نظر من اينه ممكنه غلط باشه:
اولا ميدونيد بار كه ثابته و بار تو باتري همون بار تو خازنه.(كار مولد ايجاد اختلاف پتانسيل هست نه توليد بار)
دوما اگه سيم بون مقاومت باشه انرژي پتانسيل بار درحين حركت فقط براي خنثي كردن نيروي حاصل از ميداني كه در اثر حركت توليد ميكنه كم ميشه و به نصف ميرسه و همونو در خازن ذخيره ميكنه.
سوما اگه سيم مقاومت داشته باشه انرژي بار از نصفه هم كمتر ميشه(به خاطر اثر مقاومت).
فرق باتری با خازن
-
نام: smail emadi
عضویت : جمعه ۱۳۹۳/۱۰/۵ - ۲۲:۵۵
پست: 3-
- mmeftahpour
نام: مسعود مفتاح پور
عضویت : یکشنبه ۱۳۸۶/۱۰/۲ - ۱۲:۴۲
پست: 457-
سپاس: 394
Re: فرق باتری با خازن
با سلام
فرق اساسی باتری و خازن اینه که در خازن حامل بار ، الکترون آزاد هست و در باتری یون بار دار
هر دو تا باید قبل از تخلیه به منبع انرژی وصل بشن و شارژ بشن. درست نیست که بگیم خازن ولتاژ نداره و از مدار می گیره و باتری خودش ولتاژ داره.
در خودرو باطری درست مثل خازن برای لحظات کوتاهی موقع استارت وارد مدار ميشه و بصورت منبع انرژی سیستم رو راه اندازی می کنه بعد تبدیل به مصرف کننده ميشه و انرژی خودش رو از طریق دینام بر می گردونه. در کارخانه هم قبل از ارسال باطری به مدت 12 ساعت در داخل حوضچه آب سرد شارژ ميشه. ( چون فرآیند شارژ باتری گرمازا است )
همینطور داخل مدار کنترل کیسه هوای خودرو یک خازن با ظرفیت بالا هست که در شروع توسط باتری شارژ ميشه ولی موقع انفجار ، به عنوان منبع انرژی در کسری از هزارم ثانیه جریان بزرگی رو به سمت کیسه هوا ارسال می کنه. پس خازن هم منبع ولتاژ هست.
علت اینکه خازن سریعتر از باتری خالی ميشه اینه که در خازن چیزی که حرکت می کنه الکترون هست ولی در باتری یون باردار - سرعت حرکت الکترون خیلی زیاد هست ( نزدیک به سرعت نور ) ولی سرعت حرکت یون خیلی خیلی کم. به عبارت دیگر تو خازن الکترونها مستقیما از طریق سیم به طرف دیگر حرکت می کنن، ولی تو باطری باید منتظر واکنش شیمیایی و بعد حرکت فیزیکی ینها باشیم.
فرق اساسی باتری و خازن اینه که در خازن حامل بار ، الکترون آزاد هست و در باتری یون بار دار
هر دو تا باید قبل از تخلیه به منبع انرژی وصل بشن و شارژ بشن. درست نیست که بگیم خازن ولتاژ نداره و از مدار می گیره و باتری خودش ولتاژ داره.
در خودرو باطری درست مثل خازن برای لحظات کوتاهی موقع استارت وارد مدار ميشه و بصورت منبع انرژی سیستم رو راه اندازی می کنه بعد تبدیل به مصرف کننده ميشه و انرژی خودش رو از طریق دینام بر می گردونه. در کارخانه هم قبل از ارسال باطری به مدت 12 ساعت در داخل حوضچه آب سرد شارژ ميشه. ( چون فرآیند شارژ باتری گرمازا است )
همینطور داخل مدار کنترل کیسه هوای خودرو یک خازن با ظرفیت بالا هست که در شروع توسط باتری شارژ ميشه ولی موقع انفجار ، به عنوان منبع انرژی در کسری از هزارم ثانیه جریان بزرگی رو به سمت کیسه هوا ارسال می کنه. پس خازن هم منبع ولتاژ هست.
علت اینکه خازن سریعتر از باتری خالی ميشه اینه که در خازن چیزی که حرکت می کنه الکترون هست ولی در باتری یون باردار - سرعت حرکت الکترون خیلی زیاد هست ( نزدیک به سرعت نور ) ولی سرعت حرکت یون خیلی خیلی کم. به عبارت دیگر تو خازن الکترونها مستقیما از طریق سیم به طرف دیگر حرکت می کنن، ولی تو باطری باید منتظر واکنش شیمیایی و بعد حرکت فیزیکی ینها باشیم.
- You-See
نام: U30
محل اقامت: تهران
عضویت : یکشنبه ۱۳۹۳/۵/۱۹ - ۱۹:۰۵
پست: 1280-
سپاس: 787
- جنسیت:
تماس:
Re: فرق باتری با خازن
البته باید بگم که خود الکترون با اون سرعت جابجا نمی شه.
فقط فشار الکترون سرعتش زیاده. این رو بخونید.
http://rahkarebartar.blogfa.com/post-1.aspx
فقط فشار الکترون سرعتش زیاده. این رو بخونید.
http://rahkarebartar.blogfa.com/post-1.aspx
دوستای گلم حمایت کنید : https://cafebazaar.ir/app/com.nikanmehr.marmarxword/