منو

احتمال وجود آب و حیات در عمق مریخ

تیمی از سیاره شناسان بین المللی با انجام بررسی هایی نشان دادند که زیر سطح مریخ گرم و مرطوب است و بنابراین در اعماق سیاره سرخ می تواند دارای آب و اشکالی از حیات باشد.

دانشمندان بین المللی به سرپرستی تیم موسسه تکنولوژی کالیفرنیا و Jet Propulsion Laboratory با بررسی تصاویری که دستگاه طیف نگار Crism کاوشگر مدارگرد Mars Reconnaissance ناسا و طیف نگار "امگا" کاوشگر "مارس اکسپرس" اسا از ویژگیهای ژئولوژیکی مریخ تهیه کرده اند نشان دادند که اعماق سیاره سرخ گرم و مرطوب و سطح آن سرد و خشک است.

این سیاره شناسان به منظور دستیابی به این نتایج بر روی بیش از 350 رسوبات خاک رس بررسی کردند.

به گفته این دانشمندان نظریه ای وجود دارد که بیان می دارد از آنجا که خاک مریخ غنی از خاک رس است بنابراین برای تشکیل چنین خاکی نیاز به آب مایع است. به همین دلیل آب باید در منطقه ای به دور از سطح باشد تا از انجماد و بخار دور بماند.

این محققان در این تحقیقات توانستند ویژگیهای سنگهایی که از آنها این خاک رس تشکیل شده و شرایط محیطی (رطوبت و دما) که در آن این خاک به وجود آمده است را کشف کنند.

براساس گزارش وایرد نیوز، این بررسی ها نشان داد که رایج ترین خاک رس سطح سیاره سرخ محتوی آهن و منیزیم است که این ترکیبات بیشتر در عمق مریخ و در لایه های زیرین سطح دیده می شوند.
 
درحالی که رسوبات محتوی آلومینیوم که از آبهای سطحی به وجود آمده اند بسیار کمیاب هستند.

همچنین در میان رسوبات خاک رس غنی از آهن و منیزیم ماده ای به نام پرهنیت نیز شناسایی شد. این ماده در زیر زمین و در دمای 200 درجه سانتیگراد تشکیل می شود.

به همین دلیل دانشمندان نتیجه گرفتند خاک رسی که در حال حاضر در سطح مریخ وجود دارد در اعماق سیاره سرخ و در محیطی مرطوب و غنی از آب به وجود آمده است. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که اشکال ابتدایی حیات در زیر سطح سیاره سرخ وجود داشته باشد

منبع: جام جم