منو

نیروگاه خورشیدی که شب نیز برق تولید می‌کند

نیروگاه عظیم خورشیدی «جِماسولار» در نزدیکی «سِویل» در جنوب اسپانیا اولین نیروگاه خورشیدی در جهان است که می تواند در تاریکی شب نیز انرژی خورشیدی تولید کند.

به گزارش مهر، این نیروگاه خورشیدی شاید از دور به شکل یک پروژه هنری بزرگ به نظر بیاید، اما در اصل این منطقه متقارن و دایره ای شکل و مملو از آینه های خورشیدی اولین نیروگاه خورشیدی است که می تواند شب ها نیز الکتریسیته پاک تولید کند.

نیروگاه «جماسولار» از دو هزار و 650 صفحه خورشیدی تشکیل شده است که در 185 هکتار زمین گسترده شده اند. این آینه ها که به «هلیواستات»ها شهرت دارند می توانند 95 درصد از نور و پرتوهای خورشید را بر روی گیرنده ای بزرگ و مرکزی متمرکز کنند.

حرارت 900 درجه سلسیوسی ناشی از این تمرکز نور، برای گرم کردن تانک نمک مذاب استفاده می شود که در نهایت در این تانک بخار کافی برای انرژی رسانی به توربین های 260 میلیون دلاری این نیروگاه تولید می شود اما بر خلاف تمامی نیروگاه های خورشیدی دیگر، حرارت ذخیره شده در این تانکها می توانند به مدت 15 ساعت در طول شب و یا در زمانی که نور خورشید وجود ندارد نیز آزاد شود. با توجه به شدت بالای تابش خورشید در جنوب اسپانیا می توان به این نتیجه رسید که این نیروگاه می تواند اغلب شب ها بدون نور خورشید به فعالیت خود ادامه دهد و 270 روز از سال را به صورت کامل به تولید انرژی بپردازد.

ساخته شدن این نیروگاه که پروژه ای مشترک میان شرکت اماراتی «مصدر» و شرکت اسپانیایی «تورسول انرژی» بوده، دو سال زمان و 260 میلیون دلار هزینه صرف کرده است.

انتظار می رود این نیروگاه سالانه 100 گیگاوات ساعت الکتریسیته تولید کند، انرژی که برای تامین نیازهای 25 هزار خانه در منطقه آندلس کافی خواهد بود.

منبع: جام جم