منو

فیزیکدان ایرانی، برنده جایزه سال 2009 کمیسیون بین‌المللی اپتیک شد

به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، جایزه ICO/ICTP برای سال 2009 میلادی همزمان با برگزاری کالج زمستانی اپتیک برای علوم محیطی در محل مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام به دکتر سیف الله رسولی اهدا شد.

این جایزه به خاطر پیاده‌سازی خلاق تداخل‌سنجی ماره در تارهای نوری، سنجه‌شناسی نوری و اپتیک جو، شامل اندازه‌گیری پارامترهای تلاطمی جو و کاربردهای امکان‌پذیر برای جبران اعوجاج های جبهه موج در سیستم‌های اپتیک تطبیقی به دکتر رسولی اهدا شد.

از نتایج روش ابداعی دکتر رسولی، افزایش دقت اندازه‌گیری پارامترهای تلاطمی جو با به کارگیری ماهرانه تکنیک ماره است، به طوری که روش‌های ابداعی ایشان ده برابر دقیق‌تر از روش‌های موجود است که نتایج این تحقیقات در معتبرترین مجله اپتیک دنیا، OPTICS LETTERS، به چاپ رسیده است.

                           

تخصص اصلی دکتر رسولی، اپتیک فیزیکی و تکنیک ماره است و در سه سال گذشته بیش‌تر فعالیت‌های علمی وی در زمینه‌های مطالعه تلاطم جو، ارتعاشات سازه‌ها و اپتیک غیر خطی متمرکز بوده است. در عین حال تجربه‌های جدی کار در زمینه‌های تداخل‌سنجی، پراش، فیبرهای نوری، مواد حساس به نور، اثر سره و تحلیل فریز دارد.

به گفته دکتر رسولی از مزیت های عمده کارهای تجربی که وی انجام می‌دهد کم خرج بودن و عدم نیاز به تجهیزات زیاد و پیچیده است که در عین حال باعث افزایش دقت اندازه گیری‌ها می‌شوند و یا به صورت روش‌های جدید اندازه گیری معرفی می‌شنود.

به گزارش ایسنا، جایزه ICO/ICTP هر سال به یک پژوهشگر جوان از کشورهای در حال توسعه که در زمینه اپتیک کار برجسته علمی انجام داده باشد، اهداء می شود.

این جایزه به طور مشترک توسط کمیسیون بین المللی اپتیک و مرکز بین المللی فیزیک نظری عبدالسلام در تریست ایتالیا اعطا می شود.

ارسال خبر به هوپا : مرتضی باقرزاده