چرا ظرفيت گرمايي ويژه اب در3 حالت مايع جامد وگازباهم تفاوت دارد؟

مدیران انجمن: parse, javad123javad

darling

عضویت : جمعه ۱۳۸۶/۵/۲۶ - ۱۱:۴۹


پست: 5



چرا ظرفيت گرمايي ويژه اب در3 حالت مايع جامد وگازباهم تفاوت دارد؟

پست توسط darling »

ظرفيت گرمايي ويژه گاز در3حالت جامد مايع وگازباهم تفاوت دارد.ايا مي توان نتيجه گرفت كه حالت فيزيكي هم برمقدارظرفيت گرمايي ويژه يك ماده موثراست؟اين وابستگي را چگونه مي توان توجيه كرد؟
ياعلي

نمایه کاربر
هواشناس

محل اقامت: شهر اولین ها

عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۶/۷/۲۵ - ۱۶:۲۸


پست: 264

سپاس: 1


تماس:

پست توسط هواشناس »

آب را از هر نظر که مورد بحث و آزمایش قرار دهید یک ماده ی استثنایی است ، حال این ویژگی ظرفیت گرمایی باشد یا کشش سطحی آب. smile072
تبریز - ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ : مشروطه میکنیم و تمام ایران را گلستان خواهیم کرد ؛ آزادی از آذربایجان برای تمام ایران

تبریز - ۲۸ مرداد ۱۳۹۰ : قطعه خاکی در مرکز ایران بدهید ، در کویر ارومیه چیزی جز نمک برایمان نمانده است


http://tabrizweather.blogfa.com

حسام زاده

محل اقامت: تهران

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۸۶/۸/۸ - ۱۱:۴۹


پست: 45

سپاس: 2

پست توسط حسام زاده »

اولا ظرفيت گرمايی يک خاصيت ماده است و مانند ساير خواص مواد به شرايط ماده وابسته است.
مگر شما خاصيتی را سراغ دارید که با تغيير خواص يا تغيير فاز ماده تغيير نکند؟
ثانيا ظرفيت گرمايی يک ماده تابعی از انرژی درونی آن است و بنابراين تابع دما و فشار جسم نيز می باشد.
البته برای راحتی معمولا در یک بازه مشخص می توان انرا ثابت فرض نمود. ولی روابط آن با دما و فشار در کتب مرجع برای مواد مختلف آمده است.
لازم به یاد اوری است که در شرایطی فرض ثابت بودن ظرفیت گرمایی واقعا فرض درستی هست. مثلا در شرایطی که یک گاز رفتار گاز ایده آل را از خود نشان می دهد می توان ظرفيت گرمایی را مستقل از فشار فرض نمود.
موفق باشید smile072
زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود,
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد



سعيد عاشوري

ظرفيت گرمايي ويژه اب

پست توسط سعيد عاشوري »

پاسخ : حالت های مختلف فیزیكی دارای ظرفیت های گرمایی متفاوت هستند. ظرفیت گرمایی، عبارت است از میزان گرمایی كه لازم است به یك جسم داده شود تا دمای آن به میزان یك درجه سانتیگراد افزایش یابد. ببینیم افزایش دما به چه نحو صورت می‌گیرد؟ هنگامی كه جنبش ذرات ماده زیاد شود، این حركت و جنبش به صورت افزایش دما خود را نشان می‌دهد.حال هنگامی كه جاذبه و پیوند بین ذرات ماده ضعیف باشد، با دادن اندك گرمایی به جسم، ذرات آن از قیدوبند رها شده و شروع به جنبش و حركت می‌كنند، درنتیجه زود گرم می‌شود. چنین ماده‌ای دارای ظرفیت گرمایی اندكی است. اما هنگامی كه ذرات و اتمهای یك ماده با پیوندهای قوی به هم متصل شده باشند، با دادن اندك انرژی یا گرما به آن، ذرات از قید و بند رها نشده و شروع به حركت نمی‌كنند. در چنین جسمی برای رهاندن ذرات از قیدوبند جاذبه‌ی بین ذرات، نیاز به دادن گرمای بیشتری است و درنتیجه ظرفیت گرمایی این ماده بالا می‌رود. بنابراین همواره انتظار می رود که ظرفیت گرمایی مربوط به حالت جامد هر ماده از حالت مایع آن بیشتر باشد چون جاذبه ی بین ذرات در حالت جامد بیشتر از حالت مایع است. و نیز ظرفیت گرمایی حالت مایع هر ماده از حالت گاز بیشتر باشد چون در حالت گاز تقریبا؛ جاذبه ی بین ذرات صفر است و با گرفتن اندک انرژی انرژی جنبشی و درنتیجه دمای آنها افزایش می یابد. به عنوان مثال ظرفیت گرمایی ویژه کلروفورم CHCl3 در حالت گازی برابر 81/65 و در حالت مایع برابر 3/116 با واحد j/mol.K می باشد. غیر از نوع و ذات اتمهای موجود در یك ماده ، حالت ماده نیز در تعیین ظرفیت گرمایی مهم است، زیرا در حالتهای مختلف از یك جسم، پیوندهای بین ذرات آن هم متفاوت می‌شود. اما در آب یک حالت استثنا وجود دارد و آب نه در حالت مایع بلکه در حالت جامد بیشترین و محکم ترین ژیوندها در بین مولکولهای ان قرار دارد و درنتیجه برای گسستن آنها انرژی زیادی لازم داریم و درنتیجه ظرفیت گرمایی آب در حالت مایع از همه بیشتر است.در آب، مولكولها به وسیله‌ی پیوندهای قوی هیدروژنی به یكدیگر متصل هستند. در چنین شرایطی برای سست كردن یا پاره كردن این پیوندها و به حركت درآوردن مولكولها و سرانجام افزایش دمای آب، نیاز به دادن انرژی و گرمای زیادی داریم و درنتیجه ظرفیت گرمایی آب زیاد می‌باشد. اما در یخ، آرایش مولكولها به نحو دیگری است، مولكولهای آب به صورت شش‌ضلعی‌هایی كنار هم قرار می‌گیرند طوریكه یك فضای خالی بین این شش‌ضلعیها به وجود می‌آید. درضمن هنگام تبدیل آب به یخ یک سری ژیوندهای هیدروزنی شکسته می شوند تا بتواند آرایش جدید را به خود بگیرد. حال انرژی اندكی برای تخریب این ساختمان مورد نیاز است، درنتیجه ظرفیت گرمایی یخ كمتر از ظرفیت گرمایی آب می‌باشد.
همچنین ظرفیت گرمایی بخار آب نیز با تعمیم رابطه ی بالا نیز نسبت به آب اندك است، زیرا بین مولولها در حالت بخار، هیچ جاذبه ای و قید و بندی وجود ندارد، درنتیجه به راحتی می توان جنبش آنها را كم یا زیاد نمود، بنابراین ظرفیت گرمایی بخار نیز اندك است.با این توضیحات می توان نتیجه گرفت كه این موضوع(تغییر ظرفیت گرمایی با تغییر حالت ماده) در مورد تمام مواد صدق می كند.
پیروز و سربلند باشید



مهمان

پست توسط مهمان »

حالت فيزيكي هم بر مقدار ظرفيت گرمايي ويژه يك ماده موثر است.چگونه مي توان توجيه كرد

الهام
smile079



مهمان

پست توسط مهمان »

smile005 smile013 smile021 smile004 smile003 smile024



behshad

radmehri

پست توسط behshad »

salam,manam behshad duste jaDdetun smile016 smile072 smile041 smile016 smile072 smile041



ميلر

ظرفيت گرمايي اب در سه حالت مختلف

پست توسط ميلر »

[color=darkblue][/color][size=18][/size]



ميلر

ظرفیت گرمایی اب در سه حالت

پست توسط ميلر »

[color=darkblue][/color][size=18][/size]
میشه امروز بفرستید ؟ smile079



ميلر

پست توسط ميلر »

چرا ظرفيت گرمايي ويژه ي اب در سه حالت مايع جامد وگاز با هم تفاوت دارد ؟ smile079 [/b]



سوشا

حلال ها

پست توسط سوشا »

فهرستي از حلال ها و خواص و كاربرد انها و همچنين اثار زيان باري كه بر محيط زيست و سلامت انسان ها ميگذارند؟ smile123 smile103 smile008 smile015 smile031 smile070 smile071 smile072 smile101



سوشا

حلال ها

پست توسط سوشا »

فهرستي از حلال ها و خواص و كاربرد انها و همچنين اثار زيان باري كه بر محيط زيست و سلامت انسان ها ميگذارند؟ smile123 smile103 smile008 smile015 smile031 smile070 smile071 smile072 smile101



امین ام/اس

پست توسط امین ام/اس »

smile060 حالت های مختلف فیزیكی دارای ظرفیت های گرمایی متفاوت هستند. ظرفیت گرمایی، عبارت است از میزان گرمایی كه لازم است به یك جسم داده شود تا دمای آن به میزان یك درجه سانتیگراد افزایش یابد. ببینیم افزایش دما به چه نحو صورت می‌گیرد؟ هنگامی كه جنبش ذرات ماده زیاد شود، این حركت و جنبش به صورت افزایش دما خود را نشان می‌دهد.حال هنگامی كه جاذبه و پیوند بین ذرات ماده ضعیف باشد، با دادن اندك گرمایی به جسم، ذرات آن از قیدوبند رها شده و شروع به جنبش و حركت می‌كنند، درنتیجه زود گرم می‌شود. چنین ماده‌ای دارای ظرفیت گرمایی اندكی است. اما هنگامی كه ذرات و اتمهای یك ماده با پیوندهای قوی به هم متصل شده باشند، با دادن اندك انرژی یا گرما به آن، ذرات از قید و بند رها نشده و شروع به حركت نمی‌كنند. در چنین جسمی برای رهاندن ذرات از قیدوبند جاذبه‌ی بین ذرات، نیاز به دادن گرمای بیشتری است و درنتیجه ظرفیت گرمایی این ماده بالا می‌رود. بنابراین همواره انتظار می رود که ظرفیت گرمایی مربوط به حالت جامد هر ماده از حالت مایع آن بیشتر باشد چون جاذبه ی بین ذرات در حالت جامد بیشتر از حالت مایع است. و نیز ظرفیت گرمایی حالت مایع هر ماده از حالت گاز بیشتر باشد چون در حالت گاز تقریبا؛ جاذبه ی بین ذرات صفر است و با گرفتن اندک انرژی انرژی جنبشی و درنتیجه دمای آنها افزایش می یابد. به عنوان مثال ظرفیت گرمایی ویژه کلروفورم CHCl3 در حالت گازی برابر 81/65 و در حالت مایع برابر 3/116 با واحد j/mol.K می باشد. غیر از نوع و ذات اتمهای موجود در یك ماده ، حالت ماده نیز در تعیین ظرفیت گرمایی مهم است، زیرا در حالتهای مختلف از یك جسم، پیوندهای بین ذرات آن هم متفاوت می‌شود. اما در آب یک حالت استثنا وجود دارد و آب نه در حالت مایع بلکه در حالت جامد بیشترین و محکم ترین ژیوندها در بین مولکولهای ان قرار دارد و درنتیجه برای گسستن آنها انرژی زیادی لازم داریم و درنتیجه ظرفیت گرمایی آب در حالت مایع از همه بیشتر است.در آب، مولكولها به وسیله‌ی پیوندهای قوی هیدروژنی به یكدیگر متصل هستند. در چنین شرایطی برای سست كردن یا پاره كردن این پیوندها و به حركت درآوردن مولكولها و سرانجام افزایش دمای آب، نیاز به دادن انرژی و گرمای زیادی داریم و درنتیجه ظرفیت گرمایی آب زیاد می‌باشد. اما در یخ، آرایش مولكولها به نحو دیگری است، مولكولهای آب به صورت شش‌ضلعی‌هایی كنار هم قرار می‌گیرند طوریكه یك فضای خالی بین این شش‌ضلعیها به وجود می‌آید. درضمن هنگام تبدیل آب به یخ یک سری ژیوندهای هیدروزنی شکسته می شوند تا بتواند آرایش جدید را به خود بگیرد. حال انرژی اندكی برای تخریب این ساختمان مورد نیاز است، درنتیجه ظرفیت گرمایی یخ كمتر از ظرفیت گرمایی آب می‌باشد.
همچنین ظرفیت گرمایی بخار آب نیز با تعمیم رابطه ی بالا نیز نسبت به آب اندك است، زیرا بین مولولها در حالت بخار، هیچ جاذبه ای و قید و بندی وجود ندارد، درنتیجه به راحتی می توان جنبش آنها را كم یا زیاد نمود، بنابراین ظرفیت گرمایی بخار نیز اندك است.با این توضیحات می توان نتیجه گرفت كه این موضوع(تغییر ظرفیت گرمایی با تغییر حالت ماده) در مورد تمام مواد صدق می كند
با آرزوی بهترین ها smile091 [/quote] smile008

امگا1

عضویت : شنبه ۱۳۸۶/۱/۴ - ۲۰:۰۹


پست: 948

سپاس: 2


تماس:

پست توسط امگا1 »

هنوز تاپیک رو کامل نخوندم . .ولی با عنوانش کلی حال کردم . .

بعدا میام و تو این تاپیک فعال میشم . . یعنی پایش میشم !


فعلا . .
بزن باران به نام هر چه خوبیست . .

تصویر
تو ذهن کوچه های آشنایی . .پر شده از پاییز تن طلایی . .
تو نیستی و وجودمو گرفته . . شاخه ی خشک پیچک تنهایی . .

omega1.blogfa.com . .



شانی

پست توسط شانی »

در مورد مقایسه ی ظرفیت گرمایی آب و یخ و بخار آب توضیحات کاملتر و علمی تری بدهید.لطفا smile026 smile121 :?:

ارسال پست