منو

کشف 67 نشانه از ماده تاریک

دانشمندان نشانه های فراوانی را از ماده تاریک به دست آورده اند، ماده ای که بیشترین مقدار جرم را در جهان هستی تشکیل داده است.

به گزارش مهر، محققان مرکز مطالعات Cresst در ایتالیا می گویند 67 پدیده مختلف را در ردیابهای خود مشاهده کرده اند که احتمال می رود توسط ذرات ماده تاریک که "ویمپها" نام دارند تشکیل شده باشند. این یافته جدید باید با دیگر آزمایشهایی که به تازگی نشانه هایی را برای یافتن ماده تاریک به دست آورده اند، انطباق داده شوند.

نظریه ماده تاریک از ابتدا به منظور توضیح این سئوال ارائه شد: کهکشانها چگونه در کنار یکدیگر باقی می مانند؟ با توجه به اطلاعاتی که درباره گرانش در اختیار دانشمندان است برای باقی ماندن کهکشانها در کنار یکدیگر به حجم زیادی از ماده نیاز خواهد بود. تا کنون گزینه های زیادی برای توضیح ساختار ماده تاریک ارائه شده است اما اکثر این توضیحات توسط آزمایشهای متعدد رد شده اند.

آنچه که تا کنون توانسته خود را با آزمایشها و نظریه های ارائه شده درمورد ماده تاریک سازگار نشان دهد، دسته ای از ذرات هستند که تمایلی به تعامل با ماده ای که شناخته شده است را ندارند، این ذرات به "ذرات انبوه سست تعامل" یا "ویمپها" شهرت دارند.

از آنجایی که تصور می رود ذرات ماده تاریک همه جا حضور دارند، درون جهان نفوذ کرده و در اطراف کهکشانها متراکم می شوند، احتمال می رود مقداری از ویمپها بدون ایجاد هیچ اثر یا ردپایی از خود از میان کهکشان راه شیری نیز عبور کنند. Cresst یکی از آزمایشگاه هایی است که فعالیتهای خود را به شکار این ذرات نامرئی و معلق در میان ردیابهایی که در اعماق زمین کار گذاشته شده اند اختصاص داده است.

در این آزمایشگاه از 33 تکه کریستالی به نام "تانگستیت کلسیم" استفاده می شود. زمانی که یک ویمپ با هسته اتمی درون یکی از این کریستالها برخورد می کند، آزمایشگاه به گونه ای طراحی شده تا بتواند فوتون و فونون (نور و صدا) ناشی از این برخورد را نمایش دهد.

فیزیک ذره ای تعریفی پذیرفته شده برای یک کشف دارد و آن سطح قطعیت سیگمای پنج است؛ سیگما همان عدد انحراف معیار است. زمانی که نتیجه یک آزمایش سیگمای پنج باشد این به آن معنی است که احتمال اتفاقی بودن آن بسیار پایین است و از این رو این آزمایش کشفی قابل قبول خواهد بود.

بر اساس گزارش بی بی سی، محققان ایتالیایی اعلام کرده اند طی اجرای آزمایشهای خود از سال 2009 تا 2011 در حدود 67 مورد از این نتایج را به دست آورده اند که هیچ توضیح دیگری به جز اینکه نشانه ای از حضور ماده تاریک بوده اند نمی توان برای آنها ارائه کرد. سطح قطعیت این نتایج فراتر از سیگمای چهار است که به اندازه کافی قابل قبول است اما هنوز نمی توان آن را به صورت رسمی یک کشف علمی اعلام کرد.

منبع: جام جم