(7) در موتورهای چند شفت (توربوفن)، هنگامی که روتورهای توربین فشار پایین (LPT) و فشار بالا (HPT) در یک جهت می چرخند، زاویه جریان در اولین پره نازل LPT به طور قابل توجهی افزایش می یابد که به افزایش پروفیل کمک می کند. و به خصوص تلفات ثانویه. معرفی ضد چرخش روتور LPT تلفات در پره نازل LPT را کاهش می دهد (زاویه چرخش جریان کاهش می یابد) و به بازیابی کارایی مجموعه توربین به طور کلی کمک می کند. در نتیجه، ردیف پره نازل LPT از پره های کمتری استفاده می کند که باعث کاهش وزن توربین و کاهش مصرف هوای خنک کننده می شود.
شکل زاویه چرخش جریان را تغییر دهید
از نظر تئوری، استفاده از چرخش مخالف روتورها منجر به کاهش جرم موتور و ابعاد آن (تا 15٪)، کاهش تعداد پره ها در قسمت داغ (تا 20٪) و کاهش می یابد. افزایش دمای گاز جلوی توربین (تا 100 درجه کلوین). در عمل، افزایش واقعی راندمان توربین حدود 5 درصد است.
طراحی هواپیما

سوال برای چرخش پایه های مختلف بسیار شبیه رانندگی در سمت راست جاده (در آمریکای شمالی)، در مقابل سمت چپ (در بریتانیا، هنگ کنگ، هند، ژاپن و غیره) است. همه اینها در تاریخ پیچیده شده است و شاید سیاست توربوفن های BTW، رولزرویس به CCW تبدیل می شوند، اما اکثر فن های GE و P&W به CW تبدیل می شوند. هیچ مزیت عملکردی وجود ندارد، این یا آن طرف.
یک نکته دیگر قابل توجه است. الگوهای استاندارد ترافیک فرودگاهی دارای چرخش هواپیما به چپ است. به ما آموختهاند که این به این دلیل است که هواپیماهای اولیه مانند Sopwith Camel دارای موتورها و ملخهای چرخشی در جهت عقربههای ساعت بودند. موتور و ملخ یک ژیروسکوپ هستند و در هواپیماهای سبک مانند Sopwith Camel اثر ژیروسکوپی بسیار خوبی دارند. حرکت ژیروسکوپی برای یک موتور و ملخ چرخان در جهت عقربههای ساعت به این معنی است که تونهای سمت راست هواپیما را مجبور به پایین آوردن به زمین میکنند (بد) اما چرخشهای چپ باعث میشود هواپیما به سمت بالا حرکت کند
همه موتورهای توربوفن دارای تیغه های فن چرخان یک طرفه هستند. بسته به سازنده موتور، تیغه ها در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخند. اگر دو موتور روی یک جت لاینر نصب شده باشد، هر دو دارای تیغه های فن هستند که در یک جهت می چرخند. این با در نظر گرفتن هزینه های تعمیر و نگهداری طراحی شده است. اگر موتوری از کار بیفتد یا مشکل فنی ایجاد کند، میتوان آن را با موتور یدکی از همان نوع تعویض کرد که در سمت راست یا درگاه قرار میگیرد، بهجای اینکه برای هر بال از موتور متفاوتی استفاده شود.ملخها به دلیل گشتاور، حرکت پیچشی ایجاد میکنند، چرخش آنها در جهت مخالف این حرکت را خنثی میکند، بنابراین بلند شدن آن آسانتر است زیرا خلبان نیازی به جبران آن ندارد.
موتورهای جت به دلیل نحوه عملکردشان این مشکل را ندارند، بنابراین نیازی به چرخش آنها در جهت مخالف نیست.
آیا قراردادی برای تعیین جهت چرخش پروانه هواپیما وجود دارد؟در اینجا دو هواپیما با تک موتور و دو موتور وجود دارد.
از هواپیمای تک موتوره می دانیم که گرایش TURN LEFT وجود دارد. چهار گرایش (واکنش گشتاور، پیشروی، جریان لغزش و P-Factor) ناشی از چرخش پروانه است که در جهت عقربه های ساعت از دم به سمت دماغه می چرخد. اگر چرخش مخالف باشد، احتمالاً نام گرایشهای TURN RIGHT خواهد بود.

سپس سوال من، آیا هر قراردادی برای گفتن چرخش پروانه، مانند، چرخش باید از سمت دم یا خلبان دیده شود. یعنی:
در جهت عقربه های ساعت، یعنی پروانه در جهت عقربه های ساعت می چرخد که از سمت دماغه دم دیده می شود. برعکس:
ضد/مقابل/در جهت عقربههای ساعت، به این معناست که پروانه در جهت مخالف ساعت میچرخد که از دماغه به سمت دم دیده میشود...I hope I help you understand the question. Roham Hesami


