منو

حلقه های رنگین زحل

حلقه های رنگین زحل

 

فضاپیمای بین المللی کاسینی تصویری از زحل مخابره کرده است که با رنگ طبیعی برداشته شده و نشان میدهد که حلقه های مشهور این سیاره در رنگهای صورتی، خاکستری و کمی قهوه ای هستند.


به گفته دانشمندان این تصویر در روز 21 ژوئن، چند روز قبل از ورود این فضاپیما به مدار زحل و از فاصله 6.4 میلیون کیلومتری این سیاره گرفته شده است. این حلقه ها بیش از هرچیز از یخ به وجود آمده اند که در حالت خالص سفید رنگ به نظر میرسد. به اعتقاد محققین در آزمایشگاه جت پروپالژن (Jet Propulsion Laboratory) رنگهای متفاوت مشاهده شده در این حلقه ها در اثر وجود مواد مختلفی چون انواع سنگها و ترکیبات کربن است.
هفت حلقه اصلی زحل با حروف الفبا و از A تا G نامگذاری شده اند اما این نامگذاری بدون ترتیب انجام گرفته است. تصاویر تهیه شده از نزدیک (close up) که نشاندهنده جزئیات حلقه ها هستند و بلافاصله پس از ورود فضاپیما به مدار در روز 30 ژوئن ارسال شده اند، سیاه و سفید هستند.
درخشانترین قسمت در در این عکس جدید، حلقه B است که حلقه ای به قطر تقریبی 25745 کیلومتر بوده و دارای نوارهای متعددی با رنگ مشخص زرد-قهوه ای هستند. به گفته ناسا، رنگهای مختلف در حلقه های زحل پیش از این نیز توسط لسکوپ فضایی هابل (Hubble) و فضاپیمای Voyager که در سالهای 1980 و 1981 از کنار زحل گذشته بود، دیده شده بودند اما این رنگها در تصویر ارسالی کاسینی بسیار واضحتر و متمایزتر هستند.
کاسینی که پروژه مشترک 3.3 میلیارد دلاری ناسا و آژانسهای فضایی اروپا و ایتالیاست، اولین فضاپیمایی است که در مدار زحل قرار میگیرد.

منبع : jadidtarin.com
ارسال کننده : عطیه عباسی