منو

رصد مستقیم تشکیل ستارگان عظیم

به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از ستاره شناسان بین المللی به سرپرستی محققان دانشگاه فلوریدا با کمک رادیوتلسکوپ CSIRO موفق شدند توده ای را کشف کنند که بیشتر آن از گاز هیدروژن و گرد و غباری تشکیل شده است که برای تشکیل یک جرم ستاره ای بسیار عظیم درحال فروپاشی در روی خود هستند.


این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: 'ستارگان عظیم، کمیاب هستند چرا که تنها یک بخش کوچک از تمام ستارگان را به خود اختصاص داده اند. این ستارگان در ادامه فروپاشی توده های گازی بی نهایت حجیم تشکیل می شوند. زمانی که توده ها ابعاد کوچکتری داشته باشند احتمال تشکیل ستارگان بزرگ بسیار محدود می شود.'

مناطقی از فضا که در آنها این ستارگان عظیم تشکیل می شوند بسیار محدود و دور هستند و در بیشتر موارد در فاصله هزار سال نوری یا بیشتر قرار دارند به همین دلیل رصد آنها بسیار دشوار است.


 



اکنون این دانشمندان با کمک رادیوتلسکوپ 22 متری CSIRO در نزدیکی 'کونابارابران' در نیوولز جنوبی واقع در استرالیا و در پی بررسی 200 جرم آسمانی از این نوع موفق شدند یک توده حجیم را پیدا کنند.
بیشتر این توده از هیدروژن گازی و گرد و غباری به قطر سه یا چند سال نوری تشکیل شده است. این گازها و گرد و غبار درحال فروپاشی بر روی خود هستند و احتمالا به زودی یک جرم ستاره ای عظیم را می سازند.


این توده گازی که با شناسه BYF73 نامگذاری شده است در فاصله حدود 8 هزار سال نوری از زمین و در صورت فلکی 'جوء جوء' در آسمان جنوبی قرار دارد.

ارسال :امیر حسین ستوده بیدختی

منبع : مهر

نقل از:http://oonieknafar.blogfa.com