منو

بشتابید باغ وحش کهکشان ها در انتظار شماست!

در روز 17 فوریه فاز دوم پروژه «باغ وحش کهکشانی» (Galaxy Zoo) به صورت رسمی افتتاح شد، تا علاقه مندان جستجوهایشان را میان 250 هزار کهکشان از سر گیرند. این پروژه از مردم کمک می گیرد تا کهکشان ها را دسته بندی کنند، کاری که با رایانه های جدید نیز امکان ناپذیر است. چراکه اولا، دقت بشر بیش از رایانه است و دوما، انواع کهکشان ها آنقدر گستره است که نمی توان برای آنها الگوریتمی ثابت در رایانه نوشت.

فاز اول این پروژه از مردم سوال می نمود که آیا کهکشان مارپیچی است یا بیضوی، و جهت چرخش آن چگونه است. اما فاز دوم این پروژه بسیار کامل تر است. فاز دوم به دنبال جزئیات بیشتری است. برای مثال از علاقه مندان سوال می کند که کهکشان مورد نظر دارای چند بازوی مارپیچی است، آیا در حال ادغام شدن است یا وضعیت هسته آن چگونه است. دکتر کریس لین تات از دانشگاه آکسفورد می گوید:" فاز اول این پروژه راهنمایی های کلی را برای ما به ارمغان آورد، اکنون از کاربران می خواهیم تا اطلاعات خواسته شده را با دقت پاسخ دهند تا بتوانیم راهنمایی کامل تر به سوی کهکشان ها خلق کنیم."

نتایج فاز اول پروژه بسیار باشکوه بود. کاربران مشتاق در مدت 18 ماه 80 میلیون طبقه بندی را در میان یک میلیون کهکشان مورد نظر انجام دادند. این در حالی بود که تعداد این علاقه مندان تنها بیش از 150 هزار نفر بود. دکتر کوین شاوینزکی از دانشگاه یل در آمریکا می گوید:" بازتاب کار علاقه مندان بسیار چشمگیر بود و سبب شد تا اطلاعات زیادی در مورد کهکشان ها و اینکه آنها چگونه با محیط اطرافشان ارتباط دارند برای ما آشکار شود." او همچنین افزود:" با اتمام فاز دوم این پروژه نیز ما می توانیم به اطلاعات گسترده تری در مورد رفتار کهکشان ها دست یابیم."

همانگونه که گفته شد مردم عادی سهم مهمی را در این پروژه داشتند و نقش مهمی را ایفا نمودند. در این میان اکتشافاتی غریب نیز به واسطه علاقه مندان به ثبت رسید که شامل بیش از 3000 تصادم نادر کیهانی بود. برای مثال کهکشان شناخته شده «Hanny’s Voorwerp»، که ابری غول پیکر و نامنظم به رنگ سبز توسط هانی ون ارکل از آلمان به ثبت رسید. رصدهای بعدی نشان داد که به سبب جت های موجود در سیاهچاله مرکزی کهکشان همدم، این ساختار کیهانی تشکیل شده است. و در نهایت فعل و انفعالات موجود میان این ابر و سیاهچاله سبب درخشش آن شده است.

این پروژه به هر کسی که دارای رایانه است این امکان را می دهد تا در پروژه ای مهم و علمی سهیم باشد و بتواند قدمی در جهت پیشرفت علم بردارد. استیون بام فورد از دانشگاه ناتینگهام بر این اعتقاد است که مردم با شرکت خود در این پروژه می توانند در نتایج آن سهمی بزرگ داشته باشند.

کاربران در این پروژه می توانند سطح دانش خود را در مورد کهکشان ها بالا ببرند و همچنین در میان داده های بسیار به جستجو بپردازند. بسیاری از امکانات سایت می تواند حتی برای دیگر پروژه های علمی نیز به کار گرفته شوند. آنها می توانند با کاربران سایت در بالا بردن دانش خود و خدمت به علم رقابت نمایند.

امسال نیز با توجه به سال جهانی نجوم، زمان بسیار خوبی است تا کاربران بتوانند در یک پروژه علمی عظیم سهیم باشند و از داده های ارزشمند SDSS استفاده نمایند. دکتر باب نیکول از دانشگاه پرتموس می گوید:" اخترشناسان و دانشمندان گاهی بسیاری از شگفتی ها را از دست می دهند و از آنها غافل می شوند که در این میان مردم می توانند بهتر از حرفه ای ها عمل نمایند."

بعد از خواند این مطلب کوتاه نوبت شماست که به ما بپیوندید:سایت Galaxy Zoo

ایلیا تیموری