صفحه 1 از 1

ثابت ماندن هلیکوپتر به مدت یک شبانه روز

ارسال شده: چهارشنبه ۱۳۹۴/۵/۲۸ - ۱۹:۲۰
توسط hooman1003
با سلام.
اگر یک هلی کوپتر به مدت زمان یک شبانه روز بر بالای نقطه ای از زمین به صورت ثابت بماند. آیا محل این هلی کوپتر به علت حرکت زمین تغییر خواهد نمود؟

Re: پرواز

ارسال شده: چهارشنبه ۱۳۹۴/۵/۲۸ - ۱۹:۵۶
توسط candle
hooman1003 نوشته شده:با سلام.
اگر یک هلی کوپتر به مدت زمان یک شبانه روز بر بالای نقطه ای از زمین به صورت ثابت بماند. آیا محل این هلی کوپتر به علت حرکت زمین تغییر خواهد نمود؟


خوب اگر این گونه بود؛ در اواخر قرن نوزدهم که پروازهای طولانی با بالن رایج شده بود، کافی بود بالن سوار کمی از زمین بالا برود و همانجا بماند تا زمین با سرعت گردش حدود 1666 کیلومتر بر ساعت به دور خود، او را از صرف وقت و انرژی برای مسافرت بی نیاز کند (دور دنیا در یک شبانه روز)!

ضمنا چرخش زمین، وزش باد دائمی با سرعت فوق هم ایجاد نمی کند. یادتان باشد که جو زمین (به ویژه در بخشهای متراکمتر نزدیک سطح)، دینامیک ایستائی ندارد و به صورت یک سیال، همراه زمین حرکت و چرخش دارد.

اما در پرواز های طولانی مدت (شرقی - غربی) هواپیماها؛ مثلا از ایران به استرالیا، اگر پرواز رفت فرضا 13 ساعت طول بکشد؛ پرواز برگشت حدود 12 ساعت زمان می برد و این موضوع، به همان دلیل تاثیر چرخش زمین به گرد خود است.

حالا تلاش کنید به این پرسش پاسخ دهید:

رستوران گردان در قطب شمال؟!

Re: ثابت ماندن هلیکوپتر به مدت یک شبانه روز

ارسال شده: شنبه ۱۳۹۴/۵/۳۱ - ۰۸:۲۳
توسط hooman1003
با تشکر فراوان از پاسخ عالی شما.

Re: ثابت ماندن هلیکوپتر به مدت یک شبانه روز

ارسال شده: شنبه ۱۳۹۴/۵/۳۱ - ۱۲:۴۲
توسط آرژنا
hooman1003 نوشته شده:با سلام.
اگر یک هلی کوپتر به مدت زمان یک شبانه روز بر بالای نقطه ای از زمین به صورت ثابت بماند. آیا محل این هلی کوپتر به علت حرکت زمین تغییر خواهد نمود؟

سلام smile072
نسبت به کجا ثابت بمانند؟ ببینید،
اگر بگیم نسبت به مثلا خورشید ثابت بماند یعنی نسبت به زمین در حرکت باشد، و چون زمین جو و جازبه دارد باید برای این کار انرژی مصرف کند و موتورش کار کند. در این صورت از دید مردم زمین، هلیکوپتر دارد خلاف چرخش زمین حرکت می کند.
ببینید غیر از این حالتی وجود ندارد. نمی توانیم بگوییم هلیکوپتر ثابت ایستاده! چون ما روزمره همه چیز را نسبت به چارچوب مرجع زمین می بینیم و می سنجیم.

این سوال به خاطر این پیش اومده که با یک دید شهودی بدون مشخص کردن چارچوب مرجع حس می کنید ابهامی وجود داره. به محض این که حرکات رو نسبی ببینید، و سعی کنید چارچوب مرجع رو مشخص کنید مشکل حل میشه.

Re: ثابت ماندن هلیکوپتر به مدت یک شبانه روز

ارسال شده: یک‌شنبه ۱۳۹۴/۶/۱ - ۱۲:۱۰
توسط sunrise
این جستارها نیز میتوانند یاری رسان باشند
http://www.hupaa.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=34135
http://www.hupaa.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=34590
smile072

Re: ثابت ماندن هلیکوپتر به مدت یک شبانه روز

ارسال شده: چهارشنبه ۱۴۰۱/۴/۲۹ - ۰۷:۱۲
توسط rohamavation
اگر یک هلیکوپتر به مدت 24 ساعت در یک موقعیت ثابت معلق باشد، آیا زمین به دور آن می چرخد؟ببینید، این چیزهایی وجود دارد که هلیکوپتر در آن پرواز می کند - ما به آن هوا می گوییم. هوا جو ماست این، "مواد" درست همراه با زمین حرکت می کند، و همینطور هلیکوپتری که در آن پرواز می کند.
نه... ما می توانیم در مورد چند اثر چرخش زمین، و نحوه تعامل آن با اتمسفر سیال صحبت کنیم، اما... نه. نه اینکه چگونه کار می کند. چطور بدون جو. هنوز نه برای پاسخ به آن، نیوتن را ببینید.آیا هلیکوپتر معلق می تواند نیمی از کره زمین را در 12 ساعت طی کند؟نه. هلیکوپتری که "ایستاده می ماند" این کار را در رابطه با جو اطراف خود انجام می دهد و جو تقریباً از زمین زیر آن پیروی می کند. در حالی که زمین در حال چرخش است، جو ساکن نمی شود. اگر چنین بود، بادهای ثابتی در حد 1000 کیلومتر در ساعت را تجربه می کردیم. این خوشایند نخواهد بود.جو به طور متوسط همراه با سیاره در حال چرخش است. هر گونه انحراف از این حرکت متوسط چیزی است که ما آن را باد می نامیم، و در واقع هلیکوپتری که در یک روز بادی در حال پرواز است، اگر بخواهد نسبت به سطح زمین بی حرکت بماند، باید حرکت باد را جبران کند.
چرا جو با زمین می چرخد؟ به دلیل اصطکاک. اگر با زمین نمی چرخید، مقاومت به هنگام حرکت هوا بر روی سطح سیاره به زودی تضمین می کرد که این کار انجام می شود.فکر می کنم از نظر فنی درست می گویید که از موقعیت اصلی خود منحرف می شود، اما به نظر می رسد به دلایلی که شما توضیح می دهید نیست.
برای مثال، اثر کوریولیس باعث می‌شود هلیکوپتر دریفت شود که با نیروی معمولی از آن جلوگیری نمی‌شود. این بدان معنی است که در نهایت، مقداری رانش وجود خواهد داشت. من فکر نمی کنم که این تأثیری باشد که شما به آن فکر می کنید یا طرف مقابل در حال بحث است.
فرض کنید نزدیک به سطح زمین هستیم و همانطور که شما گفتید باد را نادیده می گیریم و فقط هوایی را که همراه با سطح زمین در حرکت است در نظر می گیریم. در نتیجه ویسکوزیته و شرایط عدم لغزش، هوای تماس با سطح زمین توسط زمین کشیده می شود و بین هوا و زمین لغزش نخواهد داشت. این بدون لغزش چیزی را تشکیل می دهد که به عنوان یک لایه مرزی شناخته می شود، و در سطح منحنی چرخان زمین، باعث ایجاد گرادیان باد می شود که در آن هر چه بالاتر باشید، سرعت زاویه ای بیشتر می شود. که برای جلوگیری از "لغزش" لایه های زیر روی یکدیگر ضروری است. این معادل این است که بگوییم هوا در بالای یک نقطه از سطح تقریباً بالای آن نقطه روی سطح باقی می ماند و اثرات اینرسی مانند اثر کوریولیس را نادیده می گیرد.
اگر می خواهید استدلال کنید که سرعت زاویه ای باد به دلیل ارتفاع کمتر می شود و این باعث عقب افتادن هلیکوپتر می شود، این نادرست است. اگر می گویید اثر کوریولیس باعث می شود هلیکوپتر موقعیت نسبی را با سطح تغییر دهد، درست است و به نظر می رسد طرف مقابل آن را در نظر نمی گیرد.
برای پرداختن مستقیم به این ویرایش: اثر کوریولیس هلیکوپتر را به سمت استوا می راند، هرچند نه با نیروی زیاد.
تا آنجا که حرکت زاویه ای پیش می رود، شما در مورد هلیکوپتری که در بالای زمین شناور است پرسیدید. اگر هلیکوپتر از روی زمین بلند می‌شد، احتمالاً نیاز به تنظیم جزئی برای ماندن در بالای همان مکان دارد. اما این فقط زمانی است که شما در حال تغییر ارتفاع هستید. جریان هوا نیز به افزایش تکانه زاویه ای کمک می کند، زیرا سرعت زاویه ای هوا نیز با ارتفاع افزایش می یابد (شرایط مرزی و شرایط بدون لغزش را همانطور که در بالا توضیح داده شد، ببینید). هنگامی که در هوا شناور هستید و بالای سطح شناور می شوید، حفظ آن نیازی به نیروی بیشتری ندارد، زیرا هوای اطراف شما نیز با همان سرعتی که زمین در حال چرخش است در سراسر سطح حرکت می کند.hope I helped you understand the question. Roham Hesami, sixth
semester of aerospace engineering
smile072 smile072 رهام حسامی ترم ششم مهندسی هوافضاتصویر
smile260 smile016 :?: