شوخي و فكاهي در رياضيات و فيزيك

مدیران انجمن: parse, javad123javad

نمایه کاربر
ehsan.helli1

نام: احسان

محل اقامت: تهران

عضویت : جمعه ۱۳۹۰/۱۰/۳۰ - ۲۱:۳۰


پست: 1688

سپاس: 624

جنسیت:

تماس:

Re:

پست توسط ehsan.helli1 »

خروش نوشته شده:
آموزه نخست رياضيات كاربردي براي مهندسان



در آغاز هر ترم به هر دانشجوي مهندسي يادداده مي شود كه، براي نمونه، جمع
دو مقدار، به فرم زير نمايش داده نمي شود:

[ تصویر ]

اين فرم نوشتن بي مايه است و نشان سبك (استيل) بد.
از آغاز ترم مي دانيم كه:

[ تصویر ]


و افزون بر آن:

[ تصویر ]

گذشته از اين براي خوانندگان اهل فند (فن) آشكار است كه:

[ تصویر ]

اينجاست كه مي توان همچندی (معادله)(1) را بسيار علمي تر به فرم زير نوشت:

[ تصویر ]

بيدرنگ روشن است كه:

[ تصویر ]

و بجز آن از آنجا كه:

[ تصویر ]

است، مي توان همچندی (5) را به فرم زير ساده كرد:

[ تصویر ]

هنگامي كه در نگر داشته باشيم:

[ تصویر ]

و بياد آوريم كه وارون ِ ترانهاده يك ماتريس، برابر ترانهاده ِ وارون آن است.
مي توانيم با محدود كردن ِ پرسمان به فضاي يك بعدي، با بكاربستن ِ بردار X
باز هم بيشتر ساده كنيم، از آنجا كه

[ تصویر ]

و با پيوند همچندی (9) با همچندی (10) ، بدست مي آيد:

[ تصویر ]

و در همچندی (هشت ) جايگزين كرده، و معادله ما به عبارت زير كاهش پيدا ميكند:

[ تصویر ]


سر انجام اينك براي همه پيداست كه، همچندی (12) بسيار روشن تر و براي درك، از معادله (1) بسيار ساده تر است.
يك سري روش هاي ديگري نيز براي ساده كردن همچندی (1) وجود دارند. زماني كه مهندسان آينده،
موضوع بالا را دريافتند، به آنها نيز مي پردازيم .
جناب خروش با اجازتون من از ایده ی شما استفاده کردم و با چیز هایی که بلد بودم این تساوی رو ساختم!معادلش خیلی طولانیه و لاتکس نمیکشه!عکس گرفتم گذاشتم
که معادله پایین نمایانگر 1=1 هستش!
تصویر

نمایه کاربر
mahshid.m

محل اقامت: لاهیجان

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۸۸/۲/۱۵ - ۰۹:۳۰


پست: 185

سپاس: 281

جنسیت:

Re: شوخي و فكاهي در رياضيات و فيزيك

پست توسط mahshid.m »

استاد سختگیر فیزیک اولین دانشجو را برای پرسش فرا میخواند و سئوال را مطرح میکند : شما در قطاری نشسته اید که با سرعت هشتاد کیلومتر در ساعت حرکت میکند و ناگهان شما گرما زده شده اید، حالا چکار میکنید؟

دانشجوی بی تجربه فورا ً جواب میدهد : من پنجره کوپه را پائین میکشم تا باد بوزد .

اکنون پروفسور میتواند سئوال اصلی را بدین ترتیب مطرح کند :
حال که شما پنجره کوپه را باز کرده اید، در جریان هوای اطراف قطار اختلال حاصل میشود : و لازم است موارد زیر را محاسبه کنید
محاسبه مقاومت جدید هوا در مقابل قطار؟
تغییر اصطکاک بین چرخها و ریل؟
آیا در اثر باز کردن پنجره، سرعت قطار کم میشود و اگر آری، به چه اندازه؟

حسب المعمول دهان دانشجو باز مانده بود و قادر به حل این مسئله نبود و سرافکنده جلسه امتحان را ترک میکرد.
همین بلا سر بیست دانشجوی بعدی هم آمد که همگی در امتحان شفاهی فیزیک مردود شدند.
پروفسور آخرین دانشجو را برای امتحان فرا میخواند و طبق معمول سئوال اولی را میپرسد : شما در قطاری نشسته اید که با سرعت هشتاد کیلومتر در ساعت حرکت میکند و ناگهان شما گرما زده شده اید، حالا چکار میکنید؟
این دانشجوی خبره میگوید؛ من کتم را در میارم .
پروفسور شوکه شده و اضافه میکند که هوا بیش از اینها گرمه !
دانشجو میگه خوب ژاکتم را هم در میارم !
پروفسور درحالی که کمی عصبی شده بود میگه : اصلا هوای کوپه مثل حمام سونا داغه
دانشجو میگه: اصلا ً لخت مادر زاد میشم !
پروفسور گوشزد میکند که دو نکره و نانجیب در کوپه هستند و منتظرند تا شما لخت شی !
دانشجو به آرامی میگوید :
میدانید آقای پروفسور، این دهمین بار است که من در امتحان شفاهی فیزیک شرکت میکنم
واگر قطار مملو ازنا نجیب ها باشد، من آن پنجره لامصب را باز نمیکنم.
آخرین ویرایش توسط mahshid.m چهارشنبه ۱۳۹۲/۵/۲۳ - ۰۲:۵۹, ویرایش شده کلا 1 بار
هر انسانی یا مشهور است یا گمنام کننده ی یک مشهور
عظیم بودن یا یک عظمت را کشتن
جفای انسان به خود یعنی کشتن یک عظمت!!!

نمایه کاربر
فروهر

عضویت : جمعه ۱۳۹۱/۶/۳۱ - ۲۲:۱۷


پست: 1086

سپاس: 107


تماس:

Re: شوخي و فكاهي در رياضيات و فيزيك

پست توسط فروهر »

تقسیم 17 شتر بین 3 نفر

يكي از جالبترين و شنيدني ترين ماجراهاي ائمه ، داستانهايي است كه مربوط به قضاوت هاي حضرت علي (ع) مي شود.
من هم اينجا يكي از اين قضاوتها را مي نويسم. بخونيدش جالبه!!!!!!!
ماجرا اينجوري است كه سه نفر بودند كه 17 تا شتر داشتند و بايد اين 17تا شتر را بين خودشون تقسيم مي كردن.
نفر اول نصف شتر ها سهمش بود. ولي عدد 17 به طور صحيح به دو قسمت تقسيم نمي شه و ميشه 5/8 شتر و شتر را هم كه نمي شه نصف كرد.
نفر دوم سهمش يك سوم شتر ها بوده و باز مثل قبلي 17 شتر به 3 قسمت كامل تقسيم نمي شه. و سهم اين بنده خدا هم مي شد5 و خورده اي!!
و نفر سوم هم يك نهم شتر ها سهمش بود و اين ديگه بدتر از بقيه بازهم 17تا به 9 تقسيم كني يك عدد صحيح كامل بهت نمي ده.
اينها هم كه بلد نبودن حساب كتاب رياضي كنن و واحد رياضي هم نه تو دبيرستان داشتن نه تو راهنمايي نه دانشگاه.
رفتن پيش حضرت علي.
ايشان هم اول يك شتر از مال خودشون را به شتر ها اضافه كردن و شتر ها شد 18 تا حالا اين عدد 18 هم راحت به 2 تقسيم مي شد هم به 3 هم به 9.
پس سهم نفر اول شد 2÷18 كه مي شد 9 تاشتر.
نفر دوم هم 3÷18 كه شد 6 تاشتر
نفر سوم هم 9÷18 كه شد 2 تاشتر.
كه هر كدام سهمشون را برداشتند.
9+6+2 هم مي شه 17 تا . پس حضرت علي هم شتر خودشون را كه اضافه كرده بودند برداشتند.
عشق صیدیست که تیرت به خطا هم برود
لذتش کنج دلت تا به ابد خواهد ماند...

user8604

عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۵/۱۲/۹ - ۱۷:۳۱


پست: 3288

سپاس: 877

Re: شوخي و فكاهي در رياضيات و فيزيك

پست توسط user8604 »

فروهر نوشته شده:تقسیم 17 شتر بین 3 نفر

يكي از جالبترين و شنيدني ترين ماجراهاي ائمه ، داستانهايي است كه مربوط به قضاوت هاي حضرت علي (ع) مي شود.
من هم اينجا يكي از اين قضاوتها را مي نويسم. بخونيدش جالبه!!!!!!!
ماجرا اينجوري است كه سه نفر بودند كه 17 تا شتر داشتند و بايد اين 17تا شتر را بين خودشون تقسيم مي كردن.
نفر اول نصف شتر ها سهمش بود. ولي عدد 17 به طور صحيح به دو قسمت تقسيم نمي شه و ميشه 5/8 شتر و شتر را هم كه نمي شه نصف كرد.
نفر دوم سهمش يك سوم شتر ها بوده و باز مثل قبلي 17 شتر به 3 قسمت كامل تقسيم نمي شه. و سهم اين بنده خدا هم مي شد5 و خورده اي!!
و نفر سوم هم يك نهم شتر ها سهمش بود و اين ديگه بدتر از بقيه بازهم 17تا به 9 تقسيم كني يك عدد صحيح كامل بهت نمي ده.
اينها هم كه بلد نبودن حساب كتاب رياضي كنن و واحد رياضي هم نه تو دبيرستان داشتن نه تو راهنمايي نه دانشگاه.
رفتن پيش حضرت علي.
ايشان هم اول يك شتر از مال خودشون را به شتر ها اضافه كردن و شتر ها شد 18 تا حالا اين عدد 18 هم راحت به 2 تقسيم مي شد هم به 3 هم به 9.
پس سهم نفر اول شد 2÷18 كه مي شد 9 تاشتر.
نفر دوم هم 3÷18 كه شد 6 تاشتر
نفر سوم هم 9÷18 كه شد 2 تاشتر.
كه هر كدام سهمشون را برداشتند.
9+6+2 هم مي شه 17 تا . پس حضرت علي هم شتر خودشون را كه اضافه كرده بودند برداشتند.
اگر این داستان واقعا مربوط به آن جناب باشد باید متن عربیش در یک منبعی موجود باشه . خوب...؟

نمایه کاربر
خروش

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۶/۱/۲۳ - ۱۲:۱۵


پست: 3009

سپاس: 2067

Re: شوخي و فكاهي در رياضيات و فيزيك

پست توسط خروش »

چند داستان و پرسمان است که به علی پیوند می دهند:
- دو زن بد کاره بر سر فرزندی دعوا داشتند، نزد علی رفتند، او شمشیر ....
- دو عرب بودند، یکی ۵ نان، دیگری سه نان داشت، مهمانی رسید، ... نزد علی رفتند
- ١۷ شتر را میان سه تن بخش کردن ...

این داستان ها درست نیستند، ولی چون هواداران آن حضرت او را دوست دارند، دوست دارند همه‌ی دانایی ها را هم به گونه به او پیوند دهند. نگارگران هم چهره آن حضرت و یا فرزندانش را آنگونه می کشند که دوست دارند. ترساییان (مسیحیان) هم عیسی را بور می کشند.

-----
داستان بالا در اینجا هم بود:
http://www.hupaa.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=16411
گفتم به شیخ شهر كه كارت ریاست، گفت
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست

نمایه کاربر
فروهر

عضویت : جمعه ۱۳۹۱/۶/۳۱ - ۲۲:۱۷


پست: 1086

سپاس: 107


تماس:

Re: شوخي و فكاهي در رياضيات و فيزيك

پست توسط فروهر »

edwardfurlong نوشته شده:
فروهر نوشته شده:تقسیم 17 شتر بین 3 نفر

يكي از جالبترين و شنيدني ترين ماجراهاي ائمه ، داستانهايي است كه مربوط به قضاوت هاي حضرت علي (ع) مي شود.
من هم اينجا يكي از اين قضاوتها را مي نويسم. بخونيدش جالبه!!!!!!!
ماجرا اينجوري است كه سه نفر بودند كه 17 تا شتر داشتند و بايد اين 17تا شتر را بين خودشون تقسيم مي كردن.
نفر اول نصف شتر ها سهمش بود. ولي عدد 17 به طور صحيح به دو قسمت تقسيم نمي شه و ميشه 5/8 شتر و شتر را هم كه نمي شه نصف كرد.
نفر دوم سهمش يك سوم شتر ها بوده و باز مثل قبلي 17 شتر به 3 قسمت كامل تقسيم نمي شه. و سهم اين بنده خدا هم مي شد5 و خورده اي!!
و نفر سوم هم يك نهم شتر ها سهمش بود و اين ديگه بدتر از بقيه بازهم 17تا به 9 تقسيم كني يك عدد صحيح كامل بهت نمي ده.
اينها هم كه بلد نبودن حساب كتاب رياضي كنن و واحد رياضي هم نه تو دبيرستان داشتن نه تو راهنمايي نه دانشگاه.
رفتن پيش حضرت علي.
ايشان هم اول يك شتر از مال خودشون را به شتر ها اضافه كردن و شتر ها شد 18 تا حالا اين عدد 18 هم راحت به 2 تقسيم مي شد هم به 3 هم به 9.
پس سهم نفر اول شد 2÷18 كه مي شد 9 تاشتر.
نفر دوم هم 3÷18 كه شد 6 تاشتر
نفر سوم هم 9÷18 كه شد 2 تاشتر.
كه هر كدام سهمشون را برداشتند.
9+6+2 هم مي شه 17 تا . پس حضرت علي هم شتر خودشون را كه اضافه كرده بودند برداشتند.
اگر این داستان واقعا مربوط به آن جناب باشد باید متن عربیش در یک منبعی موجود باشه . خوب...؟
راست میگی ما منبع را ذکر نکردیم از قرار معلوم منبع این است:

فکر کنیم کتابی که مولف آن ناسخ التواریخ است (ظاهرا به نقل از <<شرح بدیعیه>> ابن مقری است )

کتاب: (من هفده شتر. ومن سه پسر دارم)

روایت ها گوناگون است اما این روایت من درست است.

راستی یه سوال:

چرا وقتی سخنی از بقراط و سقراط و ارشمیدسو و گالیله و .... می آورند. برای شما مهم نیست منبع آن را ذکر کنند یا نه!

اما ما وقتی سخنی از حضرت علی می آوریم به دنبال هزار منبع می گردید؟؟؟؟؟!!!!!!!

این واقعا کار درستی نیست.
عشق صیدیست که تیرت به خطا هم برود
لذتش کنج دلت تا به ابد خواهد ماند...

نمایه کاربر
فروهر

عضویت : جمعه ۱۳۹۱/۶/۳۱ - ۲۲:۱۷


پست: 1086

سپاس: 107


تماس:

Re: شوخي و فكاهي در رياضيات و فيزيك

پست توسط فروهر »

خروش نوشته شده:چند داستان و پرسمان است که به علی پیوند می دهند:
- دو زن بد کاره بر سر فرزندی دعوا داشتند، نزد علی رفتند، او شمشیر ....
- دو عرب بودند، یکی ۵ نان، دیگری سه نان داشت، مهمانی رسید، ... نزد علی رفتند
- ١۷ شتر را میان سه تن بخش کردن ...

این داستان ها درست نیستند، ولی چون هواداران آن حضرت او را دوست دارند، دوست دارند همه‌ی دانایی ها را هم به گونه به او پیوند دهند. نگارگران هم چهره آن حضرت و یا فرزندانش را آنگونه می کشند که دوست دارند. ترساییان (مسیحیان) هم عیسی را بور می کشند.

-----
داستان بالا در اینجا هم بود:
http://www.hupaa.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=16411
اگر از حضرت علی نیست پس از کیست؟! لابد از کنفسیوس است؟؟!!
منبعتان کو؟؟؟؟؟؟
منبعی بیاورید.
عشق صیدیست که تیرت به خطا هم برود
لذتش کنج دلت تا به ابد خواهد ماند...

نمایه کاربر
خروش

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۶/۱/۲۳ - ۱۲:۱۵


پست: 3009

سپاس: 2067

Re: شوخي و فكاهي در رياضيات و فيزيك

پست توسط خروش »

فروهر نوشته شده:
خروش نوشته شده:چند داستان و پرسمان است که به علی پیوند می دهند:
- دو زن بد کاره بر سر فرزندی دعوا داشتند، نزد علی رفتند، او شمشیر ....
- دو عرب بودند، یکی ۵ نان، دیگری سه نان داشت، مهمانی رسید، ... نزد علی رفتند
- ١۷ شتر را میان سه تن بخش کردن ...

این داستان ها درست نیستند، ولی چون هواداران آن حضرت او را دوست دارند، دوست دارند همه‌ی دانایی ها را هم به گونه به او پیوند دهند. نگارگران هم چهره آن حضرت و یا فرزندانش را آنگونه می کشند که دوست دارند. ترساییان (مسیحیان) هم عیسی را بور می کشند.

-----
داستان بالا در اینجا هم بود:
http://www.hupaa.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=16411
اگر از حضرت علی نیست پس از کیست؟! لابد از کنفسیوس است؟؟!!
منبعتان کو؟؟؟؟؟؟
منبعی بیاورید.
برخی از چیستان ها و یا داوری ها را می توان دنبال کرد و گفت که نخستین بار در کدام کتاب نوشته شده اند. یکی از کهن ترین این کتاب ها ۳۶۵۰ سال پیش بر روی "پاپیروس" نوشته شده. یکی از چیستان های این کتاب کهن اینجور آغاز می شود: در هفت خانه که در هریک هفت گربه زندگی می کنند. هر گربه هفت موش می خورد، هر موش ۷ خوشه جو می خورد، هر خوشه ...
نگاه کنید آنچه را شهید محراب آیت الله دستغیب می فرمایید:
"آیت اله دستغیب شیرازی : پيامبر اسلام ، رسول خدا فرمود: هر مومن که شهيد می شود در بهشت قصری انتظارش را می کشد
که در آن قصر ۷۰ حجره است
و هر حجره دارای ۷۰ تخت است
و بر هر تختی ۷۰ فرش گسترانده اند
و بر هر فرشی ۷۰ حوری نشسته
و انتظار آن شهيد کشته شده در راه اسلام را می کشد."
----
یا
داوری اینکه فرزند از آن کدام زن است، را به حضرت علی نسبت می دهند. این داوری سلیمان در تورات است (انجیل عهد عتیق)؛ همچنین نگاه کنید به نگاره‌ی رافائل در واتیکان.
-----
یا دو تن یکی با دو نان دیگری سه نان سر گرم خوردن نان بودند که سومی آمد و این سه آن پنج نان را میان خود بخش کرده و خوردند. سومی هنگام جدا شدن از آن دو پنج درهم داد و گفت دادورانه میان خود بخش کنید.
این داستان را با دگرگونی اندک به حضرت علی نسبت می دهند. این چیستان برای نخستین بار در کتاب خوارزمی دیده شده و در آنجا نیز اشاره ای هم به نام علی نشده.
-----
امروزه برخی می خواهند همه‌ی دستاوردهای فیزیک را به امام صادق بچسبانند. بی گمان بزودی ادعا می شود، سخنرانی هیلبرت در پاریس به سال ١۹۰۰ و ٢۳ پرسمان آن هم از فلان امام بوده.
-----
اثبات به دوش کسی است که ادعا می کند. آیا در نهج البلاغه چنین چیزی نوشته شده؟ این چیستان نخستین بار در کدام کتاب، کی و به دست چه کسی نوشته شده؟
-----
اگر دیندارید، از دین به دنبال آرامش روان باشید. اگر دوست دارید، دیگران هم به دین شما گرویده شوند، به دنبال راه های دیگری باشید. دخالت دادن دین در همه‌ی زمینه‌ها مردم را بیشتر از دین گریزان می کند.
گفتم به شیخ شهر كه كارت ریاست، گفت
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست

نمایه کاربر
فروهر

عضویت : جمعه ۱۳۹۱/۶/۳۱ - ۲۲:۱۷


پست: 1086

سپاس: 107


تماس:

Re: شوخي و فكاهي در رياضيات و فيزيك

پست توسط فروهر »

خروش نوشته شده:
فروهر نوشته شده:
خروش نوشته شده:چند داستان و پرسمان است که به علی پیوند می دهند:
- دو زن بد کاره بر سر فرزندی دعوا داشتند، نزد علی رفتند، او شمشیر ....
- دو عرب بودند، یکی ۵ نان، دیگری سه نان داشت، مهمانی رسید، ... نزد علی رفتند
- ١۷ شتر را میان سه تن بخش کردن ...

این داستان ها درست نیستند، ولی چون هواداران آن حضرت او را دوست دارند، دوست دارند همه‌ی دانایی ها را هم به گونه به او پیوند دهند. نگارگران هم چهره آن حضرت و یا فرزندانش را آنگونه می کشند که دوست دارند. ترساییان (مسیحیان) هم عیسی را بور می کشند.

-----
داستان بالا در اینجا هم بود:
http://www.hupaa.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=16411
اگر از حضرت علی نیست پس از کیست؟! لابد از کنفسیوس است؟؟!!
منبعتان کو؟؟؟؟؟؟
منبعی بیاورید.
برخی از چیستان ها و یا داوری ها را می توان دنبال کرد و گفت که نخستین بار در کدام کتاب نوشته شده اند. یکی از کهن ترین این کتاب ها ۳۶۵۰ سال پیش بر روی "پاپیروس" نوشته شده. یکی از چیستان های این کتاب کهن اینجور آغاز می شود: در هفت خانه که در هریک هفت گربه زندگی می کنند. هر گربه هفت موش می خورد، هر موش ۷ خوشه جو می خورد، هر خوشه ...
نگاه کنید آنچه را شهید محراب آیت الله دستغیب می فرمایید:
"آیت اله دستغیب شیرازی : پيامبر اسلام ، رسول خدا فرمود: هر مومن که شهيد می شود در بهشت قصری انتظارش را می کشد
که در آن قصر ۷۰ حجره است
و هر حجره دارای ۷۰ تخت است
و بر هر تختی ۷۰ فرش گسترانده اند
و بر هر فرشی ۷۰ حوری نشسته
و انتظار آن شهيد کشته شده در راه اسلام را می کشد."
----
یا
داوری اینکه فرزند از آن کدام زن است، را به حضرت علی نسبت می دهند. این داوری سلیمان در تورات است (انجیل عهد عتیق)؛ همچنین نگاه کنید به نگاره‌ی رافائل در واتیکان.
-----
یا دو تن یکی با دو نان دیگری سه نان سر گرم خوردن نان بودند که سومی آمد و این سه آن پنج نان را میان خود بخش کرده و خوردند. سومی هنگام جدا شدن از آن دو پنج درهم داد و گفت دادورانه میان خود بخش کنید.
این داستان را با دگرگونی اندک به حضرت علی نسبت می دهند. این چیستان برای نخستین بار در کتاب خوارزمی دیده شده و در آنجا نیز اشاره ای هم به نام علی نشده.
-----
امروزه برخی می خواهند همه‌ی دستاوردهای فیزیک را به امام صادق بچسبانند. بی گمان بزودی ادعا می شود، سخنرانی هیلبرت در پاریس به سال ١۹۰۰ و ٢۳ پرسمان آن هم از فلان امام بوده.
-----
اثبات به دوش کسی است که ادعا می کند. آیا در نهج البلاغه چنین چیزی نوشته شده؟ این چیستان نخستین بار در کدام کتاب، کی و به دست چه کسی نوشته شده؟
-----
اگر دیندارید، از دین به دنبال آرامش روان باشید. اگر دوست دارید، دیگران هم به دین شما گرویده شوند، به دنبال راه های دیگری باشید. دخالت دادن دین در همه‌ی زمینه‌ها مردم را بیشتر از دین گریزان می کند.
ما دوست نداریم دین خود را به کسی تحمیل کنیم به دنبال هیچ راهی هم برای این کار نمی گردیم. دیگران اگر خودشان بخواهند راه خود را پیدا می کنند.

برای ما مهند این نبود که این روایت و داستان از کیست. برای ما خودِ مسئله جذابیت داشت. و جستاری را بهتر از این نیافتیم که این مسئله را در آن بگنجانیم. چون خیلی شنیده بودیم این روایت از حضرت علی (ع) است. فقط از حضرت علی (ع) نقل کردیم

اگر شما با نام ( علی <<ع>>) مشکل دارید می توانم نام او را عوض کنم و هر اسمی که شما بخواهید به جای آن بگذارم

اصلا اشتباه کردیم که در این جستار پست دادیم.

چه بدبختی گیر افتاده ایم ما.

از مدیر مسئول تالار تقاضا دارم پست مرا در این جستار حذف نماید.اصلا اگر بتوانم خودم حذفش می کنم.

شما یکذره نمی توانید خود را کنترل کنید.

از دوستان تقاضا دارم هیچ نقل قولی از پیامبران و امامان و ... نیاورند حتی اگر نقل قول معتبر و موسخ باشد. مبادا بر پیکره ی علم خدشه ای وارد شود. زیرا محافظان و مشتاقان علم ناراحت می شوند.
عشق صیدیست که تیرت به خطا هم برود
لذتش کنج دلت تا به ابد خواهد ماند...

نمایه کاربر
خروش

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۶/۱/۲۳ - ۱۲:۱۵


پست: 3009

سپاس: 2067

Re: شوخي و فكاهي در رياضيات و فيزيك

پست توسط خروش »

فروهر نوشته شده:
خروش نوشته شده:
فروهر نوشته شده:
خروش نوشته شده:چند داستان و پرسمان است که به علی پیوند می دهند:
- دو زن بد کاره بر سر فرزندی دعوا داشتند، نزد علی رفتند، او شمشیر ....
- دو عرب بودند، یکی ۵ نان، دیگری سه نان داشت، مهمانی رسید، ... نزد علی رفتند
- ١۷ شتر را میان سه تن بخش کردن ...

این داستان ها درست نیستند، ولی چون هواداران آن حضرت او را دوست دارند، دوست دارند همه‌ی دانایی ها را هم به گونه به او پیوند دهند. نگارگران هم چهره آن حضرت و یا فرزندانش را آنگونه می کشند که دوست دارند. ترساییان (مسیحیان) هم عیسی را بور می کشند.

-----
داستان بالا در اینجا هم بود:
http://www.hupaa.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=16411
اگر از حضرت علی نیست پس از کیست؟! لابد از کنفسیوس است؟؟!!
منبعتان کو؟؟؟؟؟؟
منبعی بیاورید.
برخی از چیستان ها و یا داوری ها را می توان دنبال کرد و گفت که نخستین بار در کدام کتاب نوشته شده اند. یکی از کهن ترین این کتاب ها ۳۶۵۰ سال پیش بر روی "پاپیروس" نوشته شده. یکی از چیستان های این کتاب کهن اینجور آغاز می شود: در هفت خانه که در هریک هفت گربه زندگی می کنند. هر گربه هفت موش می خورد، هر موش ۷ خوشه جو می خورد، هر خوشه ...
نگاه کنید آنچه را شهید محراب آیت الله دستغیب می فرمایید:
"آیت اله دستغیب شیرازی : پيامبر اسلام ، رسول خدا فرمود: هر مومن که شهيد می شود در بهشت قصری انتظارش را می کشد
که در آن قصر ۷۰ حجره است
و هر حجره دارای ۷۰ تخت است
و بر هر تختی ۷۰ فرش گسترانده اند
و بر هر فرشی ۷۰ حوری نشسته
و انتظار آن شهيد کشته شده در راه اسلام را می کشد."
----
یا
داوری اینکه فرزند از آن کدام زن است، را به حضرت علی نسبت می دهند. این داوری سلیمان در تورات است (انجیل عهد عتیق)؛ همچنین نگاه کنید به نگاره‌ی رافائل در واتیکان.
-----
یا دو تن یکی با دو نان دیگری سه نان سر گرم خوردن نان بودند که سومی آمد و این سه آن پنج نان را میان خود بخش کرده و خوردند. سومی هنگام جدا شدن از آن دو پنج درهم داد و گفت دادورانه میان خود بخش کنید.
این داستان را با دگرگونی اندک به حضرت علی نسبت می دهند. این چیستان برای نخستین بار در کتاب خوارزمی دیده شده و در آنجا نیز اشاره ای هم به نام علی نشده.
-----
امروزه برخی می خواهند همه‌ی دستاوردهای فیزیک را به امام صادق بچسبانند. بی گمان بزودی ادعا می شود، سخنرانی هیلبرت در پاریس به سال ١۹۰۰ و ٢۳ پرسمان آن هم از فلان امام بوده.
-----
اثبات به دوش کسی است که ادعا می کند. آیا در نهج البلاغه چنین چیزی نوشته شده؟ این چیستان نخستین بار در کدام کتاب، کی و به دست چه کسی نوشته شده؟
-----
اگر دیندارید، از دین به دنبال آرامش روان باشید. اگر دوست دارید، دیگران هم به دین شما گرویده شوند، به دنبال راه های دیگری باشید. دخالت دادن دین در همه‌ی زمینه‌ها مردم را بیشتر از دین گریزان می کند.
ما دوست نداریم دین خود را به کسی تحمیل کنیم به دنبال هیچ راهی هم برای این کار نمی گردیم. دیگران اگر خودشان بخواهند راه خود را پیدا می کنند.

برای ما مهند این نبود که این روایت و داستان از کیست. برای ما خودِ مسئله جذابیت داشت. و جستاری را بهتر از این نیافتیم که این مسئله را در آن بگنجانیم. چون خیلی شنیده بودیم این روایت از حضرت علی (ع) است. فقط از حضرت علی (ع) نقل کردیم

اگر شما با نام ( علی <<ع>>) مشکل دارید می توانم نام او را عوض کنم و هر اسمی که شما بخواهید به جای آن بگذارم

اصلا اشتباه کردیم که در این جستار پست دادیم.

چه بدبختی گیر افتاده ایم ما.

از مدیر مسئول تالار تقاضا دارم پست مرا در این جستار حذف نماید.اصلا اگر بتوانم خودم حذفش می کنم.

شما یکذره نمی توانید خود را کنترل کنید.

از دوستان تقاضا دارم هیچ نقل قولی از پیامبران و امامان و ... نیاورند حتی اگر نقل قول معتبر و موسخ باشد. مبادا بر پیکره ی علم خدشه ای وارد شود. زیرا محافظان و مشتاقان علم ناراحت می شوند.

---
نقل قول شما معتبر و موثق نبود.
این چیستان در جای دیگر در تاپیک معماکده آمده بود.
پیوند چندانی با شوخی و فکاهی در ریاضیات و فیزیک نداشت.
---
گفتم به شیخ شهر كه كارت ریاست، گفت
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست

نمایه کاربر
انشتین ثانی

عضویت : چهارشنبه ۱۳۹۲/۴/۱۲ - ۱۵:۲۵


پست: 49

سپاس: 31

جنسیت:

تماس:

Re: شوخي و فكاهي در رياضيات و فيزيك

پست توسط انشتین ثانی »

این داستاناگه هم منسوب به امام علی نباشه و در نسبتش به امام اشکالی باشه حضرت علی آنقدر دلایل ارزشمند و قاطع دیگر برای علم خدائیشان بوده که با خطچه به این قضیه اشکالی در علم ایشان نیست
می دانید ولی ذکرش بی فایده نیست که چون امام معصوم انسان کامل و رابط بین خداوند وانسانها است (واسطه فیض ) می تواند از بسیاری از قدرتهای الهی کمال استفاده را ببرد از جمله از علم لایزال الهی
لذاست که وقتی کلمه به کلمه نهج البلاغه را می خوانیم احساس می کنیم حضرت علی از بسیاری از دانشمندان این زمانه هم بالاتر بوده چه برسد از آن عربهای بادیه نشین و بی سواد آن زمان

دل اگر خدا شناسی همه در رخ علی بین
به علی شناختم من به خدا قسم خدا را

--------------------------------------------------------------------------------

نمایه کاربر
خروش

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۶/۱/۲۳ - ۱۲:۱۵


پست: 3009

سپاس: 2067

Re: شوخي و فكاهي در رياضيات و فيزيك

پست توسط خروش »

انشتین ثانی نوشته شده:این داستاناگه هم منسوب به امام علی نباشه و در نسبتش به امام اشکالی باشه حضرت علی آنقدر دلایل ارزشمند و قاطع دیگر برای علم خدائیشان بوده که با خطچه به این قضیه اشکالی در علم ایشان نیست
می دانید ولی ذکرش بی فایده نیست که چون امام معصوم انسان کامل و رابط بین خداوند وانسانها است (واسطه فیض ) می تواند از بسیاری از قدرتهای الهی کمال استفاده را ببرد از جمله از علم لایزال الهی
لذاست که وقتی کلمه به کلمه نهج البلاغه را می خوانیم احساس می کنیم حضرت علی از بسیاری از دانشمندان این زمانه هم بالاتر بوده چه برسد از آن عربهای بادیه نشین و بی سواد آن زمان

دل اگر خدا شناسی همه در رخ علی بین
به علی شناختم من به خدا قسم خدا را

--------------------------------------------------------------------------------
ما در اینجا بحث دینی نداریم، آن حضرت در از میان بردن دشمنان اسلام توانایی های بی همتایی داشت، سدها تن را به دست خودش سر برید (بنی قریظه، ازد، ...) و یا سخنان دیگر که در نهج البلاغه نوشته شده که میلیون ها تن به آن باور دارند و می گویند که درست است، ولی میلیون ها تن هم آنها را نمی پذیرند. کار ما در تالار ریاضی و فیزیک پرداختن به آنها نیست.
---
البته اگر یک شخصیت دینی و یا یک شخص باور مند به دین آفریده‌ی دانشیک داشت، بی در نظر گرفتن دین او سخنان او در دانش به میان می آید و بررسی و گسترش می یابد. نیوتن بسیار مسیحی بود و حتا تا اندازه ای هم خرافی. ولی فیزیک نیوتن بسیار ارزشمند و بی آنکه به مسیح پیوند داده شود به کار بسته می شود، در دبیرستان و دانشگاه آموزش داده می شود و آزمون پذیر است. در زمینه ریاضی گُدفری هاردی آتیست با رامانوجان برهمن همکار می شود. سدها نمونه داریم. ما از خیام، خوارزمی، بیرونی، پور سینا، کرجی، الوفا، ایوب تبری، توسی، کاشانی... کتاب هایی داریم که بر پایه دانش نوشته شده و بسیاری از آنها امروز نیز درستند. دیگر کاری به آن نداریم که این دانشمندان، سنی یا شیعه یا مجوس بودند؛ شراب می خوردند یا نمی خوردند، یا برای نمونه با دشمن همکاری می کردند یا نه. البته در بررسی تاریخ دانش همه‌ی اینها کنکاش می شود، ولی هنگام بررسی ریاضی، فیزیک، شیمی، ... بد و خوبی شخصیت و باور آنها نقشی ندارد.
گفتم به شیخ شهر كه كارت ریاست، گفت
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست

نمایه کاربر
فروهر

عضویت : جمعه ۱۳۹۱/۶/۳۱ - ۲۲:۱۷


پست: 1086

سپاس: 107


تماس:

Re: شوخي و فكاهي در رياضيات و فيزيك

پست توسط فروهر »

خروش نوشته شده:
فروهر نوشته شده:
خروش نوشته شده:
فروهر نوشته شده:چند داستان و پرسمان است که به علی پیوند می دهند:
- دو زن بد کاره بر سر فرزندی دعوا داشتند، نزد علی رفتند، او شمشیر ....
- دو عرب بودند، یکی ۵ نان، دیگری سه نان داشت، مهمانی رسید، ... نزد علی رفتند
- ١۷ شتر را میان سه تن بخش کردن ...

این داستان ها درست نیستند، ولی چون هواداران آن حضرت او را دوست دارند، دوست دارند همه‌ی دانایی ها را هم به گونه به او پیوند دهند. نگارگران هم چهره آن حضرت و یا فرزندانش را آنگونه می کشند که دوست دارند. ترساییان (مسیحیان) هم عیسی را بور می کشند.

-----
داستان بالا در اینجا هم بود:
http://www.hupaa.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=16411
اگر از حضرت علی نیست پس از کیست؟! لابد از کنفسیوس است؟؟!!
منبعتان کو؟؟؟؟؟؟
منبعی بیاورید.
برخی از چیستان ها و یا داوری ها را می توان دنبال کرد و گفت که نخستین بار در کدام کتاب نوشته شده اند. یکی از کهن ترین این کتاب ها ۳۶۵۰ سال پیش بر روی "پاپیروس" نوشته شده. یکی از چیستان های این کتاب کهن اینجور آغاز می شود: در هفت خانه که در هریک هفت گربه زندگی می کنند. هر گربه هفت موش می خورد، هر موش ۷ خوشه جو می خورد، هر خوشه ...
نگاه کنید آنچه را شهید محراب آیت الله دستغیب می فرمایید:
"آیت اله دستغیب شیرازی : پيامبر اسلام ، رسول خدا فرمود: هر مومن که شهيد می شود در بهشت قصری انتظارش را می کشد
که در آن قصر ۷۰ حجره است
و هر حجره دارای ۷۰ تخت است
و بر هر تختی ۷۰ فرش گسترانده اند
و بر هر فرشی ۷۰ حوری نشسته
و انتظار آن شهيد کشته شده در راه اسلام را می کشد."
----
یا
داوری اینکه فرزند از آن کدام زن است، را به حضرت علی نسبت می دهند. این داوری سلیمان در تورات است (انجیل عهد عتیق)؛ همچنین نگاه کنید به نگاره‌ی رافائل در واتیکان.
-----
یا دو تن یکی با دو نان دیگری سه نان سر گرم خوردن نان بودند که سومی آمد و این سه آن پنج نان را میان خود بخش کرده و خوردند. سومی هنگام جدا شدن از آن دو پنج درهم داد و گفت دادورانه میان خود بخش کنید.
این داستان را با دگرگونی اندک به حضرت علی نسبت می دهند. این چیستان برای نخستین بار در کتاب خوارزمی دیده شده و در آنجا نیز اشاره ای هم به نام علی نشده.
-----
امروزه برخی می خواهند همه‌ی دستاوردهای فیزیک را به امام صادق بچسبانند. بی گمان بزودی ادعا می شود، سخنرانی هیلبرت در پاریس به سال ١۹۰۰ و ٢۳ پرسمان آن هم از فلان امام بوده.
-----
اثبات به دوش کسی است که ادعا می کند. آیا در نهج البلاغه چنین چیزی نوشته شده؟ این چیستان نخستین بار در کدام کتاب، کی و به دست چه کسی نوشته شده؟
-----
اگر دیندارید، از دین به دنبال آرامش روان باشید. اگر دوست دارید، دیگران هم به دین شما گرویده شوند، به دنبال راه های دیگری باشید. دخالت دادن دین در همه‌ی زمینه‌ها مردم را بیشتر از دین گریزان می کند.
ما دوست نداریم دین خود را به کسی تحمیل کنیم به دنبال هیچ راهی هم برای این کار نمی گردیم. دیگران اگر خودشان بخواهند راه خود را پیدا می کنند.

برای ما مهند این نبود که این روایت و داستان از کیست. برای ما خودِ مسئله جذابیت داشت. و جستاری را بهتر از این نیافتیم که این مسئله را در آن بگنجانیم. چون خیلی شنیده بودیم این روایت از حضرت علی (ع) است. فقط از حضرت علی (ع) نقل کردیم

اگر شما با نام ( علی <<ع>>) مشکل دارید می توانم نام او را عوض کنم و هر اسمی که شما بخواهید به جای آن بگذارم

اصلا اشتباه کردیم که در این جستار پست دادیم.

چه بدبختی گیر افتاده ایم ما.

از مدیر مسئول تالار تقاضا دارم پست مرا در این جستار حذف نماید.اصلا اگر بتوانم خودم حذفش می کنم.

شما یکذره نمی توانید خود را کنترل کنید.

از دوستان تقاضا دارم هیچ نقل قولی از پیامبران و امامان و ... نیاورند حتی اگر نقل قول معتبر و موسخ باشد. مبادا بر پیکره ی علم خدشه ای وارد شود. زیرا محافظان و مشتاقان علم ناراحت می شوند.

---
نقل قول شما معتبر و موثق نبود.
این چیستان در جای دیگر در تاپیک معماکده آمده بود.
پیوند چندانی با شوخی و فکاهی در ریاضیات و فیزیک نداشت.
---[/quote]

---
اگر معتبر و موثق نبود شما به بزرگواری خودتان ببخشید.برای ما مهم جذابیت خودِ مسئله بود.حال این داستان از آنِ هر موجودی می خواهد باشد فرق نمی کند. مهم اینست یک موجودی از نوع انسان در یک زمانی چنین داوری و قضاوتی نموده و برای ما جذابیت داشته. و ما آن را مطرح کردیم.

ببخشید.خبر نداشتم این موضوع در یک جستار دیگر نقل قول شده مطمعا باشید اگر خبر داشتم تصمیم بهتری راجع به مطرح کردن یا نکردن آن می گرفتم.

گفتیم . جستاری را بهتر از این نیافتیم که این مسئله را در آن بگنجانیم.
---

بابت غلط املایی که از من گرفتید ممنون.

به اندازه ی کافی جستارتان منحرف شده.بهتر است دیگر بحث را ادامه ندهیم.

ولش کن...

تو فکرش نرو...
.
.
.
.
.
.
.
smile072
عشق صیدیست که تیرت به خطا هم برود
لذتش کنج دلت تا به ابد خواهد ماند...

نمایه کاربر
انشتین ثانی

عضویت : چهارشنبه ۱۳۹۲/۴/۱۲ - ۱۵:۲۵


پست: 49

سپاس: 31

جنسیت:

تماس:

Re: شوخي و فكاهي در رياضيات و فيزيك

پست توسط انشتین ثانی »

قابل توجه بعضی ازدوستان وپایان دادن به بحث:
دانش بدون دين لنگ است، دين بدون دانش كور.

نمایه کاربر
خروش

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۶/۱/۲۳ - ۱۲:۱۵


پست: 3009

سپاس: 2067

Re: شوخي و فكاهي در رياضيات و فيزيك

پست توسط خروش »

IQ.jpg
Robert Thompson
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.
گفتم به شیخ شهر كه كارت ریاست، گفت
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست

ارسال پست