جلوگیری از ورود آب به کشتی

مدیران انجمن: parse, javad123javad

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

خوب دوستان ازمایش را انجام دادم و نظرات شما همه خراب در امد متاسفانه و خودم درست میگفتم

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

لوازم انجام ازمایش : یک سطل بزرگ اب -- یک قوطی خالی شیر نان -- و ظروف مدرج - و کرونومتر

نحوه انجام ازمایش : ابتدا قوطی شیر به میزان 660 سی سی از اب پر شد تراز اب از بیرون علامت زدم و با یک مته یک میلیمتر در مرکز خط تراز اب یک سوراخ ایجاد کردم -- سپس قوطی را تانزدیکی سوراخ پر کرده در سطل اب گذاشتم و کم کم بقیه اب را بهش اضاف نمودم زمانی که اب به نزدیکی سوراخ رسید کرونومتر را روشن نمودم و تا 4دقیقه 38 ثانیه که مصادف با غرق شدن قوطی بود طول کشید -- با انگشت خود روی سوراخ قوطی را از بدنه گرفتم و ارام از اب خارج کردم و میزان مازاد اب بالای سوراخ را اندازه گرفتم 220 سی سی شد -- این ازمایش 5 بار مرتبا انجام شد و به طور کلی میانگین 4 دقیقه و 38 ثانیه طول کشید تا تا از این سوراخ 220 سی سی اب وارد شود

مرحله دوم ازمایش مجددا تا مقدار 480 سی سی اب درون قوطی ریختم و لول اب ان را در حالت تراز نشانه گذاری کردم -- اب قوطی را در ظرف مدرج ریختم و محل علامت گذاری با مته 1 میلیمتر سوراخ شد -- قوطی را تا نزدیکی ان سوراخ ایجادشده پر از اب ظرف مدرج کردم و با ارام گرفتن قوطی در سطل اب کم کم بقیه اب را ارام ارام اضاف کردم تا به لحظه بحران ورود اب رسید و هم زمان کرونومتر را شرون کردم و تا زمان 4 دقیقه و 38 ثانیه دست خود را بر سوراخ قوطی گذاشتم به طور هم زمان و ارام و از اب بیرون اوردم مقدار اب در ظرف مدرج اندازه گیری شد که 170 سی سی اب در این وضعیت در زمان 4 دقیقه و 38 ثانیه وارد شد از ان سوراخ به قوطی این ازمایش نیز در 3 نوبت انجام شد و زمان در مراحل 4 دقیقه و 38 ثانیه و حجم اب ورودی 170 سی سی بود

نتیجه در مرحله اول که اب 660 سی سی بود و مقدار عمق شناوری قوطی بیشتر بود در زمان 4 دقیقه و 38 ثانیه مقدار 220 سی سی اب وارد میشد

در مرحله دوم که اب قوطی 480 سی سی بود و عمق شناوری قوطی کمتر بود در زمان 4 دقیقه و 38 ثانیه مقدار 170 سی سی اب وارد قوطی میشد

نتیجه کلی : در مرحله اول به دلیل اب بیشتر و عمق شناوری بیشتر نیروی وارده از طرف اب بیشتر بود و اب باسرعت بیشتری و با اختلاف 50 سی سی از حالت دوم که مقدار عمق قوطی 480 سی سی بود وارد میشد که این تمام تجریبیات چند ساله بنده را در عملیات دریا تایید نمود -- این ازمایش با لوازم بسیار ابتدایی و در دسترس همگان انجام شد و میتوانید شخصا نیز این ازمایش را انجام دهید -- نتیجه اینکه هر چه عمق شناوری کشتیبیشتر میشود نیروی بیشتری از طرف اب به سطح سوراخ اعمال میشود و دبی ورودی در زمان مشابه با عمق شناوری کمتر بیشتر خواهد بود
ضمنا برای اینکه دقت ازمایش بالا باشد یک دستیار مرا مساعدت میکرد زیرا حساسیت موضوع خیلی مهم بود

Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2209

سپاس: 1235

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط Paradoxy »

خب اگر درست متوجه شده باشم

1. وسط یک بطری رو سوراخ میکنیم.
2. در بطری 660 سی سی آب میریزیم.
3. بعد بطری رو در یک سطل بزرگ آب که حکم دریا رو داره قرار میدیم.
4. حجم مشخصی از بطری وارد آب سطل میشه، بعد کم کم آب سطل به سوراخ بطری نفوذ میکنه و بطری رو پر میکنه. در مدت زمان مشخص 4:38 دقیقه ای حجم آب اضافه شده به بطری رو اندازه میگیریم.
5. آزمایش رو تکرار میکنیم. اما این بار جای 660 سی سی، 480 سی سی آب میریزیم توی بطری و اون رو درون سطل آب قرار میدیم. مجددا توی همین زمان مشخص صبر میکنیم میبینیم چقدر آب وارد بطری میشه و بعد نتایج رو مقایسه میکنیم. و میبینیم که حجم آب بیشتری وارد بطری دارای آب 660 سی سی شده.

اگر من درست متوجه شده باشم و آزمایش به ترتیب بالا بوده باشه، آزمایشتون کاملا درست بوده و همون حرف مارو داره تایید میکنه.... آزمایشتون رو با دو بطری سوراخ نشده مشابه تکرار کنید. درون یکی 480 سی سی آب بریزید و درون دیگری 660 سی سی آب. هردو رو در سطل آب قرار بدید. بخش مشخصی از هر دو بطری وارد آب میشه (ممکنه کل بطری وارد آب بشه. مشکلی نیست، ولی باید سطل شما انقدر بزرگ باشه که انتهای هیچ کدوم از بطری ها به کف سطل نخوره). روی سطل بر اساس ارتفاع علامت گذاری کنید. حالا محل انتهای هر بطری رو که در آب سطل قرار گرفته روی سطل علامت بزنید.

1. ادعای من اینه که بطری حاوی 660 سی سی آب، به عمق بیشتری از آب نفوذ میکنه (چون بخش کمتری از این بطری 660 سی سی پر از هوا شده، چگالیش بیشتره نسبت به بطری کم آب تر، پس بیشتر تو عمق آب سطل فرو میره). به عبارت دیگه، انتهای بطری پر آب تر در عمق بیشتری از سطل قرار میگیره.
2. اگر ادعای من درست باشه؛ اون موقع فشار بیشتری به سطح بطری پر آب تر نسبت به بطری کم آب تر وارد میشه. چون سطح بطری پر آب تر در عمق بیشتری از آب قرار گرفته، فشار بیشتری از طرف آب بهش وارد میشه. و خب فشار آب سطل فقط و فقط وابسته به ارتفاع هست و نه چیز دیگه. هرکی به عمق بیشتری نفوذ کنه، متحمل فشار بیشتری میشه.
3. آزمایش شما گفته های مارو داره تایید میکنه، چون بطری پر آب تر بیشتر وارد عمق سطل شده و متحمل فشار بیشتری شده، که خب نتیجش این شده که زودتر پر شده. هرچند اعداد و ارقامی که میگید تا حدی شبهه برانگیزه که میتونه بسته به سایز سوراخ درست یا نادرست باشه.

حالا اگر میخواید گفته خودتون رو با گفته ما مقایسه کنید، عینن آزمایش خودتون رو تکرار کنید، منتهی این بار گیره ای بالای سطل بزارید و بطری رو به گیره وصل کنید. به شکلی که وسط بطری که سوراخه، درون آب سطل قرار بگیره و امکان نفوذ آب سطل به درون بطری وجود داشته باشه. آزمایش رو برای هر دو حالت تکرار کنید، چه وقتی که بطری 660 سی سی آب داره و چه وقتی که 480 سی سی. ادعای من این هستش که در هر دو حالت با سرعت یکسانی شیشه های آب شما پر از آب میشن، چون سوراخ هردو، در ارتفاع یکسانی از آب سطل قرار گرفته.

اگر به گیره یا چیز مشابه اون دسترسی ندارید، از یک سطل پر از آب که ارتفاع کمتری نسبت به ارتفاع بطری داره استفاده کنید. بطری رو به همون ترتیب آزمایش قبلی پر از آب کنید، منتهی با دست محکم انتهای بطری رو به انتهای سطل بچسبونید. بعد دو حالت مختلف رو مقایسه کنید. یک بار 480 سی سی اب بریزید توی بطری و صبر کنید آب سطل واردش بشه و اندازه گیری کنید، یک بار هم 660 سی سی آب بریزید و صبر کنید پر بشه. منتهی در هر دو حالت (چه با 480 سی سی و چه با 660 سی سی) باید انتهای بطری به کف سطل چسبیده باشه. در این آزمایش، هر دو بطری باید با سرعت یکسانی پر بشن، چه 480 سی سی چه 660 سی سی. چون سوراخشون در ارتفاع یکسانی از آب سطل قرار گرفته.

فقط باید حواستون باشه که حجم آب موجود در سطل، برای تمام آزمایش ها باید کاملا یکسان باشه. اندکی تفاوت، صحت آزمایش رو زیر سوال میبره.

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

سلام من که شکی ندارم زیرا این رو بارها عملا تو کارام تجربه کردم و مطمعنا میدونم مواضع شما دوستان تیوری هستند این ازمایش رو برای شما انجام دادم که خودتون ازمایش کنید و ببینید که عمق شناوری باعث میشه که نیروی بیشتری به محل سوراخ شده یک شناور وارد بشه از طرف آب --- ازمایش با دقت بالایی انجام شده و خطایی نداره شرایط ازمایش با شرایط واقعی دریا یکی بوده -- بطری نبوده و قوطی فلزی شیر نان بوده - ضمنا اینجا تا قبل ازمایش همه متفقا میگفتید که عمق شناوری هیچ ارتباطی به نیروی وارده بر سوراخ نداره حتا اگر کف شناور بخوره به کف اقیانوس ارام و من عملا میدونم که این گفته کاملا غیر علمی هست باور ندارید برید ازمایش کنید - حالا هر جوری دوست دارید --

نمایه کاربر
M_J1364@yahoo.com

نام: م. ج. معروف به گُربه ی زَبّادی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۹/۲۴ - ۱۱:۴۹


پست: 1310

سپاس: 481

جنسیت:

تماس:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط M_J1364@yahoo.com »

سلام، آقای علی پور من دقیق نفهمیدم که چطوری آزمایش کردید ولی نکته ای رو باید در نظر داشته باشید: شما توی آزمایشتون به جای دریا از یه سطل کوچیک استفاده کردید که با دریا یه تفاوت اساسی داره. وقتی شما بطری یا قوطی رو داخل سطل پر از آب می کنید، دقت کنید که سطح اولیه ی آب در سطل بالا میاد حالا هر چقدر بطریتون رو بیشتر توی آب فرو ببرید، سطح آب داخل سطل بالاتر میاد و به طور اوتوماتیک، اختلاف ارتفاع بین سوراخ و سطح آب بیشتر می شه یعنی می خوام این احتمال رو بدم که این آزمایش شما به دلیل استفاده کردن سطل کوچیک ممکنه ناخواسته فرضیاتتون رو تأیید کنه ولی دقت کنید که توی حالت دریا، شما هر قدر از کشتی بزرگتری استفاده کنید، سطح آزاد اقیانوس تغییری نمی کنه ولی توی مثال شما، سطح آزاد آبِ سطل داره تغییر می کنه و به حجم فرو رفته ی جسم احتمالاً وابسته ست. برای همین، بهتره یا از یه سطل خیلی بزرگ مثل وان حمام استفاده کنید که این تغییر ارتفاع کمتر دیده بشه یا همون بهتره که به جای سطل آزمایشتون رو توی دریا انجام بدید.

حالا من همین آزمایشتون رو سعی می کنم طوری طراحی کنم که با همون سطل هم احتمالاً جواب می ده. دو تا قوطی یا بطری مشابه و خالی رو در دو ارتفاع متفاوت از سر قوطی ها علامت گذاری کنید. (علامت گذاری اولیه) هر دو قوطی رو هم زمان داخل آب سطل فرو کنید به طوری که فاصله ی علامت ها از سطح آزاد آب سطل یکسان باشه (برای همین باید درب یا سطح یکی از بطری ها بالاتر از دیگری قرار بگیره). حالا دوباره با ماژیک، محل تماس سطح بطری ها با سطح آب سطل رو علامت بزنید. (علامت گذاری ثانویه) دقت کنید که در این مراحل هیچ آبی وارد بطری ها نمیشه و برای سهولت در علامت گذاری از شخص دومی استفاده کنید.

حالا بطری ها رو از آب در بیارید و در کنار همدیگه قرار بدید. دو بطری دارید که بر روی هر کدوم دو تا علامت خورده که در ارتفاع های متفاوتی قرار دارن. حالا در محل های اولین علامت گذاری ها سوراخ های مشابه ایجاد کنید و بطری ها رو به صورت آنی درون سطلِ آب هم زمان طوری فرو ببرید که سطحِ آب دوباره در محل علامت گذاری های ثانویه قرار بگیرن و با دو تا دستتون محکم قوطی ها رو بگیرید تا بر اثر پُر شدن آب، تکون نخورن. چند ثانیه بطری ها رو به همین شکل نگه دارید تا داخل هر بطری مقداری آب، وارد بشه، بطری ها رو با سرعت هر چه تمام تر از آب خارج کنید. در این صورت باید آب موجود در دو بطری برابر باشه. دقت کنید که وارد کردن و خارج کردن بطری ها باید خیلی سریع انجام بگیره تا خطای آزمایش به حداقل برسه.

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

نه به این ربطی نداره قانون ارشمیدس برای یک سطل اب و اب دریا یکسان عمل میکنه و در اصل این نیرو چه از طرف سطل اب و چه از طرف دریا داره یکسان به جسم شناور وارد میشود اگر غیر از این بود هیچ شناوری نمی بایست روی اب میموند زیرا اب دریا را مثل سطل جابه جا نکرده --- هیچ فرقی نمیکنه

قانون ارشمیدس برای اجسام در تمام سیالات صادق است و رابطه فشار و نیرو و سطح هم برقرار است --- یک سطل اب ماکت کوچک شده سطح دریاست -- تو سطل به خاطر محدودیت کرانه های سیال سطح اب میاد بالا --- تو دریا هم شناور همینقدر اب را جابه جا میکنه منتها به خاطر اینکه وسعت کرانه ها بالاست تغییرات ناچیزه وملموس نیست
وبه همین خاطر تغییرات بالا اومدن اب را تو سطل مشاهده میکنیم ولی تو دریا نمیتونیم این تغیرات را به صورت عینی ببینیم --- برادر عزیز من اینها را در درجه اول به عینه در دریا خودم تجربه کردم رو انواع و اقسام شناورها بودم از قایق بگیر تا کشتی و همه را میدونم و شکی هم ندارم که بخوام باز برم تو یه ابی با وسعت کرانه بیشتر ازمایش مشابه را انجام بدم تو مایعات قانون ارشمیدس کار میکنه و نیرو از طرف سیال به سطح جسم شناور وارد میشود -- که این دایما با وزن اب هم حجم شناوری رابطه داره -- کشتی وقتی داره غرق میشه هر چه اب بیشتری میاد تو قسمت حجم شناوریش به خاطر اینکه وزن محدوده شناوریش بالاتر میره با همین اب سرعت ورود اب نیز به صورت لحظه ای بیشتر میشود این به خاطر همون نیرویی است که اب به خاطر اضاف شدن وزن تدریجی شناور در حال غرق شدن داره دایما بیشتر از طرف اب بیشتر میشود -- شما از وزن اعمالی در لحظه توسط جسم شناور به اب و متقابلا از طرف اب به شناور دارید صرف نظر میکنید با این دید

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

کل سوال این مساله به نیروی اعمالی به سطح سوراخ در عمق معینی از یک شناور بر میگرده که من میزان این نیرو را در واحد زمان حساب کردم قرار نیست جسم شناور را ما با یک جرثقال نگهش داریم از بیرون این دیگه شناور نیست بلکه معلق هست اگر براتون جای سوال هست هنوز خودتون دقیق ازمایش کنید عمق شناور و حجم شناوری یعنی اون حجمی از یک جسم شناور که رو تراز اب قرار داره تا عمق تو نیروی اعمالی در واحد زمان بر روی سوراخ ایجاد شده تاثیر زیادی داره زیرا تمام وزن اون حجم سبک ساز که جرمش با اب هم حجم ناحیه سبک ساز در ارتباط است دایما تمایل داره به درون این حجم وارد بشه تا تعادل را برقرار کنه بین اب و جسم شناور --- اگر تو ازمایش براتون شبه ای پیش امده که سوراخ با پر اب تر شدن قوطی فلزی پایین تر میرود این موضوع در دو حالت ازمایش یکسان اتفاق میفتد منتها در اونی که جرم بیشتری داره در زمان زودتری این اتفاق خواهد افتاد یعنی سرعت ورود اب بر اثر نیروی بیشتر در واحد زمان بیشتر میشود اگر این اتفاق بخواست فقط از ناحیه اب باشه و وزن جسم تاثیری نداشت می بایست هر دو با هم و در یک زمان به پایین میرفتند ولی در جسم سنگین تر که بیشتر در اب فرورفته این امر در زمان کوتاه تری اتفاق میفتد که نتیجه وزن بیشتر و نیروی بیشتر اعمالی است بر روی سوراخ ایجاد شده بر بدنه جسم شناور--- ما نمیتونیم بگیم منظور کسی که این سوال را مطرح کرده جسم معلقی بوده اگر این جور بود نمیگفتم شناور ---- دبی ورودی برای یک لوله ثابت در عمق معین با یک جسم شناور با هم فرق دارد ما نمیتونیم به جسم شناور بگیم خوب تو همین سطح سوراخ خودت را نگه دار تا ما نیروی اب را اندازه بگیریم همین که دریچه باز شود نسبیت اعمال نیرو های جرم به اب و بلعکس اب به جرم اغاز میشود و دایما با بیشتر شدن جرم بر اثر اب ورودی سوراخ نیز به سطح پایین تری رانده میشود این ازمایش را درواقع میتوان زمانی نیز اندازه گرفت که بخواهیم شناور را در تراز ورود اب به سوراخ ثابت نگه بداریم که باید یک جنرال پمپ شروع به خروج اب ورودی به شناور بنماید و بعد بین دو شناور با جرم و عمق شناوری های مختلف بیاییم و این امر را در سوراخ مشابه روی بدنه هر دو شناور و ثابت نگه داشتن تراز اب سوراخ یا دریچه ورود اب و خروج میزان ابهای ورودی اندازه گیری کنیم که مطمعنا پمپی که خروج اب در شناور کوچکتر را انجام میدهد نمیتواند همین شرایط را برای شناور با جثه بزرگتری انجام دهد ممکن است یک پمپ دستی کوچک بتواند این کار را برای یک قایق تفریحی انجام دهد در این عمق ولی برای یک سوپر تانکر به یک پمپ بسیار قوی تری با دبی خروجی بالاتری نیاز است که همین موضوع خود گواه بر این است که نیروی ورودی بر دریچه در شناور بزرگ تر بیشتر است

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

کلا شما با پا فشاری رو نظر خودتون دارید اینو ثابت میکنید که پمپی که نیاز داریم تا اب سوراخ را در بدنه یک سوپر تانکر که در عمق 4 متری از سطح اب تخلیه کنه با پمپی که میخواد اب یک قایق تفریحی را در همین وضعیت و شرایط خالی کنه باید یکی باشه smile039 smile055

بهت قول میدم با اینجور دیدی و اینجور محاسبه ای سوپر تانکر هیچ وقت به مقصد نرسه smile072

نمایه کاربر
M_J1364@yahoo.com

نام: م. ج. معروف به گُربه ی زَبّادی

محل اقامت: تهران

عضویت : پنج‌شنبه ۱۳۹۰/۹/۲۴ - ۱۱:۴۹


پست: 1310

سپاس: 481

جنسیت:

تماس:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط M_J1364@yahoo.com »

ببینید من نگفتم که قانون ارشمیدس برای سطل آب درست کار نمی کنه و برای دریا درست کار می کنه. اگه این طور گفته بودم که نمیومدم آزمایش سطل شما رو اصلاح کنم. بلکه گفتم اگه توی سطل دارید آزمایش می کنید اتفاقی میوفته که توی دریا یا نمیوفته یا اثرش خیلی کمتره و اونم تغییر سطح تراز آبه، یعنی توی آزمایش شما، ارتفاع سطح آب سطل از کف سطل تابعی از حجم قوطیه که در آب فرو رفته ولی این موضوع در دریا پیش نمیاد و این که سوراخ، خودش در آزمایش شما به علت سنگین شدن قوطی حرکت کنه همه ی این ها جز پیچیده کردنِ یه مسئله ی ساده کاری نمی کنه و پیچیدگی های ظریفی رو داره به مسئله تحمیل می کنه که نادیده گرفتنشون ممکنه نتیجه ی ظاهری آزمایش رو معکوس جلوه بده.

وقتی می گم توی آزمایش شما سطح آزاد آب سطل به مقدار حجم فرو رفته ی قوطی بستگی داره و با یه تابع ریاضی به هم مربوط میشن، یعنی وقتی دو تا قوطی رو جداگانه توی آب سطل فرو می کنید وزین شدن قوطی ها خودش داره اختلاف ارتفاع سوراخ و سطح آب سطل رو بر هم می زنه و انگار شرایط اولیه ی مسئله تون برای دو قوطی هی داره بهم می خوره.
عبدالرضا علي پور نوشته شده:
شنبه ۱۳۹۹/۹/۱ - ۱۵:۱۵
ما نمیتونیم به جسم شناور بگیم خوب تو همین سطح سوراخ خودت را نگه دار تا ما نیروی اب را اندازه بگیریم
قطعاً برای ساده کردن مسئله باید این کارو بکنید تا به نتیجه ی درست برسید. حرف شما مثل این می مونه که من برای تعیین ثابت گرانش زمین بخوام از اصطکاک هوا برای جرم ساقط شونده صرف نظر کنم تا به نتیجه ی دقیق تری برسم ولی شما اصرار کنید که نمیشه کل هوای زمین رو خالی کرد! می دونم نمیشه خالی کرد، ولی در نظر گرفتن اثر اصطکاک هوا جز اینکه محاسبات ما رو پیچیده کنه کاری نمی کنه. اونوقت اگه ناشیانه عمل کنیم ممکنه نتیجه بگیریم که ثابت گرانشی به جنس هوای دور زمین (یا هر سیاره ای) هم وابسته ست! (که غلطه)
عبدالرضا علي پور نوشته شده:
شنبه ۱۳۹۹/۹/۱ - ۱۵:۳۶
کلا شما با پا فشاری رو نظر خودتون دارید اینو ثابت میکنید که پمپی که نیاز داریم تا اب سوراخ را در بدنه یک سوپر تانکر که در عمق 4 متری از سطح اب تخلیه کنه با پمپی که میخواد اب یک قایق تفریحی را در همین وضعیت و شرایط خالی کنه باید یکی باشه smile039 smile055
قطعاً همینطوره چون قوانین فیزیک اینو می گه: اگه یه قایق تفریحی در عمق یه متری از سطح آب سوراخ بشه شما کافیه انگشتتون رو بذارید جلوی سوراخ تا آب بند بیاد اگرم ناو جنگی آمریکا در همین ارتفاع و به همون شکل سوراخ بشه، انگشت شما برای جلوگیری از ورود آب کفایت می کنه. اگه ادعای شما درست باشه، به یه زیر دریاییِ بزرگ که در کف اقیانوس نشسته فشار بیشتری از طرف آب وارد میشه تا به یه زیر دریایی سبک، در حالی که فشاری که زیردریایی داره تحمل می کنه به بزرگی و کوچیکی زیر دریایی نیست و فقط به عمق آب وابسته ست. اگر اینطوری بود که زیر دریایی های اتمی که به مراتب سنگین ترن باید در عمق یکسانی فشار بیشتری رو نسبت به زیر دریایی های کوچیکتر متحمل بشن که خطر له شدن زیردریایی اتمی رو ده چندان افزایش می ده که نامعقوله.

من فکر کنم شما تسلط کافی روی مبانی نظری ندارید و معنای دقیقِ مفاهیم فیزیکی رو نمی دونید. بارها گفتم که نیروی ارشمیدس رو با نیروی آبی که از سوراخ به داخل می ریزه اشتباه نگیرید. به نظرم بهتره تجربیات نادقیقتون رو نادیده بگیرید و کمی روی مباحث نظری فیزیک تمرکز کنید و تفکر و مطالعتون رو بالا ببرید و بعد با دقت بیشتری دست به آزمایش بزنید.

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

M_J1364@yahoo.com نوشته شده:
شنبه ۱۳۹۹/۹/۱ - ۱۶:۰۷
ببینید من نگفتم که قانون ارشمیدس برای سطل آب درست کار نمی کنه و برای دریا درست کار می کنه. اگه این طور گفته بودم که نمیومدم آزمایش سطل شما رو اصلاح کنم. بلکه گفتم اگه توی سطل دارید آزمایش می کنید اتفاقی میوفته که توی دریا یا نمیوفته یا اثرش خیلی کمتره و اونم تغییر سطح تراز آبه، یعنی توی آزمایش شما، ارتفاع سطح آب سطل از کف سطل تابعی از حجم قوطیه که در آب فرو رفته ولی این موضوع در دریا پیش نمیاد و این که سوراخ، خودش در آزمایش شما به علت سنگین شدن قوطی حرکت کنه همه ی این ها جز پیچیده کردنِ یه مسئله ی ساده کاری نمی کنه و پیچیدگی های ظریفی رو داره به مسئله تحمیل می کنه که نادیده گرفتنشون ممکنه نتیجه ی ظاهری آزمایش رو معکوس جلوه بده.

وقتی می گم توی آزمایش شما سطح آزاد آب سطل به مقدار حجم فرو رفته ی قوطی بستگی داره و با یه تابع ریاضی به هم مربوط میشن، یعنی وقتی دو تا قوطی رو جداگانه توی آب سطل فرو می کنید وزین شدن قوطی ها خودش داره اختلاف ارتفاع سوراخ و سطح آب سطل رو بر هم می زنه و انگار شرایط اولیه ی مسئله تون برای دو قوطی هی داره بهم می خوره.
عبدالرضا علي پور نوشته شده:
شنبه ۱۳۹۹/۹/۱ - ۱۵:۱۵
ما نمیتونیم به جسم شناور بگیم خوب تو همین سطح سوراخ خودت را نگه دار تا ما نیروی اب را اندازه بگیریم
قطعاً برای ساده کردن مسئله باید این کارو بکنید تا به نتیجه ی درست برسید. حرف شما مثل این می مونه که من برای تعیین ثابت گرانش زمین بخوام از اصطکاک هوا برای جرم ساقط شونده صرف نظر کنم تا به نتیجه ی دقیق تری برسم ولی شما اصرار کنید که نمیشه کل هوای زمین رو خالی کرد! می دونم نمیشه خالی کرد، ولی در نظر گرفتن اثر اصطکاک هوا جز اینکه محاسبات ما رو پیچیده کنه کاری نمی کنه. اونوقت اگه ناشیانه عمل کنیم ممکنه نتیجه بگیریم که ثابت گرانشی به جنس هوای دور زمین (یا هر سیاره ای) هم وابسته ست! (که غلطه)
عبدالرضا علي پور نوشته شده:
شنبه ۱۳۹۹/۹/۱ - ۱۵:۳۶
کلا شما با پا فشاری رو نظر خودتون دارید اینو ثابت میکنید که پمپی که نیاز داریم تا اب سوراخ را در بدنه یک سوپر تانکر که در عمق 4 متری از سطح اب تخلیه کنه با پمپی که میخواد اب یک قایق تفریحی را در همین وضعیت و شرایط خالی کنه باید یکی باشه smile039 smile055
قطعاً همینطوره چون قوانین فیزیک اینو می گه: اگه یه قایق تفریحی در عمق یه متری از سطح آب سوراخ بشه شما کافیه انگشتتون رو بذارید جلوی سوراخ تا آب بند بیاد اگرم ناو جنگی آمریکا در همین ارتفاع و به همون شکل سوراخ بشه، انگشت شما برای جلوگیری از ورود آب کفایت می کنه. اگه ادعای شما درست باشه، به یه زیر دریاییِ بزرگ که در کف اقیانوس نشسته فشار بیشتری از طرف آب وارد میشه تا به یه زیر دریایی سبک، در حالی که فشاری که زیردریایی داره تحمل می کنه به بزرگی و کوچیکی زیر دریایی نیست و فقط به عمق آب وابسته ست. اگر اینطوری بود که زیر دریایی های اتمی که به مراتب سنگین ترن باید در عمق یکسانی فشار بیشتری رو نسبت به زیر دریایی های کوچیکتر متحمل بشن که خطر له شدن زیردریایی اتمی رو ده چندان افزایش می ده که نامعقوله.

من فکر کنم شما تسلط کافی روی مبانی نظری ندارید و معنای دقیقِ مفاهیم فیزیکی رو نمی دونید. بارها گفتم که نیروی ارشمیدس رو با نیروی آبی که از سوراخ به داخل می ریزه اشتباه نگیرید. به نظرم بهتره تجربیات نادقیقتون رو نادیده بگیرید و کمی روی مباحث نظری فیزیک تمرکز کنید و تفکر و مطالعتون رو بالا ببرید و بعد با دقت بیشتری دست به آزمایش بزنید.
به هر حال شما حد اقل یک بار هم که شده باشه باید این چیزی رو که از رو فرمول و ذهنیات میگید تجربه کرده باشید -- ایا واقعا تجربش را دارید ؟

من بین عمل گرا بودن تا تیوری خیلی فاصله میبینم -- اون دانشمندایی که اختراعات جدید کردند هیچ وقت با تیوری صرف ننشستند تا اخر یک کشف یا اختراع را بررسی کنند هر کشف و اختراع جدیدی هم همیشه با کوهی از مقاومت های تیوریک قبلی مواجه بوده -- شما خودتون تو حوزه ای که کار کردید باید بهتر متوجه این موضوع باشید -- من دقیقا می دونم فرق داره چون عملا باهاش سرو کار داشتم شما هم نمیتونید با دست جلوش را بگیرید این فقط یک ادعاست پشت مانیتور

Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2209

سپاس: 1235

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط Paradoxy »

سلام من که شکی ندارم زیرا این رو بارها عملا تو کارام تجربه کردم و مطمعنا میدونم مواضع شما دوستان تیوری هستند این ازمایش رو برای شما انجام دادم که خودتون ازمایش کنید و ببینید که عمق شناوری باعث میشه که نیروی بیشتری به محل سوراخ شده یک شناور وارد بشه از طرف آب --- ازمایش با دقت بالایی انجام شده و خطایی نداره شرایط ازمایش با شرایط واقعی دریا یکی بوده -- بطری نبوده و قوطی فلزی شیر نان بوده - ضمنا اینجا تا قبل ازمایش همه متفقا میگفتید که عمق شناوری هیچ ارتباطی به نیروی وارده بر سوراخ نداره حتا اگر کف شناور بخوره به کف اقیانوس ارام و من عملا میدونم که این گفته کاملا غیر علمی هست باور ندارید برید ازمایش کنید - حالا هر جوری دوست دارید --
دقیق بیارید که کجا من گفتم عمق شناوری ارتباطی به نیروی وارد شده به سوراخ نداره؟ مورد شماره دویی که توی دو پست قبلم نوشتم رو با دقت 3-4 بار مرور کنید. اونم با صدای بلند. حالا بگید کجاش مبهمه؟ کجاش ادعا شده که میزان فرورفتگی یک جسم درون یک مایع اهمیتی نداره؟
1. نیرویی که یک مایع به سطح یک جسم وارد میکنه فقط وابسته به سطح جسم، و فشار مایع در اون سطح هست.
2. فشار مایع های خطی فقط و فقط تابعی از ارتفاعه. مثلا در اعماق فشار آب بیشتره. روی سطح آب، فشار آب برابره با فشار هوا.
3. پس اهمیتی نداره جسم قرار گرفته روی آب چه شکلی داشته باشه یا وزنش چی باشه. مهم اینه که کف اون جسم تا چه اندازه توی آب فرو رفته باشه تا نیروی وارد شده به سطحش رو تعیین کنیم.
حالا خوبه که در ادامه همون پست نوشتم یک جسم چگال تر مثل سوپرتانک، نسبت به یک جسم کم چگال تر مثل یک قایق چوبی، بیشتر وارد عمق آب میشه و فشار بیشتری به سطحش وارد میشه اما اگر در عمق یکسانی قرار بگیرند فشار یکسانی رو تجربه میکنند.

به هر حال شما حد اقل یک بار هم که شده باشه باید این چیزی رو که از رو فرمول و ذهنیات میگید تجربه کرده باشید -- ایا واقعا تجربش را دارید ؟
آخه اصلا بحث فرمول و تجربه و این حرفا نیست. شما دارید روی یک بدیهی بحث میکنید. من یه بار یه جوابی دادم به شما که ازش گذشتید. نوشتم "چه اهمیتی داره که چه چیزی رو در فلان عمق از آب ببریم؟ آب که نمیدونه ما چی بردیم تو عمقش."

زمانی که به ما میزان فرو رفتگی یک جسم درون یک آب رو میدن، عملا انگار چگالی جسم رو لحاظ کردن. میزان فرو رفتگی یک جسم درون آب، وابسته به چگالی اون جسم هستش. هرچی چگال تر باشه بیشتر وارد آب میشه و بخش کمتریش بیرون آب میمونه. اگر چگالیش از آب بیشتر باشه اصلا غرق میشه. همون سوپرتانک چند صد تنی، چگالیش از آب کمتره (که اگر بیشتر بود اصلا غرق میشد).

cnt

نام: ارش سی ان تی

عضویت : شنبه ۱۳۹۸/۱۰/۱۴ - ۲۰:۱۶


پست: 40

سپاس: 19

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط cnt »

فرض کنید دو فروند زیردریایی یکی 100 تنی و یکی 200 تنی مماس با یکدیگر درعمق یکسان ساکن هستند.
روی بدنه هردو سوراخی به اندازه یه سکه ایجاد شده طوری که از هردو زیردریایی میشه از این سوراخ داخل دیگری رو دید (بیشتر شبیه فکاهی شده ولی چاره ای نیست)
به نظر شما در طول یک دقیقه داخل کدوم یکی اب بیشتری نفوذ میکند
اگه بگید فشار اب برای 200 تنی بیشتر هست و اب بیشتری داخلش نفوذ میکند .
خوب همین فشار هم برای 100 تنی هست
مگه اینکه قبول کنیم اب هوشمندانه عمل میکند و 200 تنی رو بیشتر تغذیه میکند
ولی اگه هوشمند بود 100 تنی رو بیشتر تغذیه میکرد چون زودتر غرق میشد
و اگه بیطرف بود در طول یک دقیقه حجم ابی مساوی وارد هر دو میشد.
حالا کسانی که به اقیانوس دسترسی دارند زحمت ازمایش رو قبول کنند و نتیجه رو اینجا بزارند

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

cnt نوشته شده:
شنبه ۱۳۹۹/۹/۱ - ۱۹:۵۳
فرض کنید دو فروند زیردریایی یکی 100 تنی و یکی 200 تنی مماس با یکدیگر درعمق یکسان ساکن هستند.
روی بدنه هردو سوراخی به اندازه یه سکه ایجاد شده طوری که از هردو زیردریایی میشه از این سوراخ داخل دیگری رو دید (بیشتر شبیه فکاهی شده ولی چاره ای نیست)
به نظر شما در طول یک دقیقه داخل کدوم یکی اب بیشتری نفوذ میکند
اگه بگید فشار اب برای 200 تنی بیشتر هست و اب بیشتری داخلش نفوذ میکند .
خوب همین فشار هم برای 100 تنی هست
مگه اینکه قبول کنیم اب هوشمندانه عمل میکند و 200 تنی رو بیشتر تغذیه میکند
ولی اگه هوشمند بود 100 تنی رو بیشتر تغذیه میکرد چون زودتر غرق میشد
و اگه بیطرف بود در طول یک دقیقه حجم ابی مساوی وارد هر دو میشد.
حالا کسانی که به اقیانوس دسترسی دارند زحمت ازمایش رو قبول کنند و نتیجه رو اینجا بزارند
اینطوری یه زیر دریایی داریم 100 تنی و یکی 200 تنی دوتاشون تو عمق معینی با هم مماس هستند --- و هر دو شروع میکنند هم زمان به خارج کردن 100 تن اب از بالاست تانکها کدامشون زودتر به سطح اب میرسند و چرا ؟ اگر بگی 100 تنی باید بگی چرا؟ اب که هوشمند نیست smile138 (خروج اب از هر دو به یک میزان انجام میگیره در واحد زمان )

Paradoxy

عضویت : دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۲۲:۱۷


پست: 2209

سپاس: 1235

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط Paradoxy »

اینطوری یه زیر دریایی داریم 100 تنی و یکی 200 تنی دوتاشون تو عمق معینی با هم مماس هستند --- و هر دو شروع میکنند هم زمان به خارج کردن 100 تن اب از بالاست تانکها کدامشون زودتر به سطح اب میرسند و چرا ؟ اگر بگی 100 تنی باید بگی چرا؟ اب که هوشمند نیست smile138 (خروج اب از هر دو به یک میزان انجام میگیره در واحد زمان )
زیر دریایی 100 تنی که نمیتونه 100 تن آب از خودش خارج کنه ... زیردریایی خودشم وزن داره. گیریم هر دو زیردریایی 50 تن آب از خودشون خارج کنند. کدوم زودتر به سطح آب میرسه؟ خب؛ اگر چگالی زیر دریایی ها عینن یکسان باشه، هیچ کدوم. همزمان تغییر ارتفاع میدن و دقیقا به یک میزان تغییر ارتفاع میدن. اگر چگالیشون فرق داشته باشه، اونی که چگالیش کمتره زودتر به سطح آب میرسه و تغییر ارتفاع بیشتری رو هم تجربه میکنه. چون نیروی شناوری بر واحد سطحی که از طرف دریا به زیردریایی ها وارد میشه، وابسته به وزن زیردریایی ها نیست. وابسته به "چگالی" زیردریایی هاست.

چرا یک تکه کوچک آهن رو توی آب میندازیم سریع میره توی عمق آب، در حالی که کشتی های چند صد تنی آهنی روی آب بدون مشکل حرکت می کنند؟ چون این کشتی های چند صد تنی تماما از آهن نیستند. بخش زیادی از کشتی رو فضای خالی و هوا پر کرده. بخش های چوبی و ... هم وجود دارند. در نتیجه یک کشتی چند صد تنی فقط به خاطر چگالی کمتری که داره روی سطح آب شناور میشه در حالی که یه تکه کوچک آهن که قد یک بند انگشت ابعادشه توی آب غرق میشه.
آخرین ویرایش توسط Paradoxy شنبه ۱۳۹۹/۹/۱ - ۲۲:۱۲, ویرایش شده کلا 1 بار

عبدالرضا علي پور

نام: عبدالرضا علي پور

محل اقامت: بوشهر

عضویت : شنبه ۱۳۹۴/۷/۱۸ - ۰۰:۲۷


پست: 823

سپاس: 172

جنسیت:

Re: جلوگیری از ورود آب به کشتی

پست توسط عبدالرضا علي پور »

Paradoxy نوشته شده:
شنبه ۱۳۹۹/۹/۱ - ۲۱:۴۰
اینطوری یه زیر دریایی داریم 100 تنی و یکی 200 تنی دوتاشون تو عمق معینی با هم مماس هستند --- و هر دو شروع میکنند هم زمان به خارج کردن 100 تن اب از بالاست تانکها کدامشون زودتر به سطح اب میرسند و چرا ؟ اگر بگی 100 تنی باید بگی چرا؟ اب که هوشمند نیست smile138 (خروج اب از هر دو به یک میزان انجام میگیره در واحد زمان )
زیر دریایی 100 تنی که نمیتونه 100 تن آب از خودش خارج کنه ... زیردریایی خودشم وزن داره. گیریم هر دو زیردریایی 50 تن آب از خودشون خارج کنند. کدوم زودتر به سطح آب میرسه؟ خب؛ اگر چگالی زیر دریایی ها عینن یکسان باشه، هیچ کدوم. همزمان تغییر ارتفاع میدن و دقیقا به یک میزان تغییر ارتفاع میدن. اگر چگالیشون فرق داشته باشه، اونی که چگالیش کمتره زودتر به سطح آب میرسه و تغییر ارتفاع بیشتری رو هم تجربه میکنه. چون نیروی شناوری که از طرف دریا به زیردریایی ها وارد میشه، وابسته به وزن زیردریایی ها نیست. وابسته به "چگالی" زیردریایی هاست.
چگالی میشه جرم به حجم زیر دریایی دو تاشون چگالی برابری دارند فقط جرمشون فرق میکنه یکیش 100 تنه و یکیش 200 تنه دوتاشون هم با هم تو یع عمق مماس شدن و با هم شروع به تخلیه میکنند هم زمان و به یک میزان دوتاشون با هم سبک سازی میکنند مثلا همون 50 تن در یک زمان اینها با هم میان بالا؟ بعد دوتا وزنه اهنی داریم با چگالی یکسان ولی اختلاف جرم زیاد اگر هم زمان ما اینها را رها کنیم تو اب باید با هم به عمق برسند؟ اگر جواب منفیه چرا؟
آخرین ویرایش توسط عبدالرضا علي پور شنبه ۱۳۹۹/۹/۱ - ۲۲:۰۵, ویرایش شده کلا 1 بار

ارسال پست