سلام و درود
nia نوشته شده:به نظر میاد که تحلیل دوستان در پدیده های کوانتومی ، با نادیده انگاشتن قسمتی از فرمولبندی کوانتومی است .
اگر منظور شما پست های من هست ، ممنون می شوم دقیقا ذکر کنید کدام قسمت !
nia نوشته شده:
بخاطر داشته باشیم مقدار چشمداشتی کمیت با مقدار اندازه گیری شده آن دو مفهوم جدا از هم هستند .
ممنون می شوم تفاوت این دو را برای من توضیح دهید
چون
تا آنجا که بنده می دانم
مقدار چشم داشتی یا
مقدار انتظاری یا
expectation value همان مقداری است که اگر
اندازه گیری انجام شود، بدست خواهد آمد !
nia نوشته شده: ضمنا بخاطر داشته باشیم که ذره طبیعتی موج گونه نیز دارد یعنی یک الکترون در حال حرکت بمانند یک چشمه موج است که میتوان آزمایشی مشابه آزمایش معروف دو شکاف روی آن انجام داد واز همان تحلیلها استفاده و همان نتایج را انتظار داشت .
همچنین زمانیکه تعدادی فوتون باهم نابود شده و تولید زوج می نمایند در واقع با تحلیل ذره ای بودن ، موج کاملا جایگزیده شده و ذره پدید میآید .
فکر می کنم در بحث هایی که با دوستان در همین تاپیک داشتیم به این موارد اشاره شد
nia نوشته شده:لازم به ذکر میدانم که از مبانی تئوریک پیدایش نظریه ریسمان ، دوگانگی موج - ذره میباشد .
این قسمت را هم بنده متوجه نمی شوم !
لطفا بیشتر توضیح بفرمایید !!
nia نوشته شده:
در خصوص انجام آزمایشهای مستقل از هم برای دیدن هر دو وضعیت ارتعاشی و سکون ذره در یک زمان (جهانهای موازی ) ، این امکان وجود دارد که دو آزمایش با دو شکل متفاوت ، دو جنبه از آزمایش را آشکار کند. اما با توجه به اصل عدم قطعیت دقیقا همزمان بودن قابل استناد نیست . و دوم اینکه اگر بفرض ، دو جنبه متفاوت در دو دنیای متفاوت در یک زمان آشکار شوند ، طبق فرضیه جهانهای مواز ی هر دو وضعیت باید قابل ردیابی در زمانهای بعدی باشند . زیرا هر دو جهان با احتمالی غیر صفر میتوانند تداوم داشته باشند که البته در آزمایش اشاره شده ، بدان پرداخته نشده است .
اگر دو آزمایشی که شما می گویید ، با هم رخ دهند و در ضمن تاابع موج واسته داشته باشند ( یعنی یا سورس آنها یکی باشد یا توابع موج آن ها همبسته باشند ) پس دو حالت وجود دارد
یا دو ذره داریم ( که این مورد در اینجا صادق نیست ) و مسئله EPR مطرح می شود
یا این که ما به خطا رفته ایم
چرا که مشاهده نتایج ممکنه ی یک آزمایش به صورت همزمان ، ناممکن است و این بنیادی ترین اصل نظریه ی جهان های موازی است ( که
از این جهان ها به یکدیگر راهی وجود ندارد )
یا حق . . .