مشاهده پیوند شیمیایی اتم‌ها و تشکیل مولکول برای نخستین‌بار

دانشمندان آزمایشگاه شتاب‌دهنده ملی SLAC متعلق به وزارت انرژی آمریکا، با استفاده از اشعه لیزر پرتو ایکس برای نخستین‌بار موفق به مشاهده وضعیت گذر دو اتم شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، وضعیت گذر، زمانی است که دو اتم شروع به شکل‌دادن پیوندی ضعیف برای تبدیل‌شدن به مولکول می‌کنند.

این پیشرفت بنیادی که زمانی غیرممکن تصور می‌شد، دارای تاثیری عمیق بر درک دانشمندان از چگونگی رخ‌دادن واکنش‌های شیمیایی خواهد بود. این موفقیت همچنین بر تلاش‌های محققان برای طراحی واکنش‌هایی اثرگذار خواهد بود که به تولید انرژی، خلق محصولات جدید و بارور کردن بهتر محصولات زراعی منجر خواهند شد.

پالس‌های لیزری پرتو ایکس به کار رفته در این آزمایش به اندازه‌ای کوتاه بودند که اتم‌ها و مولکول‌ها را شفاف می‌کردند. این پالس‌ها همچنین به اندازه‌ای سریع بودند که به دانشمندان امکان مشاهده واکنش‌های شیمیایی را داد که تاکنون مشاهده آن‌ها غیرممکن بود.

در آزمایشات انجام‌شده، محققان اتم‌های اکسیژن و منوکسیدکربن را به سطح یک کاتالیست روتنیم متصل کردند و با استفاده از پالس لیزر نوری زمینه واکنش آن‌ها را فراهم کردند. پالس لیزر، کاتالیست را تا 1727 درجه سانتی‌گراد حرارت داد؛ در نتیجه، اجزای شیمیایی اکسیژن و منوکسیدکربن شروع به ارتعاش کردند و زمینه متصل‌شدن این مولفه‌ها به یکدیگر فراهم شد.

این واکنش، امکان بروز تغییرات لازم در آرایش الکترون‌های اتم‌ها را مهیا کرد و این تغییرات ظرف چند ترلیونم ثانیه رخ دادند. محققان به دنبال ارزیابی وضعیت‌های گذر در واکنش‌های دارای کاتالیزگر دیگری است که طی آن‌ها، مواد شیمیایی مهمی برای مصارف صنعتی تولید می‌شوند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Science Express قابل‌مشاهده است.