سواد علمی چیست؟ با سواد کیست؟
سواد علمی چیست؟ با سواد کیست؟
یکی از مناقشه برانگیزترین تعاریف در حیطهی مسائل مربوط به علم؛ مفهوم «سواد علمی» است. اما به راستی “سواد” چیست؟ توان خواندن و نوشتن و محاسبات ساده ریاضی؟ بهره مندی از دانش عمومی و اطلاعات سطحی؟ یا در اختیار داشتن دانش تخصصی و عمیق؟
نتایج یک پژوهش در دانشگاه هاروارد نشان می دهد که کمتر از ده درصد کارشناسان ارشد می توانند توضیح دهند چرا هوا در تابستان، از زمستان گرمتر است. یا در پژوهش دیگری که در دانشگاه جرج ماسون انجام شده، بیش از پنجاه درصد دانشجویان کارشناس ارشد نتوانستند فرق بین اتم و مولکول را به درستی تعیین کنند. در نمونه ای دیگر دکتر روبرت هازن (Robert M. Hazen) از بیست و چهار فیزیکدان و زمین شناس دارای مدرک دکترا خواست تا تفاوت بین DNA و RNA را توضیح دهند. تنها ۳ نفر از پس این پرسش برآمدند.
اما در مجموع خطر افراد کم سواد ، در توسعه و ترویج شبه علم به مراتب بیشتر از خطر افراد بی سواد مطلق است. افراد در رده کم سواد به نوعی خوشه چینان علم هستند. اما عموما” سهمی در تولید علم ندارند ولی ممکن است علی الاصول به مقوله “علم” ، پیگیری اخبار علمی و … علاقه مند باشند. اما مشکل اینجاست که اغلب، سرنای علم را از سر گشاد آن میزنند. آنها راجع به کرمچاله ها، جهان های موازی، سفر در زمان، بوزون هیگز، شبیه سازی و مساله سلولهای بنیادی، بیگ بنگ و … چیزهایی شنیده اند و بصورت پراکنده اینجا و آنجا راجع به آنها مطلب خوانده اند. سپس این تصور برایشان پیش آمده که همهء اینها را “می دانند” . این تصور کاذب ، خطر بزرگی برای ترویج شبه علم است. چون فرد بصورت نیم بند و آماتوری ، حاصل درک خودش از یک موضوع را به دیگران منتقل می کند. نه آن چیزی که واقعا” باید باشد.
مثلاً بسیاری از افراد که حتی کمترین آشنایی با الفبای نظریه کوانتومی در فیزیک جدید ندارند تا جایی که دلشان بخواهند از این نمد برای خود کلاه درست می کنند. تصور کنید فردی علاقمند به علم، جایی خوانده که وضع گربهء شرودینگر تا زمانی که در جعبه باز نشود بلاتکلیف است و تا زمان مشاهده معلوم نیست واقعیت چه خواهد شد. ممکن است این فرد تصور کند به همین منوال، ماه در آسمان نیز تا زمانی که مشاهده نشود وجود ندارد. سپس حاصل درک خودش را برای سایرین تعریف کند. مثلا” بگوید: می دانستید که فیزیک کوانتوم میگوید تا زمانی که به ماه نگاه نکنی ماه در آسمان نیست و به محض نگاه کردن به وجود می آید؟ این درک اشتباه چه از روی ناآگاهی باشد چه برای فضل فروشی، زمینه ترویج شبه علم در جامعه را فراهم می نماید.
عرفان کسرایی
نتایج یک پژوهش در دانشگاه هاروارد نشان می دهد که کمتر از ده درصد کارشناسان ارشد می توانند توضیح دهند چرا هوا در تابستان، از زمستان گرمتر است. یا در پژوهش دیگری که در دانشگاه جرج ماسون انجام شده، بیش از پنجاه درصد دانشجویان کارشناس ارشد نتوانستند فرق بین اتم و مولکول را به درستی تعیین کنند. در نمونه ای دیگر دکتر روبرت هازن (Robert M. Hazen) از بیست و چهار فیزیکدان و زمین شناس دارای مدرک دکترا خواست تا تفاوت بین DNA و RNA را توضیح دهند. تنها ۳ نفر از پس این پرسش برآمدند.
اما در مجموع خطر افراد کم سواد ، در توسعه و ترویج شبه علم به مراتب بیشتر از خطر افراد بی سواد مطلق است. افراد در رده کم سواد به نوعی خوشه چینان علم هستند. اما عموما” سهمی در تولید علم ندارند ولی ممکن است علی الاصول به مقوله “علم” ، پیگیری اخبار علمی و … علاقه مند باشند. اما مشکل اینجاست که اغلب، سرنای علم را از سر گشاد آن میزنند. آنها راجع به کرمچاله ها، جهان های موازی، سفر در زمان، بوزون هیگز، شبیه سازی و مساله سلولهای بنیادی، بیگ بنگ و … چیزهایی شنیده اند و بصورت پراکنده اینجا و آنجا راجع به آنها مطلب خوانده اند. سپس این تصور برایشان پیش آمده که همهء اینها را “می دانند” . این تصور کاذب ، خطر بزرگی برای ترویج شبه علم است. چون فرد بصورت نیم بند و آماتوری ، حاصل درک خودش از یک موضوع را به دیگران منتقل می کند. نه آن چیزی که واقعا” باید باشد.
مثلاً بسیاری از افراد که حتی کمترین آشنایی با الفبای نظریه کوانتومی در فیزیک جدید ندارند تا جایی که دلشان بخواهند از این نمد برای خود کلاه درست می کنند. تصور کنید فردی علاقمند به علم، جایی خوانده که وضع گربهء شرودینگر تا زمانی که در جعبه باز نشود بلاتکلیف است و تا زمان مشاهده معلوم نیست واقعیت چه خواهد شد. ممکن است این فرد تصور کند به همین منوال، ماه در آسمان نیز تا زمانی که مشاهده نشود وجود ندارد. سپس حاصل درک خودش را برای سایرین تعریف کند. مثلا” بگوید: می دانستید که فیزیک کوانتوم میگوید تا زمانی که به ماه نگاه نکنی ماه در آسمان نیست و به محض نگاه کردن به وجود می آید؟ این درک اشتباه چه از روی ناآگاهی باشد چه برای فضل فروشی، زمینه ترویج شبه علم در جامعه را فراهم می نماید.
عرفان کسرایی
Re: سواد علمی چیست؟ با سواد کیست؟
دقیقا به همین دلیل هم هست که می گویند: حقیقتی که فرد بی سواد بدان دست می یابد، از دروغ خطرناک تر است!
Re: سواد علمی چیست؟ با سواد کیست؟
Angel! نوشته شده:یکی از مناقشه برانگیزترین تعاریف در حیطهی مسائل مربوط به علم؛ مفهوم «سواد علمی» است. اما به راستی “سواد” چیست؟ توان خواندن و نوشتن و محاسبات ساده ریاضی؟ بهره مندی از دانش عمومی و اطلاعات سطحی؟ یا در اختیار داشتن دانش تخصصی و عمیق؟[ تصویر ]
نتایج یک پژوهش در دانشگاه هاروارد نشان می دهد که کمتر از ده درصد کارشناسان ارشد می توانند توضیح دهند چرا هوا در تابستان، از زمستان گرمتر است. یا در پژوهش دیگری که در دانشگاه جرج ماسون انجام شده، بیش از پنجاه درصد دانشجویان کارشناس ارشد نتوانستند فرق بین اتم و مولکول را به درستی تعیین کنند. در نمونه ای دیگر دکتر روبرت هازن (Robert M. Hazen) از بیست و چهار فیزیکدان و زمین شناس دارای مدرک دکترا خواست تا تفاوت بین DNA و RNA را توضیح دهند. تنها ۳ نفر از پس این پرسش برآمدند.
اما در مجموع خطر افراد کم سواد ، در توسعه و ترویج شبه علم به مراتب بیشتر از خطر افراد بی سواد مطلق است. افراد در رده کم سواد به نوعی خوشه چینان علم هستند. اما عموما” سهمی در تولید علم ندارند ولی ممکن است علی الاصول به مقوله “علم” ، پیگیری اخبار علمی و … علاقه مند باشند. اما مشکل اینجاست که اغلب، سرنای علم را از سر گشاد آن میزنند. آنها راجع به کرمچاله ها، جهان های موازی، سفر در زمان، بوزون هیگز، شبیه سازی و مساله سلولهای بنیادی، بیگ بنگ و … چیزهایی شنیده اند و بصورت پراکنده اینجا و آنجا راجع به آنها مطلب خوانده اند. سپس این تصور برایشان پیش آمده که همهء اینها را “می دانند” . این تصور کاذب ، خطر بزرگی برای ترویج شبه علم است. چون فرد بصورت نیم بند و آماتوری ، حاصل درک خودش از یک موضوع را به دیگران منتقل می کند. نه آن چیزی که واقعا” باید باشد.
مثلاً بسیاری از افراد که حتی کمترین آشنایی با الفبای نظریه کوانتومی در فیزیک جدید ندارند تا جایی که دلشان بخواهند از این نمد برای خود کلاه درست می کنند. تصور کنید فردی علاقمند به علم، جایی خوانده که وضع گربهء شرودینگر تا زمانی که در جعبه باز نشود بلاتکلیف است و تا زمان مشاهده معلوم نیست واقعیت چه خواهد شد. ممکن است این فرد تصور کند به همین منوال، ماه در آسمان نیز تا زمانی که مشاهده نشود وجود ندارد. سپس حاصل درک خودش را برای سایرین تعریف کند. مثلا” بگوید: می دانستید که فیزیک کوانتوم میگوید تا زمانی که به ماه نگاه نکنی ماه در آسمان نیست و به محض نگاه کردن به وجود می آید؟ این درک اشتباه چه از روی ناآگاهی باشد چه برای فضل فروشی، زمینه ترویج شبه علم در جامعه را فراهم می نماید.
عرفان کسرایی
بسیار زیبا
Re: سواد علمی چیست؟ با سواد کیست؟
گرچه عنوان با متن خیلی همخوانی نداشت ولی متن خوبی بود و البته جای بحث داره
Re: سواد علمی چیست؟ با سواد کیست؟
Angel!
بسیار به جا اشاره کردید و موضوع مهمی را مطرح کردید.
لطفا منبع مطالبی را که نوشتید(راجع به تحقیقات دانشمندان و...) ذکر کنید
ممنون
بسیار به جا اشاره کردید و موضوع مهمی را مطرح کردید.
لطفا منبع مطالبی را که نوشتید(راجع به تحقیقات دانشمندان و...) ذکر کنید
ممنون
فرقی نمی کند گودال کوچک آبی باشی یا دریایی بیکران
زلال که باشی
آسمان در توست!
- mohsen2545
عضویت : یکشنبه ۱۳۸۹/۴/۶ - ۱۶:۵۶
پست: 811-
سپاس: 98
تماس:
Re: سواد علمی چیست؟ با سواد کیست؟
دو نکته ی مهم رو ذکر نکردی:
اولا عرفان کسرایی کی باشن؟
دوما حداقل یک منبع معتبر ذکر کن.
اولا عرفان کسرایی کی باشن؟
دوما حداقل یک منبع معتبر ذکر کن.
دلم میخواد یه روزی فارغ از غم
تبسم رویِ لبهامون بشینه
شاید اون روز دوباره جون بگیره
نهالِ آرزوهامون تو سینه
تبسم رویِ لبهامون بشینه
شاید اون روز دوباره جون بگیره
نهالِ آرزوهامون تو سینه
- DARKENERGY
نام: Melina
محل اقامت: krj_teh
عضویت : پنجشنبه ۱۳۹۰/۱۲/۱۸ - ۱۳:۲۷
پست: 7035-
سپاس: 4153
- جنسیت:
تماس:
Re: سواد علمی چیست؟ با سواد کیست؟
http://www.gomaneh.com/3283/%D8%AA%D9%8 ... %85%DB%8C/
عرفان کسرایی پژوهشگر مطالعات علم دانشگاه کاسل آلمان
عرفان کسرایی پژوهشگر مطالعات علم دانشگاه کاسل آلمان
- ehsansoltanm
عضویت : جمعه ۱۳۹۰/۷/۸ - ۱۰:۵۵
پست: 31-
سپاس: 14
- جنسیت:
تماس:
- mohsen2545
عضویت : یکشنبه ۱۳۸۹/۴/۶ - ۱۶:۵۶
پست: 811-
سپاس: 98
تماس:
Re: سواد علمی چیست؟ با سواد کیست؟
اگر اشتباه نکنم ایشون فنی مهندسی خونده.
اگر انیشتین بیاد یه حرفی در مورد جامعه بزنه لزوما حرف درستی نزده چون بحث در مورد جامعه تخصص جامعه شناسه نه فیزیکدان. اما متاسفانه انیشتین این حرفو میزنه و بدبختانه تر از اون مردم هم قبول میکنن، فقط به خاطر اینکه انیشتین گفته!
خب بحث "سواد اطلاعاتی" هم به حوزه ی علم اطلاعات و دانش شناسی مربوط می شه. پس خوبه که وقتی می خوایم مطالعه کنیم به این چیزا دقت کنیم. اگر یه متخصص این حوزه این مقاله رو نوشته بود می تونستیم یه مهر تاییدی روش بزنیم و من به عنوان متخصص این حوزه این مقاله رو از نظر علمی معتبر نمی دونم.
اگر انیشتین بیاد یه حرفی در مورد جامعه بزنه لزوما حرف درستی نزده چون بحث در مورد جامعه تخصص جامعه شناسه نه فیزیکدان. اما متاسفانه انیشتین این حرفو میزنه و بدبختانه تر از اون مردم هم قبول میکنن، فقط به خاطر اینکه انیشتین گفته!
خب بحث "سواد اطلاعاتی" هم به حوزه ی علم اطلاعات و دانش شناسی مربوط می شه. پس خوبه که وقتی می خوایم مطالعه کنیم به این چیزا دقت کنیم. اگر یه متخصص این حوزه این مقاله رو نوشته بود می تونستیم یه مهر تاییدی روش بزنیم و من به عنوان متخصص این حوزه این مقاله رو از نظر علمی معتبر نمی دونم.
دلم میخواد یه روزی فارغ از غم
تبسم رویِ لبهامون بشینه
شاید اون روز دوباره جون بگیره
نهالِ آرزوهامون تو سینه
تبسم رویِ لبهامون بشینه
شاید اون روز دوباره جون بگیره
نهالِ آرزوهامون تو سینه
Re: سواد علمی چیست؟ با سواد کیست؟
آقای عرفان کسرایی در رشته «فلسفه علم» در مقطع دکترا تحصیل کرده اند و اظهارنظر پیرامون چرایی و چگونگی «روش علمی» در حوزهی تحصیلات و دانش ایشان هست.
تا کنون ده ها مقاله و دست نوشته از ایشان پیرامون مبارزه با «شبه علم» در شبکه فیزیک هوپا منتشر شده.
مقالات بیشتری از عرفان کسرایی در شبکه فیزیک هوپا
.
.
تا کنون ده ها مقاله و دست نوشته از ایشان پیرامون مبارزه با «شبه علم» در شبکه فیزیک هوپا منتشر شده.
مقالات بیشتری از عرفان کسرایی در شبکه فیزیک هوپا
.
.
موجیم که آسودگی ما عدم ماست ... ما زنده به آنیم که آرام نگیریم ...
- mohsen2545
عضویت : یکشنبه ۱۳۸۹/۴/۶ - ۱۶:۵۶
پست: 811-
سپاس: 98
تماس:
Re: سواد علمی چیست؟ با سواد کیست؟
ADMIN نوشته شده:آقای عرفان کسرایی در رشته «فلسفه علم» در مقطع دکترا تحصیل کرده اند و اظهارنظر پیرامون چرایی و چگونگی «روش علمی» در حوزهی تحصیلات و دانش ایشان هست.
تا کنون ده ها مقاله و دست نوشته از ایشان پیرامون مبارزه با «شبه علم» در شبکه فیزیک هوپا منتشر شده.
مقالات بیشتری از عرفان کسرایی در شبکه فیزیک هوپا
.
.
اما توی لینکی هم که به سایت دانشگاه کاسل دادی نوشته مهندسی مکانیک؛ توی قسمت علاقه پژوهشی نوشته فلسفه علم.
دلم میخواد یه روزی فارغ از غم
تبسم رویِ لبهامون بشینه
شاید اون روز دوباره جون بگیره
نهالِ آرزوهامون تو سینه
تبسم رویِ لبهامون بشینه
شاید اون روز دوباره جون بگیره
نهالِ آرزوهامون تو سینه
Re: سواد علمی چیست؟ با سواد کیست؟
اصلا فرض کنید طرف فقط دیپلم دارد. شما گفته های شخص را بشنوید و تنها پیرامون درستی و نادرستی محتوای نوشته هایش داوری و نقد کنید، چه کار به گذشته آکادمیک نویسنده یا مدارج و مدارک دانشگاهی وی دارید؟ بالاخره حرفاش یا درستند و یا نادرست. چرا تلاش دارید خود شخص را زیر سوال ببرید؟
- mohsen2545
عضویت : یکشنبه ۱۳۸۹/۴/۶ - ۱۶:۵۶
پست: 811-
سپاس: 98
تماس:
Re: سواد علمی چیست؟ با سواد کیست؟
candle نوشته شده:اصلا فرض کنید طرف فقط دیپلم دارد. شما گفته های شخص را بشنوید و تنها پیرامون درستی و نادرستی محتوای نوشته هایش داوری و نقد کنید، چه کار به گذشته آکادمیک نویسنده یا مدارج و مدارک دانشگاهی وی دارید؟ بالاخره حرفاش یا درستند و یا نادرست. چرا تلاش دارید خود شخص را زیر سوال ببرید؟
تخصص نویسنده مخصوصا توی مباحث تخصصی و منابع اطلاعاتی بدون منبع کاملا مطرحه.
یه مقاله تخصصی مربوط به سواد اطلاعاتی بدون منابع و ماخذ، بدون هیچ رفرنسی اونم از طرف شخصی که مهندسی مکانیک خونده، خب باید بهش مشکوک بود؛ کاملا طبیعیه.
"ببین چی گفته نبین کی گفته" توی منابع اطلاعاتی تخصصی یه حرف کاملا غلطه. ما که متخصص همه چی نیستیم که بتونیم مهر تایید یا غلط به همه چی بزنیم. اگه مطلب از نظر علمی مشکل داشته باشه ما صرفا به خاطر معروف بودن نویسنده اون رو قبول می کنیم و متاسفانه بهش متعصب هم می شیم.
دلم میخواد یه روزی فارغ از غم
تبسم رویِ لبهامون بشینه
شاید اون روز دوباره جون بگیره
نهالِ آرزوهامون تو سینه
تبسم رویِ لبهامون بشینه
شاید اون روز دوباره جون بگیره
نهالِ آرزوهامون تو سینه
Re: سواد علمی چیست؟ با سواد کیست؟
جناب فاضلی خیلی زود خودتان را گم کرده اید !
افرادی هستند که تمام عمر خود پژوهش میکنند بعد از گذشت پنجاه سال از فعالیت خود هنوز خود را متخصص نمیدانند !
قبلا هم گفتم از « به نظر من ! به نظر من » گفتن افراد پر ادعا بیزارم. و متاسفانه این افراد کم نیستند دست کم در جامعه ما که به درد خودشیفتگی دچارند . کاری به درستی یا نادرستی نوشته توسط کسرایی را ندارم .
اما با این سنی که شما دارید و البته زمان کوتاهی که برای خواندن چندین کتاب صرف کرده اید فکر نمیکنم متخصص حوزه مربوطه شده باشید . و هنوز وقت زیادی برای پژوهش و متخصص شدن دارید !
به هر حال پیروز باشید
mohsen2545 نوشته شده:و من به عنوان متخصص این حوزه این مقاله رو از نظر علمی معتبر نمی دونم.
افرادی هستند که تمام عمر خود پژوهش میکنند بعد از گذشت پنجاه سال از فعالیت خود هنوز خود را متخصص نمیدانند !
قبلا هم گفتم از « به نظر من ! به نظر من » گفتن افراد پر ادعا بیزارم. و متاسفانه این افراد کم نیستند دست کم در جامعه ما که به درد خودشیفتگی دچارند . کاری به درستی یا نادرستی نوشته توسط کسرایی را ندارم .
اما با این سنی که شما دارید و البته زمان کوتاهی که برای خواندن چندین کتاب صرف کرده اید فکر نمیکنم متخصص حوزه مربوطه شده باشید . و هنوز وقت زیادی برای پژوهش و متخصص شدن دارید !
به هر حال پیروز باشید
- mohsen2545
عضویت : یکشنبه ۱۳۸۹/۴/۶ - ۱۶:۵۶
پست: 811-
سپاس: 98
تماس:
Re: سواد علمی چیست؟ با سواد کیست؟
عزیزمن حداقلش اینه که رشته ی من اسمش علم اطلاعات و دانش شناشی یعنی شناخت دانش و مباحث مربوط به سواد اطلاعاتی، نه کسی که رشتش مهندسی مکانیکه!
یه دانش شناس بهتر میدونه سواد علمی چیه یا یه مهندس مکانیک؟!
بحث پژوهش و خوندن چند کتاب نیست.
خوندن چند کتاب ربطی به شناخت سواد اطلاعاتی نداره.
سواد اطلاعاتی یه مبحث کاملا تخصصی مرتبط با رشته ی "علم اطلاعات و دانش شناسیه" نه رشته ی "مندسی مکانیک"!
شناخت سواد اطلاعاتی جزو درس های رشته ی ماست عزیزمن توی رشته ی مهندسی هیچ واحدی درسی به نام شناخت سواد اطلاعاتی وجود نداره.
اما چون ایشون فرنگ رفته ست حتما فهمیدست!
یه دانش شناس بهتر میدونه سواد علمی چیه یا یه مهندس مکانیک؟!
بحث پژوهش و خوندن چند کتاب نیست.
خوندن چند کتاب ربطی به شناخت سواد اطلاعاتی نداره.
سواد اطلاعاتی یه مبحث کاملا تخصصی مرتبط با رشته ی "علم اطلاعات و دانش شناسیه" نه رشته ی "مندسی مکانیک"!
شناخت سواد اطلاعاتی جزو درس های رشته ی ماست عزیزمن توی رشته ی مهندسی هیچ واحدی درسی به نام شناخت سواد اطلاعاتی وجود نداره.
اما چون ایشون فرنگ رفته ست حتما فهمیدست!
دلم میخواد یه روزی فارغ از غم
تبسم رویِ لبهامون بشینه
شاید اون روز دوباره جون بگیره
نهالِ آرزوهامون تو سینه
تبسم رویِ لبهامون بشینه
شاید اون روز دوباره جون بگیره
نهالِ آرزوهامون تو سینه