منو

اتصال برق نیروگاه اتمی بوشهر(1)

نیروگاه اتمی بوشهر

هرچندروسیه، تعهدات و همکاری های خود را در قبال نیروگاه بوشهر به خوبی انجام نداد اما با این وجود پروژه نیروگاه بوشهر به اتمام رسید که این اقدام راباید به فال نیک گرفت وازتجربیات حاصله از آن درآینده استفاده نمود.

باوجودپیشرفت های هسته ای ایران امید است در آینده ای بسیار نزدیک با ساخت ده ها نیروگاه همانند نیروگاه بوشهر به دست دانشمندان ،متخصصان ودلسوزان ایرانی ازتوانمندی بالایی دراین عرصه برخوردار شویم وبه مرحله خودکفایی برسیم وعلاوه بر صنعت برق در حیطه های دیگر نیز به حق مسلم خود یعنی استفاده از انرژی پاک،ارزان وصلح آمیز هسته ای  دست پیدا کنیم.

نیروگاه اتمی بوشهر با 40 درصد از تـوان خود راه اندازی شده است،این نیروگاه دارای 2 پست 230 و 400 کیلو ولت است و برق آن از طریق دو خط به پست چغادک و شبکه سراسری متصل می شود

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان پس از پیش راه اندازی ، افتتاح نیروگاه نیز مراحل خود را خواهد داشت به طوری که دوباره طبق مقررات باید راکتور را سرد کرد و توان آن را پایین آورد و با انجام بازبینی های لازم دوباره قدرت راکتور را به 75 درصد رساند .عباسی افزود: بعد از این مرحله باید قدرت راکتور را به 100 درصد رساند و در آن موقع می گوییم که نیروگاه افتتاح رسمی شده است .توان تولید کنونی برق نیروگاه 60مگاوات است .
نیروگاه اتمی بوشهر

رئیس سازمان انرژی اتمی پیش بینی کـرده است اواخر آبـان یـا آذر نیروگاه اتمی بوشهر به قدرت اسمی خود یعنی تولید 1000مگاوات برق دست یابد و آن موقع بهره برداری رسمی از نیروگاه آغاز می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ، زمان بر بودن راه اندازی نیروگاه برق هسته ای بـوشهر را بیـانگر رعایت سطح بالای استانداردهای بین المللی و حساسیت خاص جمهوری اسلامی ایران دراین زمینه دانسته وگفته است نیروگاه برق هسته ای بوشهر نسبت به نیروگاههای دیگردر سطح جهان ، بالاترین استاندارد ایمنی را رعایت کرده است و از نظر ایمنی بالاترین سطح را دارد .

با اتصال برق تولیدی این نیروگاه به برق سراسری کشور وارد مرحله ای دیگر شده ایم و آن دستیابی به ایمنی هسته ای است.از اسفند 87 تا کنون آزمایش هـای اصلی راه اندازی نیروگاه شامل سوخت گذاری مجازی ، تست 250 بـار ، تست 110 بار ، تست گرم ، تست کره فلزی ، انتقال سوخت بـه راکتور و تست توربین در هزار و 400 دور و سه هزار دور با موفقیت انجام شده است .

تاریخچه نیروگاه اتمی بوشهر

سال 1354 : یک سال بعد از تـاسیس سازمـان انرژی اتمی ایران این سازمان با بخش تکنولوژی و تحقیقات سازمان انرژی اتمی آلمان غربی موافقتنامه‌ای برای همکاری‌های بلندمدت امضا کرد و درپی آن شرکت " کرافت ورک یونیون " یکی از شرکت ‌های وابسته به " زیمنس آلمان " ساخت دو واحد نیروگاه اتمی هریک به توان اسمی هزارو 350 مگاوات و توان خالص هزار و صد و نود و شش مگاوات را در بوشهر برعهده گرفت .

سال 1357 : در شرایطی که حدود 75 درصد واحد اول و 60 درصد واحد دوم نیروگاه ساخته شده بود با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، طرف آلمانی کار بر روی پروژه را متوقف کرد .دولت ایران از شرکت آلمانی در دادگاه داوری بین المللی شکایت کرد .

اسفند 1360 : بر اساس رای دادگاه بین المللی قرار شد همه قطعات و دستگاه‌های ساخته شده دو نیروگاه بوشهر تا آن زمان ، به اضافه نیمی از سوخت هسته‌ای به مالکیت ایران درآید و پیمانکار موظف شد که این قطعات را بصورت تحویل در بندر بوشهر ، به ایران تحویل دهد .

روسیه در جریان توافق های سوم و چهارم خود با ایران متعهد شد تا 2003 میلادی نیروگاه را تکمیل و به مرحله بهره برداری برساند اما پس از مدتی روس‌ها اعلام کردند که تا 2006 میلادی نیروگاه را به مرحله بهره برداری می‌رسانند

دهه 60 : بار دیگر کار در نیروگاه بوشهر از سرگرفته شد اما همزمان با حضور کارشناسان آلمانی در نیروگاه ، حمله موشکی عراق به بخشی از ساختمان نیروگاه بوشهر ، آلمان ها را از ادامه طرح منصرف کرد.

1368 :  با سفر آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت به روسیه ، موافقتنامه همکاری هسته‌ای میان 2 کشور تدوین شد .

شهریور 1371 : موافقتنامه کاملی از همکاری ‌های هسته‌ای ایران و روسیه امضا شد .

آبان 1373 : قرارداد تکمیل واحد اول نیروگاه بوشهر بین ایران و روسیه به امضا رسید که به موجب آن قرار شد ساخت نیروگاه تا پایان آذر 1379 به پایان برسد .

نیروگاه اتمی بوشهر

18 دی 1374 : این قرارداد میان سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت اتم استوری اکسپورت روسیه اعتبار اجرایی پیدا کرد . طرف روس متعهد شد تا سال 2000 ساخت نیروگاه را به پایان برساند ، همچنین ایران تعهد کرد پسماند سوخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر را به روسیه بازگرداند .

مبلغ کل قرارداد در این طرح در ابتدا یک میلیارد و 200 میلیون دلار بود که با گذشت زمان و تجدید نظرها مبلغ این قرارداد 10 درصد افزایش یافته ‌است . سوخت نیروگاه بوشهر هم 52 میلیون دلار به انضمام کل هزینه ‌های حمل تا محل ساختگاه پیش بینی شده بود .

1376  : در این سال توافق دوم ایران و روسیه برای نیروگاه بوشهر منعقد شد ؛ در این زمان دو طرف الحاقیه‌ای به قرارداد قبلی افزودند که طبق آن روسیه متعهد شد تا سال 2002 میلادی نیروگاه را به مرحله راه‌اندازی برساند . اما این پایان توافقات نبود .

روسیه این بار و در جریان توافق های سوم و چهارم خود با ایران متعهد شد تا 2003 میلادی نیروگاه را تکمیل و به مرحله بهره برداری برساند اما پس از مدتی روس‌ها اعلام کردند که تا 2006 میلادی نیروگاه را به مرحله بهره برداری می‌رسانند .

مهر 82 : روسیه اعلام کرد راه اندازی بوشهر به دلیل مشکلات فنی و نه فشارهای سیاسی یک سال به تعویق افتاده است .

اول شهریور 83 : معاون سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام اینکه نیروگاه اتمی بوشهر در سال 85 به بهره برداری می‌رسد گفت: سوخت اولیه نیروگاه آماده حمل به ایران است . تبادل نظر در خصوص ساخت واحد جدید در دستور مذاکرات مقامات دو کشور قرار دارد .

مهر 83 : وزرای خارجه ایران و روسیه در نشستی مشترک از عزم دو کشور برای قرارداد ارسال سوخت هسته ای از روسیه به ایران و عودت سوخت مصرف شده به روسیه خبر دادند و اعـلام کردند که این قرارداد در مرحله نهایی خود قرار دارد .

اسفند 83 : تهران و مسکو توافقنامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن روسیه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را به این شرط تامین می‌کند که ایران سوخت مصرف شده را به آنان پس بفرستد .

نیروگاه اتمی بوشهر

شهریور 84 : روسای آژانس انرژی اتمی ایران و روسیه اعلام کردند که نیروگاه بوشهر را اواخر سال 2006 به بهره برداری می رسانند .

مهر 85 : رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس آژانس فدرال اتمی روسیه توافق جدیدی را امضا کردند که براساس آن مسکو متعهد شد تا 2007 میلادی واحد اول نیروگاه بوشهر را به طور آزمایشی راه اندازی کند و 6 ماه پس از آن یعنی تا پایان 2007 سوخت نیروگاه را به تهران ارسال نماید .

بهمن 85: بروز مشکلات مالی در پیمانکار روسی موجب شد تا مسئولان اتم استروی اکسپورت اعلام کنند به علت تاخیر در پرداخت اقساط ، تغییراتی در برنامه زمانی ساخت نیروگاه صورت می‌گیرد .

البته معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران بلافاصله بـه این ادعای روس ها پاسخ داد و اعلام کرد : ایران هیچ تاخیری در پرداخت مالی قرارداد بوشهر به شرکت روسی نداشته است .

سعیدی خواستار آن شد که نیروگاه در موعد مقرر یعنی شهریور 86 راه اندازی شود .

اسفند 85 : معـاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران از فـراهم شدن مقدمات فنی و حقوقی ارسال سوخت به نیروگاه بوشهر در نیمه دوم اسفند 85 خبر داد .

فروردین 86 : واحدهای پشتیبانی نیروگاه اتمی بوشهر از جمله ساختمانهای مربوط به پمپ خانه و پست برق 400 کیلو ولتی نیروگاه اتمی بوشهر با حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره برداری رسید .

تیر 86 : مدیر کل دفتر ایمنی هسته ای کشور گفت : در راستای راه اندازی واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر ، آزمایش‌های راکتور تا 2 ماه دیگر انجام می شود و کار ساخت نیروگاه تا 2 ماه آینده پایان خواهد یافت .

مهر 86 : رئیس جمهور روسیه که برای شرکت در نشست کشورهای ساحلی دریای خزر برای نخستین بار به تهران سفر کرده بود گفت: تاخیر در کار اتمام نیروگاه اتمی بوشهر سیاسی نیست و مسکو با جدیت به دنبال آن است که این نیروگاه هرچه زودتر به پایان برسد .

پوتین ، کشورهای ثالث تامین کننده برخی تجهیزات نیروگاه بوشهر را در ایجاد تاخیرها موثر دانست و افزود: روسیه هرگز از تعهدات خود شانه خالی نمی‌کند و طبق مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی روسیه سوخت را سه ماه قبل از راه‌اندازی باید تحویل دهد .

مهر 86 : محمد البرادعی دبیر کـل وقت آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود به نقل از منابع روس اعلام کرد سوخت نیروگاه اتمی بوشهر 26 ماه نوامبر برای ارسال به ایران پلمپ می‌شود .

22 آذر86 : رئیس اتـم استروی اکسپورت از تـوافق تهران و مسکو دربـاره تاریخ خاتمه عملیات ساخت و تکمیل نیروگاه بوشهر خبر داد .

26 آذر 86 : بیش از 82 تن سوخت مورد نیاز این نیروگاه در هشت مرحله از 26 آذر تـا هشتم بهمن همان سال وارد این نیروگاه شد و راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را وارد مرحله جدیدی کرد .

اردیبهشت 87 : باکو ، محموله مربوط به تجهیزات نیروگاه بوشهر را تـوقیف کرد که به دنبال این اتفاق کفیل دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران قول داد که این مشکل را برطرف کند. این تجهیزات شامل عایق های حرارتی مورد استفاده در این نیروگاه بود .

نیروگاه اتمی بوشهر

مهر 87 : وزیر امور خارجه که برای پاسخگویی به سوال نمایندگان دربـاره علت تاخیر در راه اندازی نیروگاه بوشهر به مجلس رفته بود ، به نمایندگان گفت : زمان افتتاح نیروگاه نیمه اول سال 2009 تعیین شده است .

اسفند87 : پیش راه اندازی و سوخت گـذاری مجازی نیروگـاه اتمی بوشهر بـا حضور کرینکو رئیس شرکت دولتی روس اتم و آقازاده رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران آغاز شد .این مرحله به منظور بررسی عملکرد رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر صورت گرفت و بـه منزله نزدیک شدن این نیروگاه به مرحله بهره برداری بود .پس از سوخت گذاری مجازی آزمایش هیدرولیکی نیروگاه هسته ای بوشهر هم انجام شد . به گفته شیرازی سرمهندس نیروگاه اتمی بوشهر هدف از بارگذاری سوخت مجازی نیروگاه اتمی بوشهر شبیه سازی کردن شرایط هیدرولیکی مدار نخست برای انجام آزمایش سرد و گرم رآکتور است .

وی انجام این مرحله را از نظر ظاهری و فیزیکی مشابه با مرحله سوخت گذاری اصلی بیان کرد .

مرداد 88 : سفیر روسیه در تهران اعلام کرد نیروگـاه بوشهر در مرحله عملیات راه اندازی قرار دارد و این مرحله ، فاز نهایی اجرای طرح این نیروگاه محسوب می شود .

شهریور 88 : رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد به زودی مهمترین آزمایش این نیروگاه آغاز می شود که طی آن تاسیسات نیروگاه تحت فشار 250 اتمسفر مورد بررسی قرار می گیرد .

آذر 88 : انجام تست 250 بار نیروگاه اتمی بوشهر

دی 88 : انجام تست 110 بار: به گفته مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر آزمایش 110 بار مدار دوم نیروگاه در یک روز ، یک مرحله پس از انجام تست 250 بار با موفقیت به پایان رسیده است .

جعفری افزود: آزمایش هیدرولیک دستگاهها با افزایش فشار سطح 110 کیلوگرم بـر سانتیمتر مربع یکی از مراحل آماده سازی نیروگاه برای آزمایش آب گرم است که پس از آن قابلیت کاری دستگاه هـای اصلی و فرعی و سامانه دستگاه های راکتور تأیید می شود.

به گفته شیرازی سرمهندس نیروگاه اتمی بوشهر هدف از بارگذاری سوخت مجازی نیروگاه اتمی بوشهر شبیه سازی کردن شرایط هیدرولیکی مدار نخست برای انجام آزمایش سرد و گرم رآکتور است

بهمن 88 : تست کره فلزی: هدف از این تست اطمینان از استحکام کره فولادی (فلزی) در شرایط خلإ نسبی 5 درصد اتمسفر و فشار نسبی 36 درصد مگاپیکسل، هم‌ چنین اطمینان از استقامت از کـره فولادی در فشار نسبی 1/4 اتمسفر ، چک کردن آب ‌بندی اجزا و قطعات آن در این مـراحل و نیز اندازه‌گیری و محاسبه میزان نشتی مجاز کره فولادی در مراحل مختلف است . این تست به مدت 403 ساعت و 15 دقیقه به انجام رسید .

فروردین 89: انجام تست گرم : مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر گفت: با انجام این آزمایش موسوم به تست گرم ، همه تجهیزات نیروگاه اتمی در شرایط حرارتی زیاد موردسنجش قرار می گیرد .

22 خرداد 89 : رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اعـلام این خبر کـه مراحل پایانی آخرین تست نیروگـاه بوشهر موسوم به تست آب گرم انجام شده است گفت : انجام این تست یک ماه زمان برد .

22 مرداد 89: صالحی از انتقال سوخت به ساختمان اصلی نیروگاه و سوخت گـذاری نیروگاه اتمی بوشهر در هفته‌آینده خبر داد و گفت: سوخت از محل نگهداری آن به داخل ساختمان اصلی نیروگاه و استخر که در جنب قلب رآکتور آن قرار دارد انتقال داده می شود .

30 مرداد 89 : انتقال سوخت هسته ای به ساختمان اصلی نیروگاه بوشهر

در این مرحله ، سوخت از محل نگهداریِ تحت نظارت نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی ، به ساختمان اصلی و در مجاورت رآکتور منتقل شد و نخستین نیروگاه اتمی جمهوری اسلامی ایران در مرحله راه اندازی قرار گرفت .

4 آبان 89: عملیات سوخت گذاری نخستین نیروگاه اتمی جمهوری اسلامی ایران با انتقال سوخت به قلب راکتور اتمی بوشهر آغاز شد .

نیروگاه اتمی بوشهر

رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران ابراز امیدواری کرد تا سه مـاه دیگر برق هسته ای وارد شبکه سراسری شود .

علی اکبر صالحی در نشست با کارکنان نیروگاه اتمی بوشهر و در آستانه آغاز عملیات سوخت گـذاری در قلب راکتور این نیروگاه گفت : نیروگـاه بوشهر از استثنایی ترین نیروگـاه های جهان اکنون در مـرحلـه حساس بارگذاری سوخت به قلب راکتور است که جزء آخرین مراحل فرایندی است و امیدواریم تا سه ماه دیگر شاهد انتقال برق تولیدی نیروگاه به شبکه سراسری باشیم .

در این آیین به دنبال نتایج مثبت آزمایش های متعدد در نیروگاه بوشهر ، عملکرد سامانه های مختلف و ارائه کلیه مستندات بـه نظـام ایمنی هسته ای کشور و اخذ مجوزهای لازم که موید اجرای صحیح عملیات می باشد ، اولین مجتمع سوخت در قلـب راکتور بوشهر قرار گرفت .

در این مرحله 163 مجتمع سوخت نیروگاه به وزن 82 تن مطابق دستورالعمل های کاری به قلب راکتور منتقل شد تا نخستین نیروگاه اتمی ایران در مدار تولید قرار گیرد . از آنجا که تزریق سوخت در هر مجتمع سوخت بـه یک ساعت زمان نیاز دارد این عملیات حدود هفت تا هشت روز زمان برد . راه اندازی فیزیکی نیروگاه پس از انجام فرایند انتقال سوخت آغاز می شود .

19خرداد 90 : فریدون عباسی رئیس سازمـان انرژی اتمی پس از بـازدید از رونـد اجرای مراحل راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر گفت: اکنون نیروگاه اتمی بوشهر به مرحله تولید 100 مگاوات برق رسیده، هنوز توربین راه انـدازی نشده است و بـرای تست توربین نیاز به زمان داریم ، یعنی ابتدا بخار باید به توربین برسد و بعـد تست های آن طبق برنامه زمان بندی انجام شود .

وی زمان بهره برداری از نیروگاه بوشهر را آینده نزدیک اعلام کرد وافزود: تاکیدی براعلام تاریخ ندارم و هرگاه راکتور به 40 تا 50 درصد قـدرت خود یعنی 400 تا 500 مگـاوات رسید و بـرق را به شبکه سراسری وصل کردیم و وزارت نیرو از پایداری آن مطمئن شد بهره برداری از نیروگاه را اعلام می کنیم .در نیروگاه اتمی بوشهر هزار مگاوات برق تولید می شود که معادل یک چهلم برق تولیدی کشور است .برق تولیدی این نیروگاه از طریق 2 پست 230 و 400 کیلوولت به شبکه سراسری منتقل می شود .

نیروگاه اتمی بوشهر

شهریور1390: بالاخره انتظار36 ساله به سررسید و بهره برداری مقدماتی ازنخستین نیروگاه اتمی جمهوری اسلامی ایران و عصر جدید تولید برق هسته ای آغاز شد.

هـر چند مـدت زمان ساخت نخستین نیروگاه اتمی کشور با کارشکنی برخی کشورها و سازمانهای بین المللی که باید مدافع حق هسته ای کشورهای عضو باشند طولانی شد اما به لطف و فضل الهی ثمره آن تجربه اندوزی متخصصان جوانی شد که امید آینده ایرانند و ملت ایران چشم انتظار ، نظاره گر بکارگیری این تجربه گران سنگ در ساخت نیروگاه های اتمی دیگر امـا این بار نه با کمک مهندسان خارجی بلکه بـه دست فرزندان برومند و غیرتمند خود هستیم.

اتصال برق نیروگاه اتمی بوشهر(2)

منبع: تبیان