فرق بین رول برینگ و بلبرینگ و نیدل برینگ

مدیران انجمن: parse, javad123javad

ارسال پست
اراز -65

عضویت : شنبه ۱۳۹۳/۱۰/۶ - ۲۱:۱۳


پست: 6



فرق بین رول برینگ و بلبرینگ و نیدل برینگ

پست توسط اراز -65 »

سلام دوستان
از دوست های عزیز کسی فرق بین رول برینگ و بلبرینگ و نیدل برینگ رو می دونه
ممنون از راهنمایی شما

نمایه کاربر
mmeftahpour

نام: مسعود مفتاح پور

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۸۶/۱۰/۲ - ۱۲:۴۲


پست: 457

سپاس: 394

Re: تفاوت ball ,needel,roll bearing

پست توسط mmeftahpour »

باسلام
هدف بییرینگ ایجاد تکیه گاهی با اصطکاک پایین هست. دو عامل اصلی که در بییرینگ های فلزی برای کاهش اصطکاک وجود دارد یکی ضریب سختی بالا و دفرمه نشدن در برابر نیرو و دومی حرکت دورانی هست. اصطکاک دورانی خیلی کمتر از اصطکاک معمولی هست. اگه یکی از ساچمه ها گیر کنه و نچرخه می بینیم اصطکاک بشدت افزایش می یابد.
شکل بییرینگ بستگی زیادی به نوع نیرو و سرعت چرخش که ما به تکیه گاه اعمال می کنیم داره.
بلبیرینگ وقتی است که اجزا چرخان بین دو قسمت گوی باشه.
رولبییرینگ و نیدل بییرینگ مثل هم هستند ، اجزا چرخان استوانه هستن، فقط در نیدل بییرینگ طول استوانه نسبت به قطرش خیلی بزرگتر هست.
اگه میخواین شکلهای بیشتری از انواع متعدد این سه گروه ببینید سایت SKF بزرگترین تولیدکننده بییرینگ مناسب هست.
البته برای تکیه گاه حالتهای متفاوتی مثل هیدرولیک و پنوماتیک هم وجود داره.

نمایه کاربر
mmeftahpour

نام: مسعود مفتاح پور

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۸۶/۱۰/۲ - ۱۲:۴۲


پست: 457

سپاس: 394

Re: فرق بین رول برینگ و بلبرینگ و نیدل برینگ

پست توسط mmeftahpour »

باسلام
بلبییرینگ

Angular-Contact-Principal.jpg






رولبیرینگ

Roller-Bearing-Lrg.jpg
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.

نمایه کاربر
mmeftahpour

نام: مسعود مفتاح پور

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۸۶/۱۰/۲ - ۱۲:۴۲


پست: 457

سپاس: 394

Re: فرق بین رول برینگ و بلبرینگ و نیدل برینگ

پست توسط mmeftahpour »

باسلام

نیدل بییرینگ

0338096-23.jpg

Schaeffler_caged_needle_roller_bearing_LR_0.jpg
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.

اراز -65

عضویت : شنبه ۱۳۹۳/۱۰/۶ - ۲۱:۱۳


پست: 6



Re: فرق بین رول برینگ و بلبرینگ و نیدل برینگ

پست توسط اراز -65 »

در این سه مورد ایا فقط پوسته داخلی دوار هست یا پوسته خارجی هم می تونه حالت دورانی داشته باشه

نمایه کاربر
mmeftahpour

نام: مسعود مفتاح پور

عضویت : یک‌شنبه ۱۳۸۶/۱۰/۲ - ۱۲:۴۲


پست: 457

سپاس: 394

Re: فرق بین رول برینگ و بلبرینگ و نیدل برینگ

پست توسط mmeftahpour »

باسلام
معمولا بدلیل دقت بالای ساخت سه قسمت پوسته داخلی - بیرونی وگوی ها معمولا در یک پکیج ساخته میشود تا راحتتر مونتاژ شود.
ولی اینکه کدام قسمت بچرخد بستگی به طراحی دارد .
ممکن است پوسته داخلی - خارجی یا هر دو حرکت کنند.
مثلا در یک چرخ دنده هرزگرد که محور ثابت هست , پوسته بیرونی می چرخد.

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 142

جنسیت:

Re: فرق بین رول برینگ و بلبرینگ و نیدل برینگ

پست توسط عبدالرضا علي پور »

البته علاوه بر خاصیت کم کردن اصطکاک -خاصیت دیگر کم کردن تلرانس چرخشی و به حد اقل رساندن تلرانس چرخشی بین دو عضو چرخنده و کم کردن لنگر پیچشی هم هست که در اجزا چرخنده با سرعت بالا خیلی مهم است

نمایه کاربر
rohamavation

نام: roham hesami radرهام حسامی راد

محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2

عضویت : سه‌شنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴


پست: 3226

سپاس: 5492

جنسیت:

تماس:

Re: فرق بین رول برینگ و بلبرینگ و نیدل برینگ

پست توسط rohamavation »

بلبرینگ در لغت تشکیل شده از دو کلمه Ball (گوی) و Bearing (یاتاقان) است. به طور کلی اگر بیرینگ‌ یا یاتاقان دارای اجزای گردنده ساچمه کروی ‌باشد به آن بلبرینگ (Ball Bearing) و چنانچه که اجزای گردنده‌ آن ساچمه استوانه‌ای باشد به آن رولبرینگ (Roller Bearing) می‌گویند.اجزای یک بیرینگ یا یاتاقان متداول
به طور معمول یک بیرینگ دارای اجزای زیر است:
1- حلقه داخلی
2- حلقه خارجی
3- المان‌های ساچمه
4- قفسه نگهدارنده ساچمه‌ها
انواع بیرینگ‌:
1- بلبرینگ شیار عمیق (Deep Groove Ball Bearings): این نوع بلبرینگ پرکاربرد ترین بیرینگ مورد استفاده در صنعت است و توانایی تحمل بارهای شعاعی و مقدار کمی بارهای محوری را داراست، دلیل نامگذاری این بلبرینگ به خاطر وجود شیار با شعاع متناسب با شعاع ساچمه‌ها در دو حلقه(رینگ) داخلی و خارجی برای هدایت ساچمه‌ها می‌باشد.
بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ شیار عمیق
2- بلبرینگ تماس زاویه‌ای (Angular Contact Ball Bearings): این نوع بیرینگ برای تحمل همزمان بار شعاعی و محوری طراحی شده است، همچنین هرچقدر میزان زاویه تماس بیشتر شود میزان بار محوری قابل تحمل افزایش می‌یابد. و در انواع تک ردیفه، دو ردیفه و چهار نقطه تماسی وجود دارند.
3- بلبرینگ و رولبرینگ خود تنظیم (Self-Aligning Bearings): این نوع بیرینگ برای کاربرد در شرایط ناهمراستایی شفت طراحی شده است و این مسئله در عملکرد این نوع بیرینگ‌ها مشکل ساز نخواهد بود.
4- بلبرینگ و رولبرینگ کف‌گرد (Thrust Bearing): این نوع بیرینگ‌ها برای تحمل نیروی محوری زیاد طراحی شده‌اند، این نوع بیرینگ مناسب تحمل بار شعاعی نمی‌باشد.
5- رولبرینگ استوانه‌ای (Cylindrical Roller Bearings): این نوع رولبرینگ یکی از پرکاربردترین نوع بیرینگ‌های صنعتی است که برای تحمل مقادیر زیاد نیروی شعاعی طراحی شده اند. به طور کلی به دو دسته رولبرینگهای شناور و غیر شناور تقسیم بندی می‌شوند. رولبرینگهای شناور دارای توانایی تحمل بار محوری از دو جهت اند، اما رولبرینگهای غیر شناور توانایی تحمل بار محوری از یک جهت را دارند.
6- رولبرینگ سوزنی (Needle Roller Bearings): این نوع بیرینگ متعلق به دسته بندی رولبرینگ استوانه‌ای است، و همانند رولبرینگ استوانه‌ای از المان‌های گردنده استوانه‌ای استفاده می‌شود که نسبت قطر به طول آنها از 1به 2.5 تا 1 به 10 متغییر است. این نوع بیرینگ برای تحمل بار شعاعی طراحی شده اند و به طور معمول برای نصب در موقعیتهایی که محدودیت فضا برای نصب بیرینگ وجود دارد استفاده می‌شوند.
7- رولبرینگ بشکه‌ای (CARB toroidal Roller bearings): این نوع بیرینگ‌ها نوعی از بیرینگهای استوانه‌ای محسوب می‌شوند، همچنین در بیرینگهای خود تنظیم نیز از این نوع رولر استفاده می‌شود.
8- رولبرینگ مخروطی (Tapered Roller Bearing): این نوع بیرینگ برای تحمل ترکیبی بارهای محوری و شعاعی استفاده می‌شود.
انواع المان‌های ساچمه‌ای و رولر در بیرینگ‌ها:
انواع المان های گردنده در بیرینگها
9-بلبرینگ مغناطیسیmagnetic bearings یک سیستم یاتاقان بدون روغن است که از نیروهای الکترومغناطیسی برای حفظ موقعیت نسبی یک مجموعه دوار (روتور) نسبت به یک جزء ثابت (استاتور) استفاده می کند. یک سیستم کنترل الکترونیکی پیشرفته این نیروهای الکترومغناطیسی را در پاسخ به نیروهای تولید شده از عملکرد ماشین تنظیم می کند.
امروزه دو نوع بلبرینگ مغناطیسی مورد استفاده است: بلبرینگ‌های مغناطیسی فعال (Active) و بلبرینگ‌های مغناطیسی غیر فعال (Passive).
بلبرینگ‌های غیر فعال همانند بلبرینگ‌های مکانیکی هستند، از این نظر که هیچ مدیریت فعالی برای کارکردن آن‌ها نیاز نیست. در سیستم‌های فعال، سنسور‌های تشخیص موقعیتی وجود دارند که موقعیت میله را بررسی می‌کنند و برای سیستم مدیریت ارسال می‌کنند. سپس، بر اساس پاسخ دریافت شده از سیستم، این موقعیت‌ توسط جریان‌های تقویت‌کننده‌ها به فعال‌کننده منتقل می‌شود. این جریان‌ها توسط فعال‌کننده به قدرت مغناطیسی تبدیل شده و با تنظیم چرخش و موقعیت، محل میله را تنظیم می‌کند.بلبرینگ‌های مغناطیسی درواقع نوعی بلبرینگ هستند که بدون تماس فیزیکی کار را انجام می‌دهند، که این امر باعث از بین رفتن اصطکاک سیستم‌های چرخان مغناطیسی می‌شود.
بلبرینگ‌های مغناطیسی از چندین جزء تشکیل شده‌اند. بخش مکانیکی آن‌ها شامل الکترومغناطیس‌ها، سنسور‌های تشخیص موقعیت و میله‌ی چرخان می‌شود. اجزای الکترونیکی نیز شامل یک مجموعه از تقویت‌کننده‌ها می‌شود که جریان الکترومغناطیس‌ها را فراهم می‌کنند. یک کنترلر نیز وجود دارد که موقعیت میله‌ی وسط را از سنسور‌ها دریافت می‌کند.یاتاقان مغناطیسی نوعی یاتاقان است که بار را با استفاده از شناور مغناطیسی تحمل می کند. یاتاقان های مغناطیسی قطعات متحرک را بدون تماس فیزیکی پشتیبانی می کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند یک محور چرخان را معلق کنند و با اصطکاک بسیار کم و بدون سایش مکانیکی اجازه حرکت نسبی را بدهند. یاتاقان های مغناطیسی بالاترین سرعت را در بین هر نوع بلبرینگ پشتیبانی می کنند و حداکثر سرعت نسبی ندارند.
یاتاقان‌های فعال چندین مزیت دارند: آن‌ها از سایش رنج نمی‌برند، اصطکاک کم دارند و اغلب می‌توانند بی‌نظمی‌ها را در توزیع جرم به طور خودکار بپذیرند، و به روتورها اجازه می‌دهند با ارتعاش بسیار کم به دور مرکز جرم خود بچرخند.
یاتاقان‌های مغناطیسی غیرفعال از آهنرباهای دائمی استفاده می‌کنند و بنابراین، نیازی به نیروی ورودی ندارند، اما به دلیل محدودیت‌هایی که توسط قضیه ارنشاو توضیح داده شده، طراحی آن دشوار است. تکنیک های استفاده از مواد دیامغناطیس نسبتاً توسعه نیافته است و به شدت به ویژگی های مواد بستگی دارد. در نتیجه، اکثر یاتاقان‌های مغناطیسی، یاتاقان‌های مغناطیسی فعال هستند که از آهن‌رباهای الکترومغناطیسی استفاده می‌کنند که نیاز به ورودی توان مداوم و یک سیستم کنترل فعال برای ثابت نگه داشتن بار دارند. در طراحی ترکیبی، آهنرباهای دائمی اغلب برای حمل بار استاتیک و یاتاقان مغناطیسی فعال زمانی استفاده می شود که جسم معلق از موقعیت بهینه خود منحرف شود. یاتاقان های مغناطیسی معمولاً در صورت خرابی سیستم برق یا کنترل نیاز به یک یاتاقان پشتیبان دارند.
قفسه‌های نگهدارنده در بیرینگ‌ها
قفسه، ساچمه‌ها را در مرکز شیار نگه می‌دارند که روانکاری و روغن کاری بیرینگ را آسان تر می کند. همچنین باعث هدایت دقیق تر ساچمه‌ها در زمان سرعت زیاد، لرزش زیاد، نیروهای اینرسی زیاد ناشی از حرکت بیرینگ می‌شود.
وظیفه قفسه­‌ نگهدارنده ساچمه:
جدا سازی ساچمه‌ها برای کاهش اصطکاک و کاهش گرمای تولیدی ناشی از اصطکاک
نگه داشتن ساچمه‌ها با فاصله بهینه از یکدیگر
هدایت ساچمه‌ها به محدوده بارگذاری نشده
نگهداری ساچمه‌ها هنگامی که یکی از حلقه‌های داخلی یا خارجی بلبرینگ جدا شده است (در هنگام جاگذاری یا برداشتن حلقه‌های رینگ)
انواع قفسه نگهدارنده ساچمه‌ها:
1- ورق فلزی پرسکاری شده (Stamped metal cages)
از جنس یک ورق استیل یا برنجی است، دارای وزن کم و توانایی تحمل دمای زیاد.
قفسه ورق فلزی پرسکاری شده
2- قفسه‌ی ماشینکاری شده فلزی (Machined metal cages)
به طور معمول از ماشینکاری فلز برنج، استیل و یا آلیاژهای سبک دیگر ساخته می‌شود، این نوع قفسه برای سرعتها و دمای بالا، حرکتهای شتاب دار و لرزش دار مناسب است.
قفسه ماشینکاری شده فلزی
انواع آب بند
حفاظ (شیلد): بین حفاظ(شیلد) و رینگ داخلی یک فاصله کوچک وجود دارد. به طور معمول بیرینگ‌های شیلد دار در محیط کاربری تمیز و یا در جایی که اصطکاک کم در سرعت و دمای مورد نظر اهمیت دارد، استفاده می‌شود.
حفاظ
عایق‌ها: در موقعیتهای با آلودگی متوسط و یا در حضور آب یا رطوبت غیر قابل اجتناب کاربرد دارند. معمولا آب بندهای تماسی (Contact Seals) در این موقعیت‌ها کاربرد دارند. این عایق‌ها به صورت فشار مثبت روی حلقه‌های بیرینگ استفاده می‌شوند.
عبارت یاتاقان غلتشی به دسته‌ای از یاتاقان‌ها گفته می‌شود که در آن، انتقال بار اصلی از طریق تماس غلتشی انجام می‌شود. در یاتاقان غلتشی (Rolling Bearing)، لغزش آستانه حرکت دو برابر لغزش حرکتی است. ولی این مقدار اصطکاک در مقایسه با یاتاقان‌های بوشی (Sleeve Bearings) قابل صرف نظر کردن است. بار، سرعت و ویسکوزیته روغن، عواملی هستند که روی مشخصه‌های اصطکاکی در یاتاقان غلتشی اثر می‌گذارند. با این حال، هنوز هم به اشتباه در صنعت به این نوع یاتاقان، یاتاقان ضد اصطکاک گفته می‌شود.
یاتاقان‌ها طوری طراحی می‌شوند تا بار خالص شعاعی، بار خالص تراست (Thrust)‌ یا ترکیبی از این دو بار را تحمل کنند. شکل زیر، قسمت‌های مختلف یک یاتاقان غلتشی را نشان می‌دهد. چهار قسمت اصلی یاتاقان غلتشی عبارتند از حلقه (Ring) یا کنس بیرونی، حلقه (Ring) یا کنس درونی، عضو غلتنده و جداکننده. در یاتاقان‌های ارزان‌قیمت، گاهی وقت‌ها از جداکننده صرف نظر می‌شود. ولی باید توجه داشت که جداکننده نقش مهمی در یاتاقان ایفا کرده و از تماس مالشی بین قطعات جلوگیری می‌کند.
تفاوت بین غلتک سوزنی و غلتک به نسبت قطر و طول غلتک آنها است، زمانی که نسبت قطر و طول غلتک بین فاصله 0.1 تا 0.4 باشد، به آن غلتک گفته می شود.
بلبرینگ غلتکی یک واحد استوانه ای است که برای ایجاد حرکت کم اصطکاک برای بلوک بوش یا بلبرینگ استفاده می شود. بلبرینگ یک واحد کروی شکل است که همان هدف رولبرینگ را انجام می دهد. تفاوت واقعی به سطح تماس بین بلبرینگ و ریل مربوط می شود
یاتاقان غلتکی در تمام برنامه‌های شفت اصلی و محور محرک کمکی برای پشتیبانی از بار شعاعی خالص استفاده می‌شود و امکان افزایش طول محور محوری به دلیل تغییرات دما بدون تأثیر بار اضافی بر یاتاقان را فراهم می‌کند
بلبرینگ نوعی یاتاقان غلتشی است که سه عملکرد اصلی را انجام می دهد و حرکت را تسهیل می کند: حمل بار، کاهش اصطکاک و موقعیت بخشیدن به قطعات متحرک ماشین. بلبرینگ‌ها از توپ‌ها برای جدا کردن دو «نژاد» یا حلقه‌های بلبرینگ استفاده می‌کنند تا تماس سطحی و اصطکاک بین هواپیماهای متحرک را کاهش دهند.
یاتاقان های ژورنال یکی از رایج ترین انواع یاتاقان های هیدرودینامیکی هستند. هدف اصلی آنها پشتیبانی از یک محور چرخان است. آنها در زیرسیستم های مختلف در موتورها و قطارهای قدرت استفاده می شوند، به عنوان مثال برای پشتیبانی از میل لنگ و میل بادامک.
غلتک سوزنی نوع خاصی از غلتک است که از غلتک های استوانه ای بلند و نازک شبیه سوزن استفاده می کند. غلتک های غلتک معمولی فقط کمی بلندتر از قطر خود هستند، اما یاتاقان های سوزنی معمولاً غلتکی دارند که حداقل چهار برابر بیشتر از قطر آنها استI hope I helped you understand the question. Roham Hesami, sixth semester of aerospace engineering
smile072 smile072 رهام حسامی ترم ششم مهندسی هوافضا
تصویر

ارسال پست