منو

«لذت فیزیک»، نخستین ماهنامه عمومی فیزیک منتشر شد

نخستین شماره «لذت فیزیک» - ماهنامه عمومی فیزیک - منتشر شد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نخستین شماره این مجله که با هدف آموزش مفاهیم فیزیکی و ترویج این دانش پایه با زبانی ساده و فارغ از فرمول‌ها و روابط پیچیده منتشر شده، مطالب و مقالات مختلفی با عنوان «نور، رازی که هنوز سر به مهر است»، «آنچه برای نیوتنی فکر کردن نیاز داریم»، «هواپیما چگونه پرواز می‌کند»، «فیزیک فوتبال»، «مکانیک حرکت ماهی‌ها» و «آزمایشی ساده مربوط به لختی» و ... درج شده است.

در بخشی از مقاله‌ «فیزیک فوتبال» آمده است: «فوتبال، مردمی‌ترین ورزش جهان است اما علیرغم آن،‌ توجه به جنبه‌های علمی بازی اندک است. برای نمونه گلف و کریکت مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند؛ اما برای یک فیزیکدان، مکانیک و آئرودینامیک فوتبال پهنه وسیعی از سوالات جالب را فراهم می‌آورد. هنگامی که موضوع فیزیک فوتبال پیش می‌آید، اغلب صحبت بر سر خط سیر منحنی توپ فوتبال است؛ برای مثال در طول برگزاری جام جهانی 1974 بینندگان تلویزیون از مشاهده ضربه موزی شکل غیر منتظره بازیکن برزیلی روبرتو ریولینو به شگفت آمدند. از آن هنگام توانایی منحرف کردن مسیر توپ به عنوان یکی از مهارت‌های بازی به حساب می‌آید؛ اما بینندگان هرگز از مشاهده یک ضربه ماهرانه قوس دار خسته نمی‌شوند.

در سال 1997 طرفداران فوتبال در سراسر دنیا با مشاهده شوت قوس دار کاملا ویژه‌ای که توسط یک بازیکن برزیلی دیگر روبرتو کارلوس در بازی مقابل فرانسه نواخته شد، هیپنوتیزم شدند. ضربه او که یک شوت آزاد از فاصله 30 متری دروازه حریف بود قبل از آنکه قوس برداشته و در گوشه دروازه فرانسه فرود آید، دیوار دفاعی آنها را با فاصله حداقل 1 متر دور زد.

بیشتر فیزیکدانان می‌دانند که خط سیر منحنی توپ به دلیل «اثر مگنوس» است، اما تا حدی در تشریح آن نامطمئن بوده و توضیحات ساده‌ای که انتشار می‌یابد، اغلب گمراه کننده است.

قبل از در نظر گرفتن مسیر منحنی توپ اجازه دهید با مساله ساده‌تری یعنی جهش توپ شروع کنیم؛ این موضوع باز هم به طور ضمنی به جام جهانی اشاره دارد. چه کسی می‌تواند گل سوم و بحث برانگیز گئوف هورست را در پیروزی 4 بر 2 انگلستان در مقابل آلمان غربی در جام جهانی 1966 فراموش کند؟ شوت هورست از روی تیرک عمودی به داخل گل و سپس به بیرون پرید و در نهایت توسط یک مدافع آلمانی برگشت داده شد. چگونه چنین چیزی ممکن است اتفاق بیافتد؟ ....»

نخستین شماره ماهنامه «لذت فیزیک» به صاحب‌امتیازی و مدیرمسوولی امیر راد و با همکاری زهرا اشرفی میلانی، آرش کرامتی، هومن شهبازی و دکتر قربان ولییی منتشر شده است.

علاقمندان می‌توانند برای ارتباط با این نشریه با شماره تلفکس 88672727 یا به نشانی پست الکترونیکی [email protected] تماس بگیرند.

ارسال خبر : محمد میرزایی