منو

محققان ایران موفق به تولید اقتصادی تر نانوپودرهای نسوز شدند


به گزارش سایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،فریبرز توانگریان مجری طرح
  گفت:"در پژوهشی توانستیم پودر فورستریت نانوکریستالی را با روش فعال‌سازی مکانیکی با استفاده از تالک و کربنات منیزیم سنتز کنیم."


فورستریت از جمله موادی است که در صنایع لیزری بسیار کاربرد دارد.
وی افزود:این ماده با روش‌های مختلفی از جمله واکنش حالت جامد MgO و SiO2، روش پیش‌ماده پلیمری، حرارت‌دهی پودرهای مخلوط آماده شده به روش آلکوکسی و روش سل- ‌ژل تهیه می‌شود.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در حین ساخت فورستریت، جلوگیری از تشکیل انستاتیت(MgSio3) و MgO بسیار مشکل است و حرارت‌دهی در محدوده 1200 تا 1600 درجه سانتی‌گراد برای به دست آمدن ساختار فورستریتی ضروری است و همچنین حضور انستاتیت در نسوزهای فورستریتی آثار مخربی را به دنبال دارد، بنابراین یافتن روشی برای پرهیز از تولید این مواد، امری ضروری به نظر می‌رسد.
به گفته وی ، هدایت الکتریکی بسیار پایین فورستریت، آن را به یک ماده عالی برای کاربرد در صنایع لیزری تبدیل کرده است. علاوه بر این، فورستریت به دلیل نقطه ذوب بالا به عنوان نسوز به کار می‌رود و انبساط حرارتی پایین و پایداری شیمیایی مناسبی دارد.
این دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: استفاده از تالک به عنوان یک ماده اولیه بسیار ارزان قیمت به کاهش قیمت تمام شده می‌انجامد.
وی اظهار داشت: از آنجایی که تولید فورستریت تک‌فاز بسیار مشکل و پرهزینه است، بنابراین هدف اصلی از این پژوهش ارائه روشی ساده، اقتصادی و کنترل شده برای تولید پودر فورستریت نانوکریستالی تک‌فاز از پودرهای تالک و کربنات منیزیم بوده است.
این ماده می‌تواند در صنایع نسوز، تولید سرامیک‌ها، صنایع لیزر، صنایع الکترونیک و به عنوان یک ماده جدید در صنایع پزشکی و مهندسی بافت بسیار موثر باشد.
جزئیات این پژوهش که با همکاری دکتر رحمت‌الله عمادی انجام شده، در مجله Journal of Alloys and Compounds (جلد 485، صفحات 648–652، سال 2009) منتشر شده است.

منبع : ایرنا
ارسال کننده : عطیع عباسی