منو

انشتین، آسوده بخواب

انشتین، آسوده بخوابپژوهش جدید دانشمندان مرکز هسته یی اروپا (سرن) نشان داده که نوترینوهایی که به نظر می‌رسید یکی از بنیادی‌ترین نظریات انشتین را با حرکت در سرعت بیشتر نور به خطر انداخته‌اند، در حقیقا در محدوده سرعت نور قرار دارند.

 سنجش‌های اخیر سرعت پرواز ذرات زیراتمی در مرکز تحقیقاتی سرن در ژنو به آزمایشگاه گران ساسو در ایتالیا نشانگر تضاد با ادعای پیشین دانشمندان در ماه سپتامبر در مورد خوانش اولیه سرعت بسیار بالا بوده که منجر به یک جنجال علمی شد.

از آن زمان به خصوص پس از انتشار اخباری در ماه گذشته مبنی بر امکان بروز اشکال در تجربه اوپرا که نتایج اولیه را به دست آورده، تردیدهای بیشتری در مورد این ادعا به وجود آمد.

بررسی‌های جدید که توسط محققان تجربه «ایساروس» (ICARUS) انجام شده با استفاده از داده‌های زمان‌دار مستقل و سنجش هفت نوترینو در پرتو اراسلی از سرن نشان داد که زمان این سفر دقیقا با سرعت نور منطبق بوده است.

ساندرو سنترو، کارشناس فیزیک انرژی بالا و سخنگوی تجربه ایساروس اظهار کرد که نتایج بررسی‌های جدید قطعی است.

سنترو در مصاحبه‌ای تلویزیونی پس از انتشار گزارش نتایج در روز جمعه گفت: سرعت نور و نوترینو مشابه است.

پژوهش جنجالی پیشین اوپرا به سنجش سفر نوترینو در مسیر 370 کیلومتری از سرن تا گران ساسو در 60 نانوثانیه پرداخته بود که از سرعت نور فراتر می‌رود.

سرگیو برتولوچی، مدیر تحقیقاتی سرن در بیانیه‌ای گفت: شواهد نشانگر دست‌ساز بودن نتایج به دست آمده از تجربه اوپرا است.

وی اما افزود که جامعه علمی باید دقیقتر عمل کرده و آزمایش‌های بیشتری برای ماه مه با استفاده از پرتوهای پالس‌دار بیشتری از سرن برای ارائه رای نهایی برنامه‌ریزی شده است.

دانشمندان بسیاری در مورد نتایج اولیه این آزمایش‌ها که نظریه نسبیت انیشتین را در مورد اینکه سرعت هیچ چیز به سرعت نور نمی‌رسد، رد کرده بود، مشکوک بودند. این نظریه پایه‌گذار بسیاری از فیزیک مدرن و علوم کیهان‌شناسی محسوب می‌شود.

تیم ایساروس که در همان آزمایشگاه گران‌ساوی موسسه ملی فیزیک اتمی ایتالیا در همکاری با پروژه اوپرا کار می‌کنند، پیش از این نتایج اولیه را زیر سوال برده بودند چرا که نوترینوها به نظر در مسیر سفر خود با وجود شکستن سد سرعت نور، انرژی از دست نداده بودند.

دانشمندان ایساروس در تجربه خود از محفظه عظیمی از آرگون مایع برای شناسایی ورود نوترینوها در آزمایشگاه گران‌ساسو استفاده کردند که در زیر کوهستان واقع شده است.


منبع: ایسنا