منو

«آلبر فر» و «پتر گرونبرگ» برندگان نوبل فیزیک

فرهنگستان سطنتی علوم سوئد جایزه نوبل فیزیک 2007 را به دو فیزیکدان فرانسوی و آلمانی اهدا کرد که کشفیاتشان امکان مینیاتوری کردن قطعات الکترونیکی را فراهم آورده و به اختراع دستگاه هایی مانند رایانه های همراه و یا iPod انجامیده است.
به گزارش شبکه BBC ، آلبر فر ، فیزیکدان فرانسوی و پتر گرونبرگ، فیزیکدان آلمانی جایزه نوبل 2007 را به صورت مشترک و برای تحقیقاتی دریافت می کنند که سال ها پیش و به صورت مستقل از یکدیگر انجام داده و منجر به دستاوردهای نوینی برای علم فیزیک شدند.
پتر گرونبرگ در سال در پیلسن ( پلزن امروزی در جمهوری چک) متولد شده است. او در سال 1986 هنگامی که در بخش فیزیک حالت جامد در انستیتوی تحقیقاتی یولیخ در غرب آلمان به کار اشتغال داشت، به کشفیاتی در زمینه الکترومغناطیس رسید که دو سال بعد منجر شد او پدیده اثر مقاومت بزرگ مغناطیسی GMRرا کشف کند.

آلبر فر، فیزیکدان فرانسوی در سال 1938 در کارکاسون متولد شده است. او نیز هم زمان با گرونبرگ در سال 1988 در دانشگاه پاریس - جنوب در اورسی به شیوه دیگری پدیده اثر مقاومت بزرگ مغناطیسی GMRرا کشف کرد.
استفاده از این پدیده این امکان را فراهم می آورد که داده هایی که به صورت مغناطیسی در دیسک های سخت CD ذخیره شده اند به سیگنال هایی الکتریکی تبدیل شوند که برای رایانه ها قابل پردازش و فهم باشند.
به این ترتیب امکان تولید قطعات مینیاتوری در دستگاه های الکترونیکی و رایانه ای فراهم آمد که حاصل آن دستگاه هایی مانند رایانه های همراه و یا «آی پاد» iPod است.
پتر گرونبرگ در زمانی برنده جایزه فیزیک نوبل می شود که در دوران بازنشستگی خود به سر می برد اما آلبر فر همچنان در دانشگاه پاریس - جنوب تدریس می کند.

ارسال خبر : محمد میرزایی

منبع خبر : جام جم آنلاین