منو

تأثیر غبارهای کیهانی بر مطالعات فضایی

اخترشناسان به تازگی دریافته اند که فضای وسیع میان کهکشانها توسط غبارهایی تاریک و دود مانند انباشته شده است که نور اجرام دوردست را کاهش داده و رنگ آنها را تغییر می دهد که این امر بر مطالعات فضایی و اطلاعات به دست آمده از اجرام آسمانی تأثیر نامطلوب می گذارد.

 به گفته محققان رصدخانه "اسلوآن"، کهکشانها از مقادیر زیادی غبار انباشته شده اند که بیشتر آن از مناطق خارجی ستارگان در حال مرگ ایجاد می شود و قسمت شگفت انگیز این پدیده آن است که این غبارها از فاصله صدها هزار سال نوری خارج از کهکشانها و در فضاهای میان کهکشانی قابل مشاهده هستند.

برای کشف این غبارهای میان کهکشانی این گروه به بررسی نور ساطع شده از اخترواره های دوردستی پرداختند که در مسیر خود به سوی زمین از مقابل کهکشانها عبور می کنند.

دانشمندان با مطالعه بر روی این نورها دریافتند که غبارهای میان کهکشانی بیشتر بر روی مسدود کردن مسیر طیف آبی تأثیر دارند تا طیف نور قرمز. این پدیده را می توان در زمان غروب خورشید به خوبی مشاهده کرد. در این زمان از روز، شعاع های نور از میان لایه ای ضخیم تر از اتمسفر عبور کرده و حجم وسیعی از طیف آبی رنگ آن جذب می شود. به همین دلیل خورشید در هنگام غروب به رنگ سرخ دیده می شود.

پدیده ای مشابه نیز در رابطه با اخترواره های قرمز رنگ در میان غبارهای کیهانی وجود دارد. محققان با بررسی رنگ در بیش از 100 هزار اخترواره دوردست در میان 20 میلیون کهکشان پی به وجود چنین پدیده ای در میان اخترواره ها بردند.

بر اساس گزارش ساینس دیلی، غبارهای میان کهکشانی همچنین می توانند بر روی آزمایشهای گیتی شناسی که در راستای شناسایی انرژی تاریک برنامه ریزی شده است، تأثیر بگذارند. به گفته دانشمندان این غبارها درست مانند غبارهای زمینی برای انسان ایجاد مزاحمت کرده و می توانند در نتیجه بسیاری از فعالیتهای فضایی از جمله تخمین فاصله اجرام از زمین تأثیر بگذارند.

منبع : خبرگزاری مهر

ارسال خبر به هوپا : محمد میرزایی