چرا سیستم تعلیق Oleo Struts یا Hydragas در خودروها استفاده نمی شود؟
حالا این سیستمهای تعلیقی مثل Oleo Struts یا Hydragas تو خودروها استفاده نمیشن چون پیچیدگی مکانیکی زیادی دارند. اینا اجزاء مکانیکی و پنچرهای هوا دارند که نگهداری و تعمیرشون سخته و هزینههای بالایی داره. توقع میره که اگر چیزی خراب بشه یا نیاز به تعمیر داشته باشه، کارهای تعمیرات خیلی پیچیده باشه و نیاز به مکانیکها و سرویسهای تخصصی باشه. ممکنه هم استانداردها و کیفیتشون با استانداردهای خودروها هماهنگ نباشه و در کل انتخاب سیستمهای سادهتر و قابل تطبیق با نیازهای عمومی بهتر باشه.
دیگه چرا از این سیستمهای تعلیق مثل Oleo Struts یا Hydragas تو خودروها استفاده نمیشه؟
دوستان من Oleo Struts یا Hydragas تو خودروها استفاده نمیشه چون چندتا مشکل دارن. اولاً، Oleo Struts از یه سیلندر چرخشی با دیسک آنتی فریکشن برای امتصال فشارهای ناشی از حرکت وزن استفاده میکنه. این سیستم در شرایط مختلف خوب عمل میکنه ولی ممکنه در شرایط خاص کمی محدودیت داشته باشه.
Hydragas هم از ترکیب گاز و مایع به عنوان محیط تعلیق استفاده میکنه. عملکردش در برخی از شرایط بهتره، ولی نیاز به تنظیمات دقیق داره که با ویژگیهای خودرو سازگار باشه.
از نظر هزینه و پیچیدگی هم، قطعات این دو سیستم پیچیدهتر از سیستمهای تعلیق معمولی هستن، که باعث میشه هزینه تولید بالاتر بره و تعمیر و نگهداریشون هم کمی مشکل باشه.
دوستان من تو هواپیماها از Oleo Struts استفاده میشه. این سیستم تعلیق، خیلی کارامدتره خصوصاً تو هواپیماهای مسافری و نظامی. Oleo Struts، یه حجم هیدرولیک داره که معمولاً روغن توشه و با یه سیلندر چرخشی و یه پیستون به چرخ هواپیما متصله.
اساساً این سیستم برای جذب انرژی از ارتعاشات و شوکهایی که هواپیما هنگام فرود یا بلند شدن داره، طراحی شده. سیلندر چرخشی باعث میشه مایع داخل سیستم فشرده بشه و انرژیی که جذب شده رو به صورت گرما دفع کنه.
Oleo Struts به خاطر انعطافپذیری و عملکردش در مدیریت لرزشها و شوکها، یه گزینه عالی برای بیشتر هواپیماهاست. این سیستم تو هواپیماهای مدرن، خصوصاً مسافری و نظامی، خیلی محبوبه نگا کن، همه هواپیماها از این سیستم Oleo Struts استفاده میکنن. اینا یه جورایی مثل فنرهای معمولی خودرون، فقط قویتر. فنرهای معمولی خودرو یه جاذبه کمکی دارن که نمیتونه اثر فنر زیادی داشته باشه، اما این پایههای اولئو نیتروژن زیادی دارن و به اصطلاح یه جورایی فنر + دمپر محسوب میشن. نیتروژن که یه گاز فشردهست، مثل فنر عمل میکنه.
همچنین Hydragas به ارتقاء این سیستم پرداخته و سیستم تعلیق جلو و عقب رو با یه مایع بهم متصل کرده که باعث میشه تو خودروهای ارزونتر هم استفاده بشه. برعکس فنرهای معمولی خودرو که گاهی حجم زیادی از فضا رو اشغال میکنند، پایههای Oleo فضای کمتری رو اشغال میکنند و این یعنی وزن کمتر و عملکرد بهتر.
مواردی که گفتم در مورد بهرهوری و وزن هواپیماها هم صدق میکنه. وقتی یه چیزی طراحی میشه، باید سعی بشه که با وزن کمتر بهترین عملکرد و ایمنی رو داشته باشه. این مسئله به اسم "بهرهوری وزن محصول" یا "Weight Efficiency" شناخته میشه.
خلاصه اینکه، استفاده از این سیستمها در هواپیماها به دلیل بهرهوری بالا و وزن کم، اما در خودروها اینقدر رواج پیدا نکرده، ممکنه به خاطر پیچیدگی مکانیکی و نیاز به تخصص خاص در تعمیراتشون باشه.
در مورد استفاده از سیستمهای تعلیق مانند Oleo Struts یا Hydragas
توی هواپیماها، سیستم تعلیق یه چیز خیلی حیاتیه. یه جورایی مثل فریمری که توی گلف میزنه! این سیستم جذب ضربات و لرزشهایی که از پرواز یا فرود اومده، میشه. همچنین وظیفه داره که سازههای هواپیما رو از خستگی و خرابیهای زودرس حفظ کنه.
توی دنیای هواپیما، مهمترین چیزهایی که از سیستم تعلیق انتظار میره:
جذب ضربات و لرزش:Absorption of Shocks and Vibrations ابزورپشن آف شاکس اند وایبریشن وقتی هواپیما فرود میاد یا با موانع مختلف روبرو میشه، سیستم تعلیق باید بتونه لرزشها و ضربات رو جذب کنه تا به بدنه هواپیما نرسه.
محافظت از سازه:Protection of Structure پروتکشن اوف استراکچر سیستم تعلیق یه جورایی پوشش محافظ برای سازههای هواپیماست. با جلوگیری از انتقال نیروهای ضربه و لرزش به بدنه، از خستگی سازه جلوگیری میشه.
بهینهسازی پرواز:Optimization of Flight آپتیمایزیشن او فلایت سیستم تعلیق به پایداری، کنترل، و ایمنی هواپیما کمک میکنه. با کاهش نوسانات ناخواسته و تأثیرات جوی، تاثیر مستقیمی بر کیفیت پرواز داره.
سیستمهای تعلیق هواپیما معمولاً شامل اجزاء مثل فنرها، دمپرها (شوکها)، پایهها و اتصالات هیدرولیکی یا پنوماتیکی هستن. از مهمترین انواع سیستمهای تعلیق هواپیما میشه به سیستمهای پایه اولئو (Oleo Struts) ضربه گیر استوانه ای که از فنرهای داخل سیلندرهای هیدرولیکی استفاده میکنند و سیستمهای Hydragas که از گازهای هیدروپنوماتیک استفاده میکنند.
"Oleo Struts" پایه "الئو یک نوع سیستم پایه (landing gear) است که بهطور عمده در هواپیماها استفاده میشود.
سیستم Oleo Struts شامل یک استوانه (cylinder) پر شده با مایع (معمولاً روغن) است که درون آن یک ستون هوا (پوزیونینگ گاز) قرار دارد. وقتی هواپیما در زمین فرود میآید و وزن به پایهها منتقل میشود، این سیستم فشار را جذب میکند و از طریق فشار هوا و روغن درون استوانه، فشار را تخلیه کرده و از آسیب به هواپیما و سیستم فرود جلوگیری میکند. Oleo Struts برای نرم کردن فرآیند فرود هواپیما و جلوگیری از ضربههای ناخواسته در طی فرود استفاده میشوند.
استفاده سیستم تعلیق Oleo Struts یا Hydragas در خودروها
- rohamavation
نام: roham hesami radرهام حسامی راد
محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2
عضویت : سهشنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴
پست: 3289-
سپاس: 5494
- جنسیت:
تماس:
استفاده سیستم تعلیق Oleo Struts یا Hydragas در خودروها
آخرین ویرایش توسط rohamavation سهشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ - ۰۸:۰۱, ویرایش شده کلا 2 بار
- rohamavation
نام: roham hesami radرهام حسامی راد
محل اقامت: 100 مایلی شمال لندن جاده آیلستون، لستر، لسترشر. LE2
عضویت : سهشنبه ۱۳۹۹/۸/۲۰ - ۰۸:۳۴
پست: 3289-
سپاس: 5494
- جنسیت:
تماس:
Re: استفاده سیستم تعلیق Oleo Struts یا Hydragas در خودروها
تو هواپیماهای مسافری و تجاری، سیستم تعلیق خیلی مهمه، بابت مسیرپیمایی و فرآیندهای بلند و پایین اومدن. این هواپیماها از سیستمهای تعلیق کاربردیتری نسبت به هواپیماهای نظامی استفاده میکنن که بیشترین راحتی و ایمنی برای مسافران رو در نظر گرفته. در زیر به برخی از خصوصیات و اجزا مرتبط با سیستم تعلیق هواپیماهای مسافری و تجاری میپردازم:
چرخان اصلی و سرنشین (Main Landing Gear): این چرخانها اکثراً زیر میانی یا پایین هواپیما قرار دارن و وزن اصلی هواپیما رو میشن.
چرخان جلو (Nose Landing Gear): این چرخان جلویی هواپیماست که در هنگام بلند شدن و نشستن نقش اصلی رو داره.
تایرها (Tires): تایرها برای جذب ضربهها و لرزشهای زمین تو فرآیند فرود و همچنین تعلیق هواپیما در زمینهای ناهموار استفاده میشن. طراحی و ساخت تایرها باید مقاومت به فشار و وزن هواپیما رو داشته باشه.
سیستمهای هیدرولیک (Hydraulic Systems): سیستمهای هیدرولیک تو سیستم تعلیق برای حرکت و جلوگیری از لرزشها و نوسانات از ناهمواریها و فشارهای ناشی از حرکت هواپیما در زمینهای فرودگاه استفاده میشه.
سیستمهای ترمیمپذیری (Retractable Systems): برخی هواپیماهای مسافری چرخانها و تایرهای جمعآوری شونده دارن تا وقتی تو هوا هستن، مقاومت هوایی کمتری داشته باشن.
سیستمهای ضد لغزش (Anti-skid Systems): این سیستمها تو هواپیماهای مسافری هم معمولاً استفاده میشن که از لغزش چرخان در زمینهای لغزنده جلوگیری کنن.
چرخان اصلی و سرنشین (Main Landing Gear): این چرخانها اکثراً زیر میانی یا پایین هواپیما قرار دارن و وزن اصلی هواپیما رو میشن.
چرخان جلو (Nose Landing Gear): این چرخان جلویی هواپیماست که در هنگام بلند شدن و نشستن نقش اصلی رو داره.
تایرها (Tires): تایرها برای جذب ضربهها و لرزشهای زمین تو فرآیند فرود و همچنین تعلیق هواپیما در زمینهای ناهموار استفاده میشن. طراحی و ساخت تایرها باید مقاومت به فشار و وزن هواپیما رو داشته باشه.
سیستمهای هیدرولیک (Hydraulic Systems): سیستمهای هیدرولیک تو سیستم تعلیق برای حرکت و جلوگیری از لرزشها و نوسانات از ناهمواریها و فشارهای ناشی از حرکت هواپیما در زمینهای فرودگاه استفاده میشه.
سیستمهای ترمیمپذیری (Retractable Systems): برخی هواپیماهای مسافری چرخانها و تایرهای جمعآوری شونده دارن تا وقتی تو هوا هستن، مقاومت هوایی کمتری داشته باشن.
سیستمهای ضد لغزش (Anti-skid Systems): این سیستمها تو هواپیماهای مسافری هم معمولاً استفاده میشن که از لغزش چرخان در زمینهای لغزنده جلوگیری کنن.