سياهچاله ها وشتاب جهان از ديدگاه سي.پي.اچ

حامد پورايماني، دانشگاه اصفهان

[email protected]

همان طور كه مي دانيم در نظريه سي.پي.اچ اسپين وزمان رابطه ي مستقيمي دارند. با توجه به اين نظريه، سي. پي. اچ. بنيادي ترين ذره است و همه چيز از سي. پي. اچ. ساخته شده است. توليد ساير ذرات نظير پروتون و الكترون ... با افزايش اسپين سي. پي. اچ. ها امكان پذير است. اين فرايند را مي توان در توليد و واپاشي زوج الكترون-پوزيترون بخوبي مشاهده و توجيه كرد.

فوتوني با انرژي زياد، تمامي انرژي E=hf خود را در برخورد با هسته از دست مي دهد و يك زوج الكترون - پوزيترون مي آفريند. پوزيترون ذره اي است كه كليه ي خواص آن با خواص الكترون يكسان است مگر بار الكتريكي و علامت گشاور مغناطيسي آن، زيرا بار الكتريكي پوزيترون مثبت است.

توليد زوج الكترون - پوزيترون

در ارتباط با توليد زوج، فرايند معكوسي وجود دارد كه نابودي زوج ناميده مي شود. يك الكترون و يك پوزيترون مجاور يكديگر، در هم ادغام مي شوند و به جاي آن انرژي تابشي به وجود مي آيد

نابودي زوج

امروزه مشاهده ي توليد و واپاشي زوج الكترون - پوزيترون در آزمايشگاه يك پديده ي عادي بشمار مي رود. در سال 1955 براي نخستين بار زوجهاي پروتون- پاد پروتون و نوترون - پاد نوترون در آزمايشگاه آفريده شدند.

با توجه به پديده هاي فوق بسادگي (طبق نظريه سي. پي. اچ.) مشاهده مي مي شود كه هنگام توليد زوج، سرعت خطي سي. پي. اچ. هاي موجود در ساختمان فوتون به اسپين تبديل مي شود و هنگام واپاشي زوج، اسپين به سرعت خطي تبديل مي شود. حال با توجه به اتساع زمان

T = To ( 1 – (V^2) / (C^2) ) ^1/2

كه نسبيت بر آن تكيد دارد بخوبي مي توان اتساع زمان نسبيتي را از نظريه سي. پي. اچ. به دست آورد. زيرا همچنانكه مي دانيم با افزايش سرعت ذره/جسم طبق رابطه ي بالا آهنگ زمان كند مي شود. اين امر دلالت بر آن دارد كه رابطه ي مستقيمي بين اسپين و زمان قابل اثبات و پذيرفتني است.

لذا مي توان نتيجه گرفت كه در عالم هستي،جهان هايي با زمانهاي مختلف( به خاطر داشتن اسپينهاي مختلف ) وجود دارند. حال انتقال از يك جهان به جهان ديگر را تصور كنيد كه داراي زمان هاي (اسپين هاي) مختلفي هستند. اين دو حهان را با الف و ب نشان مي دهيم.

حالت اول : زمان در ب تندتر از الف است

چون زمان در ب تندتر از الف است، لذا اسپين در ب بيشتر از الف است. هنگام ورود از جهان الف به جهان ب اسپين سي.پي.اچ ها افزايش يافته و انرژي انتقالي آنها به انرژي دوراني تبديل مي شود. بنابراين در مرز دو جهان چگالي سي.پي.اچ ها بالا ميرود ( چون انتقال كمنري داريم ) و در صورتيكه چگالي به اندازه ي كافي باشد، بتدريج سياهچاله بوجود مي آيد. در اين صورت از ديد ناظر بيروني كه به سياهچاله مي نگرد، گذشت زمان درون سياه چاله قابل مشاهده نيست. چرا كه سياهچاله روي مرز دو عالم با زمانهاي مختلف قرار گرفته است.

حالت دوم : زمان در ب كندتر از الف است

چون آهنگ زمان در ب كندتر از الف است، لذا اسپين در ب كمتر از الف است. بنابراين حركت سي. پي. اچ. ها از حالت اسپيني به انتقالي تغيير مي كند. با افزايش حركت انتقالي سي. پي. اچ. ها، تكانه ي خطي آنها موجب افزايش تكانه جهان شده و افزايش انرژي انتقالي (انرژي دوراني سي. پي. اچ. ها به انرژي انتقالي تغيير مي كند) به كل جهان ب منتقل و موجب شتاب آن خواهد شد. به برداشت اينجانب اين همان راز نهفته ي علت شتاب جهان و منبع تامين نيرو و انرژي لازم براي اين شتاب است!

منبع : سي پي اچ تئوري