منو

چه مدت برای LHC طول می کشد تا یخ یک پیتزا را ذوب کند؟!

بحث صاحب نظران ایده های نو آینده در Scientific American تماما در مورد این سوالی بود که در شمارگان به چاپ رسیده ی این مجله در ماه ژوئن سال 2007 مطرح گردید.  کارمند ما تخمینی بر اساس سرعت و انرژی برخورد ذرات هنگامی که دو پرتو به یکدیگر می رسند ، زد. ( در واقع SA گان می کند که برخورد دو پرتو یونی سرب – که در آینده LHC به گردش در می آورد - انرژی بیشتری نسبت به برخورد دو پرتو پروتونی آزاد میکند.)

اما فرکانس برخورد به این بستگی دارد که ذرات پرتو هرچند بار به سمت ذرات پرتوی کوچک دیگر می روند ، نه به سمت ملکول های پیتزا . این را پیتر استینبرگ از آزمایشگاه ملی بروکهیون در آپتون و یکی از اعضای وبلاگ گروهی LHC آمریکا گفت.

بر اساس کازمیک واریانس پست (Cosmic Variance post) ، قدرت پرتوی پروتونی LHC در حالت با تمام قدرت ، 10 ترلیون وات ( TW ) ( یک وات انرژی در واحد ثانیه است ) است. یک ماکروویو خانگی  بین 500 تا 1000 وات قدرت تولید می کند. بگذارین بگوییم 700 وات و ذوب کردن یخ پیتزا در حدود 6 دقیقه طول می کشد. بنابراین :

 

700 ژول / ثانیه  × 360 ثانیه  = 252000 ژول انرژی برای ذوب بخ پیتزا   

بنابراین :

252000ژول  / 10^-13 ژول در ثانیه = 3×10^-8 تا یخ پیتزا را ذوب کند        LHC . ثانیه برای

 

این عدد 30 نانو ثانیه است ( بیلیونیم ثانیه ) .

 

 

هر کسی نمی تواند برای بستن آن ناصبور باشد. " وقتی که به خوردن چنین چیزی فکر میکنم ، حالت تهوع به من دست می دهد." این را استنبرگ که نقشی در اشتباهات محاسباتی من ندارد ، گفت.

 

البته ، تمام این ها فرض میکندکه انرژی پرتو می تواند روی سطح پیتزا تقسیم شود. استنبرگ گفت : در حقیقت ، پرتو پیتزا را مته خواهد کرد.پتانسیل خسارات دلیلی است برای این که چرا کارکنان در مورد تمرین پرتوی پروتونی بسیار مراقب اند.

در سال 2003 ، یک شکست مغناطیسی در تواترون در آزمایشگاه شتاب دهنده ملی فرمی در باتاویا ، سوراخی در لوله ی پرتو و شیاری 30 سانتی متری در لوله ی دیگر ایجاد کرد. ماشین در مردت دو هفته پشتیبانی و راه اندازی شد.


* منبع مقاله:

http://www.sciam.com/blog/60-second-science/post.cfm?id=how-long-would-it-take-the-lhc-to-d-2008-09-10


* ترجمه و ارسال: " کویر " - از اعضای تیم علمی - تخصصی مترجمین هوپا


* ارتباط با مترجم:  اینجا را کلیک کنید


* ارتباط با تیم علمی - تخصصی مترجمین هوپا:  اینجا را کلیک کنید


* ارتباط با ویراستار تیم و تذکر اشتباهات نگارشی: [email protected]


"توجه":استفاده از این مقاله یا مقالات و اخبار دیگر شبکه ی فیزیک هوپا "تنها و تنها" با ذکر منبع، نام مترجم، منبع اصلی مقاله و نقل قول از هوپا مجاز میباشد. هر گونه بی توجهی به این موضوع متخلفین را تحت پیگیرد های قانونی قانون کپی رایت قرار خواهد داد.