کشف عجایب حبابی با سی‌تی اسکن درون یک ابرنواختر

ستاره‌شناسان طی سالها به جمع‌آوری هزاران تصویر از ابرنواختر «ذات‌الکرسی آ» پرداخته و زیبایی گازهای کیهانی و امواج رادیویی فورانی آن را به تصویر کشیده‌اند؛ اکنون یک شیوه جدید تصویربرداری به محققان اجازه داده تا به داخل بقایای این ستاره مرده نیز دست یابند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان مرکز فیزیک نجومی هاروارد-اسمیت‌سونیان با روش جدید خود که نوعی سی‌تی اسکن کیهانی محسوب می‌شود، دریافتند که درون بقایای این ابرنواختر، شش حفره حباب‌مانند وجود دارد که بسته‌های گاز در میان مواد کیهانی در حال چرخش هستند.

تصویر جدید سه بعدی نشان داده که ابرنواختر «ذات‌الکرسی آ» از ساختاری شبیه پنیر سوئیسی تشکیل شده است.

«ذات‌الکرسی آ» بقایای یک ابرنواختر در صورت‌فلکی ذات‌الکرسی است که در فاصله 11 هزار سال نوری از زمین قرار دارد. این ساختار پرانرژی که از انفجار یک ستاره بجا مانده، یکی از درخشانترین منابع امواج رادیویی فرکانس بالا در آسمان است. در مقایسه، خورشید به انتشار امواج با فرکانسهای بالاتر از یک گیگاهرتز می‌پردازد.

ستاره‌شناسان از مدتها پیش تلاش می‌کردند از پوسته بزرگ درخشان بیرونی به منظور درک بهتر از چرایی و چگونگی انفجار ستارگان عبور کرده و بینش بیشتری در مورد فرآیند یک ابرنواختر بدست بیاورند.

محققان توانستند تعیین کنند که بسته‌ها یا حباب‌ها از نیکل رادیواکتیو ساخته شده‌اند که در نهایت به آهن تجزیه می‌شود؛ یکی از حباب‌ها شش سال نوری وسعت دارد، در حالیکه گستردگی دیگری سه سال نوری است.

نتایج این پژوهش در مجله Science منتشر شده است.