منو

تمرکز دقیق نور به وسیله ی دیودهای نوری جدید

دیود های نورانی از لحاظ  بازده انرژی بی نظیرند. یک LED یک وات حدودا خروجی اپتیکی برابر با یک لامپ 100 وات را دارد . اما اگر نور زیاد مورد نظر باشد منابع نور ریز وسیله تابش مناسبی نیستند . یک وسیله اپتیکی جدید برای تغییر شرایط بکار می رود . این وسیله نور را به محل دقیق مورد نیاز می تاباند . مثلا در مورد یک چراغ مطالعه نور میتواند طوری متمرکز شود که تنها یک سطح با اندازه    A4 در وسط میز بطور کامل روشن شود . LED میتواند مکان مورد نظر را روشن کند ، در حالی که سایر مکانها همچنان در تاریکی بمانند .
بنا به گفته دکتر Christian Wenzel رییس دپارتمان تکنولوزی در موسسه فرانهوفر ((IPT :" این دیود نورانی یک منبع نور نقطه ای است که که نور را در ناحیه نامحدود و بزرگی منتشر میکند . ما از عدسیهای مخصوصی برای تمرکز تمام نور در مکان مورد نظر استفاده میکنیم که این باعث افزایش بازده LED میشود . بنابر این محل نورانی ایجاد شده توسط این منبع نور دارای لبه های تیزی در کناره ها خواهد بود و نیم سایه نخواهد داشت . "
این روش بر اساس یک سیستم آزاد بنا شده یعنی یک عدسی پلاستیکی که هندسه آن در هر شکل دلخواه میتواند قرار بگیرد . " این عدسیها با استفاده از تکنیک قالبهای تزریقی طراحی میشوند . دو نیمه وسیله ای که برای قالب گیری استفاده میشود با دقت زیادی (در حد چند میکرون یا کمتر از یک دهم ضخامت موی انسان ) در کنار هم قرار میگیرند . به محض اتمام قالب گیری این عدسیها در گروههای بزرگ و با قیمت کم میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند ." محققان IPT تمام مراحل کار را از طراحی و ساخت عدسیها تا کنترل دقت آنها ، بهینه سازی کرده اند . بنا به گفته این متخصص شبیه این روش در جای دیگری در اروپا بکار نمیرود . تنها در یک روش بهتر پلاستیک گرم داخل قالب تزریق میشود و موقع سرد شدن منقبض میگردد . که عدسیهای بدست آمده کمی کوچکتر خواهند بود. محققان این اثر را در یک پیشرفت مکرر و تدریجی برای رسیدن به دقت چند میکرون بکار میبرند. پس از ساخت عدسیها محققان انها را کنترل میکنند . برای این کار انها طرحی از نوارها را بر روی عدسی  قرار میدهند ، اعوجاج نوارها انحنا ، خمیدگی و شکل عدسیها را بدست میدهد.
محققان کل این پروسه را به همراه سیستم های اپتیکی برای کاربرد عملی در نمایشگاه تجارت اپتیکی در آلمان، فرانکفورت از 17 تا 20 ژوئن به نمایش خواهند گذاشت.  

 


* منبع مقاله:  اینجا را کلیک کنید
** ترجمه و ارسال: " saeed.a " - از اعضای تیم علمی - تخصصی مترجمین هوپا
*** ارتباط با مترجم:  اینجا را کلیک کنید
**** ارتباط با تیم علمی - تخصصی مترجمین هوپا:  اینجا را کلیک کنید
** ارتباط با ویراستار تیم و تذکر اشتباهات نگارشی:  [email protected]

"توجه" : استفاده از این مقاله یا مقالات و اخبار دیگر شبکه ی فیزیک هوپا "تنها و تنها" با ذکر منبع، نام مترجم، منبع اصلی مقاله و نقل قول از هوپا مجاز میباشد. هر گونه بی توجهی به این موضوع متخلفین را تحت پیگیرد های قانونی قانون کپی رایت قرار خواهد داد.