شروع به شتاب گرفتن می کند)، کمی به سمت عقب متمایل می شود، زیرا در این صورت می تواند نیروی افقی را با جزء کشش در امتداد رشته ایجاد کند که به وزنه کمک می کند تا شتاب بگیرد.
بریم سراغ قاب غیر اینرسی. شما همیشه می توانید نیروهای ساختگی را در فریم های غیر ذاتی پیدا کنید. نیروی ساختگی به سمت مخالفی می رود که سیستم در حال شتاب گرفتن است. در این حادثه نیروی ساختگی به سمت عقب بر روی وزنه وارد می شود. بنابراین وزنه را می کشد.
امیدوارم این کمک کند.
گرانش توپ را به سمت پایین می کشد و قسمت بالای ریسمان در حال حرکت است که نیرویی را در امتداد جهت رشته در کشش، بالا و راست وارد می کند. یک رشته فقط می تواند نیرویی را در جهت خود و در کشش ایجاد کند. بنابراین پایین، به علاوه بالا و راست، فقط می تواند منجر به شتاب گرفتن توپ به سمت راست از یک قاب ثابت شود.
این نیرو در داخل قاب اینرسی چگونه عمل می کند؟ من همیشه به یاد دارم که اگر اتاقی در حال سقوط است، به سمت پایین شتاب می گیرد و در داخل اتاق هیچ نیروی کلی ندارد. مثل جاذبه صفر. بنابراین شتاب به پایین باعث ایجاد نیروی ظاهری به سمت بالا می شود که نیروی گرانش به سمت پایین را خنثی می کند. شتاب گرفتن به سمت پایین در شتاب گرانش نیرویی به ظاهر رو به بالا برابر با نیروی گرانش ایجاد می کند.
نکته کلیدی این است که یک گرانش ظاهری را بدست آورید (با اضافه کردن بردارها) و حرکت خود را فراموش کنید و فراموش کنید که کدام بخش گرانش واقعی و کدام بخش اینرسی است و سپس روی مسئله کار کنید.
تصور کنید داخل ماشین هستیم. برای ما، مانند این است که گرانش به جای مستقیم به پایین، به سمت پایین سمت چپ و قوی تر از حالت عادی است. سمت چپ را پایین بیاورید زیرا حاصل جمع برداری گرانش رو به پایین و نیروی مرکز به سمت چپ است. اگر شتاب ماشین خیلی زیاد باشد، (ظاهرا در داخل ماشین) نیروی کلی تقریباً کاملاً به سمت چپ وجود دارد.
یک ریسمان فقط می تواند نیروی آنی را در جهت خود، در کشش، ایجاد کند. بنابراین اگر شتاب آنقدر زیاد باشد که جهت "گرانش" ظاهری ما بیشتر از تتا از قائم باشد، آنگاه نیروی خالص موجود در کادر ما عمود بر ریسمانی خواهد بود که آن را به سمت چپ به سمت ما می چرخاند. (کشش در رشته هر جنبه ای از نیرو را در آن جهت خنثی می کند و فقط نیروی عمود بر رشته باقی می ماند. کشش به این ترتیب کار می کند.) بنابراین بردار g و بردار a را اضافه کنید و ببینید که آیا از تتا از عمودی بیشتر است یا کمتر. .hope I helped you understand the question. Roham Hesami, sixth
semester of aerospace engineering
smile072 smile072 رهام حسامی ترم ششم مهندسی هوافضاتصویر
smile260 smile016 :?:
تصویر

ارسال پست