منو

کشف چگونگی شکل گیری ستاره های اطراف سیاهچالها

ستاره شناسان از طریق شبیه سازی رایانه ای موفق به کشف چگونگی شکل گیری ستاره ها در اطراف سیاهچالهای حجیم شدند. 

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان از گذشته در جستجوی چگونگی شکل گیری ستاره ها بوده و معتقد بودند که ستاره ها طی فرایند شکافته شدن ابرهای ملکولی حجیم در اثر نیروی های گرانشی قدرتمند به وجود می آیند.

اکنون ستاره شناسان بر این باورند که ستارگان از صفحات بیضوی شکلی که بقایای ابرهای عظیم الجثه گازی بوده اند تشکیل شده اند که در اثر برخورد با سیاه چالها از هم شکافته شده اند.

این نتایج پس از انجام شبیه سازی رایانه ای فرایند مکیده شدن ابرهای گازی توسط سیاهچالها به دست آمد. در این شبیه سازی که بیش از یک سال به طول انجامید، سیر تکاملی دو ابر گازی متفاوت که حجمی 100هزار برابر خورشید داشتند، تا زمان برخورد آنها با سیاهچالهای عظیم به تصویر کشیده شده است.

این شبیه سازی با مشاهدات به عمل آمده در کهکشان راه شیری نیز مطابقت دارد. در این کهکشان حضور سیاهچالهای وسیعی دیده شده است که توسط ستارگان بزرگ و متفاوتی با مدارهای نا همسان احاطه شده اند.

بر اساس گزارش بی بی سی، ابرهای از هم گسیخته شده به شکل مدار مارپیچی به دور سیاهچال قرار می گیرند و انرژی جنبشی گازهایی که از نزدیک سیاهچال عبور می کنند را گرفته و آنها را به گازهایی که با فاصله زیاد از سیاهچال قرار دارند منتقل می کند. این عمل باعث بی حرکت شدن قسمتی از ابر و تصرف آن توسط سیاهچال شده که بعدها زادگاه ستارگان حجیم با مدارهای نامتعارف خواهند بود.

کم بودن عمر این ستارگان که خصوصیات آنها با نو ستارگان کهکشان زمین همخوانی دارد و در حدود 10 میلیون سال عمر دارند، می تواند دلیلی بر نظریه تکرار دوره ای  این فرایند باشد. ستاره شناسان معتقدند که این نتایج می تواند در درک منشا سیاهچال های فضایی در کهکشان زمین و دیگر کهکشان ها تاثیر مهمی داشته باشد.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

ارسال خبر : محمد میرزایی