پارادُكس در رياضيات و آرايشگر ِ ريش تراش
پارادُكس در رياضيات و آرايشگر ِ ريش تراش
پارادُكس در رياضيات و آرايشگر ِ ريش تراش
در دهكده پراچان ِ تالقان آرايشگري زندگي مي كند.
اين آرايشگر مرد، ريش ِ همه مردان ده را كه ريش
خود را، خود نمي تراشند، مي تراشد.
پرسش: آيا او ريش خود را، خود مي تراشد؟
در دهكده پراچان ِ تالقان آرايشگري زندگي مي كند.
اين آرايشگر مرد، ريش ِ همه مردان ده را كه ريش
خود را، خود نمي تراشند، مي تراشد.
پرسش: آيا او ريش خود را، خود مي تراشد؟
گفتم به شیخ شهر كه كارت ریاست، گفت
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست
آنكس كه شیخ هست و ریاكار نیست، كیست
Re: پارادُكس در رياضيات و آرايشگر ِ ريش تراش
با درودAnita! نوشته شده:نه دیگه! اخه گفته فقط ریش کسایی رو میتراشه که خودشون ریش خود را نمیتراشندخروش نوشته شده:پارادُكس در رياضيات و آرايشگر ِ ريش تراش
در دهكده پراچان ِ تالقان آرايشگري زندگي مي كند.
اين آرايشگر مرد، ريش ِ همه مردان ده را كه ريش
خود را، خود نمي تراشند، مي تراشد.
پرسش: آيا او ريش خود را، خود مي تراشد؟
اگه خودش ریش خودش رو بتراشه حرفش تناقض پیدا میکنه! درسته؟
بله. خب این یک پارادکس است.
به این صورت که اگر آرایشگر ریش خود را نتراشد، پس باید پیش آرایشگر
برود. یعنی باید پیش خودش برود تا ریشش را بتراشد. اما اگر این کار را انجام
دهد، نباید به وسیله ی آرایشگر، یعنی خودش، ریشش تراشیده شود.
پارادکس در اینجاست که آرایشگر هم می تواند ریش بتراشد و هم نمی تواند.
---
professor.freak نوشته شده:تصویر چطور اومد؟من که هنوز چیزی نمیبینم.pezhvak نوشته شده: خوب تصویر زیاد موثر واقع نشد ولی منم میگم نه!
تصویر برای من هم نمایش داده می شود.
احتمالن فیلتر شده.
سپاس
آخرین ویرایش توسط BLUE دوشنبه ۱۳۹۰/۶/۲۱ - ۱۲:۱۵, ویرایش شده کلا 1 بار
كتاب طبيعت با نمادهای رياضی نوشته شده است.
Galileo Galilei
Galileo Galilei
Re: پارادُكس در رياضيات و آرايشگر ِ ريش تراش
با عرض سلام خدمت دوستان اگر چه خیلی وقت است از زمان این پست گذشته ولی از آنجا که پست های استاد عزیزمان خروش همواره نشاط اولیه خود را دارد پاسخ دیر هنگام به این سوال ارزش اولیه آن را از بین نمی برد
پاسخ را بررسی می کنیم
1-فرض اولیه را همان سوال در نظر می گیریم،در این صورت آرایشگر را x و مردان ده را m و جمعیتی که ریششان توسط این مرد تراشیده می شود را T در نظر می گیریم در این صورت(#علامت زیر مجموعه)xRM،x#R#T،MRT مردان ده با تراشیدن رابطه دارند آریشگر با مردی رابطه دارد،آریشگر با تراشیدن رابطه نداردکه اگر در دو حالت نمودار ون را رسم کنیم کاملا مشخص خواهد شد که دو حالت منطقی yes&no یا 0 و1 با همدیگر برابر قرار داده شده اند حالت اول :در مردان همه رابطه تراشیدن ریش در آنها برقرار است حالت دوم همه مردان به جز ریش تراش رابطه ریش تراشی دارند همانطور که در شکل مشاهده می شود پرسشگر در فرض خود دو حالت کاملا جدا را برابر گرفته بعپه عنوان مثال ما هیچ گا نمی توانیمعدد Aرا هم برابر2 و هم برابر3 در نظر بگیریم پس در اصل این سوال نه تناقضی است بلکه نمونه ای از یک فرض مسئله گرفتن کاملا اشتباه است، برای اینکه سوال حالت منطقی بگیرد باید بگویم آرایشگر ریش همه مردان را به
جز خود ...... ....................................................................................
سوال را می توان جور دیگر هم بررسی کرد بدین تریبکه فرض کنیم ریش همه را بایک ماشین زده ونسبت به ریش تراش مسئله را حل کنیم
با تشکر از خروش به خاطر سوال
پاسخ را بررسی می کنیم
1-فرض اولیه را همان سوال در نظر می گیریم،در این صورت آرایشگر را x و مردان ده را m و جمعیتی که ریششان توسط این مرد تراشیده می شود را T در نظر می گیریم در این صورت(#علامت زیر مجموعه)xRM،x#R#T،MRT مردان ده با تراشیدن رابطه دارند آریشگر با مردی رابطه دارد،آریشگر با تراشیدن رابطه نداردکه اگر در دو حالت نمودار ون را رسم کنیم کاملا مشخص خواهد شد که دو حالت منطقی yes&no یا 0 و1 با همدیگر برابر قرار داده شده اند حالت اول :در مردان همه رابطه تراشیدن ریش در آنها برقرار است حالت دوم همه مردان به جز ریش تراش رابطه ریش تراشی دارند همانطور که در شکل مشاهده می شود پرسشگر در فرض خود دو حالت کاملا جدا را برابر گرفته بعپه عنوان مثال ما هیچ گا نمی توانیمعدد Aرا هم برابر2 و هم برابر3 در نظر بگیریم پس در اصل این سوال نه تناقضی است بلکه نمونه ای از یک فرض مسئله گرفتن کاملا اشتباه است، برای اینکه سوال حالت منطقی بگیرد باید بگویم آرایشگر ریش همه مردان را به
جز خود ...... ....................................................................................
سوال را می توان جور دیگر هم بررسی کرد بدین تریبکه فرض کنیم ریش همه را بایک ماشین زده ونسبت به ریش تراش مسئله را حل کنیم
با تشکر از خروش به خاطر سوال
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.
ضعيفالاراده كسي است كه با هر شكستي بينش او نيز عوض شود. (ادگار آلنپو)
***
میترا از ایزدان باستانی ایرانیان پیش از روزگار زرتشت است، که معنی عهد و پیمان و محبت و خورشید نیز میدهد. نماد او خورشید میباشد،انتخاب نام کاربری بنده هم به همین سبب است،با عرض معذرت؛ خواهشمند است عده ای از دوستان پیغام های بیهوده نگذارند
درباره خدایان باستانی بیشتر بخوانید
Re: پارادُكس در رياضيات و آرايشگر ِ ريش تراش
درکتاب fuzzy thinking اثر bart kosko درباره این مسئله چنین خواندم که:
این مشکل و مسائل شبیه به آن از یک مسئله ساده پیش می آید
برای ما مطلوب است که به جای اینکه با بازه ای از صفر تا یک داشته باشیم آین بازه را تنها با دو عدد صفر و یک تقریب بزنیم به همین دلیل اعداد نزدیک به صفر یعنی کمتر از 0.5 را به صفر و اعداد بزرگتر از 0.5 را به یک تقریب می زنیم به همین دلیل مشکل بزرگ در خود 0.5 ایجاد می شود که خالا با خود 0.5 چه کنیم
منظور من این است که در صورت سوال تنها تمامی وقایع به طور صفر و یک نگاه شده و نه به صورت فازی و درصدی!!!
این مشکل و مسائل شبیه به آن از یک مسئله ساده پیش می آید
برای ما مطلوب است که به جای اینکه با بازه ای از صفر تا یک داشته باشیم آین بازه را تنها با دو عدد صفر و یک تقریب بزنیم به همین دلیل اعداد نزدیک به صفر یعنی کمتر از 0.5 را به صفر و اعداد بزرگتر از 0.5 را به یک تقریب می زنیم به همین دلیل مشکل بزرگ در خود 0.5 ایجاد می شود که خالا با خود 0.5 چه کنیم
منظور من این است که در صورت سوال تنها تمامی وقایع به طور صفر و یک نگاه شده و نه به صورت فازی و درصدی!!!
آخرین ویرایش توسط omid h چهارشنبه ۱۳۹۰/۶/۲۳ - ۱۴:۰۵, ویرایش شده کلا 1 بار
Re: پارادُكس در رياضيات و آرايشگر ِ ريش تراش
به نام برترین
شبیه پارادکس راسله.
اما وقتی دقیقتر به این پارادکس نگاه کنیم واضحه که جمله در دهكده پراچان ِ تالقان آرايشگري زندگي مي كند.
اين آرايشگر مرد، ريش ِ همه مردان ده را كه ريش
خود را، خود نمي تراشند، مي تراشد.
یک گزاره است که در منطق ارسطوئی یا درسته یا غلط.
اگه فرض کنیم درسته به تناقض میرسیم پس این گزاره غلطه.
شبیه پارادکس راسله.
اما وقتی دقیقتر به این پارادکس نگاه کنیم واضحه که جمله در دهكده پراچان ِ تالقان آرايشگري زندگي مي كند.
اين آرايشگر مرد، ريش ِ همه مردان ده را كه ريش
خود را، خود نمي تراشند، مي تراشد.
یک گزاره است که در منطق ارسطوئی یا درسته یا غلط.
اگه فرض کنیم درسته به تناقض میرسیم پس این گزاره غلطه.
علم×دین=انسان
وَ مَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاس جَمِيعاً
و هر کس نفسی را حیات بخشد مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده.
سوره مبارکه المائدة آیه32
- Dr.Walter Bishop
نام: دکتر والتر بیشاپ
محل اقامت: اصفهان
عضویت : شنبه ۱۳۹۲/۵/۲۶ - ۲۱:۰۷
پست: 15-
سپاس: 12
- جنسیت:
تماس:
Re: پارادُكس در رياضيات و آرايشگر ِ ريش تراش
اگر اهل همان ده باشد،ریش خودش را خودش می تراشد
تخیل مهمتر از دانش است.علم محدود است اما تخیل دنیا را دربر میگیرد.
Re: پارادُكس در رياضيات و آرايشگر ِ ريش تراش
همانطور که MA102 گفتند، مسأله شبیه پارادکس راسل است. اما به نظرم کاملتر این است که این مسأله همان پارادکس راسل در مورد مجموعههاست که برای درک افرادی که -مانند من- زبان ریاضی را بهسختی درک میکنند، بهصورت نمادین بیان شده است. طرفه اینکه چنین آرایشگری وجود ندارد.
-
نام: هوپا
عضویت : دوشنبه ۱۳۹۲/۵/۲۸ - ۱۵:۴۲
پست: 1-
Re: پارادُكس در رياضيات و آرايشگر ِ ريش تراش
با سلام
من اعتقاد دارم 90 درصد جواب در صورت سوال است. در سوال مطرح شده "آرایشگر 1:ریش 2:تمام 3:مردان 4:ده را که 5:خود ریش خود را نمیتراشند میتراشد"
so
:خود آرایشگر 1:مرد است.2:ریش دارد.3:عضو اهالی ده است
پس اگر خود ریش خود را نتراشد باید پیش آرایشگر ده برود (که خودش است)از طرفی حتما این آرایشگر ریش این مرد را خواهد تراشید چون تمام شرایط را دارد. -> پس حتما ریش خود را میتراشد
........................................................................................................................................
"زیر سوال بردن سوال.سوال را حل نخواهد کرد!"
قال:"من ما هستم"
من اعتقاد دارم 90 درصد جواب در صورت سوال است. در سوال مطرح شده "آرایشگر 1:ریش 2:تمام 3:مردان 4:ده را که 5:خود ریش خود را نمیتراشند میتراشد"
so
:خود آرایشگر 1:مرد است.2:ریش دارد.3:عضو اهالی ده است
پس اگر خود ریش خود را نتراشد باید پیش آرایشگر ده برود (که خودش است)از طرفی حتما این آرایشگر ریش این مرد را خواهد تراشید چون تمام شرایط را دارد. -> پس حتما ریش خود را میتراشد
........................................................................................................................................
"زیر سوال بردن سوال.سوال را حل نخواهد کرد!"
قال:"من ما هستم"
آخرین ویرایش توسط من ما هستم سهشنبه ۱۳۹۲/۵/۲۹ - ۱۶:۵۴, ویرایش شده کلا 1 بار
- slice_of_god
عضویت : جمعه ۱۳۹۰/۱۲/۱۲ - ۱۸:۱۲
پست: 1163-
سپاس: 654
Re: پارادُكس در رياضيات و آرايشگر ِ ريش تراش
اینو چجوری با زبان ریاضی نشون میدن؟tiathema نوشته شده:همانطور که MA102 گفتند، مسأله شبیه پارادکس راسل است. اما به نظرم کاملتر این است که این مسأله همان پارادکس راسل در مورد مجموعههاست که برای درک افرادی که -مانند من- زبان ریاضی را بهسختی درک میکنند، بهصورت نمادین بیان شده است. طرفه اینکه چنین آرایشگری وجود ندارد.
کسی که سکوت می کند
بازی را مسخره کرده
ما که حرف می زنیم
باخته ایم .
بازی را مسخره کرده
ما که حرف می زنیم
باخته ایم .
Re: پارادُكس در رياضيات و آرايشگر ِ ريش تراش
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8% ... 8%B3%D9%84slice_of_god نوشته شده:اینو چجوری با زبان ریاضی نشون میدن؟tiathema نوشته شده:همانطور که MA102 گفتند، مسأله شبیه پارادکس راسل است. اما به نظرم کاملتر این است که این مسأله همان پارادکس راسل در مورد مجموعههاست که برای درک افرادی که -مانند من- زبان ریاضی را بهسختی درک میکنند، بهصورت نمادین بیان شده است. طرفه اینکه چنین آرایشگری وجود ندارد.
Re: پارادُكس در رياضيات و آرايشگر ِ ريش تراش
این کجاش پارادوکسِ؟
کافیه مثل هر تابع دیگری، الگوریتم حل آن را بنویسیم یا از پرانتز (در ضرب و تقسیم) استفاده کنیم.
0- شروع فرآیند
1- ریش مردان بلند میشود.
2- یک نفر باید ریش آنها را بتراشد
3- این موضوع کنترل میشود و اگر:
الف) خودشان ریش خودشان را تراشیده اند
ب ) خودشان ریش خود را نتراشیده اند
چنانچه الف)
4- پایان فرآیند
چنانچه ب)
4- آرایشگر ریش آنها را می تراشد.
5- پایان فرآیند
حال سوال اینجاست که آیا او ریش خود را خود میتراشد؟
با دنبال کردن مسیر پی می بریم که وی به هر شکل، ریش خود را خودش میتراشد.
و این گزاره همیشه صادق است که "او ریش خود را خود میتراشد"
پس این یک حقیقت محض است و پارادوکس نیست.
در ضمن پارادوکس راسل نیز اشتباه است زیرا اصل خود را نقض کرده است.
(از همان ویکی پدیا)
در نظریه طبیعی مجموعهها دو اصل موضوع عمده وجود دارد که عبارتاند از اصل موضوع گسترش و اصل موضوع شهودی تجرید.
اصل موضوع شهودی تجرید میگوید که همه مجموعه ها مجرد هستند یعنی انتزاعی abstract هستند ولی x انتزاعی نیست پس x مجموعه نیست و عضو ندارد.
در بحث آرایشگر نیز شخص آرایشگر به عنوان آرایشگر، یک مفهوم انتزاعی است و در دنیای واقعی وجود ندارد و میتواند ریش مجموعه ای از افراد را بتراشد
ولی شخص آرایشگر به عنوان یک شخص یا نفر، در صورت وجود واقعی، یا ریش خود را خود میزند یا نمیزند و همیشه هست و قابل نقض نیست.
و در صورت عدم وجود هر انسان واقعی، وجود آرایشگر و نیز اصل سوال نقض میشود.
پس پارادوکسی در کار نیست.
دنبال پارادوکس میگردین برین تو نسبیت پره.
کافیه مثل هر تابع دیگری، الگوریتم حل آن را بنویسیم یا از پرانتز (در ضرب و تقسیم) استفاده کنیم.
0- شروع فرآیند
1- ریش مردان بلند میشود.
2- یک نفر باید ریش آنها را بتراشد
3- این موضوع کنترل میشود و اگر:
الف) خودشان ریش خودشان را تراشیده اند
ب ) خودشان ریش خود را نتراشیده اند
چنانچه الف)
4- پایان فرآیند
چنانچه ب)
4- آرایشگر ریش آنها را می تراشد.
5- پایان فرآیند
حال سوال اینجاست که آیا او ریش خود را خود میتراشد؟
با دنبال کردن مسیر پی می بریم که وی به هر شکل، ریش خود را خودش میتراشد.
و این گزاره همیشه صادق است که "او ریش خود را خود میتراشد"
پس این یک حقیقت محض است و پارادوکس نیست.
در ضمن پارادوکس راسل نیز اشتباه است زیرا اصل خود را نقض کرده است.
(از همان ویکی پدیا)
در نظریه طبیعی مجموعهها دو اصل موضوع عمده وجود دارد که عبارتاند از اصل موضوع گسترش و اصل موضوع شهودی تجرید.
اصل موضوع شهودی تجرید میگوید که همه مجموعه ها مجرد هستند یعنی انتزاعی abstract هستند ولی x انتزاعی نیست پس x مجموعه نیست و عضو ندارد.
در بحث آرایشگر نیز شخص آرایشگر به عنوان آرایشگر، یک مفهوم انتزاعی است و در دنیای واقعی وجود ندارد و میتواند ریش مجموعه ای از افراد را بتراشد
ولی شخص آرایشگر به عنوان یک شخص یا نفر، در صورت وجود واقعی، یا ریش خود را خود میزند یا نمیزند و همیشه هست و قابل نقض نیست.
و در صورت عدم وجود هر انسان واقعی، وجود آرایشگر و نیز اصل سوال نقض میشود.
پس پارادوکسی در کار نیست.
دنبال پارادوکس میگردین برین تو نسبیت پره.
Re: پارادُكس در رياضيات و آرايشگر ِ ريش تراش
پیگیری ریش تراش در این فرایند:MetaZehn نوشته شده:این کجاش پارادوکسِ؟
کافیه مثل هر تابع دیگری، الگوریتم حل آن را بنویسیم یا از پرانتز (در ضرب و تقسیم) استفاده کنیم.
0- شروع فرآیند
1- ریش مردان بلند میشود.
2- یک نفر باید ریش آنها را بتراشد
3- این موضوع کنترل میشود و اگر:
الف) خودشان ریش خودشان را تراشیده اند
ب ) خودشان ریش خود را نتراشیده اند
چنانچه الف)
4- پایان فرآیند
چنانچه ب)
4- آرایشگر ریش آنها را می تراشد.
5- پایان فرآیند
حال سوال اینجاست که آیا او ریش خود را خود میتراشد؟
با دنبال کردن مسیر پی می بریم که وی به هر شکل، ریش خود را خودش میتراشد.
و این گزاره همیشه صادق است که "او ریش خود را خود میتراشد"
پس این یک حقیقت محض است و پارادوکس نیست.
0- شروع فرآیند
1- ریشِ ریشتراش بلند میشود.
2- یک نفر باید ریش او را بتراشد
3- این موضوع کنترل میشود و اگر:
الف) خودش ریش خودش را تراشیده، پس(طبق قانون روستا) خودش نباید ریش خودش را بتراشد.
ب ) خودش ریش خود را نتراشیده، پس(طبق قانون روستا) خودش باید ریش خودش را بتراشد.
تناقض.
Re: پارادُكس در رياضيات و آرايشگر ِ ريش تراش
خوب مرد هایی هم هستند که ریش در نمی آرند !!!
هر انسانی یا مشهور است یا گمنام کننده ی یک مشهور
عظیم بودن یا یک عظمت را کشتن
جفای انسان به خود یعنی کشتن یک عظمت!!!
عظیم بودن یا یک عظمت را کشتن
جفای انسان به خود یعنی کشتن یک عظمت!!!
Re: پارادُكس در رياضيات و آرايشگر ِ ريش تراش
البته این سوال چیزی شبیه به این هست :
رسطو میگه : همه یونانی ها دروغگو هستند
ارسطو یونانیست پس ارسطو دروغگوست
پس همه یونانیها راستگو هستند؟
رسطو میگه : همه یونانی ها دروغگو هستند
ارسطو یونانیست پس ارسطو دروغگوست
پس همه یونانیها راستگو هستند؟
هر انسانی یا مشهور است یا گمنام کننده ی یک مشهور
عظیم بودن یا یک عظمت را کشتن
جفای انسان به خود یعنی کشتن یک عظمت!!!
عظیم بودن یا یک عظمت را کشتن
جفای انسان به خود یعنی کشتن یک عظمت!!!