نظریه ی جهان های موازی
نظریه ی جهان های موازی
نظریه ی جهان های موازی
این نظریه در سال 1970 توسط امدت ، گراهام و دی ویت داده شد.
بحث اصلی این نظریه بر روی خلاصه شدن بسته ی موجی است که خلاصه ی آن چنین است:
کوانتومی که قصد داریم اندازه گیری کنیم با یک تابع موج بیان می شود که از معادله ی شرودینگر پیروی می کند. دستگاه اندازه گیری نیز که از بینهایت ذره ی زیر اتمی تشکیل شده است دارای تابع موجی بسیار پیچیده که از معادله ی شرودینگر پیروی می کند است. هر یک از دو تابع موج مجموعه احتمالات مربوط به خواصی به خواصی که می خواهیم اندازه بگیریم در بر می گیرند. هنگام اندازه گیری ذره با دستگاه کنش می کند . مجموع این دو با یک تابع موج بسیار پیچیده بیان می شود . اما هیچ چیز این تابع موج را مجبور به خلاصه شدن نمی کند زیرا این بر خلاف اصل عدم قطعیت است.فرض کنید قصد داریم اسپین یک فوتون را مشخص کنیم . اسپین این فوتون از قبل ناشناخته است . فوتون را به صفحه ی دستگاه می تابانیم در این حال تابع موج دستگاه + فوتون در بردارنده ی 2 احتمال یکسان اسپین مثبت و منفی فوتون است.می دانیم که در هر حال باید یکی از این 2 حالت درست باشد در صورتی که تابع موج دارای دو احتمال یکسان است . این جاست که معادله ی شرودینگر اعتبار خود را از دست می دهد و پس از اندازه گیری دوباره اعتبار خود را باز پس می یابد . این مسئله باعث طرح نظریه ی جهان های موازی شد به این شکل که سه دانشمند بالا پیشنهاد کردند که در هنگام اندازه گیری اسپین فوتون ، بسته ی موج خلاصه نمی شود بلکه بسته ی موج دستگاه + فوتون به دو بخش هم احتمال تقسیم می شود که هر کدام از این بخش ها دربردارنده ی بخشی از احتمال دستگاه + فوتون هستند . از طرفی ناظر نیز که باید فقط یکی از دو احتمال را اندازه گیری و ثبت کند نیز به دو بخش تقسیم شده که دو احتمال متفاوت را در دو دنیای موازی با هم اندازه گیری میکنند.
یک سوال
همه ما این نظریه را که سیاه چاله ها دروازه ی ورود به جهان های موازی هستند را شنیده ایم . به آزمایش فرضی زیر توجه کنید :
شخصی در سفینه ی فضایی خود به سوی آن سوی افق رویداد سیاه چاله ای کشیده می شود . در این حال وی آزمایش با لا را انجام می دهد(2 جهان موازی پدید می آید) و اسپین فوتون را + اندازه گیری می کند . در همین حال وی به درون سیاه چاله افتاده (فرض را بر زنده ماندن او و سفر او به جهان موازی با این جهان بگذارید ) و وارد جهان های موازی می شود و خود را در حالی می یابد که اسپین فوتون را منفی اندازه گرفته است . می شود توضیح دهید که چگونه یک ذره دارای دو اسپین + و – با احتمال یکسان صد درصد است ؟
این نظریه در سال 1970 توسط امدت ، گراهام و دی ویت داده شد.
بحث اصلی این نظریه بر روی خلاصه شدن بسته ی موجی است که خلاصه ی آن چنین است:
کوانتومی که قصد داریم اندازه گیری کنیم با یک تابع موج بیان می شود که از معادله ی شرودینگر پیروی می کند. دستگاه اندازه گیری نیز که از بینهایت ذره ی زیر اتمی تشکیل شده است دارای تابع موجی بسیار پیچیده که از معادله ی شرودینگر پیروی می کند است. هر یک از دو تابع موج مجموعه احتمالات مربوط به خواصی به خواصی که می خواهیم اندازه بگیریم در بر می گیرند. هنگام اندازه گیری ذره با دستگاه کنش می کند . مجموع این دو با یک تابع موج بسیار پیچیده بیان می شود . اما هیچ چیز این تابع موج را مجبور به خلاصه شدن نمی کند زیرا این بر خلاف اصل عدم قطعیت است.فرض کنید قصد داریم اسپین یک فوتون را مشخص کنیم . اسپین این فوتون از قبل ناشناخته است . فوتون را به صفحه ی دستگاه می تابانیم در این حال تابع موج دستگاه + فوتون در بردارنده ی 2 احتمال یکسان اسپین مثبت و منفی فوتون است.می دانیم که در هر حال باید یکی از این 2 حالت درست باشد در صورتی که تابع موج دارای دو احتمال یکسان است . این جاست که معادله ی شرودینگر اعتبار خود را از دست می دهد و پس از اندازه گیری دوباره اعتبار خود را باز پس می یابد . این مسئله باعث طرح نظریه ی جهان های موازی شد به این شکل که سه دانشمند بالا پیشنهاد کردند که در هنگام اندازه گیری اسپین فوتون ، بسته ی موج خلاصه نمی شود بلکه بسته ی موج دستگاه + فوتون به دو بخش هم احتمال تقسیم می شود که هر کدام از این بخش ها دربردارنده ی بخشی از احتمال دستگاه + فوتون هستند . از طرفی ناظر نیز که باید فقط یکی از دو احتمال را اندازه گیری و ثبت کند نیز به دو بخش تقسیم شده که دو احتمال متفاوت را در دو دنیای موازی با هم اندازه گیری میکنند.
یک سوال
همه ما این نظریه را که سیاه چاله ها دروازه ی ورود به جهان های موازی هستند را شنیده ایم . به آزمایش فرضی زیر توجه کنید :
شخصی در سفینه ی فضایی خود به سوی آن سوی افق رویداد سیاه چاله ای کشیده می شود . در این حال وی آزمایش با لا را انجام می دهد(2 جهان موازی پدید می آید) و اسپین فوتون را + اندازه گیری می کند . در همین حال وی به درون سیاه چاله افتاده (فرض را بر زنده ماندن او و سفر او به جهان موازی با این جهان بگذارید ) و وارد جهان های موازی می شود و خود را در حالی می یابد که اسپین فوتون را منفی اندازه گرفته است . می شود توضیح دهید که چگونه یک ذره دارای دو اسپین + و – با احتمال یکسان صد درصد است ؟
ابلها مردا عدوی تو نیستم من ،انکار توام .
-
محل اقامت: دل من چون پرستوی بهاریست از این صحرا به آن صحرا فراریست
عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۷/۳/۲۲ - ۲۲:۱۶
پست: 97-
سپاس: 1
Re: نظریه ی جهان های موازی
فقط یک شخص یا یک فوتو ن تنها نمی تواند در جهان های موازی جابجا شود زیرا انگاه ماهیت اندازه گیری ما به چالش کشیده می شود به طوری که دیگر نیازی به وجود جهان دوم نیست .
پس فقط باید دو شخص جاشون را { جهان هاشون } عوض کنند که هیچ مشکلی پیش نمی اید { تقارن پدیده به هم نمی خورد {البته به نظر بنده }}
پس فقط باید دو شخص جاشون را { جهان هاشون } عوض کنند که هیچ مشکلی پیش نمی اید { تقارن پدیده به هم نمی خورد {البته به نظر بنده }}
درویشی در آن میان از او پرسید که:((عشق چیست؟)) گفت: ((امروز بینی و فردا و پس فردا.))
آن روز بکشتند و دیگر روز بسوختند و سیوم روز خاکسترش به باد دادند.
گزیده ای از داستان حسین بن منصور حلاج
به نقل از تذکره الاولیا
آن روز بکشتند و دیگر روز بسوختند و سیوم روز خاکسترش به باد دادند.
گزیده ای از داستان حسین بن منصور حلاج
به نقل از تذکره الاولیا
Re: نظریه ی جهان های موازی
نمی دونم من بیسوادم یا شما حرفای عجیب می زنید.آخه یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ابلها مردا عدوی تو نیستم من ،انکار توام .
-
محل اقامت: دل من چون پرستوی بهاریست از این صحرا به آن صحرا فراریست
عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۷/۳/۲۲ - ۲۲:۱۶
پست: 97-
سپاس: 1
Re: نظریه ی جهان های موازی
منظورت را نمی فهمم واضح تر بگو ؟؟؟؟
درویشی در آن میان از او پرسید که:((عشق چیست؟)) گفت: ((امروز بینی و فردا و پس فردا.))
آن روز بکشتند و دیگر روز بسوختند و سیوم روز خاکسترش به باد دادند.
گزیده ای از داستان حسین بن منصور حلاج
به نقل از تذکره الاولیا
آن روز بکشتند و دیگر روز بسوختند و سیوم روز خاکسترش به باد دادند.
گزیده ای از داستان حسین بن منصور حلاج
به نقل از تذکره الاولیا
-
محل اقامت: دل من چون پرستوی بهاریست از این صحرا به آن صحرا فراریست
عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۷/۳/۲۲ - ۲۲:۱۶
پست: 97-
سپاس: 1
Re: نظریه ی جهان های موازی
اگه اسپین هم مثبت بشه هم منفی دیگه چه احتیاجی به جهان های موازی هست
البته منظورم از ماهیت اندازه گیری این نبود
البته منظورم از ماهیت اندازه گیری این نبود
درویشی در آن میان از او پرسید که:((عشق چیست؟)) گفت: ((امروز بینی و فردا و پس فردا.))
آن روز بکشتند و دیگر روز بسوختند و سیوم روز خاکسترش به باد دادند.
گزیده ای از داستان حسین بن منصور حلاج
به نقل از تذکره الاولیا
آن روز بکشتند و دیگر روز بسوختند و سیوم روز خاکسترش به باد دادند.
گزیده ای از داستان حسین بن منصور حلاج
به نقل از تذکره الاولیا
Re: نظریه ی جهان های موازی
خوب مسئله این است . هیچ نیازی نیست . ولی دوست عزیز اگر این آزمایش را در یک محیط محدود کوانتومی با دو الکترون انجام دهیم وقتی احتمالات آن ها صد درصد + و صد درصد _ باشد الکترون مجبور هردو حالتو بگیره که با عث نقض اصل طرد پاولی می شه چون این دو تا الکترون دقیقا احتمالات اسپین هایشان کامل است و دیگر نمی شود برای برای احتمالی که صد درصد است جهان موازی ایجاد شود . چرا که هیچ یک از احتمالات با توجه به دستگاه اندازه گیری ما باعث گیج شدن ناظر می شود و نمی توانیم بگوییم که شعور او دخیل بوده است .پس الکترون باید دو حالتو بگیره ؟مورای گل_مان نوشته شده:اگه اسپین هم مثبت بشه هم منفی دیگه چه احتیاجی به جهان های موازی هست
البته منظورم از ماهیت اندازه گیری این نبود
ابلها مردا عدوی تو نیستم من ،انکار توام .
Re: نظریه ی جهان های موازی
با پوزش :
این قدر گنگ نوشتم که خودم هم گیج شدم . منظورم اینه که می تونی توضیح بدی که چه جوری ابهام بالا رفع می شه؟
مثلا طرف دو احتمال را اندازه گیری می کند و آن ها را ثبت می کند و پس از خارج شدن از سیاهچاله می خواهد ببیند که دستگاه چه اسپینی را ثبت کرده (بدون اطلاع قبلی ) آن وقت چه اتفاقی می افتد ؟ آیا احتمالات یک سان را با خود به جهانی می آورد که در آن هر ذره فقط یک اسپین باید داشته باشد ؟ آیا دستگاه چیزی را نشان می دهد ؟
این قدر گنگ نوشتم که خودم هم گیج شدم . منظورم اینه که می تونی توضیح بدی که چه جوری ابهام بالا رفع می شه؟
مثلا طرف دو احتمال را اندازه گیری می کند و آن ها را ثبت می کند و پس از خارج شدن از سیاهچاله می خواهد ببیند که دستگاه چه اسپینی را ثبت کرده (بدون اطلاع قبلی ) آن وقت چه اتفاقی می افتد ؟ آیا احتمالات یک سان را با خود به جهانی می آورد که در آن هر ذره فقط یک اسپین باید داشته باشد ؟ آیا دستگاه چیزی را نشان می دهد ؟
ابلها مردا عدوی تو نیستم من ،انکار توام .
-
محل اقامت: دل من چون پرستوی بهاریست از این صحرا به آن صحرا فراریست
عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۷/۳/۲۲ - ۲۲:۱۶
پست: 97-
سپاس: 1
Re: نظریه ی جهان های موازی
ما می گیم دو جهان تشکیل شده که در یکی اسپین را مثبت اندازه گیری کرده اند و در دیگری منفی
ببین بیا مسئله را این جوری تحلیل کنه که به خاطر عدالت { همون احتمال برابر } حتما باید دو جهان باشه که اسپین در یکی مثبت و دیگری منفی است خب ناظر پا میشه میره ذره دوم را مبینه مشکلش چیه ؟؟
ببین بیا مسئله را این جوری تحلیل کنه که به خاطر عدالت { همون احتمال برابر } حتما باید دو جهان باشه که اسپین در یکی مثبت و دیگری منفی است خب ناظر پا میشه میره ذره دوم را مبینه مشکلش چیه ؟؟
درویشی در آن میان از او پرسید که:((عشق چیست؟)) گفت: ((امروز بینی و فردا و پس فردا.))
آن روز بکشتند و دیگر روز بسوختند و سیوم روز خاکسترش به باد دادند.
گزیده ای از داستان حسین بن منصور حلاج
به نقل از تذکره الاولیا
آن روز بکشتند و دیگر روز بسوختند و سیوم روز خاکسترش به باد دادند.
گزیده ای از داستان حسین بن منصور حلاج
به نقل از تذکره الاولیا
-
محل اقامت: دل من چون پرستوی بهاریست از این صحرا به آن صحرا فراریست
عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۷/۳/۲۲ - ۲۲:۱۶
پست: 97-
سپاس: 1
Re: نظریه ی جهان های موازی
به نظرم همزادی این دو ذره به این معنی نیست که باهم نمی توانند وجود داشته باشند .
درویشی در آن میان از او پرسید که:((عشق چیست؟)) گفت: ((امروز بینی و فردا و پس فردا.))
آن روز بکشتند و دیگر روز بسوختند و سیوم روز خاکسترش به باد دادند.
گزیده ای از داستان حسین بن منصور حلاج
به نقل از تذکره الاولیا
آن روز بکشتند و دیگر روز بسوختند و سیوم روز خاکسترش به باد دادند.
گزیده ای از داستان حسین بن منصور حلاج
به نقل از تذکره الاولیا
-
محل اقامت: دل من چون پرستوی بهاریست از این صحرا به آن صحرا فراریست
عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۷/۳/۲۲ - ۲۲:۱۶
پست: 97-
سپاس: 1
Re: نظریه ی جهان های موازی
خب دو ذره نمی توانند در یک جهان باشند اما ناظر میتواند جابجا شود و نتیجه را در یک جهان دیگر ببیند به نظر من این مشکلی به اندازه گیری او وارد نمی کند
درویشی در آن میان از او پرسید که:((عشق چیست؟)) گفت: ((امروز بینی و فردا و پس فردا.))
آن روز بکشتند و دیگر روز بسوختند و سیوم روز خاکسترش به باد دادند.
گزیده ای از داستان حسین بن منصور حلاج
به نقل از تذکره الاولیا
آن روز بکشتند و دیگر روز بسوختند و سیوم روز خاکسترش به باد دادند.
گزیده ای از داستان حسین بن منصور حلاج
به نقل از تذکره الاولیا
Re: نظریه ی جهان های موازی
چرا ؟ ثابت می کنم که این دو ذره هر دو یک ذره واحد بزرگتر هستند و این دو ذره هر دو بخشی از احتمالات ذره ی قبلی را در بر می گیرند . پس هردو نمی توانند وجود مستقلی داشته باشند .
ابلها مردا عدوی تو نیستم من ،انکار توام .
-
محل اقامت: دل من چون پرستوی بهاریست از این صحرا به آن صحرا فراریست
عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۷/۳/۲۲ - ۲۲:۱۶
پست: 97-
سپاس: 1
Re: نظریه ی جهان های موازی
آقای بوهر
دو جهان تشکیل شده فقط به دلیل تفاوت دو ذره است اگر آن دو نیز تمایز نداشته باشند دو جهان یکی خواهند بود .
دو جهان تشکیل شده فقط به دلیل تفاوت دو ذره است اگر آن دو نیز تمایز نداشته باشند دو جهان یکی خواهند بود .
درویشی در آن میان از او پرسید که:((عشق چیست؟)) گفت: ((امروز بینی و فردا و پس فردا.))
آن روز بکشتند و دیگر روز بسوختند و سیوم روز خاکسترش به باد دادند.
گزیده ای از داستان حسین بن منصور حلاج
به نقل از تذکره الاولیا
آن روز بکشتند و دیگر روز بسوختند و سیوم روز خاکسترش به باد دادند.
گزیده ای از داستان حسین بن منصور حلاج
به نقل از تذکره الاولیا
Re: نظریه ی جهان های موازی
اتفاقا بدجور مشکل وارد می کنه . از هر دیدی . اولا اگر شعور را در اندازه گیری دخیل بدانیم ممکن است که وی با این موجب شود که احتمالات تغیرات بسزایی بکند . مثلا در یکجا اسپین را + و در جای دیگر آن را _ اندازه گیری می کند . سپس از سیاه چاله خارج شده و او که دیگر اکنون ادغام دو حالت است در هر حال باید یکی از این دو را انتخاب کند و این هم باعث می شود که هر دو ذره وجود مستقلی نداشته باشند و هم این که بسادگی یک اسپین با احتمال صد درصد را حذف کرده .مورای گل_مان نوشته شده:خب دو ذره نمی توانند در یک جهان باشند اما ناظر میتواند جابجا شود و نتیجه را در یک جهان دیگر ببیند به نظر من این مشکلی به اندازه گیری او وارد نمی کند
دوما اگر ماده را در تایین خلاصه شدن بسته ی موج دخیل بدانیم در این صورت می توان گفت که شخص این بار با حضور در هردو جهان اختلالاتی را بر معادله ی شرودینگر وارد می کند .
سوما اگر دو ذره هر دو وجود داشته باشند کدام ذره ی اصلی است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ابلها مردا عدوی تو نیستم من ،انکار توام .
Re: نظریه ی جهان های موازی
گفتم که این دو ذره فقط به دلیل پخش شدن احتمالاتی ذره ی واحد هستند به شکلی که نمی توان گفت کدام یک ذره ی اصلی است .مورای گل_مان نوشته شده:آقای بوهر
دو جهان تشکیل شده فقط به دلیل تفاوت دو ذره است اگر آن دو نیز تمایز نداشته باشند دو جهان یکی خواهند بود .
تازه من خودم گفتم که اصل طرد پاولی اجازه ی چنین حرکتی را نمی دهد .
در ضمن دو موج را در نظر بگیر که مستقیم در یک نقطه به یکدیگر برخورد می کنند سپس از هم جدا می شوند و به راه خود ادامه می دهند . می توانی بگویی کدام یک از دو موج دقیقا در حال ادامه ی مسیر خود هستند یا نه ؟ نه پس دو موج جدید که از ادغام دو موج قبل تشکیل شده است مجموعه ای از دو حالت است .
ابلها مردا عدوی تو نیستم من ،انکار توام .
-
محل اقامت: دل من چون پرستوی بهاریست از این صحرا به آن صحرا فراریست
عضویت : چهارشنبه ۱۳۸۷/۳/۲۲ - ۲۲:۱۶
پست: 97-
سپاس: 1
Re: نظریه ی جهان های موازی
اگر حرف شما مبنی بر دخالت شعور را صحیح بدانیم می توان چنین نتیجه ای گرفتبوهر 1372 نوشته شده:اتفاقا بدجور مشکل وارد می کنه .
درویشی در آن میان از او پرسید که:((عشق چیست؟)) گفت: ((امروز بینی و فردا و پس فردا.))
آن روز بکشتند و دیگر روز بسوختند و سیوم روز خاکسترش به باد دادند.
گزیده ای از داستان حسین بن منصور حلاج
به نقل از تذکره الاولیا
آن روز بکشتند و دیگر روز بسوختند و سیوم روز خاکسترش به باد دادند.
گزیده ای از داستان حسین بن منصور حلاج
به نقل از تذکره الاولیا