شاخه های فیزیک جدید با یه ذره توضیح

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست


فا فا

شاخه های فیزیک جدید با یه ذره توضیح

پست توسط فا فا »

بابا تورو خدا یکی به من کمک کنه :cry:
شاخه های فیزیک جدیدو با یه ذره توضیح در موردشون میخوام :roll:



snakemh2007

پست توسط snakemh2007 »

خودت برو پيدا smile015 كن



علم

چی!؟؟؟

پست توسط علم »

یه کم بیشتر توضیح بده ببینم واقعا چی می خوای؟ smile038 smile028



علم

ها!ويا!

پست توسط علم »

خوب اين فيزيك جديده با توضيح! خود داني.....
دید کلی
از شیمی و مفاهیم اولیه فیزیک کاملا معلوم است که تمام اجسام از ذرات بسیار کوچک و منفرد ، یعنی اتمها و مولکولها تشکیل شده‌اند. اتم کوچکترین ذره یک عنصر شیمیایی معین است. ملکول ذره مرکبی شامل چندین اتم است. خواص فیزیکی و شیمیایی عناصر با خواص اتمهای این عناصر معین می‌شوند. فیزیک اتمی شاخه‌ای از علم گسترده فیزیک است که ساختار اتمی را در ابتدا مورد بحث قرار داده و مدلی استاندارد برای آن ارائه می‌دهد. در این علم چشمه‌های مختلف ذرات و پرتوها و آشکارسازی مربوط به آنها مورد بحث قرار می گیرد و به سوالات فراوانی در مورد ماده و ساختار آن که می‌تواند برای فرد مطرح باشد، پاسخ داده می‌شود.

تاریخچه
تا اواخر قرن نوزدهم اعتقاد بر این بود که اتمها ساده ترین ذرات ماده و غیر قابل تقسیم هستند. ولی پیشرفت علم این نظر را رد کرد. ثابت شد که اتمها ، ذرات بنیادی نیستند و اجسام پیچیده‌ای هستند. این امر ، مثلا از نورشناسی به خصوص از نظریه الکترو مغناطیسی نور نتیجه شد. ثابت شده است که امواج الکترو مغناطیسی ، و به همین ترتیب نور ، موقع حرکت شتابدار بارهای الکتریکی گسیل می‌کنند. ولی اتمهای ماده نیز می‌توانند نور ، یعنی امواج الکترو مغناطیسی مرئی گسیل دارند، که طیف گسیلی شاخص هر اتم را تشکیل می‌دهد. پس می‌توان نتیجه گرفت که اتم حاوی ذراتی الکتریکی است که می‌توانند حرکت کنند. این مطالب مفاهیم اولیه‌ای هستند که برای مطالعه فیزیک اتمی لازم است.

بسیاری از مردم می‌دانند که اتم در زبان یونانی به معنی تقسیم ناپذیر ، زاییده فکر ذیمقراطیس است که 23 قرن پیش می‌زیست و تعلیم می‌داد. برای وی این تصور محال بود که اجسام مادی بتوانند بی‌حد و حصر تقسیم شوند. او ، فرض مسلم می‌دانست که باید ذراتی نهایی با اندازه‌ای کوچک وجود داشته باشد که تقسیم کردن آنها به ذرات کوچکتر امکانپذیر نباشد. ذیمقراطیس چهار نوع اتم می‌شناخت که عبارت از اتمهای خاک ، آب ، آزمایش‌های مربوط به هوا و آتش بود.

او عقیده داشت که انواع اجسام شناخته شده ،از ترکیبات گوناگون این چهار عنصر نتیجه می‌شوند. نظریه‌های وی ، که در آغار قرن نوزدهم توسط شیمیدان انگلیسی ، جان دالتن ، پذیرفته و به مبنای تجربی محکمی استوار شد، اساس شیمی جدید را تشکیل می‌دهد، با آنکه اکنون می‌دانیم که اتمها اصلا تقسیم ناپذیر نیستند و عملا ساختمان درونی پیچیده دارند. با پیشرفت علوم مختلف فیزیک و ایجاد موضوعاتی چون فیزیک جدید ، شاخه فیزیک اتمی بوجود آمد و مطالعه مربوط به اتم و ساختار ماده و نظریه‌های کوانتومی در این شاخه از فیزیک مورد بحث قرار گرفت.

اهمیت فیزیک اتمی
تکامل فیزیک اتمی و هسته‌ای به کشف قوانین جالبی حاکم بر رفتار ذرات بنیادی سازنده هسته‌ها ، اتمها و مولکولها منجر شد. این قوانین معروف به قوانین مکانیک کوانتومی ، با قوانین برگرفته از مشاهده حرکت اشیای بزرگ ، موضوع مطالعه مکانیک کلاسیک ، به کلی متفاوتند. باید یادآوری کرد که در فیزیک ، اتمها و سازنده‌هایشان ، یعنی هسته‌ها و الکترونها ، همچنین ذرات دیگر در مقیاس اتمی و زیر اتمی را ریز ذره می‌نامند. قوانین حاکم بر این ذرات را قوانین عالم صغیر « میکرو کوسم ) نامیده‌اند. اجسام تشکیل شده از شمار خیلی زیادی از ریز ذرات ، جهان معروف به عالم کبیر « ماکروکوسم ) را تشکیل می‌دهند که نه فقط اشیای « انسان اندازه » بلکه اجسام خیلی بزرگ نظیر ستارگان ، سیارات و سایر اجرام آسمانی را نیز در بر می‌گیرد. با به کار گیری این واژگان می‌توان احکام دقیقتری تنظیم کرد.

قوانین مکانیک معمولی عالم کبیر برای توضیح رفتار ریز ذرات بسیار نارسا و خام هستند. در عوض ، قوانین مکانیک کوانتومی را می‌توان علاوه بر ذرات ریز ، در مورد پدیده‌های معمولی نیز به کار برد. در حالت اخیر نیز نتایج مشابه نتایج حاصل از مکانیک کلاسیک هستند و از تایید آزمایش برخور دارند. بنابراین مکانیک کلاسیک را باید تقریبا اول برای قوانین جهان واقعی تلقی کرد که برای اجسام بزرگ کفایت می‌کنند. مکانیک کوانتومی دقیقتر و به واقعیت نزدیکتر است یعنی نظریه عمومی‌تری است و درباره اجسامی که جرمشان از ریز ذرات خیلی بزرگتر و در حیطه مکانیک کلاسیک قرار دارند نیز به کار می‌رود. همچنین باید توجه داشت که حتی در فیزیک کلاسیک نیز پدیده‌هایی وجود دارند که آنها را فقط به کمک مکانیک کوانتومی می‌توان توضیح داد ، که ابر رسانندگی جامدات و |ابر شارگی هلیم از این گونه هستند. بنابراین از آنچه گفته شد می‌توان به اهیمت فیزیک اتمی پی برد.

موضوعات اساسی فیزیک اتمی
ساختار اتم :
در حالت کلی می‌توان گفت که کلیه اجسام پیرامون ما از سه نوع ذره کوچک بنام پروتون ، نوترون ، الکترون تشکیل شده است. پروتون و نوترون در داخل هسته اتم و الکترون خارج از هسته قرار دارد.
بار الکتریکی بنیادی :
قوانین فارادی وجود کوچترین مقدار غیر قابل تقسیم بار را توجیه می‌کند. اندازه گیریهای عددی این مقدار را برابر 1.6x10-19 که برابر بار الکترون است، محاسبه می‌کنند.
اسپکتروسکوپی :
اسپکتروسکوپی یا طیف سنجی عبارتست از مطالعه تاثیر متقابل امواج الکترو مغناطیسی بر ماده. بر این اساس ساختمان ماده مورد مطالعه قرار می‌گیرد. بدین ترتیب که ماده را با امواج الکترو مغناطیسی بمباران کرده و عکس العمل ماده را مورد مطالعه قرار می‌دهند.
خواص کوانتومی و موجی ذرات :
بر اساس نظریه دوبردی ذرات مادی می‌توانند شمار موجی از خود نشان دهند که طول موج مربوط به آن بر اساس اندازه حرکت ذره تعیین می‌شود.
اصول مکانیک کوانتومی :
برسی ساختار اتمی به این نتیجه منجر می‌شود که رفتار الکترونها در اتم را ، مانند رفتار فوتونها ، نمی‌توان با قوانین فیزیک کلاسیک ، یعنی قوانینی که در آزمایش با اجسام ماکروسکوپی ثابت می‌شوند توضیح داد.
خواص کوانتومی و موجی فوتون :
در فیزیک اتمی فوتون از جمله ذراتی است که خاصیت دو گانه دارد، یعنی در بعضی موارد دارای خاصیت ذره‌ای و در موارد دیگر خاصیت موجی از خود نشان می‌دهد. بر این اساس فوتون دارای طول موج خواهد بود.
آشکار سازهای ذرات :
این آشکارسازها شامل آشکارسازهای الکترونی و یونی ، آشکارسازهای اتمهای خنثی و آشکارسازهای فوتونی است. smile012 smile038
منبع : http://www.daneshmand.roshd.ir



مهمان

پست توسط مهمان »

همه شاخه هاي فيزيك



مهمان

پست توسط مهمان »

همه شاخه هاي فيزيك را بدون توضيح ميخوام فوري..................!

محمد اخشيك

محل اقامت: كرج

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۸۶/۵/۴ - ۱۹:۱۹


پست: 511

سپاس: 30

پست توسط محمد اخشيك »

منظور شما را از شاخه‌هاي فيزيك درك نكردم؟ اما شاخه‌هاي فيزيك نظري و يا بنيادي تا آنجا كه بخاطر دارم اينها بودند (يعني مسائل و قسمت‌هاي اساسي فيزيك):
مكانيك كلاسيك، اپتيك، ترموديناميك و مكانيك آماري، الكتروديناميك، مكانيك كوانتومي، نسبيت خاص و عام، نظريه‌ي ميدانها و شايد نظريه‌ي ريسمان
Our job in physic is to see things simply, To understand a great many complicated phenomena in a unified way, In terms of few simple principles... Steven Weinberg



behnaz-n

پست توسط behnaz-n »

سلام
اگه تشریف ببری وبلاگ گروه پژوهشگران نوجوان میتونی پیدا کنی در ضمن یه کوچولو توضیح هم داده smile026 smile015



مهمان

پست توسط مهمان »

مطلب راجع به دانشمندان شیمیی

ارسال پست